2011. március 30., szerda

Oroszlán után

Az Apple egyik igehirdetőjét*, Jonny Evanst, is az a kérdés foglalkoztatja, ami bennem is felmerült már, mi lesz a Mac OS X 10.7 (Lion) után?

Vékony kliens
David Casseres a kilencvenes évek elején dolgozott az Apple-nél, szoftvert fejlesztett, Jobs ekkor tért vissza a vállalathoz megmenteni azt. Casseres blogján idézi akkori főnökét, Bertrand Serletet: "A következő Mac OS vékony kliens lesz, olyan gépen fog futni, amelyben nincs merevlemez."
Bár ez nem így lett, de a Lionnal és az iOS5-tel egyre közelebb kerülünk hozzá.
Ez teszi még izgalmasabbá a nyári fejlesztői konferenciát (WWDC), hiszen az Apple nem készül hardver bemutatóra. Minden figyelmet az operációs rendszereire irányít. "Év közben szinte semmit sem lehet arról tudni, hogy mivel foglalkozik az Apple" - osztjaa sokak véleményét Michael Gartenberg, a Gartner elemzője. "Az Apple egyáltalán nem könnyíti meg az újságírók vagy elemzők életét, ez tökéletesen trend-ellenes."

Konzol
A trend-ellenesség példa-nélküli. Körbepillantva a gyorsan változó világban szeretünk felfedezni biztos tájékozódási- és viszonyítási-pontokat, a kiszámíthatósághoz. Az Apple meg imádja a meglepetéseket.
Így megeshet, hogy mégis lesz hardver bemutató a WWDC-n. Azért gondolom ezt, mert már láttunk pár szoftver-alapú hardver forradalmat. Például a streaming-media és App szolgáltatások A4 processzorú, merevlemeztelen, milliós eladású AppleTV-n nem igazán hasítanak. A WWDC a fejlesztők találkozója. Az Apple lehetőséget teremt a fejlesztőknek a pénz-csinálásra. És természetesen a fejlesztők pénzt termelnek az Apple-nek. A cégnek érdeke, hogy minél több fejlesztési területet kínáljon a kódvetőknek. Ha új területet kínálna a WWDC-n az Apple, akkor az miért ne lehetne a nappalink? A fókusz persze a játék-fejlesztésen lesz idén. Őszintén, meglepődnék, ha az Apple bejelentené az AppleTV-alapú konzolját?
Visszaemlékezve az iMac és az iBook Mac OS X melletti bemutatására, látható, az Apple kedveli a "bársonyos forradalmat" is. (Bár ez itt inkább rejtett forradalomnak fordítandó...) Az AppleTV konzolosításával az Apple eddig eladott AppleTV felértékelődnének.

Az oroszlán ugrani készül
És még valami. Belső infók szerint a Lion fejlesztése terv szerint halad, sőt! A TechCrunch szerint lassan kész a Golden Master változat is. (Ez olyan, amit akár forgalmazhatnának is, tehát elvben hibamentes. Elvben. Ezért nem forgalmazzák. Az utolsó lépcső a kibocsátás előtt.) Ha ez igaz, akkor az Apple képes tartani a nyárra ígért bemutatást.
Az Apple európai partnere, az Amsys a WWDC után rendezi meg nyári táborát, a "The European Mac OS X Training Summer Camp"-et. Idén kicsit változott a tábor neve, az új név "European Mac OS X and iOS Training Summer Camp" lett. A táborról itt csupán annyi az említendő, hogy a résztvevők ingyen frissíthetnek Mac OS X 10.7 Lionra akkor, amikor az elérhetővé lesz. Ez a kitétel arra utal, hogy talán közelebb van a forgalmazás megkezdése, mint sejtenénk. Kicsit annak a valószínűségét is növeli, hogy a Liont be is mutatják a WWDC-n, nem csak beszélnek a várható tudásáról.
Sokan öltenek majd gyászruhát a Lion bemutatásán, hiszen az feladja a Samba, Java, Rosetta, Flash (Gonosz Almalap: ezért talán kevesebben sírnak majd) beépített támogatását. De talán többen lesznek, akik az új képességeknek örülnek. Vagy tényleg úgy gondoljátok, hogy az iOS5 hangvezérlési képessége megmarad az iOS-nek? Tavaly nyáron keresett az Apple olyan fejlesztőket, akik képesek valami teljesen új megalkotására. "Olyan rutinos szoftver-fejlesztőt keresünk, aki segít a Mac OS X alapjaihoz képes forradalmi új képességet létrehozni. Igen ígéretes haladást értünk el forradalmi újdonság fejlesztésében, ehhez kell minden tudással és alkotó képességgel csatlakozni."
Kíváncsivá váltál? Nem csodálnám. Casseres az OS X kapcsán mondta, hogy "hatalmas lépés az alkalmazás framework technológiában" - és ekkor csupán a Hóleopárdra gondolt.

* Szokás az Apple-t egyházhoz hasonlítani, ahol az Apple van mindenekfelett, Jobs a közösség vezetője, amikor beszédet mond, az a mise, az Apple Store-ok a katedrálisok, az APR-ek, AATC-k a templomok ... és így tovább. Komoly diplomamunkák alanya is volt már az Apple egyház volta. Az igehirdetők, evangelisták, valamikor az Apple alkalmazásában voltak, ma már nincs hivatalos igehirdető, de számos olyan szerző publikál - köztük Evans is -, akit ebbe a kategóriába sorolnak.

2011. március 29., kedd

WWDC: csak betekintés, nem bejelentés

Június elején rendezi meg az Apple az éves fejlesztői konferenciáját (WWDC), amelynek megérkezett a meghívója. Az egy soros konferencia tartalom: Join us for a preview of the future of iOS and Mac OS X - azaz Nézzük meg, milyenné lesz az iOS és a Mac OS X.
Ez ugyan tételesen nem mond ellent annak, hogy akár be is mutathatják a Liont, a Mac OS X 10.7-t, a Hóleopárd utódját, de sokkal valószínűbb, hogy csak újabb betekintést kapunk a nyár végén(?), ősszel(?), legkésőbb novemberben(?) bemutatandó oprendszerről. Ha ezt csúszásnak tekintjük - több blog szerint az -, akkor oka lehet (ismét) az iPhone, az iPhone 5 bemutatását pár napja hivatalosan is arrébb tették a tervezett nyári időpontról. Bár direkt a szoftver-fejlesztésre nem lehet hatása a japán földrengés-cunami okozta termelés kiesés - az Apple szállítói inkább Dél-Korea, Tajvan, Kína -, a hardver értékesítés megakadása - és erre utal az iPad hiány - miatt eltolhatják az új termék kibocsátást, hogy a kifutó termék kitermelje azt a költséget, amit kockás papíron (helyett Numbersben) megterveztek.
A másik konferencia tartalom észrevétel: az iOS megelőzi a Mac OS X-et, de ez biztos csak az abc sorrend miatt van így. Vagy nem. Vagy ez az Apple-nél a fontossági sorrend.

2011. március 27., vasárnap

Olvasnivaló: Figyelő Trend

A Figyelő hetimagazin idei első Trend melléklete az okostelefonokkal és táblagépekkel foglalkozik.

2011. március 25., péntek

Kik vesznek ma iPad2-t?

Elkészült az Almalap webes és megkérdezéses (146 válaszadó) közvélemény kutatása, amely természetesen messze nem reprezentatív. Kép a blogban. A skálán az iPad az az iPad amerikai bemutatója napján, az iPad2 az iPad2 amerikai bemutató napján, a Mo. sor pedig a mai napon készült adatokat mutatja.

iPad2 - ma

Már tegnap este megjelent az első sorban álló, ma reggelre a legtöbb iPad2-t árusító üzlet előtt találunk egy tucatnyi lelkes iPad2-re várót. Az előzetes előrejelzéshez képest - lesz elég iPad2 -, az egyik bolt kirakatába kitett tájékoztató azt sejteti, hogy az Apple (ismét, szokásának megfelelően, meglepetést egyáltalán nem okozva) kevesebb iPad2-t szállít, mint amennyire igény lenne. Ez persze sejthető volt - és még nem biztos -, amikor az amerikai Apple netáruházban az iPad2 szállítási ideje a 24 óráról három hétre nőtt.
Az Almalap magán javallata az, hogy aki a következő órákban nem ér sorba, az ne is induljon neki - úgy becsüljük, hogy boltonként az első 2-300 embernek van esélye. Tovább zilálja a helyzetet, hogy ugye van fehér vagy fekete, wifi-s vagy 3G-s, 16/32/64GB-os. Így megeshet, hogy az, amit a legtöbben vennének hamarabb kifogy - netán az Apple nem is szállít minden verzióból -, így a sorba sokadik vevő kap iPad2-t, előtt sokan nem.
És telefonálni sem nagyon érdemes (mi sem tudhatunk többet :), mert addig, amíg az iPad2 nem érkezik meg a boltokba, senki sem tudja megmondani, hogy melyik konfigból hány darab jött. Ismerve az Apple rigorózus előírásait, a szállítás 17 órakor indul - ekkor rakják teherautóra a raktárban az iPad2-ket (ha előbb tennék, az Apple odacsapna). Ezért került át a bemutató időpontja 19 órára.

2011. március 24., csütörtök

Aperture 3.1.2

Tegnap az Apple az Aperture frissítését adta ki, a héten volt Snow Leó meg minden más is, érdemes tehát a Software Upgrade-t futtatni.

2011. március 22., kedd

iPad2 - pénteken 19 órától! (ÚJ IDŐPONT)

A legújabb hírek szerint sincs akadálya annak, hogy pénteken - ha jól számoljuk délután öt órakor - az APR boltok megkezdjék az iPad2 forgalmazását. Állítólag több ezer darab iPad2 tart Magyarországra, hivatalosan viszont nem tudható, hogy hány iPadet vennének meg az első nap. Nem tudható, mert az Apple megtiltotta előrendelés felvétel hirdetését, másrészt a három érintett APR (iStyle, Starking és XMS) nem ad ki számadatot. Vidám.
Tekintve az Almalap lassan múló jó hírnevét, azt azért több, iPad2 árusításra kijelölt boltban is elmondtak, hogy várhatóan fél négy, négy felé bezárják az üzletet, hogy kitapétázzák az Apple gyorspostával megküldött reklám-anyagait, elrendezzenek mindent úgy, ahogy azt az Apple elgondolja. Már csak azért is, mert az Apple budapesti irodájának munkatársai árgus szemekkel jegyzetelnek és fotóznak, minden apró hiba is feljegyzésre kerül. Ami egyfelől szőrszál-hasogatás néha, másfelől csak így lehet az Apple presztízs imidzsét (be szép volt ez a jelzős szerkezet) megóvni. Végül ötkor boltnyitás. Ezt követően aznap már csak az iPad vásárlókat szolgálják ki - ezt több üzletben lesz így.
Az egyik üzlet elé már többen bejelentkeztek, hogy előző naptól ott aludnának ... no comment. Szerintem azért az iPad2 bemutató nem akkora durranás, hogy - de mindenkinek a maga sora az, amit kiáll.

2011. március 19., szombat

Teszteld tudásod! - App(ok) 2.

Bő egy hónapja írtuk meg, hogy az Apple hivatalos tankönyveinek kiadója, a Peachpit elkészítette első iPhone - iPod touch - iPad alkalmazását. Ez az Apple hivatalos vizsga-szituációját modellezi, azaz jönnek a tesztkérdések, a lehetséges válaszok és nem szabad / illik / lehet hibázni. Most újabb két vizsgasorral bővült a kínálat. Fontos, hogy a alkalmazás által feltett kérdések nem egyeznek meg a hivatalos vizsga kérdéseivel, csupán szépségükben, mélységükben hasonlítanak hozzájuk - az Apple szerintem azonnali hatállyal válna meg a Peachpit kiadótól, ha ilyen hibát követne el.
A most kiadott egyik teszt-program a "Test Yourself for Aperture 3". A teszt 75 kérdésből áll, az alkalmazás ára 1,59 euró, a magyar App Store-ból is megvásárolható.
A második teszt-program a "Test Yourself for Mac OS X Server v10.6". Ez 150 kérdéssel szembesít, az ára 3,99 euró.
Tudvalevő, hogy az Apple vizsgák során csak olyan kérdést tesznek fel (tesz fel a számítógép), amelyre a Peachpit kiadásában megjelenő Apple Training Series könyvben ott a helyes válasz. A vizsga egyébként számítógép előtt történik, a fejben lévő tudás alapján kell az angol nyelvű kérdésekre kiválasztani a helyes - egy vagy több - választ.

Reklám
Az említett és a többi Apple tankönyv is megvásárolható az AATC XMS Akadémián, az XMS üzletében vagy a MacAcadémia honlapján - és persze másutt is az országban és azon túl. Az említett programokat - és persze másokat is - az XMS és a MacAcadémia közösen üzemeltetett termében oktatjuk, az AATC XMS Akadémia elején álló betűszó azt jelenti, hogy ez az Apple minősítésével rendelkező tanterem (Apple Authorized Training Center). Aperture oktatás legközelebb május első hétvégéjén lesz, tematika és jelentkezés itt vagy itt, Mac OS X Server Essentials pedig bő egy hónap múlva: jelentkezés és tematika itt vagy itt. Vizsgára pedig emitt lehet jelentkezni.

2011. március 17., csütörtök

iPad vevők vs. iPad2 vevők

Az egyáltalán nem reprezentatív felmérés első fele (grafikonon: iPad) tavaly április harmadikán készült, az nap lehetett megvásárolni az iPadet, a sorban várakozók feleltek számtalan kérdésre. A második rész (iPad2) pár napja, március 11-én vétetett fel, ez volt az iPad2 első napja. A kérdések és válaszok nagyjából magától értetődőek, mi csupán egy gyöngyszemre hívnánk fel a figyelmet, ez a harmadik grafikon. Arra a kérdésre, hogy volt-e már iPadje korábban, a tavaly sorban állók 28 százaléka felelt igennel - ez, khm, szóval vicces. Ami viszont egyértelműen látható, a használat módjának vesztese a könyvolvasás (20% - 6%), nyertese a játszás (9% - 17%). Ha nem lennék lusta, a hazai kibocsátást végigkérdívezném...

2011. március 16., szerda

Kötelező váltás

Az Apple május ötödikével minden MobileMe naptárt frissít az új formátumúra - akár akarod, akár nem. Az új használatához iOS 4.2.1 oprendszer kell az iPhone-ra, iPod touchra vagy iPadre, 10.6.6 oprendszer a Macre (Snow Leo hetedik frissítése) - bár a Leoval is képes együttműködni, de ott kézzel kell beállítani a megfelelő dolgokat. Pécén a MobileMe Control Panel version 1.6.5 használata kötelező.
Kis vállalkozásunk hetek óta szív azzal, hogy páran még "régi" iPhone-t használunk, és arra nem tettük fel az iOS 4-t, mert a tapasztalat alapján tetű lassúvá válik tőle. Viszont tanult iPhone 4-t használó kollégák habozás nélkül váltottak az új naptárra. Na, ettől a perctől kezdve a régiek nem látják az újak naptárát. Eddig sem volt méznyalás a naptár megosztás (két havonta valamiért szétesett, újra kellett publisholni, az iPhone váratlanul minden naptárból kettőt, hármat látott - persze, lehet, hogy az új változat ezt megoldja).
Az ilyen kényszerített eszközvásárlás, upgradelés nálam a nem kedvelem kategóriába esik. Ráadásul a naptár nem a Föld legbonyolultabb alkalmazása, hogy ne lehetne a vissza-kompatibilitást megőrizni.

2011. március 11., péntek

Apple: fent erős, lent hódít

Az Apple mindig is erős volt termék- (és életérzés-) marketingben, a prémium kategóriás gépeit rendre képes úgy bemutatni, hogy a vásárlók az átlagos forgási sebességnél gyorsabban cseréljék. Egyes számítások szerint a felső decilisben (gépárakat tíz csoportra bontják, ez a decilis-képzés, a felső pedig a legmagasabb árakat tartalmazó tized) az Apple részesedése 80 százalék körüli. Az iPaddel viszont az Apple az olcsó net-gépek piacából harap ki, olyan gyártók szenvednek az iPad sikerétől, mint a Dell, a HP vagy az Acer - és persze küzd a RiM-mel, Motorolával és a Samsunggal. Az iPad egyfajta válasz a "miért nem gyárt az Apple olcsóbb gépet (is)?" kérdésre. (Azért sem, gondolom, mert leamortizálná az Apple nevet. Most az Apple hallatán prémium termék ugrik be, ugye?)
Az iPad azért is jó termék az Apple számára, mert a fő-piacát (felső decilis) nem érinti, új belépő szint Macet soha sem használtak számára, mint anno az iPod vagy az iPhone volt. A Trefis becslése szerint (az elemzés is az övék) az Apple piaci árának 17 százalékát adja a Macintosh számítógép, 7 százalékát az iPad (ha nem lenne, hét százalékkal érne kevesebbet az Apple részvény).

Kevesebb eladás, több eladott iPad
A kevesebb eladás a személyi-számítógép piacra áll, a 15,9 százalékos várható növekedés előrejelzést a Trefis az év eleji adatok alapján 10,5 százalékra mérsékelte. Ugyanakkor az Apple piacrészesedése a hordozható gépek esetén (mért adat) a 2005-ös 3,5 százalékról 2010-re 4,8 százalékra nőtt, 2017-re (becslés) eléri a hat százalékot.

2011. március 9., szerda

Egész oldalas hirdetés a Népszabadságban

A MacBook Pro család termékváltását segítendő a lenti hirdetés jelent meg a mai Népszabadságban (Magyar Nemzetben nem láttam - kedvenc Java Caffe kávézómba pedig ezen kívül csak a Blikk jár, amit nem szoktam reggel átlapozni és a Népsport, vagy hogy hívják a sport lapot ma napság, de abban sem volt Mac hirdetés). A kínált Macek a kifutó készlet tagjai - a szépség az, hogy a felsorolt üzletek közül többen már el is fogyott az akciózott gép - afelől szkeptikus vagyok, hogy "ha már itt vagyok" felkiáltással hányan veszik ezt tudomásul és vigasztalják magukat egy másik Mackel.
A hirdetésben csak az APR (Apple Premium Reseller) üzleteket nevesítik - vájt fülűek ebből kihallják, hogy van olyan több boltot is üzemeltető cég, amelynek nem minden üzlete nyerte el az APR minősítést. Az ilyen közös hirdetéseket általában az Apcom CE (VAR) szervezi - gondolom, most sem volt másképp. A kimaradó AR-ek (Apple Reseller) ismét megerősítést nyerhettek, az Apple-nél igazán labdába csak az APR-ek rúgnak. Persze, ha mindenki APR lesz, akkor a Prémium jelző okafogyott lesz. Apró észrevétel: az eddigi zöld dizájn narancssárgába fordult.
A hirdetésnek viszont örülünk.

2011. március 7., hétfő

MacBook Air

A bemutatását követő 90 napban az Apple több, mint 1,1 millió darab MacBook Airt adott el, ez az ez idő alatt értékesített hordozható gépeinek 38 százaléka - magyarul minden harmadik eladott hordozható Mac Air volt. Uhhh! Az már csak a szokásos vicc kategória, hogy 700 ezer darab eladását tervezték, az Apple rendre alulbecsli az eladásait, hogy aztán jöhessen a diadalmas túlteljesítési terv (Pióker bácsi?) Ha nekem lenne ennyire csapnivaló eladás-becslő csapatom, az bizony már repülne (az Airben).
Engem mindig meglep az Air sikere, aminek - mint ismert - a legfontosabb jellemzője, hogy ... hogy vékony. Minél inkább a végén mérjük, annál inkább. Értelmes felületű kapu nincs rajta, az árából normális (és egy kilóval nehezebb) MacBook Pro vehető, amivel viszont lehet dolgozni. És valószínű, hogy itt a gondolkodásom hibája, aki Airt vesz, annak a legproci igényesebb munkája a Farmville futtatása levél elküldése közben. No Photoshop, no Final Cut - de még Aperture is csak iPhone-os képekkel. Passz.

2011. március 5., szombat

A sok túl sok, a kevés meg kevés

Több blog/eLap/hírforrás is arra jutott a hétvégén*, hogy az iOS Store - ahonnan iPhone-ra, iPadre lehet alkalmazást vásárolni -, igazából nehezen áttekinthető, a slágereken kívül, persze leszámítva a kis nyelv (magyar) egyedi darabjait, számos alkalmazás kerül úgy be, hogy meg sem karcolják az érdeklődést. Egyes becslések szerint a naponta feltöltött új programok fele gazdasági bukás, mert senki sem tud róluk, senki sem veszi, így az eladási listák végén maradnak, ami miatt megtalálhatatlanok, emiatt senki sem veszi... (Yossarian, merre repkedsz?). Egyértelmű, hogy a fejlesztés csak egyik része a program költségeinek, a másik rész a hirdetés, a reklám, a push költség. Lassan ez tűnik a nagyobbnak.
A cím másik oldala az App Store, ahonnan a Macre tölthetünk le alkalmazásokat. Nézz rá, és mondd azt, hogy nem bukta. Az Apple és Sid Civilizációján kívül alig van normális alkalmazás. A játékok egyharmada 12 év vagy az alatti gyereknek való, a második harmadon felismerhető a VGA (1024x768) lét (1995?), a maradék e kettő silány ötvözete. De megnézheted a Businesst vagy bármelyik másik részt. A héten hat segédprogramot töltöttünk le egyéni oktatások közben (WonderShare, DirectMail, IntelliMerge, MacMassMailer, BulkMailer és elfelejtettem), ezek közül egy sincs az App Store-ban, de még csak hasonló sem.

* Ugyan eltöltöttem tíz évet gazdasági napilapnál, de máig nem jöttem rá, hogy lehet az, hogy a hetilapok néha pont ugyan arról a speciális területről - legyen marhabőr export a finn-maya őskontinuitás csakrája tükrében - írnak. Összejönnek a főszerkesztők és ebéd közben eldöntik? Világ-összeesküvés!

2011. március 4., péntek

National Geographic melléklet

Az újságosnál vett Geoból ma egy több oldalas Apple melléklet csúszott ki (ettől függetlenül utálom az ilyen rámtukmált reklámkiadványokat), amely az APR-eket hirdetve mutatja be az Apple kínálatát. Tudom, hogy nem öt perc az ilyen előkészítése, legyártása, behúzása (a fizetés igen! - mondá a Gonosz Almalap) - az iPad két oldalas rész elavult. De ez nem lehet gond.
Hogy ilyenkor mit éreznek az Apple csatornában lévő nem APR, tehát meg nem említett, cégek? Gyanítom.

2011. március 3., csütörtök

iPad2

Számomra a 87% volt az iPad2 bemutatójának döbbenetes adata, ekkora az Apple részesedése a tablet-piacon, 14,7m eladott eszközzel. Ez brutális. Hasonló számarányért szokás a Microsoftot gyalázni, meg monopolt kiáltani.
A bemutató alatt felmerült kérdés az, hogy mit érez az, aki karácsonyra vagy azóta vett iPadet, illetve az, hogy vajon mennyiért a kinek fogja eladni.
Ami jó, hogy Steve prezentált - négy dollárt nőtt az árfolyam erre a hírre, majd picit esett, semmi eget verő újdonság sem volt az iPad2ben. Jobs mozgott, látszott, hogy messze nem százszázalékos, de nem is keltette egy haldokló ember benyomását. Persze ismerve a mai orvostudomány vívmányait...
A legjobb, hogy végre ki fogjuk tenni az AATC-ben az iPad képét a kivetítőre, huszonhatodikától jöhetnek az iPad kurzusok!