2014. július 29., kedd

Aki baltával megy neki...

Egy hete még csak másfél millióan töltötték le a Timberman (Favágó) iPhone-on és iPaden futó ingyenes játékot.
Ma már túl vannak a 6,8 millió letöltésen.
A Timberman végtelen egyszerűségével kicsit hasonlít a klasszikus játékokra, amelyek a szívünkhöz nőttek és amelyek sok tíz száz ezer(?!) órát vettek el életünkből. Az első látásra rokonszenves favágó végtelen ciklusban vágja az égig érő fát, amíg egy ág fejbe nem veri.
A Business Insider megkereste és kifaggatta a favágó app kitalálóját, a lengyel Pawel Kitajewskit.

Vágom a fát hûvös halomba,
fényesül a görcse sikongva,
zúzmara hull szárnyas hajamra,
csiklándani benyúl nyakamba -
bársonyon futnak perceim.

- A Timberman a harmadik alkalmazásunk már - mesélte Kitajewski, aki az csetes interjú során néha a Google Translate-tel kereste a megfelelő kifejezést, hogy szabatosan fogalmazzon. "A reklámiparban dolgozunk, a munka utáni órákban készülnek a játékok." Az első két játék csendes bukta volt, a harmadik megalkotásának első lépése volt, amikor Kitajewski felskiccelte a favágó figuráját. Érezte, hogy a főszereplőre kell koncentrálni.
- Elhatároztam, hogy az első lépés a hősöm kitalálása lesz. Végiggondoltam, milyen karakterek agyonhasználtak: zombik, cowboyok. Innen juthatott eszembe a Fargo, az amerikai film. Abban volt egy jelenet, amiben látható egy hatalmas favágó szobor. Beugrott, hogy a karaktert mindenkinek megvan, még sincs elhasználva.
Ettől kezdve Kitajewski a játékmenet kitalálására és az animációra figyelt. Olyan egyszerűen akarta megoldani, amilyen egyszerűen csak lehet, de úgy, hogy valódi kihívás is legyen a játék. (Faék egyszerűen sikerült - by Gonosz Almalap)

Fönn, fönn a fagy baltája villog,
szikrádzik föld, ég, szem, a homlok,
hajnal suhint, forgács-fény röppen -
amott is vág egy s dörmög közben:
tövit töröm s a gallya jut.

- Először azt az animációt készítettem el, ahogy a fából kivágott darab lehull. De akkor még sem jobbra, sem balra nem repült. Éreztem, hogy így nem lesz jó. A kész játékban jobbról és balról vághatjuk a fát, kerülve a gallyakat, a nyers verzióban erről még szó sem volt, amikor neki kezdtek az alkalmazás elkészítésének. "Megkerestem a programozónkat, és megkérdeztem tőle, mennyi idő leprogramozni mindezt, ha az összes grafikát elkészítem. Egy-két nap, válaszolta. Az első változat 3-4 nap alatt valóban el is készült. Később egy hónap alatt voltunk meg."
Az első változat a lengyel és orosz App Store-ban első lett.
- Ekkor érte el az első csúcsot a játék értékesítés. Május nyolcadikán jelent meg a játék, és egy hét múlva napi ötvenezer letöltésünk volt. Király érzés volt. De ez volt a csúcs, ennél csak gyengébb számok jöttek. Az egész csapat úgy hitte, ennyi volt a Timberman. "A csapatból sokan ki is mondták: ennyi volt, szép volt, jó volt, de felejtsük el, kezdjünk valami újba!"
Ám az alkalmazás a Google Play Store-ban is első lett, ez Kitajewskit bizakodással töltötte el, hátha. Hetekkel később lett hátha.
- A játék két hete újraszületett, napi 600 000 letöltést produkálva. Az alkalmazás az amerikai App Store élére tört és Kitajewskiékra vetődött a reflektor fénye. "Az első nap, amikor azt hallottam, hogy az amerikai App Store-ban elsők vagyunk, úgy éreztem, valakivel beszélnem kell odakintről, hátha hibásak a számok. De amikor napi 50-100 emailt kaptunk, hogy gyártsunk közösen játékot, fejlesszünk ezt vagy azt ... akkor tudtam, hogy beütött."

- Ejh, döntsd a tõkét, ne siránkozz,
ne szisszenj minden kis szilánkhoz!
Ha odasujtsz körül a sorshoz,
az úri pusztaság rikoltoz -
a széles fejsze mosolyog.

A nem várt siker elvben lehetővé tette, hogy Kitajewski és csapat ott hagyja a napi robotot és játékfejlesztésre álljon rá teljes munkaidőben - és azon túl is.
- Amikor megértettem, milyen sikeres a Timberman, vettem egy jegyet Indiába és elmentem vakációzni. Magamba akartam vésni ezeknek a sikernapoknak az érzését. Jó megajándékozni magad ilyesmikkel. Imádok utazni, kreatívabbá tesz. Ezt a hirdetés-készítésből tanultam el. Ahhoz, hogy kreatív maradj, új élményekre, hatásokra van szükséged.
A fejlesztő csapat még abban az iskolában állt össze, ahol a hirdetés-mendzsmentet tanulták. Itt tanulták meg - utólag felismerve persze -, hogy mi kell a sikeres alkalmazáshoz - név, hagyományos személyes meggyőzés, közösség bekapcsolás - Twitter... - segíti a játék terjedését. A Timberman Twitter használata roppant egyszerű - és ennyi elég is, hiszen ezrek osztják meg eredményeiket.
- Csak egy kép, a pontszámod és a kérdés: 'Meg tudsz-e verni?' és persze a játékra mutató hivatkozás. Hihetetlen sokakat húzott be a játékba a Twitter. A terjedési sebesség pedig lenyűgöző.
A napi 2,5-2,7 millió játékos nem csak örömöt okoz, de azt is lehetővé teszi Kitajewski csapatának, hogy eldöntse min és kivel szeretne együtt dolgozni?
- Hamarosan céggé válunk. Elsődlegesen játékokat akarunk fejleszteni. Addig is tovább dolgozik a reklám-ügynökségnél, így védekezik az ellen, hogy a hirtelen jött gazdagság lustává tegye. "Voltam már szabadúszó, vidám volt. Akkor keltem, amikor akartam, az egész nap kitolódott. Ha egy cégnek dolgozol, akkor reggel nyolctól délután hatig hajtasz. Így meg egész éjszaka is dolgoztam, mert hol tévét néztem, hol meg kajáltam. Kell egy órarend. Jót tesz az embernek a rutin. Ha nincsenek határidők, ellustulsz."


Miközben a Timberman sikere számos ajtót megnyitott, a bevételt csak az ingyenes alkalmazásban megjelenő reklámok adják, illetve a reklám mentes fizetős változat - Timberman Golden Edition - hozza.
- Eddig egy vasat sem láttunk ebből a pénzből, meg kellett lépni pár adminisztratív és jogi lépést a cégünknél. A megánszámlám momentán mínuszban van, arra nincs pénzem, hogy vonatra üljek, hogy munkába menjek. Mielőtt felsírnánk, Kitajewskiék most, rohamtempóban alakítják azt a vállalkozást, amely a legkedvezőbb módon tudja felszívni a megtermelt pénzt.
És nem is ülnek ölbe tett kézzel. A csapat tisztában van azzal, hogy ahogy felszálltak a lista élére, olyan gyorsan le is kerülhetnek onnan. Úgy gondolják, az ő tudásuk nem csupán grafikai és programozói képességeik összessége, hanem a sikeres mobil alkalmazás elkészítésének képessége.
- Olyasmiben gondolkodunk, mint a Timberman, csak nagyobb dobás lesz - árul el terveiről semennyit Kitajewski.

Egy biztos: nem maguk alatt vágják a fát.


(Vers: József Attila: Favágó - de remélem, ezt mindenki tudta)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése