2012. április 19., csütörtök

Biztonsági kérdés, az adatgyűjtés kikerülhetetlen eszköze

Egyre több program, szájt és bank érzi úgy, hogy nem elég, hogy jegyezzem meg jelszavát, de a jelszavam és digitális létem érdekében további megjegyzendő kérdésekkel zaklat. Ilyen a biztonsági mentő kérdés, lassan mindenki találkozik vele. „Add meg kedvenc autód" vagy „első szeretőd", "munkahelyi fizetésed"* - ugye ismerős. Ám újabban nem lehet átugrani ezeket a kérdéseket, egyre kevesebb szájt nyugszik bele, hogy nem kívánok további infót rábízni, még az én érdekemben sem. Hadd döntsem már el én, hogy mi az én érdekem. Én vagyok A Felhasználó.
Most az Apple iTunes Store szegezett nekem három adatgyűjtő kérdést. Persze, hogy nem fogok emlékezni arra, hogy mit válaszoltam a kedvenc autóm kérdésre, ezért - már rutinból - gyorsan lefotóztam a kijelzőt. Így, kedves Apple, pont azt érted el, amitől az informatikusok rettegnek, kis (elektronikus) papírdarabon a válasz.


Arról persze nem szól a fáma, hogy az így gyűjtött adatok ("te kinél bankolsz?") mennyit érnek a piacon. És ezek nem önként adott adatok, hanem kicsikartak.

Tej
És a másik nap bolondja, az egyik élelmiszer kereskedelmi lánc (FMCG - mert ilyen rövidítést is ismerünk). Gyerekeknek hirdettek tejesdoboz tervező versenyt - gyanítom, nem az Illustratoros vagy Photoshoppos 3D-s tudásukra kíváncsiak. Lehet a kész művekre szavazni is (link). Ahol meg kell adni a versenyző nevét. Lelkes apuka persze ilyenkor szétspameli (Kazinczy: bravó, Almalap!) a barátait: "Cs***-Kis Henrik" névvel klikkelj.
A Maces felhasználó jó ember, szájt megnyit, név beír ... de ilyen nincs. Mivel mondom, a Maces jó ember, levél a barátnak, jó-apa-vagyok projekt gellert kapott. Vagy tíz perc után jön a mail: "Henrik Cs***-Kis Ezek szerint ez egy honosított játék és fordítva kezeli a családi és utóneveket!" És ekkor a program édesen bekéri nevedet. Meg a mail címedet. Mert küld egy regisztrációs levelet, hogy tényleg te szavaztál-e.

Kedves Tejdoboz!
Ezúton tudatom veled, hogy a K**** A**** nevű felhasználó mail címe bár él, de minden oda küldött leveletek minden bitje pazarlás lesz. A Tejdoboz Marketinges élhet abban a hitben, hogy mekkora ötlet. Csupán azt felejti, hogy a célzott korosztály nem kézzel írt kódexeken nőtt fel - ellentétben vele -, hanem informatikán. Így az adott cégtől érkező maileket hamarabb irányítja a kukába, mint ön ezt elolvasta.

* az új blogger fícsöre, hogy az idézőjeleket idétlenül használja. Köszönjük, Google!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése