2013. március 28., csütörtök

Az Adobe felült a felhőre - és dobta a dobozokat

Az Adobe döntése, mely szerint a dobozos termék-értékesítésről áttérnek az előfizetéses modellre, úgy tűnik, bevált [1] [2].
Oly annyira, hogy április 30-val meg is szűnnek a dobozos termékek - írta pár perce az Adobe viszonteladóinak.
A cég 2008, a gazdasági visszaesés óta a legnyereségesebb negyedévéről tett közzé jelentést. A Photoshop, InDesign, Acrobat szoftverekről ismert vállalkozás a különböző csomagok és verziók - CSx - helyett egy éves előfizetést kínál a cégeknek, és akár havi előfizetési lehetőséget a magánszemélyeknek. Az éves díj nagyjából fele a legkisebb csomag árának, viszont a felhasználó hozzáfér (szinte) az összes Adobe szoftverhez, azoknak is a legújabb verziójához. Igaz, a dobozos termékért egyszer fizetünk, az éves díj pedig évenként esedékes.
A dobozosról előfizetéses rendszerre váltás az Adobe számára hasznos, mert nem kibocsátásonként ér el csúcsbevételt, amit másfél év lapos bevételi hónap követ, hanem folyamatos a pénzáramlás. A jogtiszta használat szintén hozhat eladásokat (és felértékeli a másodlagos kereskedelembe kerülő dobozos termékeket). Az előfizetés miatt nem kell az összes fejlesztést egyszerre befejezni, ami nem kevés logisztikai munkát igényel, hanem folyamatosan lehet kiadni az update-eket. És végül, nincs szükség értékesítési csatornára, de erről mindjárt jön egy önálló bekezdés.

Számok
Az első negyedévben 1,01 milliárd dollár bevétele volt az Adobe-nak, ami felülmúlta az elemzői várakozásokat. Százötvenezer előfizetőnél több regisztrált az Adobe Creative Cloud programjába az első negyedévben, jelenleg félmillió előfizetője van az Adobe-nak, év végéig el szeretnék érni az egy és negyedmillió előfizetőt.

Adobe Magyarország
Az Adobe-nak hosszú ideig egyetlen nagykereskedője volt itthon. Ennek a cégnek a kereskedelmi tevékenységére nem volt panasz, ám egyetlenségéből adódóan más, az értékesítéshez kapcsolódó területen sokak ellenszenvét vívta ki. Talán ezért is döntött pár éve úgy az Adobe, hogy második disztributort is kinevez. Az új feladata az volt, hogy szerezzen piac-részesedést. Erre a legegyszerűbb mód az árak majdnem beszerzési árig történő levitele. Amire persze nincs más válasz - az aránylag drága szoftverek esetében a hozzáadott érték nem oszt, nem szoroz -, mint az árháború. Ez persze a felhasználónak jó, a maréknyi viszonteladó meg keressen magának másik területet, mert az árháborúban az ő árrésük fogyott el. Persze nem ártatlanok ők (mi) sem.
Az Adobe magyarországi kereskedelmi felelőst (channel manager) is munkába állított, illetve alkalmazta az egyik hazai Adobe-gurut is, mint technikai szakembert. A csatorna menedzser valóban hasznos volt a viszonteladók számára, segítséget nyújtott az Adobe belső, áttekinthetetlen, kusza és példa-értékűen csapnivaló szájtján és értékesítési rendszerében való eligazodáshoz. A csatorna építésben harmadik disztributort avatott. Ennek nem a forgalom növekedés volt az oka, hanem a régebbi nagyker piacrészesedését akarta ezzel az Adobe oly módon csökkenteni, hogy legnagyobb viszonteladóját nagykerré nevezte ki. Mindeközben megjött az Adobe felhő, a Creative Cloud.
A felhő elsodorta az Adobe magyarországi kereskedelmi felelőst (aki szilárdan hitt abban, hogy a felhő-eladás esetén is szüksége lesz az Adobe-nak nagyker-kisker csatornára) és elsodorta a „technical support"-ot is.
A felhasználók számára ebből eddig persze csak az árcsökkentés volt érzékelhető. A kereskedelmi csatorna redukálása, a kereskedői árrés csökkenése oda fog vezetni, hogy a tanácsadás, hozzáértés, képzés, oktatás, probléma megoldás mind-mind különdíjas szolgáltatássá lesz, mert ezek már nem fognak beleférni a termék árába. Ahogy ezzel a Final Cutot, Logicot használók már szembesültek. A tudást meg kell fizetni - ez a felhős értékesítés felhasználók számára rejtett üzenete.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése