2010. szeptember 15., szerda

Képes lesz jövőre 28 millió iPadet eladni az Apple?

A szám a UBS Investment elemző cég becslése. A számot magyarázó elemzés szerint az iPad a legolcsóbb hordozható gépet vásárlók rétegéből le-lecsipeget majd*. A táblagép-piacra egyre több gyártó lép be, elég a Cisco, Dell, LG, Research in Motion (Blackberry gyártó), Samsung és a Toshiba nevét említeni, minden egyes táblagép, amit ezek a gyártók adnak el, az eladott iPad számot csökkenti. A Trafis szerint ez a szám "csupán" 15 millió lesz. Az arányok érzékeltetéséhez, idén - várhatóan - tízmillió iPadet adnak el.
A Trefis nem ért egyet a fenti megcsillagozott érvvel. Szerinte az iPad nem alkalmas kiváltani az alsó kategóriás hordozható pécéket. Legfőbb érvként - Jobs véleménye ide vagy oda - a Flashtelenséget kell megemlíteni. Az iPad remek eszköz honlapböngészésre (Flash nélkül), játékra (App Store-ból, Flash nélkül), filmek megtekintésére (természetesen nem Flash lejátszóval). Ennél a legegyszerűbb hordozható gép is többet kínál - momentán. Az elektronikus könyv és újságolvasás, amely az első hónapokban az iPad húzóereje volt, leült, lelassult.
Itthon a hivatalos Apple csatornán kívül mindenki más árusít iPadet, így a hivatalos forgalmazás megkezdése tökéletesen hidegen hagyja a piacot majd - ezt az Apple hibátlanul elszúrta. Az iPad hazai használata további gyötrelmet okoz, a méretéből adódóan a virtuális billentyűzeten az ékezetes betűk elérése nem ideális. A régi 12 inches PowerBook volt olyan széles, amire a minimális billentyűzet felfért. Én személy szerint az iPhone esetében - ahogy más telefonoknál is - elfogadtam a nem angolszász karakterek nyakatekert elérését, de nem is akartam két sms-nél hosszabb szöveget beírni. Ezt a bejegyzést sem. iPadről neki sem kezdek, nekem az ékezetmentes hosszabb magyar szöveg nem kívánatos.

* Egy másik cég másik elemzése szerint viszont az Apple mobilgép-eladását nem befolyásolja az iPad értékesítés. Ennek oka, hogy az Apple a prémium kategóriában van igazán otthon. Ha a gépárakat érték szerint tíz csoportra osztjuk, akkor a legdrágább tizedben - felső decilis a statisztika imádók számára - az Apple piacrészesedése nyolcvan százalék feletti.

2010. szeptember 12., vasárnap

Az Apple és az Adobe (jól kibővítve)

Az Apple könnyített a feltételeken és az eljáráson, amellyel az iPad és iPod touc, iPhone szoftvereket fejlesztőik bejuttathatják a terjesztését végző App Store-ba, a változtatás legnagyobb nyertese az Adobe, illetve az Adobe eszközeit használó fejlesztők - az Adobe eddig Jobs által ki volt tiltva az App fejlesztők közül, erről sokat írtunk [1] [2] [3] . Az Apple nyilvános leírásban teszi közzé - eddig is így tette közzé -, hogy mely alkalmazásokkal lehet App Store-ba szánt, pontosabban iOS alatt futó alkalmazást fejleszteni. Eddig az Adobe eszközei nem szerepeltek a listán.
"A fejlesztők számos fórumon mondták el, hogy megnehezíti munkájukat a sok körös engedélyezés, korlátozás" - vélelmezi Richard Doherty, egy technológiai elemző cég munkatársa. "Szerencséjükre az Apple-nél megértették a panaszokat."
Az iPadre és iPhone-ra - legálisan - csak az App Store-ból lehet alkalmazást letölteni, az Apple-t számos kritika érte, különösen az Adobe részéről, hogy nem biztosít egyenlő lehetőségeket a fejlesztőknek. Hiába az Apple tulajdona az App Store, közzé kell tenni, milyen szempontoknak kell megfelelni ahhoz, hogy alkalmazás bekerüljön. A nagyon testreszabott elutasítás - például az Almalap név szerinti kitiltása remek kártérítési per jogalap lenne, lehetne. Májusban az Adobe fel is jelentette az Apple-t a monopóliummal való visszaélést vizsgáló állami szervezetnél - állítják mindkét cégtől nevüket titkoló belső informátorok.
A mostani bejelentés értelmében könnyebb lesz iOS4-esíteni (innentől lustán nem írom mellé, hogy iPod touchosítani, iPhone-osítani, iPodosítani, iPadesíteni ...) az Adobe szoftverekkel készült alkalmazásokat - főképp a Flashben készülteket, az iOS4-esítéshez az Adobe külön segédalkalmazást is készített -, illetve a Google gyámsága alatt álló Android alá írt programokat.

Váratlan Adobe öröm
"Ez a változtatás az Adobe szoftverek használói előtt nyitja meg az utat, hogy App Store terméket fejlesszenek. Ezzel az Adobe eszközeivel ismét az összes platform elérhető - ez jelentős érték." - állítja a Piper Jaffray elemzője. Az Adobe részvényárfolyama percek alatt 12 százalékkal emelkedett, utoljára ilyen drágulást 2008 októberében élveztek meg a papír tulajdonosai.
Az Apple régóta akadályozza, hogy az iPhone vagy iPad Adobe Flash technológiával készült alkalmazást vagy mozit játsszon le. Áprilisban Jobs 29 bekezdésben álló levélben érvelt az Apple döntése mellett, a Flasht "jelentős technikai hátrányokkal" bírónak nevezte. Az Apple mostani bejelentésében semmi sem utal ennek az álláspontnak a változására.
"Örömmel vettük tudomásul, hogy az Apple megszüntetve a fejlesztési szerződésben szereplő kizárásokat szabad kezet adott a fejlesztőknek, hogy azok a számukra leghatékonyabb eszközzel készítsék el alkalmazásukat az Apple eszközeire" - írta emailben az Adobe szóvivője.
A fejlesztők nyerte könnyítés a felhasználókat nem érinti, az iPhone böngészője továbbra sem jeleníti meg a Flash elemeket, az Apple nem változtatott (ehhez persze minden bizonnyal iOS frissítés is kellene). Az Apple a már említett fejlesztőknek szánt közleményen túl nem kívánt megnyilvánulni - ez az Apple megszokott kommunikációja. (A Gonosz Almalap szerint nincs is az Apple-nek PR részlege, egyszerű Mail Rule válaszol minden érdeklődésre: "no comment".)
A fejlesztők egyébként nem csak az Adobe eszközök megengedésének örvendhettek, de tisztábbak lettek azok a szabályok is, melyek alapján az Apple dönt az egyes alkalmazások App Store-ba kerüléséről. Talán többen emlékszünk a Google Voice programra, amelyet az Apple annak ellenére utasított el, hogy az FCC (hatóság) is morcságának adott hangot levélben.

Jó hír
A Google illetékes vezetője akkoriban blogján keményen neki is ment az Apple-nek, most viszont ezt írta: "Jó hír. A mobil-közösségben mindenki számára jó hír ez. Továbbra is hisszük, hogy a versenykörnyezet az, amely legjobb a fejlesztés és fejlődés számára."
Az Apple több mint negyedmillió alkalmazást kínál az App Store-ban, eddig hat és félmilliárd az értékesítések száma. A fejlesztők eddigi árbevétele meghaladja az egy milliárd dollárt. (A hat és fél milliárd letöltés jó része tehát ingyenes alkalmazás volt, lévén a legolcsóbb fizetős alkalmazás ára 79 eurocent vagy 99 cent, illetve az ár 30 százaléka az Apple-é.)

2010. szeptember 7., kedd

Don’t steal music.

Biztos évek óta ott van ez a kijelentő mondat az Apple iPod termékeket ismertető oldalán, de én most fedeztem csak fel. Semmi faxni, semmi felszólító mód. Sőt, úgy található meg, ha - mondjuk - az iPod touch Tech Spec aloldalát nézed, itt olvashatók amúgy a technikai adatok, minden marketing sallangtól mentesen. Ezen az oldalon alul, a szürkés lábjegyzetek hatodik pontja szerint: "iPod and iTunes are for legal or rightholder-authorized copying only. Don’t steal music." Azaz, az iPod és az iTunes csak a jogosan szerzett zenék tárolására való. Ne lopj zenét. Bár helyesen ez felkiáltó jeles mondat volna.

2010. szeptember 3., péntek

Összébbment az iPod

A héten összement az iPod-család, mégösszébb. Ami nem akadályozta meg az Apple-t abban, hogy a nagyobb (drágább) eszközben bemutatott egykori újdonságot most a kisebbe is belehelyezze. A szinte régi jó fizikai formáját mutató Steve Jobs viszont nem szólt arról, hogy mikor lesz itthon iTunes Store, hivatalosan* iPad, hivatalosan iPhone.

Két vicc
Az összemenésről egyébként két ósdi vicc jut eszembe, de gondolva az újszülöttekre, jöjjenek!
Az első szerint két japán beszélget. Az egyik megkérdezi a másiktól, hogy mi van a kezében. "Rádió!" - vágja rá a másik. "Jó, jó - méltatlankodik az egyik -, de hány darab?" Ez a vicc egyébként akkor született, amikor elterjedtek az igen kisméretű - mai iPodnak megfelelő nagyságú - rádiók.
A másik vicc Moszkvában játszódik, a Vörös téren. A _szovjet_ titkosügynök amerikai haverjának dicsekszik új karórájával: "Ez mindent tud, amit a svájciak, sőt, még annál is többet! Bemondja a pontos időt, minden órában pitty-pitty..." Az amerikai kíváncsian néz, csodálkozik. "Ez tényleg szép. És mit cipelsz abban a két bazi nagy bőröndben?" Mire a _szovjet_: "Ja, azok az aksik."

Új shuffle, új nano
Az új shuffle tudásában nem sokat szedett magára. Ennél kisebb méretű lejátszót - amíg nincs hangvezérlés - nem lehet gyártani, nem is érdemes. Mondhatnánk azt is, hogy az Apple kínban vagyon, hisz a shuffle-ön - igazán - már nincs mit fejleszteni, az Apple esetében egyszerűsíteni, így a nehéz tuningolni a shuffle-t. Úgy tűnik, hogy a shuffle színeivel az Apple nem kívánt játszani, nekem már kicsit unalmasak ezek a színek. (A Gonosz Almalap szerint a fekete-fehér színvilágban utazó és öltöző Jobs esetén már ez is úri luxus.)
A nanot félbevágták, méretét az emberi ujj mérete határozta meg. A szinte teljes kijelzős-érintős felület kétszer két ikonnyi lett, a nano a mostani bejelentés igazi nagy nyertese. Tudása lassan megegyezik a touchéval. A zenelejátszás és a Zseniség mellett rádiónak is használható - mióta hiányolta ezt az Apple-közösség az iPodból? Az első iPod megjelenése óta, talán... A Nike-együttműködés erősebb hangsúlyt kapott a nano honlapján.

Touch
A touch kapcsán beszélhetnénk számos új dologról - ha nem lenne mind ismert az iPhone 4 bemutatójól. A meglepetés az lett volna, ha vagy nem mutat be új touchot az Apple, vagy ha kimaradt volna valamelyik iPhone képesség.

AppleTV
Az AppleTV is összment, de még így is nagyobb mérete, mint sikeressége. Az itthon pár tíz darabnyit értékesített eszköz második kísérletben is bukta lett, ezt Jobs mosolyogva mesélte - végül is száguld annyira a szekér, hogy némi plusz cucc is fent maradjon. Az AppeTV beharangozott, de még nem működő képessége lesz az AirPlay, amely vezeték nélküli (wifis) kép- és hangmegosztás az iPhone, iPad és az AppleTV, illetve a társult hangsugárzó készítő vállalkozások termékei közt.

* Hivatalosan nincs. Az Apple hivatalosan nem mutatta be Magyarországon, így hivatalos Apple-viszonteladó nem forgalmazhatja. Csak mindenki más. Akár Amerikából behozva. Akár élve az EU szabad termékáramlási szabályával. Így nem az Apple-csatorna keres itthon az iPhone 4-en vagy még inkább az iPaden, hanem mindenki más. Ez a mondat helyesebben úgy hangzana: hogy a hivatalos Apple-csatornán kívül mindenki keres az iPaden.