Kis segítség Tőled nekem


Kis segítség Tőled nekem


Készítek egy felmérést azoknak, akik elvégezték az alapfokú Mac OS X képzésünket.
Arra kérlek, hogy töltsd ki! És ha bármi olyat találsz, ami szerinted hibás (rossz válasz, félreérhető kérdés...), akkor írd meg, jelezd nekem a kérdőív végén.
A teszt célja, hogy bárki felmérhesse alap-tudását, ezt – kérlek – vedd figyelembe, amikor kitöltöd vagy írsz nekem.
Előre is köszönöm minden kitöltőnek, visszajelzés küldőnek.

2011. június 29., szerda

Mennyire jók az Apple alkalmazásai?

Mennyire jók a Maces alkalmazások? Nehéz erre a kérdésre felelni, pláne objektíven. A szubjektív, egyéni véleményeket összesítve kicsit objektívabb képet kapunk, bár az eredmény erősen függ az összesítés módjától, a résztvevő alanyok kiválasztásától... Ennek ellenére talán maga az Apple kínálja a legjobb összesítést. A Macintosh gépen futó App Store (1) alkalmazással elérhető netbolt, amelynek szintén App Store (2) a neve, csillagos értékelést kínál minden alkalmazásról, sőt, szövegesen is üzenhetünk Steve-nek (nem olvassa) és más potenciális felhasználóknak. E csillagozást grafikonizálja ez a bejegyzés.
Igen, nem korrekt, mert nem minden program használó szavaz. Igen, nem korrekt, mert nem minden program használó véleménye mérvadó. Igen, de akkor is. Vox populi.

Maces alkalmazások értékelése
A letölthető alkalmazások közül a legkevesebb szavazót maga mögött tudó GarageBand (29 fő, 4,66 átlag) lett a legjobb - már ha lenne ilyen kategória -, de a Pages (218/4,65) és a Keynote (94/4,62) paraszt-hajszállal csúszott le a második és harmadik helyre. Legtöbb értékelést viszont az új Final Cut Pro X kapta (1368/2,69), nála rosszabb minősítést viszont csak az új Compressor ért el (82/2,51). Tessék szabadon böngészni a három grafikont (figyelem: a szavazós grafikon logaritmikus skálázású!)



iAlkalmazások értékelése
És persze az iTuneson át elérhető az az App Store (3), amelyet iTunes Music Store-nak kereszteltek, majd iTunes Store-ként neveztek, és most görcsös önmeghasonlásában App Store-nak hívnak, amikor nem zenét vagy videót szeretnénk letölteni, hanem iPhone-ra, iPod touchra vagy iPadre alkalmazást vásárolni. Mivel a magyar App Store (3) kevés szavazatot mutat fel, ezért az amerikai App Store (3) szavazatait ábrázoltam.
A GarageBand itt is a legjobb szoftver (427/4,32), a Pages (812/3,92) és a Keynote (223/3,91) követi - ugye-ugye, a nagyszámok baromi erős törvénye megmutatkozik (ettől a félmondattól számtalan val[ószínűség]-szám tanár haja fog kihullni, ahogy én az ő vizsgáikon), azaz ami jó - az jó. Final Cut még nincs iPhone-ra (nem, nem is dolgoznak ezen a feladaton az Apple mérnökei), a szavazat nyertes az iPhone-t távvezérlővé tevő Remote (2216/3,7), a legrosszabb alkalmazás pedig a MobileMe Gallery (1682/3,04) - bár még ez is hármas felett van. A MobileMe meg amúgy is megy a levesbe ... helyett a felhőbe, az iCloudba.



És ne feledjük, számokkal bármit be lehet bizonyítani, ahogy az ellenkezőjét is. Minthogy a párhuzamos egyenesek a végtelenben találkoznak feltételezve, hogy egyetlen térgörbítő Bólyai sincs a közelben, ezért minden ilyen írást mély fenntartással olvassunk.

A pápa iPaden twitterel

2011. június 27., hétfő

A Pro, az X meg az Express

Amikor Steve-et visszahívták az Apple élére - bő tucat évvel ezelőtt -, akkor az egyik első döntése volt a termékpaletta erős visszavágása, kidobott számos terméket és egész termék-vonalat (nyomtató, kamera). Igen egyszerű ábrán magyarázta el, hogy melyik terméket kinek szánják: otthoni vagy profi felhasználásra, asztali vagy hordozható célra. A hardverek beosztását követte a szoftvereké is, hasonló elv szerint. Ahogy minden elvet, az idő ezt is puhította.
Az iPhoto az otthoni, az Aperture a profi (Pro) alkalmazás. Az iPhoto egyre többet tud - olyat, amit addig csak az Aperture tudott. (néha - viccesen - az iPhoto előbb tudott dolgokat - Faces és Places -, mint a nagy tesó). Az Aperture vagy újabb és újabb funkciókkal gazdagszik, vagy megeszi a lassan hasonló tudásúvá váló iPhoto. Az persze lehetne kérdés, hogy minek fölösleges csingi-lingivel fejleszteni egy jó programot, a válasz a pénz. Az Aperture fél éve az App Store-ból a dobozos verzió árának töredékéért vehető meg.
Az iMovie az otthoni, a Final Cut a profi alkalmazás. Kezdetben oly messze voltak egymástól, hogy az Apple beillesztett egy Final Cut Expresst, amit hívhattunk volna FCP Lightnak is. Aztán teljesen átírták az iMovie-t, ami csöppet sem hasonlított az FCP-re, de még más videószerkesztő, -vágó programra sem. Az iMovie két upgrade után, a '11-es verziójára lett jól használhatóvá. És a múlt héten megjelent az új Final Cut X - az Apple szelet vetett és vihart arat. Az FCPX megjelenésében és használatában sokkal inkább iMovie, mint FCP7. Akik dicsérik, azok úgy érzik, hogy az iMovie eszközeinél többet használva dolgozhatnak, még sem kell két-három speciális program (Color, Motion...) használatát megtanulni, ők jellemzően önállóan és maguk számára készítenek, vágnak videót. Akik szidják, azok a profik, akik az FCP-ből élnek. Ők úgy érzik, hogy az új FCPX inkább egy iMovie Pro, vagy egy iMovie Express, mintsem FCP8 vagy az előző szoftver tovább-fejlesztett változata. Úgy vélik, hogy az FCP-be invesztált pénzük, idejük és tudásuk értéktelenné vált, mert az Apple új alkalmazása alkalmatlan olyan munkavégzésre, amelyet ők végeznek naponta.
Az Apple egyik belső levelező listája az, amelyen az Apple tanárok (ACT - Apple Certified Trainer) beszélik meg problémáikat. A listán heti hét levél az átlag, ma reggelre 59 darab volt a hétvégi termés. Nagyjából 56:2 arányban negatív az FCPX-ről, az Apple-ről a vélemény - ami nagyon erős annak tükrében, hogy ezek az emberek fanatikus Apple hívők. (Igen, egy levél kimaradt, ő Anne, aki az Apple AATC felelőse, akinek tiltja a munkaköre, hogy egy Apple alkalmazás jóságáról vitát nyisson - még szép -, és vitát engedjen a levlistán - mintha most nem lenne olyan kemény, ki kell a gőzt ereszteni.
A GaragBand az otthoni, a Logic a profi alkalmazás. Létezik egy Logic Express is épp olyan megfontolásból, mint a Final Cut Express létezett. A nem hivatalosan terjedő hír viszont a Logic esetében az, hogy az Apple nem fogja frissíteni többé.

2011. június 24., péntek

My younger brother

"... a neten lájkolni, fészbukolni, csetelni, szörfözni, blogolni lehet banner szomszédságában ... amikor hekerek tímben brútforszolnak ... akkor géjmóver ... Sokáig azt hittem, a winchester egy város meg egy vadászpuska. ... A tévében a szerkesztői szoba nyúzrúm, a szereplő-választás kaszting, a naplóvezető szkriptgörl, a gyártásvezető egzekjutív prodjúszer, de van ród múvi, nyúévjv meg Ízi Rájdör, (my youger brother)!" - írta pár hete az egyik magyar napilap, az idézet emlékezetből.

WWDC 2011 - videók és prezik

Amióta olvasok és írok a WWDC-ről, mindig kíváncsi voltam arra, hogy egy-egy szekcióban milyen előadások hangzanak el. A WWDC ugyan Steve Jobs prezijéről híresül mindig el, de a lényeg ennek ellenére a számtalan szakmai előadáson van, ami a WWDC második és sokadik napján hangzik el. Évről-évre jobb hozzáférést biztosít az Apple az ott elhangzottakhoz - egy időben fizetősek voltak ezek a videók, idén viszont csak Apple ID kell, hogy hozzájuk férj.
Link: https://developer.apple.com/videos/wwdc/2011/index.php

2011. június 22., szerda

Numbers - egyedi számformátum (csak Macen)

A Numbersben, ahogy Excelben is, elválhat a cellába írt számérték a megjelenésétől. Lehet, hogy 3,14-et írtunk be, de csak 3-t mutat a cella. Mindkét program - természetesen - a 3,14 százados értékkel számol, ha hivatkozunk erre a cellára, és ez így jó. Néha speciális szám megjelenítésre lehet szükségünk, olyanra, amelyet nem írtak meg a szoftverfejlesztők. Ilyet alkothatunk Numbersben is - az iPades verzióban nem, az iPades Numbers nem használja a Macesen létrehozott egyedi számformátumot, elveti, elfelejti azt, amint a Numbers doksit iPadre tesszük át. Nem hurrá!

A feladat
Kedves ismerősünk ezzel a Numbers táblázattal küzd, és utálná, ha az 'A' oszlopot soronként kézzel kellene kitöltenie vagy háromszáz soron keresztül. Ami a gondot okozza, hogy a Numbers nem tekinti számnak az 'A' oszlopba beírt '-1.03.' értékeket. Ha számok lennének, vagy számként értelmezhetők, akkor kettőt vagy még többet kijelölve, majd a kijelölést jobb alsó sarkánál fogva tovább-húzva a program automatikusan folytatná a számsort.
Ha sikerülne a '-1.03.'-t számként létrehozni, akkor megoldanánk a feladatot. Vegyük észre, hogy a '-1.' és a '[vége].' között kétszámjegyű növekvő sorozat van! Mivel a Numbers (és az Excel) is ismeri a saját számformátumot, hozzunk létre egyet! Jelöljük ki az 'A' oszlopban lévő értékes cellákat, hívjuk elő az Inspectort és válasszuk ki a cella-formátum fült! (A 42-es jelzés a sci-fi rajongók bónusza.)


Kövessük a vörös jeleket (Hunniában valami készül by Ady)! Az utolsó párbeszédpanelen a piros pötty állítási kötelezettséget jelent. A "Show zeros for unused digits" azt jelenti, hogy a tizesek helyére nullát ír a Numbers akkor, ha a szám kisebb mint tíz - azokra a helyiértékekre - tizesek, százasok... -, amelyeket nem használnánk amúgy, így lehet nullát íratni. Minek? Épp most mutattunk rá példát! A "Numbers of digits" kínál lehetőséget arra, hogy meghatározzuk, hány számjegyes ábrázolást használunk - a feladatunkhoz kettőt.

S lőn, szorgos népünk győzött. A két oszlop ugyanúgy az 1, 2, 3... számértékeket tartalmazza, csak az egyik így ('3'), a másik meg úgy ('-1.03.') néz ki. Voilá!

Final Cut - X

Az Apple - ígéretét megtartva - letölthetővé tette a Final Cut videó-szerkesztő, -vágó alkalmazásának legújabb verzióját, amely az 'X' jelzésű.
Mielőtt a szoftverről szólnék, az FCP X kapcsán jöttem rá, hogy jelenleg nem érdemes RSS-híreket figyelni félszemmel, szájtokat frissítgetni, App Store-t bújni. Elég simán fent lenni a Facebookon csatlakozva az adott témára figyelő Facebook oldalakhoz - jelen esetben: iStyle, Starking, XMS, FCSvrConnect, illetve az érdekelt szakemberek: Bezdán Zsolt, Krokavecz Viktor, Csábi János ... - és amint történés van a világban, tudni fogok róla. A sort Handras nyitotta, majd jött az FCPUG Hungary és Viktor, az iStyle, az XMS, és még hatan - alig egy óra alatt. Gyanítom, Twitteren még pörgőbb volt az élet.
Éjszaka a Final Cut Pro oktatói levlista is ficánkolt, a szokásos egy-két levélhez képest vagy 40 született, a mi lesz? hogy lesz? miért lesz? témakörben. Lássuk!

Amit tudni érdemes
Itthon az Apple által elismert (AATC - Apple Authorised Training Center) oktatóhely azt oktathat Final Cut kapcsán, amit az Apple számára engedélyez - ezek a hivatalos oktatások. Az oktatást vezető az Apple minősített tanára (ACT - Apple Certified Trainer). Amíg nincs vizsgázott tanár, addig hivatalos képzés sem tartható. Ezért előbb az Apple kiírja a tanárok újra-képzését és/vagy újra-vizsgázását. (Hivatalos: az első, tanárokat felkészítő egy napos képzés - ahol nincs idő kérdésekre-válaszokra - július 11-én lesz, Bostonban.) Majd kiírja, hogy milyen képzés lesz FCP X-ből és társaiból.
Final Cut 6-ról 7-re volt upgrade-vizsga a felhasználóknak, még nincs hír arról, hogy most lesz-e. Emlékeim szerint nem volt hivatalos Apple felkészítő kurzus a különbözeti vizsgára - a MacAcademia azonban tartott. A különbözeti letételére igen szűk határidőt szokott szabni az Apple (amint tudom, mondom...).
Az új Final Cut hivatalos tankönyvét a Peachpit Kiadó már meghirdette - elővételre, a könyvek iBook formátumban is kaphatók lesznek (iPad, OS X Lion).

Aki nem Final Cut függő, azok számára info, hogy a Final Cut Studio volt a szoftver-csomag neve, aminek egy eleme volt a Final Cut Pro 7, további alkotó volt a Color, a Motion... Most a Final Cut Pro X (az App Store-ból letölthető 299.99 dollárért), a Motion 5 (49.99 dollár) és a Compressor 4 (49.99 dollár) alkotja az Apple videós profi szoftverkészletét - a verzió számok jelzik, hogy egyedül a FCP új. És a bemutató képek szerint nagyon iMovie-s.

2011. június 21., kedd

A néma oroszlánnak olvassuk a szavát

A Lionnak a bétában még volt magyar hangja, Eszter, a hivatalos oldalon már nem szerepelt a magyar Voice Over támogatás (Eszter keresése erről szólt). Mivel többen ezt úgy értették, hogy mégsem lesz a Lionnak magyar nyelvi változata, álljon itt a hivatalos hivatkozás:

New system languages
Lion is available in Arabic, Czech, Turkish, and Hungarian.

(Link)

Azaz, az oroszlán már arabul, csehül, törökül és magyarul is létezik, a rendszer nyelvek közé bekerültünk. Köszönjük, vásárlók!

Apple - Samsung - tablet

Valamikor réges-régen, amikor még létezett az Almalapnak nyomtatott változata havi megjelenéssel és podcastja minden héten, akkor ez utóbbi állandó része volt az Apple jogi csatározásairól szóló hírtömeg. Az amerikai vállalatok imádják a tárgyaló-termeket, imádnak sok pénzt költeni ügyvédekre, és minden apró-cseprő dolgot jogi útra terelni, valamint elképzelhetetlen dolgokat szabadalommal védeni. Nem e jogi rovatot elevenítendő föl írok most az Apple-Samsung perekről. Azért kell vagy érdemes ezekről tudni, mert a két cég kapcsolata befolyással lehet, befolyással van a tablet piacra.

Perek és partnerek
Az Apple perli a Samsungot, mert a Galaxy család számtalan Apple szabadalmat használ jogtalanul. A Samsung perli az Apple-t, mert az iOS eszközei számtalan Samsung szabadalmat használ jogtalanul. (vö. "az az én homokozó lapátom!") Eközben a Sony után az Apple a Samsung második legnagyobb vásárlója (5,7 milliárd USD - a mostanában annyit emlegetett magyar államadósság három százaléka).
A kaliforniai bíróság illetékes bírója a felek peren kívüli megegyezését javasolta egy doboz csokoládét felajánlva a hangulat oldásához. Az Apple-t képviselő ügyvéd válaszában jelezte, hogy a két cég vezetése a legmagasabb szinten vette fel a kapcsolatot.
"Össze tudjuk hozni őket?" - kérdezte Koh bíró.
"Tény, hogy találkoznak és tárgyalnak" - válaszolta McElhinny ügyvéd.
Az Apple szóvivője - lehet tippelni és igen, nyert: - nem kommentálta az elhangzottakat, a Samsung pedig későbbi reagálást ígért.
A per kapcsán a Samsung kérte, hogy megkaphassa az iPad és iPhone fejlesztés alatti verzióját, hogy azokon saját szabadalmaikat kereshessék, amíg az Apple a Samsungot tiltaná el az iPadhez hasonló eszköz - értsd: Galaxy tablet - fejlesztésétől.

Döntés
Döntés még nincs, szinte biztos a - szokásos - peren kívüli egyezség. Ahogy az is, hogy az Apple nem adja át az iPad7 prototípusát a Samsungnak, amely viszont változatlanul fejleszti a Google Android oprendszerét futtató Galaxy tabot.

2011. június 20., hétfő

Apple - Facebook - HTML5

Ismert az Apple HTML5 iránti elkötelezettsége - és az ezt kiegészítő Flash elvetése -, ahogy a Facebook felületén futó játékok jelentős részének Flashes volta. Az iPad bemutatójára - állítólag - az Apple anyagi támogatásával a Zynga, a legerősebb Facebook játékfejlesztő, átírta a Farmville-t - Facebookos vezető játék programját - HTML5-re.
A TechCrunch szájt híre szerint a Facebook titkos projecten dolgozik közel 80 fejlesztő céggel - Facebook alkalmazás-fejlesztővel, természetesen -, hogy azok Flash helyett vagy mellett HTML5-ben dolgozzanak, így a programjaik bekerülhessenek az Apple App Store-jába és onnan jó pénzünkért az iPadünkre, iPhone-unkra vagy iPod touchunkra. A hadművelet neve: Spárta Project.

Spárta Project
A hír szerint nem teljesen világos, hogy az Apple milyen mértékben vesz részt a projektben, ha egyáltalán részt vesz benne. A Facebook régóta szenved amiatt, hogy a Zynha és fejlesztő társai anélkül használják a Facebook felületet, hogy abból a Facebooknak anyagi haszna lenne, a játék-szoftver-fejlesztők viszont rendesen gazdagodnak (a játékokban valódi pénzért megvásárolhatók speciális elemek, gyorsabb előrejutás...). A Facebook pénz-megosztási kísérleteit a fejlesztők eddig rendre visszaverték: a Zynga például nemes egyszerűséggel közölte, hogy amennyiben fizetnie kell a Facebook létért, úgy saját közösségi teret hoz létre - a Facebook meghátrált.
A mostani Facebook-fejlesztői érdekközösség alapját - tippelik - az adhatja, hogy egy alkalmazásként jutnának be az App Store-ba, így az Apple csak egyszer fáradhatna a kasszához, az alkalmazás alól viszont az összes fejlesztő összes játéka elérhető lenne - immár a saját zsebükbe folyna a pénz (hasonlatosan az újságokhoz, ahol egyszer megveszem az alkalmazást, ebből jut az Apple-nek, de az alkalmazáson belüli fizetésből, újságvásárlás, már nem). A PR szerint "anélkül szeretnék játékaikat elérhetővé tenni az iOS eszközökön, hogy erősítenék a mobil alkalmazás megosztó pozícióját". Dicséret: a mondatban nem szerepel sem az "Apple", sem az "App Store".

Steve és Mark
Az Apple és a Facebook régóta barátkozik egymással, nem rég Steve Jobs és Mark Zuckerberg nyilvános helyen ebédelt együtt - azaz a háttérben élénk tárgyalások folynak. Néha eredménytelenül, a Facebook szerette volna az iTunes Ping zene-megosztó képességét beintegrálni rendszerébe, de ez az Apple jogi szerződései miatt meghiúsult - pedig másfél évig egyeztettek. Ugyanakkor az iPhoto 11 és az iMovie 11 képes direkt a Facebookra dolgozni, sőt, az iPhoto a feltöltött kép Facebook kommentjeit vissza is tölti a Macre.
Elemzők szerint a két cég egyeztetésének megakadását jelzi, hogy az iOS5-ben erősen megjelent a Twitter (amely azért fasorban sincs a Facebookhoz viszonyítva, sokkal szűkebb csoport számára eszköz) - noha az iOS4 teszt-változata tele volt később meg nem valósult Facebook irányú fejlesztéssekkel. Szinte biztos, hogy a Facebook volt az Apple "elsődleges" célpontja, nem a Twitter.

2011. június 16., csütörtök

Mennyit termel egy Apple Store?

Hivatalosan persze senki sem tudja. Elemzői becslés szerint 4406 dollárt négyzetlábanként. Egy négyzetméternek megfelel 10,76 négyzetláb. Egy dollár 189,69 forint. Itthon nincs Apple Store, csak APR (Apple Premium Reseller) bolt megkívánt mérete 75 négyzetméter, tehát évente 674 714 846 forintos forgalmat kell elérnie ahhoz, hogy tartsa az Apple Store átlagot. Átlagot.
E szerint az öt boltos (három APR, kettő AR) Starking 3,4 milliárd, a négy boltos iStyle (három APR, egy AR) 2,7 milliárd forintos forgalmat bonyolít le - az XMS egy boltos APR.

Ascot

Az ascoti derbyről még az is hallott, aki nem követi Széchenyit, és nem forgatja nap mint nap Lovakrul művét, valamint nem szőrén üli meg. Anglia talán leghírsebb lóversenyén nem csak a lovak érdekesek, hanem a kalap-költemények is.

2011. június 15., szerda

MacBook Air a hónap végén

A Reuters úgy tudja, hogy Ázsiában már hajóra pakolták azt a 380 ezer darab új MacBook Airt, amit a hónap végén terveznek bemutatni - a Reuters tudósítója a tajvani Economic Daily újságot olvasva jutott erre a következtetésre. (A Gonosz Almalap szerint az újság cikkírója pedig részt vett a berakodásban...). A hajóra még felpakoltak 80 ezer darabot a kifutó Airből is - informatikára hegyezett kalózok: figyelem!
A hír hallatán a legnagyobb személyi számítógépe összeszerelő tajvani vállalkozás, a Quanta részvényei 2,5, a számítógép ház-gyártásban jeleskedő, és szintén Apple beszállító Catcher Technologies árfolyama 1,9 százalékot emelkedtek.
A lap híre még, hogy az iPad3 év végére várható, a kijelző felbontása 5-6-szor akkora lesz, mint az iPad2-é. (Ami - szerény véleményünk szerint mosolyogtató: 1024x768 megötszörözve 5120x3840 pixel lenne, ami ugye...)
Amit az ilyen - az Apple majd bemutatja - hírek kapcsán tudni kell, az az, hogy akkor biztos az "Apple bemutatja", amikor az Apple már bemutatta. Addig az összes hír találgatás, kérdés csak az, hogy ki mivel égeti magát. Úgy gondoljuk, minél komolyabb cég vélekedik, annál komolyabb forrásai lehetnek. Vagy nem.
Másik hasznos tudnivaló: az Apple már mondott azonnali hatállyal fel beszállítójának azért, mert az kiszivárogtatta az együttműködés hírét, így adva infot készülő termékről.

2011. június 9., csütörtök

Felhős idő várható

Steve Jobs cége az iCloud bevezetésével megkezdte elszakadását attól az iparágtól, amelyet naggyá tett - és amely naggyá tette - ez a Bloomberg elemzésének esszenciája, amit a WWDC bejelentések után tett közzé.
Az Apple új szolgáltatása, az iCloud (ősztől) arra lesz képes, hogy az internethez kapcsolódó eszközök közti adat-cserét, -szolgáltatást kínáljon, ez pedig - többet nem említem, de a Bloomberg szerint - újabb lépés a személyi számítógép ipartól elfele. Jobs nevéhez olyan történelmi sikerek kapcsolódnak, mint a 70-es és 80-as években a számítógépek - Apple II és Macintosh - bevitele az otthonokba. Az iCloud az Apple eszközei és az iTunest futtató pécék számára lesz elérhető.
Jobs több mint egy évtizede azon dolgozik, hogy az Apple legyen az otthonok elektronikus szórakoztató központja, csökkentve a szoftverek területén a Microsoft Windows rendszerének dominanciáját, a hardverek területén pedig a HP részesedését. Az iCloud rendszerben az adatokat az Apple szerverei tárolják - ezt a megoldást nevezik az informatikusok "felhő"-nek - és automatikusan szinkronizálják. Ennek eredménye, hogy a felhasználó összes érintett eszközén megegyező tartalmat talál.
"A pécé lesz a felhő-technológia ikonikus áldozata. - véli Steve Perlman, az OnLive Inc. vezetője, egykori Apple alkalmazott - És az Apple tudja ezt."
Az Apple az iPhone és iPad lendületet át akarja menteni a "post-pécé" időre, a lendületből versenyelőnyt, vezető szerepet szerezve. A cég eddig 25 millió iPadet adott el, jó részt pécé eladás rovására. A befektetőket sem a Microsoft, sem a HP nem kápráztatta el az elmúlt negyedéves adatokkal. Ennek egyik oka, hogy a két cég a tablet piacon szinte észrevehetetlenek.

Pécé értékvesztés
Az iCloud bejelentésekor elhangzott adat szerint 200 millió iOS eszközt - iPadet, iPhone-t és iPod touchot - adott el az Apple. Ezeken az eszközökre 425 ezer futtatható alkalmazást kínál az App Store.
"Szándékunk az, hogy a pécére és a Macintoshra úgy tekintsünk, mint eszközre - ahogy tekintünk az iPadre, az iPhone-ra vagy az iPod touchra - jelezte a várható értékvesztést a szokás szerint farmernadrágba és fekete garbóba öltözött Jobs a WWDC bevezetőjében. A digitális életünk központját áttoljuk a felhőbe."
Az iCloud fizikailag az Észak-karolinai adat-központban lesz, az Apple napokban fejezi be az egy milliárdos beruházását. Fizikailag itt szinkronizálódnak majd naptáraink, címlistáink, leveleink, iTunes zenéink, fényképeink, alkalmazásaink és fájljaink.
"Téved, aki szerint mi ezt nem gondoljunk teljesen komolyan" - jelentette ki Jobs, miközben az adat-központ képeit mutogatta. Idén egyébként ez volt Jobs második nyilvános megjelenése. Noha január 17-e óta ismét betegszabadságon van, folyamatosan részt vesz az Apple döntéshozatalában. Ez már a harmadik hosszabb távolléte 2004 óta, amikor ritkán előforduló rákos megbetegedéssel diagnosztizálták.

Amazon, Google
A felhős versenyben az Apple-nek két cégre is érdemes figyelnie. Az egyik az Amazon.com, amely a legnagyobb netes viszonteladó, a másik a Google Android operációs rendszere, amelyet a konkurens tabletek és okos-telefonok használnak. Az Amazon értékesíti a legtöbb eKönyvet, saját felhő-szolgáltatást indított. A Google Androidja fut a Samsung, a HTC és a Motorola készülékein, ez jelenleg a piac 36 százalékát jelenti, amíg az iPhone részesedése 17 százalék (Gartner adat).
Az Apple a pécé-értékvesztést azzal is elősegíti, hogy az eszközeinek szinkronizálásához nem szükséges az eszközt kábellel számítógéphez kötni. A bejelentett szoftver-frissítés szerint az eszközök wifi-n át szinkronizálódnak. Egy iPhone-nal készített fénykép azonnal átkerül iPadre, Macre.
"Az eszközök folyamatos szinkronban tartása kimondottan izgalmas feladat" - állította Jobs.

Zárt ökoszisztéma
A Jobs bemutatta internet-szolgáltatás csak az Apple hordozható eszközeivel érhető el. Ezzel ösztönzi a felhasználókat arra, hogy rendszeren belül maradjanak, amikor eszközt vagy szolgáltatást vásárolnak, ez Gene Munster (Piper Jaffray) elemző véleménye. "Az Apple arra készteti vevőit, hogy újra, második, sokadik Apple eszközt vásároljanak" - írta egy jegyzetében.
Az Apple zárt rendszere ugyanakkor segítség a konkurenseknek, beleértve a Google-t, az on-line fájltároló szolgáltatást kínáló Dropboxot - a gondolat a szintén felhő-alapú szolgáltatást kínáló Salesforce.com vezetőjéé, Marc Benioffé. Olyan szolgáltatás kínálásával, amely nem csak Apple eszközökről elérhető, élhetnek az említett vállalkozások.
Az iCloud szolgáltatás - amely ingyenes lesz - fizetős része az iTunes Match. A 24,99 dollár díjú szolgáltatás a felhasználó iTunesában található zenéket keresi és jegyzi meg a felhőben. A zenék nem kerülnek feltöltésre, de az azonosítás után azt másik Apple eszközre szinkronizálhatjuk.

Ingyen
Az ősszel megjelenő iOS-szel együtt lesz az ingyenes iCloud is elérhető. Felhasználónként 5GB tárhely áll rendelkezésre fájlok tárolására, az alkalmazások, könyvek és fényképek (maximum ezer darab) tárolása az 5GB-on felül történik. Az iOS automatikus értesítési rendszert is hoz, így csatornázva egybe a különböző rendszerek üzeneteit. Hasznos újdonság lesz az is, hogy neten talált cikkeket eltehetünk későbbi olvasásra. A Twitterrel kötött együttműködés jegyében ahol csak lehet, Twitter-integrációra lelünk majd. Az újságok előfizetés kezelését segíti majd a Newsstand alkalmazás.

MobileMe
Az Apple iCloudja a MobileMe helyére lép (a MobileMe pedig anno a .Macet váltotta le). A MobileMe nehézkesen indult, sokszor állt technikai ok miatt, ilyenkor a felhasználók nem érték el leveleiket sem. Mindezek ellenére vagy emiatt az évi 99 dolláros MobileMe-nek három millió előfizetője van - a számadat a Forrester Researchtől származik. Az ingyenes iCloud nagyságrenddel több felhasználóra számít.
"Sokat tanultunk - mondta Jobs a MobileMe-ről -, gyakran szükségből."

Adam Satariano és Peter Burrows nyomán.

2011. június 8., szerda

WWDC (2) - Eszter keresése

"De Te nem voltál és kihűlt a remény,
Kerestelek, kerestelek, ahol csak lehet,
szerettelek, szerettelek, elvesztettelek"*
Eszter a Lion béta verziójában volt az Apple magyar hangja. A Lion hivatalos oldalán, ahol felsorolják az újdonságokat, a magyar nyelv már nem szerepel a Voice Overnél: "VoiceOver in OS X Lion includes built-in voices that speak 23 languages: Chinese (Hong Kong), Chinese (China), Chinese (Taiwan), Danish, Dutch, English (U.S.), English (UK), English (Australia), Finnish, French (France), French (Canada), German, Italian, Japanese, Korean, Norwegian, Polish, Portuguese (Brazil), Portuguese (Portugal), Russian, Spanish (Spain), Spanish (Mexico), and Swedish."
Reméljük, Eszter megkerül.

* Adamis-Presser: Eszter keresése (Képzlet riport egy amerikai pop fesztiválról)

2011. június 6., hétfő

WWDC (frissítve)

Semmi meglepő, semmi váratlan - ez lehet a tegnapi WWDC megnyitójának tömör és igaz összefoglalója. Majd lesz Lion (OS X 10.7), majd lesz iOS5 és majd lesz iCloud.
Többször írtam, a mostani bemutató megerősített, nem a Lion képességei érdekesek, hanem a következő verzióé. Ami - ha csak nem jön egy Cat, vagy valami vicces nevű 10.x, akkor 11.0 lesz, azaz új verziószámú oprendszer. Az új verziószám új, jelentős változást is jelent. Mivel az OS nem egyszerű számológép alkalmazás, a fejlesztése sem két hónap - a 11.0-t mát írják, az alap tudásáról már döntöttek, az alap-képességein nagyon már nem lehet változtatni. És mivel ez az Apple, tudni sem, hallani sem.
Az Apple esetében muszáj írni Steve Jobs állapotáról - sok mindent lehet mondani azon kívül, hogy végig irányította a WWDC másfél óráját, csak azt nem, hogy jól, mi több, egészségesnek nézett ki. Persze állítólag legyűrt rák, szervátültetés után már ez az állapot is jó. A gond csupán akkor lesz, amikor nem lesz ráhatása az Apple fejlesztésére. Az Apple eszközei és szoftverei két ok miatt zseniálisak - szerintem. Egyrészt Steve miatt, az ürge valóban zseni, aki meglátta a Macintosh-ban, az iPodban, az iPhone-ban, és úgy tűnik, az iPadben is azt, hogy miként kell ezeket megalkottatni. Megalkottatni munkatársaival, akiket - és ez a másik - úgy meghajt, ahogy utoljára VI. Tofu fáraó a rabszolgáit, jusson eszünkbe az Apple gerilla-szervezet szerű működéséről, Jobs ajtócsapkodásairól, az eszközök prototípus állapotából való újra terveztetéséről szóló számtalan legenda, és igaz történet. Úgy gondolom, hogy ő az utolsó autokrata vállalatvezető, aki - szinte - anélkül rúg ki embereket, indít és állít le projekteket, hogy abba más beleszólna.
Bárki is jön utána, ott lesz a board, az igazgatótanács, és mindegyik szépen, óvatosan, a saját seggét védve fog hozzájárulni, támogatni, beleszólni. Végtelen értekezletek szülnek majd közepes termékeket - lásd bármelyik IT-vállalat történetét. Mind egy-egy, a maga területén zseniális termékkel indul, amit egy-két-három fiatal tesz össze, és minél nagyobbra nő a cég, annál nehézkesebbé lesz. Paul Allen és Bill Gates megalkotta a Windows univerzumot, rátették még az Office-t, nyögve az Explorert és azóta? Larry Page és Szergej Brin megírta a Google keresőt, szinte mindenkinek van gmaile, de azóta hol van a Google nagyságú újítás?
A WWDC újdonságairól pedig inkább tapasztalat alapján írnék, így türelem, amely ugye rózsát terem, és aki a virágot szereti, az rossz ember nem lehet.

2011. június 5., vasárnap

Egy igaz szerelem története

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy szegény legény, aki reménytelenül beleszeretett egy gyönyörű leányba. De soha sem lehettek egymásé, mert amíg Fájnelkát Pál analóg televíziós kódolási rendszer volt, addig Riplész Edit az alkalmazások közt igen népszerű utasítás.

2011. június 2., csütörtök

Az Apple védelmében (The good Apple)

A címet a végén magyaráznám*, a bejegyzés arról szól, hogy az Apple-t - állítólag - bosszantja, hogy fű-fa az ő termékével népszerűsíti bármilyét. Nem kell sokáig szörfölni a neten, hogy olyan hirdetést találjunk, amely iPadet, iPodot kínál annak, aki vesz hat kapucnis patkányt, vagy ultraszemcsés mosóport iszik két héten át. Az Apple - állítólag - fel kíván lépni a termékeinek ilyen felhasználása ellen. E szándék hallatán a Gonosz Almalap röhögés közben elájult.

Miért van (lehet) igaza az Apple-nek?
Az Apple érvelése szerint az Apple termékek az ő bejegyzett védjegyei, termékei, ezeket nem lehet csak úgy felhasználni - csak és kizárólag az engedélyével és úgy, ahogy azt ő előírja (valóban van erről - is - a szájton leírás). Ha az Apple oldaláról nézzük, akkor ez valóban jogos igény, hisz a fent említett csuklyás patkányból jóval kevesebbet lehetne eladni, ha nem ígérnék a csábító iPadet. A patkány-árus ne hivatkozzon arra, hogy ő ezzel is népszerűsíti az Apple termékét - erre őt az Apple nem kérte, nem is kér belőle. Az Apple termék szabályzatlan megjelenítéssel kerülhet olyan környezetbe, amit az Apple kimondottan kerül (sex, drog, rock'and'roll...).
Az Apple a hirdetővel kihangsúlyoztatná, hogy az akcióhoz az Apple-nek semmi köze. Elvárja, hogy a hirdetés megjelenése előtt azt benyújtsák az Apple-höz jóváhagyásra (az értékesítési csatorna esetében ez kötelező is - legalábbis mi így tudjuk). Hirdetni csak a legújabb terméket lehet, a hivatalos képeket nem lehet módosítani, Photoshopozni, animálni. A termék-összehaasonlításnál az Apple eszköze méretarányos kell, hogy legyen (nem lehet nagyobb!). Tilos a Myriad betűcsalád használata is - ez az Apple mostani marketing-betűcsaládja. És a leírás végén: "We appreciate your interest in doing business with Apple!" - azaz megértik, hogy szeretnénk az Apple-lel üzletet kötni.
Említettük, az Apple nem támogatja a termékének ajándékként való felajánlását, de egyes esetekben tesz kivételt. Ha negyedszáz iPod touchot vásárlunk promóciós célra, akkor van esélyünk, mondom: esélyünk, hogy az Apple hozzájárul az akciónkhoz.

A valóság torzító tükre
Az Apple amúgy híres a Jobs-féle valóságtorzító látásmódról, de itt nem erről írunk. Alig két éve az Apple értékesítési csatornájához tartozó cégeket vegzálta azzal, hogy a nevükből tüntessenek el mindent, ami az Apple érdekét sérti - Mac, Apple, ilyesmi. Hiába bizonyították egyes cégek, hogy azonos elnevezéssel léteznek az USA-ban hivatalos Apple viszonteladók, ez a hazai cégnevek bíráját nagyon nem hatotta meg. Egy időben még azt is szerették volna, ha a netes megjelenésnél az URL-ben sincs semmi Apple, Apple termék név. Az első célt elérték (MacAcademia - mAcademia (bár ez sem jó, szerintük), Apple Corner - @Corner, ...). Azt, hogy az Apple védjegyeit ne használja a csatorna, fájva, de megértették, megértettük. Azt máig sem, hogy az Apple megfelelő része miért nem lép fel azok ellen, akik - nem a hivatalos csatorna részeként - máig használják ezeket. Ezzel a csatornában lévő cégeket, embereket hozza hátrányos helyzetbe az Apple, noha joga és lehetősége is meglenne - nem akarok példát írni, még hasra ütésre sem, nehogy találjak. Nem az a gond, hogy léteznek csatornán kívül is cégek (Extra Apple** non est vita, si est vita, non est ita. Az Apple-ön kívül nincs élet, vagy ha van, az nem olyan.), a gondom az, hogy így szó szerint jogtalan előnyt élveznek a nevük okán (Sándor Gyurisan: "Kisfiam, miért van három tornacipőd?")

* "The good wife" néven futó nagy sikerű amerikai sorozat címe magyarul: "A férjem védelmében". Ami - szerintem - rossz, talán nem az első három epizód alapján kellene új címet adni egy magyarra jól fordítható sorozatcímnek. Aki tette, pecsételjen be egy rókát az üzenőfüzetébe!
** Nem tanultam latinul, így az Apple-t biztos ragozni kellett volna, mea culpa.