2014. november 24., hétfő

Vemoco: autózz takarékosan iPhone-nal!

Egyszer már volt e blognak tárgya az autó és az iPhone szoros kapcsolata, az Autózz takarékossan iPhone-nal! írásban bemutatott kütyü az ígért időpontra nem lett termék Autózz takarékossan iPhone-nal - ellenörzés. Ma ismét ránéztem a szájtra, és jó hírem van: elkészültek. Ami a számukra rossz hír, nincsenek egyedül. Két konkurens terméket is említünk, az egyik ráadásul magyar!

Autó és iPhone
Az alapötlet igen magától értetődő, az autók mára elektronikus vezérlésűek lettek - nem, még nem távolról -, az iPhone-nal meg mindent lehet, mindenre van egy app. Akkor kell, hogy legyen olyan is, ami érti az autó szavát. Ehhez rá kell csatlakozni az autó elektronikájára, ami 1996 óta gyártott kocsik esetén (ez Amerika, de nagyjából a világra is igaz, 96 meg tényleg nem tegnap volt) egy szabványos felület. Amin vannak szabványos adatok meg gyártó függő, szigorú titkot képezők. Ezért a csatlakozás során olvasni könnyű (könnyebb) az adatokat - mint amikor a szervizben rátolják a komputert a kocsira. Az értelmezéshez persze tudni kell a kódokat is. Ahogy írtam, vannak nyílt, közösen használtak és vannak egyediek is. Sőt!
Ahová csatlakozik a kütyü, ami Bluetoothon adja át az infot az értelmező iPhone appnak, ott bizony vezérelni is lehet a kocsit. Kicsit számítógépesen, a vezérlő buszra csatlakozunk. Így akár motor-leállítást vagy éles jobbra kanyart is kiadhatunk, ha tudjuk a kódot az adott típushoz és a kocsi képes a parancsot értelmezni. Ugye érezhető, hogy rázós terepre érkeztünk?

FIXD
A FIXD is ilyen kütyüt gyárt. Ez is Bluetoothon küldi az adatokat a megfelelő iPhone-ba. A rendszer csak és kizárólag olvas, értelmezi és emberi nyelvre fordítja a kocsi üzeneteit. A cég minimalista honlapjáról kiderül, nincs túlspilázva a rendszer, semmi extra szolgáltatás, mint merre járt az autó, melyik szakaszon milyen átlagsebességgel, hányszor váltottunk kettesből ötösbe... Igaz, a Fixd még csak előrendelhető.

Vemoco
Amerika sehol sincs, mert a magyar startup Vemoco már kész terméket kínál (Androidra is, de ez kit érdekel? - kérdé a Gonosz Almalap.) A magyar fiúk és lányok kicsit nagyobbat lőttek, mint a Fixd vagy akár az emlegetett Automatic, azon túl, hogy a vezetési infokat gyűjti a rendszer, azok felhőszolgáltatáson át elérhetők. Kölcsön adom mondjuk Gyurka barátomnak a kocsim, és meg tudom nézni, hogy merre járt, mikor ment kilencvennel a Körúton, hányszor szabályzott le a fordulatszámmérő...
A cég az egyik biztosítóval is szerződött - a többit is célba vette -, a biztosító a vezetési adatok alapján ad kedvezményt a biztosítási díjból. Ha sportosan vezetsz, azaz agresszív állatként nyomod le az autópályán 170-nel cammogókat, akkor kicsit kisebb a kedvezmény. Ha viszont nyugis vagy, a kocsi még nem járt 1900-as fordulat felett, pedig már tizenegy éves és maximum hetvennel előzöl az autópályán, akkor tizen-huszon százalékot is kaphatsz.
Ha fejre állnál kocsival, akkor a központ riasztja a rendőrt, mentőt, tűzoltót.
A jogszabály-dzsungel miatt még küzd a csapat azzal, hogy a távolról vezérlési lehetőséget megvalósítsa. Ha indítanék egy kocsi-megosztó szolgáltatást, autós-Bubi, akkor az ajtók távolról történő nyitása/zárolása, indítás engedélyezése roppant megkönnyítené a dolgom.
Egy másik gondolatot is megosztok, ami a Vemoco kapcsán felmerült. Naponta élvezzük az orosz belsőkamerás felvételeket az autó-törésekről. A Vemoco folyamatosan rögzíti az adatot, nem tudom adott esetben azokat törölni. A tárolt adatok kiadására a jogszabályok pedig kötelezik a céget. Például egy vitatott gyorshajtásnál - nem is 140-nel mentem át a falun - magam ellen tudnék bizonyítékot szolgáltatni.
Ismerőseim közül ketten is kipróbáltál a Vemocot, azóta is használják. Persze amilyen ismerőseim nekem vannak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése