Kis segítség Tőled nekem


Kis segítség Tőled nekem


Készítek egy felmérést azoknak, akik elvégezték az alapfokú Mac OS X képzésünket.
Arra kérlek, hogy töltsd ki! És ha bármi olyat találsz, ami szerinted hibás (rossz válasz, félreérhető kérdés...), akkor írd meg, jelezd nekem a kérdőív végén.
A teszt célja, hogy bárki felmérhesse alap-tudását, ezt – kérlek – vedd figyelembe, amikor kitöltöd vagy írsz nekem.
Előre is köszönöm minden kitöltőnek, visszajelzés küldőnek.

2012. június 27., szerda

iPad kedvenceim: Flightradar24

Nálam jóval tehetségesebb emberek írtak már a repülésről (Antoine de Saint-Exupéry, Ikarosz története...). A Maces világból is számosan repültek, vagy repülnek ma is. Számunkra, akik Földön ragadtunk, viszont megalkották a Flightradar24 oldalt és iPhone, iPad alkalmazást. Bármelyikkel valós időben követhetjük, kik röpködnek a fejünk felett, illetve melyik gép merre szál.
Ennek persze korlátja, hogy az adott körzetből legyen adatot szolgáltató radar, de bátran mondhatjuk, hogy Európa szinte teljesen lefedett. Ahogy a lenti képen is látható, kis sárga repülőikonok araszolnak pixelről pixelre, miközben odafent repesztenek. Rábökve bármelyik gépre (az nem esik le, ez nem az a játék), további adatokat láthatunk. Például a képen a KLM1975 gépet találtam el, a holland légitársaság Boeing 738-as (B738) gépe Amszterdamból (Fr: AMS) száll fővárosunk felé (To: BUD) 948 km/h-ás sebességgel (512 kts) tíz és fél kilométer magasban (35 000ft). Ahogy ebből a mondatból is kiderült, másik nyelvet és mértékegység rendszert is meg kell tanulni annak, aki az égbolt szerelmesévé válik (vagy már rég megtanulta).



Némi gyakorlati haszna is van az alkalmazásnak. Ha ismerős elé kell kimenni a reptérre, akkor ez az alkalmazás a legbiztosabb információs forrás arról, hogy hol tart a gép. Bevallom, amikor először néztem meg a szájtot, arra gondoltam, hogyha terrorista lennék repülőgép lelövésre szakosodva, akkor nagyobb összeggel támogatnám a fejlesztőket. Nem voltam rest, amikor azt jelezte a térkép, hogy az egyik gép épp a fejünk felett halad el, ki is rohantam a parkolóba, és valóban, tényleg ott volt (nem a parkolóban, az égen) a gép. Nincs késleltetés.
Sőt! Ha nálam lett volna az iPad, a felső középső ikonra kattintva az iPadet a gép felé kellett volna tartanom és megjelent volna a lég és gép képe, mintha fotózni szeretnék, de a gép mellett ott a kis beazonosító billog, mint a fenti képen a KLM-es. Magyarul: ha kíváncsi vagy, ki száll a fejed felett, vedd célba az iPaddel és Flightradar24-gyel és választ kapsz a kérdésedre.



Érdemes ráközelíteni egy-egy repülőtérre, néhány esetben már a reptéren belüli mozgást is követhetjük. A reptér ikonra kattintva az iPades alkalmazás felsorolja a reptérre tartó és már levegőben lévő járatokat.
Az alkalmazás - ahogy a képen is látható - számos módon szabható testre. Csak pár általam kedveltet említek meg. A „Follow plane" követi a repülőt, a kiválasztott járat mindig a kijelző közepén lesz. A „Filter" fülön tudunk rendet vágni, megválaszthatjuk, melyik gépeket rejtse el a program. Az én kedvenc beállításom a magasság (Altitude) korlátozása 0-8000 méterre, a leszálló gépeket nézem így csak. Ebben a nézetben (mindkét képen látható a szűrő bekapcsolt volta, a kép alján szürke csíkra ki is írja a program a szűrést) jól látható, melyik repülőtér forgalmas, és melyik nem. Ferihegy február óta visszaesett, de a régióban egyértelműen Bécs vezet, utána jön Prága, majd Budapest, őt követi Krakkó térsége (három repülőtérrel). Ránézéses analízis az említett reptérre kattintás és érkezési lista megtekintésével megerősíthető.
De lehet szűrni gép sebességre (Speed), vagy légitársaságra (Airline). Házi kedvencem a temesvári központú Carpatair. Reggel számos városból tartanak Temesvárra gépei Romániából és a környező keletre fekvő országokból, majd délelőtt tovalendülnek Olaszország és más nyugat-erurópai célok felé. Ahonnan délután visszatérve Temesvárra visszarepülnek másnapi induló helyükre. (Ez a „hub" modell, a Malév is ilyesmit repült: begyűjtötte a Balkán városokból a tranzit utasokat, akiket vitt tovább London, Párizs és Németország felé.)

Repülés szerelmeseinek kötelező.

1 megjegyzés: