2014. június 30., hétfő

Jóslat ellenőrzés I.

Az év elején a KGI Research megjósolta, milyen eszközöket mikor mutat be az Apple az év során. Most épp "szaván fogó" bejegyzésünket olvasod, amelyet a jóslás napját követően helyeztünk el blog-folyamunkban.

Második fél év vége: iMac frissítés

A diagramon a "low cost" nem olcsó iMacet ígér, hanem az iMac Apple-ön belüli szegmensére utal: otthoni használat, asztali gép.
Amikor Steve Jobs visszatért az Apple élére, az Apple egyfelől ramaty állapotban volt, másrészt vagy kétszáz terméket gyártott és forgalmazott. Jobs pár nap alatt kinyírta a nyomtató és zsebész (Newton) üzletágat. A Macek közt pedig rendet vágott. Felrajzolt kétszer két kockát, a sorokat "profi" és "otthoni", az oszlopokat pedig "asztali", illetve "hordozható" címkével látta el. A következő évben minden mezőbe új gép került: az iMac, a MacBook, a MacBook Pro és a Mac Pro.

2014. június 27., péntek

Az Adobe azonnal lecsapott az Apple Aperture használóira

Az Apple ma jelentette be, hogy nem fejleszti tovább az Aperture-t, a profi fotósoknak szánt alkalmazását, az iPhoto nagy testvérét. E helyett inkább az OS X és iOS oprendszereken egyaránt futó, a Yosemite-tel együtt bemutatandó Photo alkalmazásra koncentrál. Az iPhoto-nak volt OS X és iOS verziója, az Aperture csak Macen futott. A Photo, az eddig ismertek alapján, nem tud majd többet, mint az iPhoyo, sőt. Macen nagyon sőt.
A bejelentést követően az Adobe azonnal jelezte, kész befogadni a profi fotósokat. Az Adobe Lightroom pont ugyanazt tudta, mint az Aperture, az Aperture és a Lightroom célcsoportja egyaránt a profi fotósok voltak. Az Adobe most a Creative Cloud Photography csomagját kínálja, ez magánszemélyeknek havi, cégeknek éves díjas.

2014. június 20., péntek

Adobe irodaház, Utah (móka, kacagás, fenntartható fejlődés)

Amíg az Apple ovális irodaháza lassan épül Cupertinoban, az egyre sikeresebbnek tűnő Adobe ezer munkahelyes irodaházat húzott fel az Utah állambeli Lehiben (3900 Adobe Way, Lehi, UT 84043). A cég digitális marketing ágazata foglalja el az irodák többségét. Képekben elbeszélve (a Business Insider nyomán, persze).

Autópálya csomópontba épült, jól megközelíthető, nem különösebben szép. A Google tanúsága szerint Utah állam ezen része nem a dús vegetációjáról híresült el...

Az El Mac (csak hogy legyen Mac a posztban) művésznévre hallgató Miles MacGregor fújta fel a belépőt fogadó képet. El Mac El Éjben (Los Angeles) él, a nagy píszíség jegyében nem talált az Adobe egy helyi művészt...

A digitális marketing ágazat vezetője, Brad Rencher, az Adobe első elnökhelyettese elvakult bicikli-bolond, egészséges életmód hirdető. Ezért úgy terveztette meg a négy emeletes épületet, hogy a dolgozók inkább válasszák a lépcsőt, mint a hat lift valamelyikét, így is őrizve a munkatársak egészségét, jó közérzetét.

A kép jobb felé látható a bejárat, az ék alakban induló fal másik feléről nyílik az épület átriuma (következő képek).

Az átriumban található az üzemi étkezde (háttérben) és az étkezés lemozgását segítő ping-pong és biliárd-asztal is. A két szint magas termet az alsó szinten elhelyezett Adobe szerverek (is) fűtik, így hasznosítják az általuk termelt hőt. A képen alig látható fa-tető-gerendázat kialakítása pedig a légáramlást segíti (hűtés-fűtés-ételszag).

Az étterem melletti kávézóba is beülhet az Adobe dolgozója. Az épületet bemutató írás külön kiemeli, hogy a kaja szinte kizárólag helyben termesztett növényekből és helyben tenyésztett állatokból áll, a kávé pedig csak és kizárólag fair-trade forrásból származhat. Mindezzel az élhető környezetet, a fenntartható fejlődést ... mert a Földet az unokáinktól kaptuk kölcsön. (Oks, megszidtuk az élcelődő Gonosz Almalapot!)

Mielőtt úgy tűnne, hogy az egész Adobe irodaház csak móka és kacagás, a kávézóban meghúzódók művészi kivitelezésű, de az Adobe tevékenységéhez kötődő ábrákkal szembesülnek. A képen például a net fontosabb csomópontjai és kapcsolatuk látható, Mike Giant munkája. A www.macacademia.hu szájtot épp kitakarja a szék háttámlája.

A bejárattól jobbra haladva szalonna-sütő, bográcsozó helyre akadunk... A falakon óriás kijelzőkön látható, mi történik épp(!) az Adobe New yorki-, Salt lake-i illetve tokiói irodájában. ("Láthatóan semmit" - szúrt még egy hagymát a nyársára a Gonosz Almalap közelebb húzódva a tűzhöz.)

Ennyi szórakozás után ideje elindulni, megnézni, hol is dolgoznak azok a fránya mérnökök, mind az ezren. Az asztalok felé tartva elhaladunk Mike Giant (két képpel feljebb említettük) újabb alkotása mellett. Az összes felirat valamilyen módon utal az Adobe-ra, a 84043 például az irodaház irányítószáma.

Minden szinten több pihenő-szobát is kialakítottak, hogy a stresszes kódvetés, ügyfélszerzés vagy megbeszélés után itt engedjenek ki a dolgozók.

Mintha egy ötcsillagos szálloda tervezésben jártas szakember tervezte romkocsmába tévedtünk volna. Pedig ez a csoportos megbeszélésekre is alkalmas hely az Adobe irodaépületében található, szép kilátással a közeli hegyekre.

A gyors barna róka átugorja a lusta kutyát

A falfelirat az informatika hőskorát, sőt, az azt megelőző időt idézi meg. A mondatban az angol ábécé összes betűje szerepel. Ezt a mondatot gépelték le az írógép szerelők, a klaviatúra javítók. Akit érdekel, wikizzen! Amúgy látható, hogy az épület ezen a részén nincsenek kis boxok, ahol a magára zárt ajtó mögött dühönghet a fejlesztő vagy a csendet kihasználva alkothat a kódvető.

Persze azért létezik kalicka is, telefonálni, meditálni. A tapasztalat szerint az egy légtérbe helyezett asztalok a kelendőbbek - az ember társas lény, ugye!

Tárgyalóterem. De azért nem itt végződik a gyárlátogatás.

Froclizzuk, froclizzuk, de azért szeretnénk ilyen munkahelyen dolgozni. Persze, nem labdaszedőként. (Most nézd meg az első képet, az épület jobb szárnyát. Igen, az ott ez itt. Ezt kellene eltanulni.)

2014. június 19., csütörtök

iMac vagy nyaralás?

Az új, olcsóbb - és kevésbé erősb - iMac kapcsán többen felkapták a fejüket. A profi filmvágásra, őrült photoshopolásra nem alkalmas a tegnap bemutatott iMac, viszont irodai munkára, lötyögésre, weblap fejlesztésre kimondottan igen. A kedvezőbb ár némi számítási teljesítmény csökkenésért cserébe 70eFt mínuszt jelent, 17 százalékkal jobb árat. Írás közben a 21,5 iMacre gondolunk. A 27-est vásárlók másik csoportot képeznek, mi most "a Macintosh kell, mert számítógépet használok, de ennyiért nyaralni is mehetnénk" vásárlókra gondolunk.
Az új iMac 1,4GHz-es, kétmagos Intel Core i5 processzoros, az eddigi legkisebb iMac 2,7GHz-es, négymagos Intel Core i5 procis, azaz nagyobb órajellel megy, tehát gyorsabban dolgozik, és kétszer annyi magja van, mint a most bejelentett kicsinek. Ez szintén a számítási teljesítményre van kihatással. Ha igazán kíváncsi vagy arra, hogy mennyire is hajtod meg a Maced, akkor indítsd el az Activity Monitort (Tevékenységfigyelő).
Ennek egyik ablaka megmutatja, mekkora a processzor terheltsége. Az ábrán a terheltség szerint rakattam sorrendbe a futó taszkokat, alkalmazásokat. Az első a Flash Player (Safari) 7,3 százalékkal - a blog bejegyzés írása közben valahol a háttérben egy másik Safari ablakban egy Flashes játék futott. A sor végén látható, hogy ez "Fega" felhasználóhoz tartozó alkalmazás, a Fega meg én vagyok. A listán ugyanis megjelenik az OS X vagy másik bejelentkezett felhasználó által használt alkalmazás vagy taszk is. Lehet a listát böngészni! A lényeg az, hogy a processzor fel sem melegszik, normál irodai terhelés mellett, pedig alkalmazásként nyitva van még a Mailem, az iCalem (Naptár), az AddressBook (Címtár), a Reminders (Emlékeztető), az iPhoto, a Photoshop, a Fetch és a Numbers is. Meg a Safari és az Activity Monitor, persze.
A másik meghatározó hardver különbség az, hogy az új iMac Intel HD Graphics 5000 grafikus processzoros, a régebbi pedig Intel Iris Pro grafikus egységgel szerelt. Mivel feltételeztük, hogy procit hajtó feladatot nem végzünk, így az erősebb grafika sem érdekes, hiszen a kettő az esetek 99 százalékában együtt jár: Photoshopban baromi nagy képek kezelése, Final Cutban 4k videó vágása...
Az új iMac 8GB memóriával jön, és ez nem is változtatható, a korábbi rendelhető 16GB-tal is. Az érvelés azonos, irodai alkalmazáshoz, még egy széthajtott Excelhez Numbershöz sem kell ennyi memória - persze jó, ha van, de komolyan: 8GB bőven elég...
Az új iMac csak fél terrás ("Lemaradtak az óceánok, mi?" - kérdezte a Gonosz Almalap), a régi 1TB-s. És? A tapasztalat azt mutatja, hogy akármekkora is a merevlemez, azt 85-90 százalékig előbb-utóbb úgyis feltöltjük bármivel.

Nyaralás vagy iMac?
Mindenképp menjünk nyaralni, Macet vehetünk ősszel is, 2014 nyara viszont nem lesz egyhamar (tudom, időutazás, meg ilyesmi, de mégis...) Aztán ősszel reméljük, hogy netán-netán a sulinet akcióba is beleesik ez az iMac (az mínusz 12 százalék is lehetne). Az Almalap folyamatosan figyeli a Macintosh árakat, az Apple árképzését igen kevés tényező befolyásolja tapasztalatunk alapján. Az egyetlen az árfolyam jelentős mozdulása lehet, ami ellenünk vagy kedvünkre tehet, ha elhalasztjuk a vásárlást.

2014. június 16., hétfő

HomeKit :: Langy esők jönnek

Az Apple fejlesztői konferenciája több száz szekció előadást is jelent, amelyen egy magára adó vérbeli fejlesztő jelen akar lenni, még akkor is, ha az előadások párhuzamosan futnak. És a jelenléthez szerencse is kell, a jelentkezők közt sorsolták a jegyeket. Idén az Apple igen nyájas volt a fejlesztőihez, hiszen a növekvő Android részesedés szépen lassan szipkázza el a cégeket, márpedig az Apple nyereségében az eladott alkalmazások után járó 30 százalék jelentős részt tesz ki. A HealthKittel az Apple az egészséges életmód alkalmazások számára kínál előkészített fejlesztői környezetet, a HomeKittel pedig az otthon-automatizálás előtt. A HealthKitről az előző bejegyzés szólt, most a HomeKit bemutatása következik.

Mi az a HomeKit?

HomeKit nevű alkalmazással nem találkozunk majd, de a közeljövőben számos olyan program megjelenése várható, amivel lakásunk, irodánk közvetlen- vagy táv-vezérlése oldható meg. Az Apple az ilyen típusú alkalmazásoknak mutat fényt, ad operációs rendszer szintű támogatást - és diktál egységes adatkezelést.
A jobb oldali ábrán követhető, hogy rakta össze az Apple a szoftvertámogató rendszerét. A rendszer (fogaskerék) végtelen számú ingatlant tud kezelni. Én a saját lakásom, meg a barátnőmét és a tó menti nyaralónkat. Az ingatlan további egységekre bontható, szintekre, szobákra. A helyiség része az abban távvezérelhető tárgyak. Mint a példában az állólámpa, pontosabban az állólámpa egyetlen izzója - hiszen lehetne a tárgy egy csillár huszonnégy égővel is.
Az távvezérelendő eszköz hibátlan beazonosítása után az adott elemhez parancsok rendelhetők - az Apple szoftverrendszere ezeket is támogatja és egységesíti. Egy izzó esetén ez lehet a bekapcsol, kikapcsol - vagy vonatkozhat a fényerő változtatásra is. Tényleg nincs semmi ördöngösség, csak a feladat rendes, remény szerint mindenre kiterjedő végiggondolása és lehetséges bővítési pontok nyitva hagyása.
Az alkalmazás fejlesztők így az Apple HomeKittére építve nagyon gyorsan készíthetik el alkalmazásaikat.

Hogy fog ez a gyakorlatban működni?
Helyes válasz: majd meglátjuk. De addig is, képzeljük el. Ahhoz persze, hogy alkalmazásból vezérlejünk egy eszközt, az eszközt az iPhone-nak, iPadnek "látni kell" - bluetooth vagy wifit a redőnybe, lámpába, hűtőbe, légkondiba, fűtésvezérlésbe... nem lesz olcsó! Aztán veszünk egy appot, amibe könnyen felvihetjük lakásunk távvezérelhető eszközeit. A fapados programokkal egyenként kell majd kiválasztani a nappaliban álló lámpa izzóját, hogy azt lekapcsoljuk. A combosabb alkalmazásban viszont éjfél felé átállunk a "tinédzser lányunk hazajön a buliból" üzemmódra. Ez azt jelenti, hogy a földszinten villany le, a kapu világítás viszont felkapcsolódik, cserébe nem indul majd el az automata öntözés - nem szívatjuk a tiniket. Az emeleten a redőnyök leereszkednek, a fűtés a hálóban alvó hőmérsékletre vált, másutt lekapcsol, hogy majd a megszokott időben elinduljon, hogy felfűtsön, mire lekecmergünk kora reggel 11 óra felé...



Ray Bradbury
Marsbéli krónikák :: Langy esők jönnek

2026. augusztus 4.

A nappali szobában a beszélőóra énekelni kezdett: Tik-tak, tik-tak, hét óra, ébredjetek szép szóra! - mintha attól félne, hogy senki sem ébred. A ház üresen állt a reggelben. Az óra tiktakolt, és újra meg újra ismételte a szavakat a nagy ürességnek. A negyed nyolcat veri, készen áll a reggeli...
A konyhában a tűzhely sziszegett és sóhajtozott, és forró belsejéből kitálalt nyolc szelet tökéletesen barna pirítós kenyeret, nyolc tükörtojást, tizenhat szelet szalonnát, két kávét és két pohár hideg tejet.
- Ma 2026, augusztus 4-e van - mondta egy másik hang a konyha mennyezetéről - Allendale városában, Kaliforniában. - Háromszor ismételte a dátumot, hogy meg lehessen jegyezni. - Ma van Mr. Featherstone születésnapja és Tilita házassági évfordulója. Esedékes a biztosítás, a víz-, a gáz-, és a villanyszámla.
Valahol a falban relék kattantak, memóriaegységek futottak elektromos szemek előtt.
Tik-tak, tik-tak, nyolc óra, figyeljetek a szóra, mindenkinek járjon lába, munkahelyre, iskolába, tik-tak, tik-tak nyolc óra...
De nem csapódtak az ajtók, a szőnyegek nem nyelték el gumisarkok puha lépteit. Kint esett az eső. Az időmondó doboz a külső ajtón nyugodtan énekelte: Eső, eső el nem állt, esernyő kell és kabát... És az eső visszhangosan kopogott az üres házon.
Kint harang kondult a garázsban, a garázsajtó felemelkedett, és feltárta a várakozó kocsit. Hosszú várakozás után az ajtó ismét becsukódott.
Fél kilencre a tükörtojás összezsugorodott, és a pirítós kenyér olyan lett, mint a kő. Egy alumínium kar egy kagylóba söpörte az egészet, forró víz zúdult rá, lemosta egy fémgaraton, ott felaprózódott és lefolyt a távoli tengerbe vezető csatornába. A piszkos tányérok forró mosogatókagylóba süllyedtek, és ragyogó szárazon kerültek megint elő.
Negyed tíz, takaríts... énekelte az óra.
A fal rejtett rekeszeiből kis robotegerek surrantak elő. A szobákban hemzsegtek a csupa gumi és fém takarító állatkák. Sűrű koppanásokkal végigpásztázták a székeket, átgyúrták a szőnyegek minden szálát, felszívták a rejtett port, azután mint titokzatos megszállók eltűntek rekeszeikben, rózsaszín elektromos szemük kialudt. A ház tiszta volt.
Tíz óra! A nap kibújt az eső mögül. A ház egyedül állt a csupa rom és hamu városban. Ez volt az egyetlen ép ház.
Éjszaka a romváros mérföldekre látszó radioaktív sugárzást bocsátott ki.
Negyed tizenegy. A kerti locsolók arany szökőkutakat lövelltek, szétszórt csillogással töltötték meg az enyhe délelőtti levegőt. A víz lemosta az ablaktáblákat, és lefutott az elszenesedett nyugati oldalon, melyről a fehér festék egyenletesen leégett. A ház nyugati fala, néhány foltocskát kivéve teljesen fekete volt. Egyik folt pázsitot nyíró férfi árnyképe volt. A másik, mint egy fénykép, asszonyt ábrázol, amint lehajlik virágot szedni. Valamivel távolabb, mint egyetlen titáni pillanatban fára égetett képek, egy kisfiú, ahogy a levegőbe ugrik, fölötte magasabban a feldobott labda képe, szemben vele meg egy leányka akarja felemelt kézzel elkapni a labdát - amely soha többé nem esett földre.
Az öt festékfolt - a férfi, az asszony, a gyerekek és a labda - megmaradt. A többi vékonyan elszenesedett.
A locsolók enyhén permetező esője megtöltötte a kertet lehulló fénnyel.
Mindeddig megőrizte békéjét a ház. Gondosan megkérdezte: - Ki az? Mi a jelszó? - és mivel a magányos rókáktól és síró macskáktól nem kapott választ, becsukta ablakait, lehúzta redőnyeit, és vénlányos szemérmességgel és gépesített paranoiával védte magát.
A ház tulajdonképpen minden hangra megrezzent. Ha veréb súrolta az ablakot, a redőny lecsapódott. A madár megrettenve elrepült. Nem, még egy madár sem érinthette a házat!
A ház valóságos oltár volt, tízezer nagy és kicsi karbantartó és takarító szolgálattevővel és kórussal. De az istenek elhagyták, és a vallásos szertartás értelmetlenül, haszontalanul folytatódott.
Déli tizenkettő.
Az elülső verandán egy reszkető kutya sírt fel.
A külső ajtó felismerte a kutya hangját és kinyílt. A valaha nagy és erős, de most csontig lesoványodott és sebekkel borított kutya beoldalgott, és végigfutott a házon sáros lábnyomokat hagyva maga után. Mögötte haragos egerek cikáztak, haragosak, mert sarat kell felszedniük és haragosak a zavarásért.
Mert egy levéltörmeléket sem hordhatott be a szél az ajtó alatt, hogy a falburkolat ki ne táruljon, kibocsátva a gyors rézegereket, kik az ellenséges port, hajszálat vagy papírdarabkát megragadták miniatűr acél állkapcsukkal, rekeszeikbe rohantak vele, és a pincébe vezető csövekbe dobták, hogy eljusson az egyik sötét sarokban gonosz Baálként guggoló hamvasztókemence sziszegő gyomrába.
A kutya felszaladt a lépcsőn, hisztérikusan vakkantott minden ajtónál, míg végül rájött, mint a ház is, hogy csak a csend hallgat odabent.
A levegőbe szimatolt, és kaparni kezdte a konyhaajtót.
Az ajtó mögött a tűzhely fánkot készített, és megtöltötte a házat a sütés dús illatával és az áfonyalekvár szagával.
A kutyának habzott a szája, az ajtó felé hasalt, szimatolt, szeme tűzben égett. Vadul forgott körbe-körbe, farkát harapta, veszettül pörgött és kiadta páráját. Egy óráig feküdt a nappali szobában.
Két óra - énekelte a hang.
Végül finom szimattal megérezve a bomlást; zümmögve kirajzott az egerek regimentje, megannyi szürke falevél az elektromos szélben.
Negyed három.
A kutya eltűnt.
A pincében a hamvasztókemence hirtelen felizzott, és szikraeső repült ki a kéményen.
Két óra harmincöt.
Bridzsasztalok hajlottak ki a kertilak falából. Játékkártyák hullottak a posztóra színes zuhatagban.
Martinik jelent meg egy tölgyfaasztalkán és tojássalátás szendvicsek. Zene szólt.
De az asztalok csendesek, a kártyák érintetlenek maradtak.
Négy órakor az asztalok, mint nagy lepkék, összecsukódtak, és visszahúzódtak a fal borításába.
Fél öt.
Kivilágosodtak a gyerekszoba falai.
Állatalakok jelentek meg rajtuk, sárga zsiráfok, kék oroszlánok, rózsaszín antilopok, lila párducok a kristályos anyagban tündökölve. Az üvegfalak színt és fantáziát sugároztak. Rejtett filmek futottak jól olajozott tárcsákon, és a falak életre keltek. De a gyermekszoba padlója olyan volt, mint a friss, zöldellő mező. Alumínium szöcskék és vastücskök futkároztak rajta, és a csendes, meleg levegőben finom szövésű piros pillangók röpködtek az állati lábnyomok erős szagában. Olyan hang töltötte be a levegőt, mint egy nagy, sárga, szalmából fonott méhkas zümmögése, és egy rejtett fújtatóból oroszlánok lusta dorombolása hallatszott. És okapilábak dobogása hangzott fel, és friss eső kopogása a dzsungelben, és különös állatok patái ropogtak a nyár melegétől száraz füveken. Most sok-sok mérföld távolságban hőségtől repedezett növényzetet és végtelen, forró eget mutattak a falak. Az állatok tüskés szakadékokba és vízmosások mélyére húzódtak.
Mesedélután volt a gyermekeknek.

Öt óra. A fürdőkád megtelt tiszta, meleg vízzel.
Hat, hét, nyolc óra. A vacsoraasztalok varázslatosan működtek, és a dolgozószobában egy kattanás hallatszott. És a kandallóval szemben, melyben most melegen fellobogott a tűz, egy fémállványon égő szivar bukkant elő, fél hüvelyk puha, szürke hamuval, füstölögve, várakozva.
Kilenc óra. Az ágyak rejtett áramkörei melegedni kezdtek, mert az éjszakák hűvösek voltak erre.
Kilenc óra öt perc. Egy hang szólalt meg a dolgozószoba mennyezetéről:
- Mrs. McClellan, melyik verset óhajtja hallani ma este?
A ház hallgatott.
Végül a hang újra megszólalt: - Minthogy nincs különösebb kívánsága, kiválasztok egy verset találomra. - Halk zene kísérte a hangot. - Sara Teasdale. Úgy emlékszem, kedves költője...

Langy esők jönnek s föld illata száll,
és köröz a légben majd fecskemadár,

és ungnak a békák az éji tavon,
és szilvafát lenget a lágy fuvalom,

és a rigók mondják és torkuk remeg
a kis kerítéseken éneküket,

és nem beszél senki a háborúról,
s nem kérdezi senki, hogy lesz-e s mikor?

S nem kérdezi semmi, se fű, se madár,
hogy hol van az ember, jaj, hova már?

És új tavasz ébred és kezd életet,
és hogy mi elmúltunk, nem látja meg.

A tűz lobogott a téglakandallóban, a szivarhamuvá hullott a hamutartóban, az üres székek egymást bámulták a néma falak közt, és a zene szólt.
Tíz órakor kezdődött a ház haláltusája.
Fújt a szél. Egy lezuhanó faág betörte a konyhaablakot. Palackozott tisztítóoldat ömlött a tűzhelyre. A helyiség egy pillanat alatt lángban állt.
Tűz! - sikoltott egy hang. A ház lámpái villantak, a szivattyúk vizet fecskendeztek a mennyezetről. De az oldat szétfutott a linóleumon nyaldosva, falva a konyhaajtó alá, míg a hangok kórusban kiáltották: -Tűz! Tűz! Tűz!
A ház menteni akarta magát. Az ajtók légmentesen becsukódtak, de az ablakokat kitörte a hőség, és a szél fújt és szította a tüzet.
A ház kénytelen volt meghátrálni, mikor a tűz tízmilliárd dühös szikrája lángoló könnyedséggel tört utat szobáról szobára, aztán fel a lépcsőn, miközben vízipatkányok surrantak elő a falakból, kiköpték vizüket, és új vízért futottak. És a fali permetezők ontották a gépesített eső zuhatagait.
De késő volt. Valahol sziszegve megállt egy szivattyú. A tűzoltó eső elállt. A tartalék víz, amely sok csendes napon megtöltötte a fürdőkádakat és elmosta a tányérokat, kifogyott.
A tűz felfelé pattogott a lépcsőkön. Picasso- és Matisse-képeket emésztett meg csemegeként a felső szobákban, leégette róluk az olajos húst, és fekete foszlányokká pörkölte a ropogós vásznakat. A tűz most belekapott az ágyakba, az ablakrámákba, megváltoztatta a függönyök színét.
És ekkor jött az ellentámadás.
A padlás csapóajtóiból vak robotarcok bukkantak elő, és szájukból zöld vegyszert ontottak. A tűz visszahúzódott, mint az elefánt, ha döglött kígyót lát. Most húsz kígyó verte a padlót, és taposta a tüzet a tiszta zöld hab hideg mérgével.
De a tűz okos volt. Lángjait kiküldte a ház külső falára, és ott fel a padlásra, a szivattyúkhoz. Robbanás. Az agyszerkezet, amely a szivattyúkat irányította, bronzrepeszekben szóródott szét a padlásgerendákon.
A tűz tovahömpölygött, hatalmába kerítette a beépített szekrényeket, és végigtapogatta a felakasztott ruhákat.
A ház megremegett, minden tölgygerenda csontja, az egész puszta csontváz vinnyogott a hőségben, huzalai, idegei szabadon lógtak, mintha egy sebész lehúzta volna a bőrét, hogy a piros vénák és hajszálerek a tüzes levegőben remegjenek:
Segítség! Segítség! Tűz! Fussatok, fussatok! A hőtől megpattantak a tükrök, mint a törékeny téli jég. És a hangok sikoltoztak: - Tűz, tűz, fussatok, fussatok! - mint egy tragikus gyerekrigmust, egy tucat hang, magas hang, mély hang, mint haldokló gyermekek az erdőben, egyedül, egyedül. És a hangok is elhaltak, mikor a huzalokról levált a burkolat, mint a forró gesztenye héja. Egy, kettő, három, négy, öt hang, sorra elnémultak.
A gyerekszobában égett a dzsungel. Kék oroszlánok ordítottak, bíbor zsiráfok vágtáztak. A párducok körbefutottak, a színek elváltoztak, és tízmillió állat tűnt el a tűz elől menekülve a távoli, gőzölgő folyam irányában.
Megint elnémult tíz hang. Az utolsó pillanatban a tűzlavinában felhangzó kórusok önfeledten jelentették az időt, muzsikáltak, távirányítású fűnyírógépekkel nyírták a pázsitot, vagy kerti ernyőket nyitottak fel és a nyíló és csapódó külső ajtón át ezernyi jelenet látszott, mint az órásboltban, amelyben minden óra megőrült, és egymás előtt, vagy után, összevissza üti az órákat, a tébolyult zavar képei eggyéolvadtak, éneklés, sikítás, néhány utolsónak megmaradt derék egér rohangálása, hogy eltakarítsa a borzalmas hamut. És egy hang. Felsőbbrendűen, mit sem törődve a helyzettel, verseket olvasott fel a lángoló dolgozószobában, amíg minden filmtekercs el nem égett, amíg minden vezeték össze nem zsugorodott, és az áramkörök szét nem repedtek.
A ház szikraesőt szórva, füstfelhőt fújva összeomlott.
A konyhában, egy pillanattal a tűz- és gerendaeső lezúdulása előtt, a tűzhely háborodott tempóban készítette a reggelit, tíz tucat tojást sütött, hat cipót pirított szeletekben, húsz tucat szalonnaszeletet adagolt és elfogyasztásuk - a tűz mindet felemésztette! - új munkára késztette a hisztérikusan sziszegő tűzhelyet. Összeomlás. A padlás rázuhant a konyhára és a nappalira. A nappali a pincére, a pince az alsó pincére. Mélyhűtő készülékek, karosszékek, filmszalagok, áramkörök, ágyak zuhantak alá összegabalyodva, mint a csontvázak, a meredek szakadékba.
Füst és csend. Nagy, nagy füst.
Keleten halványan derengett a hajnal. A romok között egyetlen fal állt. A falban az utolsó hang ismételte újra és újra, még akkor is, mikor a nap már felkelt, és rásütött a gőzölgő romhalmazra: - Ma 2026. augusztus 5-e van, ma 2026. augusztus 5-e van, ma...

2014. június 13., péntek

Egészségünkre! Jön a HealthKit...

A WWDC több szekciója is foglalkozott az Apple HealthKit-jével. Már ma is számtalan kiegészítő kapható Machez és iOS eszközhöz, ami az egészséggel, sporttal kapcsolatos. A fizikai kiegészítők mozgásunkról, vérnyomásunkról... közvetítenek adatot az adott eszközhöz. Orvos ismerőseim határozott követelésére megjegyzem, ezek az eszközök, bár nagyon hasznosak, nem orvosi eszközök. De vissza az Apple döntéséhez, a cég, észlelve az "egészség" szó körül elszaporodott alkalmazások és eszközök fontosságát, oprendszer szinten szeretné azokat támogatni.
Már most is gazdag az alkalmazás-kínálat, és még legismertebb futó- és bicikliző-alkalmazások nem is találhatók meg az ikonok közt.

Adatvédelem
Valóban, az adatvédelem a leghúzósabb kérdés lesz a Healtkit esetén. Eddig csak pénzünket - hitelkártya szám megadása - és vagyonunkat - riasztó kód Címtárba írása - bíztuk rá az elveszni képes iPhone-ra, mostantól egészségi állapotunk fontos adatait is idegenek kezére juttathatjuk. Ehhez még csak el sem kell hagyni a telefont. Az Apple HealthKit bizonyos korlátok mellett lehetővé teszi az egyik alkalmazás által gyűjtött adat - testhőmérséklet - hozzáférését másik alkalmazás számára!

Milyen adatok?
(Megint bioszos rész jön, és én abból bevallottan rossz voltam, így a rossz szóhasználatért már most bocsánat!) Az Apple rendszere rengeteg adatunkat tárolja majd egységes módon, az egységességet a HealthKit szuszakolja rá az egyes alkalmazásokra. Például ilyen adatokat:
  • lépések száma
  • oxigén felvétel
  • kálcium
  • szívverés/ritmus
  • testtömeg
  • vérnyomás
  • B12 vitamin
  • magasság
  • A vitamin
  • C vitamin
  • BMI (testtömeg index)
  • test hőmérséklet
  • kalória
  • B6 vitamin
  • távolság (megtett)
  • D vitamin
  • vércukor szint
  • légzés gyakorisága
  • véralkohol szint :)
  • légzésszám
  • pulzuserősség
  • testzsír százalék
  • RR Interval (az EEG diagramon a hullámok közti távolság)
  • születénap
  • nem (férfi, nő)
  • vércsoport
A HealthKit segítségével gyűjtött adatokat az Apple, persze hogy anonim módon, csoport képzésre is felhasználja. A rettenetes mennyiségű adat statisztikailag feldolgozva viszont rengeteg pénzt ér. Persze az adatok nem reprezentatívok, de megfelelő módon korrigálva sportszer-gyártóknak, gyógyszeripari cégeknek roppant hasznos lehet.

Digitális élet központjából életünk digitális lenyomatává

Az iLife csomag ezredforduló utáni bemutatásakor jelentette ki az Apple, hogy a Mac a digitális életünk központjává kíván válni. Derekasan bele is húzott a feladat teljesítésébe. Az iPhone pedig lassan életünk digitális lenyomatává válik, ahogy a bevezetőben említettük. Egy ártatlan alkalmazás, mint a balra látható, látszólag csak az elégetett kalóriát és alvás mennyiségünket mutatja.
Ha az alkalmazás összeveti a mi adatainkat a "többiek" adataival, akkor mindjárt javasolhat futást a szigeten, úszást a Balatonban vagy biciklizést a Kékes tetőre. De lehet, hogy pityegni fog este tizenegykor, hogy fellőtték a hálósipkát vagy reggel ignorálja az ébresztőt.
A HealthKit a fejlesztőket rendesen kiszolgálja, a tárolt adatsorokból függvényekkel kérhetnek le összegzést, átlagot, minimum vagy maximum értéket. A lekérések el is menthetők, segítendő az alkalmazások életét.
A fejlesztői konferencián külön kitértek arra, hogy a HealthKit számos átszámoláshoz nyújt segítséget. Nem mindegy, hogy valakinek a testhőmérséklete 37 fok Celsius vagy Farenheit.

Lépésről lépésre
A HealthKit számunkra, felhasználók számára láthatatlan marad, mi csak a ráépülő alkalmazásokkal találkozunk. Ha tényleg lesz iWatch, akkor az minden lesz, csak watch nem, bár képes lesz az időt mutatni. De ott fog fityegni a csuklónkon, már akién, és jegyzi lépteinket, vérnyomásunk, testhőmérsékletünk.
Az Apple fejlesztései összeérnek, semmi sem véletlen.

2014. június 12., csütörtök

Miért így néz ki a Yosemite?

A WWDC nem csak a megnyitó beszédről szól, sőt! Közel száz bemutatót tart az Apple a résztvevők kisebb csoportjainak. Ezeken ismerhetik meg - legtöbbször közvetlenül az adott terület fejlesztőjétől - az új operációs rendszer, technikai megoldás hátterét, ajánlott használati módját. Arról nem is szólva, hogy a szeánsz végén névjegyet lehet cserélni az "illetékes" programozóval. A legtöbb másfél-kétórás kurzus mélyen technikai jellegű, kódok, osztályok és propertik száguldanak, ám most is sikerült találnunk olyan előadást, ami számunkra, mezei Mac használók számára is érthető.

Yosemite első látásra

Első látásra el-iOS-esedik, jön a lapos-dizájn - ahol a lapos szó nem minőséget, hanem stílust jelent. A kreatív szakemberek azonnal látják, az Apple rendszer-betűcsaládot cserélt, a Lucida Grande-ét felváltja a Helvetica Neue - lásd akár a menüsort, akár az oldalsávot (sidebar). Az ikonokat is áttervezték, a Dock remek válogatást ad az új kinézetből. Változik a piros-sárga-zöld gombok megjelenése is, sőt! A zöld funkciója az eddigi helyett - válts vissza az előző méretere - a teljes kijelzős módra váltás lesz. A grafikusoknak biztos feltűnt, hogy az előre-hátra gomb-ikret szétszedték két önálló gombra.

Egyszerűség

Ez volt a tervezés kulcsszava az ikonok esetében is. Minél sematikusabb legyen az ikon rajza, annál jobban vezeti a felhasználót. Az egyszerűség letisztulást is jelent, aki Macen olvas, az vessen egy pillantást a gépén látható iCal vagy Naptár ikonra és hasonlítsa össze az itt látható Yosemite-os verzióval. A hónap neve mellett a Macericksben ott volt két hónapot jelképező pötty sor. Ennek léte nem segítette az ikon felismerését, kevesebb és kisebb helyet hagyott a hónap feliratnak. Elhagyásával letisztultabb, egyszerűbb lett az ikon. A betűtípus váltás hatása is jól látható.

Miért vált az Apple a Helvetica Neue-ra?

Az előadáson a tipográfusok örömére elemezték ki a két betűcsaládot, a régi Lucida Grande-ét és az új (nevében is új) Helvetica Neue-t. A nem szakember számára a Lucinda vékonyabb, lágyabb, kecsesebb, elegánsabb. E hatást az is okozza, hogy a betűk szárainak, vonalainak a vastagsága jóval inkább eltér (1:1,73), mint a Helveticánál (1:1,39 - a kis a betű hátsó szára és a hurok felső vonalának aránya). Talán ennél is jobban látható a kisebb arányú eltérés a "BD" betűpárnál, ez 1:1,37 a Lucinda, de csak 1:1,05 a Helvetica esetén. A Helvetica jobban kitölti a rendelkezésére álló helyet, ugyanakkor kevesebb helyet igényel.
A menüsorban megjelenő Finder felirat is példázat volt a Helvetica Neue egyszerűbbségére, jobbságára, jobb olvashatóságára. Lucindában a Finder betűi szélessége rendre: 38, 15, 36 42, 41 és 32, míg Helveticában 42, 11, 27, 33, 28 és 21 - a Helveticával írt szöveg rövidebb. Ennek az angolnál hosszabb magyar szavak esetén külön örülhetünk - reméljük csökken a kicsit és nagyon idétlen fordítások száma.

Info fokuszálás

Az Apple úgy tapasztalta, hogy a felhasználó elvész a sok info közt, ezért amire szerintük nekünk nincs szükségünk, azt elrejtik szemünk elől. A Safari most és jövőben ablaka remek példa erre (bár én személy szerint nem vagyok ezért oda, amikor iPaden nézve egy honlapot kellene annak a címe, vagy az url-ben turkálnék - de ezek nem átlag felhasználói mozdulatok, elhiszem.)
Az átlátszóság, amelyről még lesz szó, mert a Yosemite dizájn egyik alappillére, megint sokakat meg fog osztani, ahogy a menüsor áttetszővé válása az OS X már nem emlékszem hányadik verziójában. Azt az Apple alig egy évvel később állíthatóvá tette a Rendszerbeállításokban. Ez az áttetszőség is megszüntethető lesz, az előadáson nem pont a megszüntetés okán mutatták meg az adott parancsot.

Áttetszőség

Igen, nem csak a menüsor, nem csak a Safari fejrésze, de például a Finder oldalsávja is áttetsző lesz. Sőt, szinte minden - ez az új wow! faktor. Oks, szokni kell, de elsőre... Miért lesz az jó, hogyha ikon nézetben sok fájlt tartalmazó mappát görgetek lefele a Finderben, akkor a Finder eszközsora - az egész fejrésze - áttetszően sejteti a mögé került nézőképek látványát? (Biztató jel, hogy az előadáson bemutatták az ezt a látványt engedélyező/tiltó függvényt is.)
És áttetsző lesz a jobbról beúszó Értesítési ablak is.
És áttetsző lesz a helyzetérzékeny menü is (másik egérgomb vagy controll+klikk).
És minden, szinte minden, ami nem alkalmazás ablak.

Választás, pipa, rádiógomb - lapos, lapos, lapos

Összehasonlításul ide tettem a Dock mostani Sysprefes és leendő képét, a látvány magáért beszél. A rádiógombnak nevezett egyedi választási lehetőség - hol legyen a Dock - kék karikává lesz. Hasonló színben pompázik majd a legördülő menü és az opció pipája is. És ha már, a keresési mezőt is átdizájnolták.

2014. június 11., szerda

2014 Apple Design Award nyertesek

A WWDC rendszeres programja az Apple Design Award díjak kiosztása. A díj sem szerény, az Apple összes eszközéből egy-egy darabot kaptak a nyertesek. Lássuk, kik is ők?

Threes - iOSLeo's Fortune - iOSBlek - iOS
Yahoo! News Digest - iPhoneDevice 6 - iOSStorehouse: Visual Storytelling - iPad
Sky Guide - iOSMonument Valley - iOS
Day One - MacCinemagraph Pro - Mac

Lustaság - fél egészség. A Threes!-ről van egy, a PDM-nek felajánlott írás, ezt idemásoltam. A Storehouse-t letöltöttem, de az iPhoto Web Journalst sokkal használhatóbbnak tartottam, így nem írtam róla. Ahogy a Day One-ról sem, pedig az meg itt figyel a Macen. A többi... talán.

Threes! - Hármak!

Harmadikán születtem, így nem kérdés, hogy hármas a szerencse-számom. Ez persze még nem vett volna rá, hogy 1,79€-t adjak ki egy játékért, amely a Hármasok! (Threes!) névre hallgat. Ám több, számomra mértékadó netes forrás szerint a 3! egy remek játék, amely akár a Tetris vagy az Angry Bird utódja is lehet. Amúgy ez az "Angry Bird utódság" címke kezd vészesen terjedni, az alig hat ember megvásárolta játékok PR-ja is ezt harsogja az adott játékról.

1+2=3
Nem kell a rakétatudósok halmazának és az agysebészek halmazának metszetében csücsülni - különben is, ha metszet, akkor már Dürer, mondanák a nem matekszakon végzettek - ahhoz, hogy a fenti egyenlőséget alkalmazva egyre jobb eredményt érjünk el az amúgy Game Centerbe is bedrótozott játékban. Ami igen egyszerű. A képen is látható 4x4-es mezőt tudjuk egyszerre jobbra-balra, fel és le mozgatni. Ha a mozgatás irányának megfelelő két szomszéd mező egyes és kettes, akkor a két kocka összeolvad hármassá - ez az alaplépés.
Akkor is összeolvad a két mozgásirányban fekvő kocka, ha azonos, három többszörösét tartalmazó számot látunk rajta. Így kapjuk meg a 3, 6, 12, 24, 48, 96, 192, 384 ... álmodj királylány számokat. A mozgatás során belép mező véletlenszerűen vagy üres, vagy egyest vagy kettest mutat. Játszani egyébként sokkal egyszerűbb.
Amikor már nincs lépésünk, a 3! kiszámolja pontjainkat és bekerülünk a különböző dicsőség táblázatokba.

A Threes! - ez a játék hivatalos neve - egy 24 éves Los angelesi diák fejéből pattant ki. Az USC-n dizájnernek tanuló Asher Vollmer pár hónapja kedvenc kávézójában szenvedett, egy novellát akart írni, de nem jutott túl az első két mondaton. Unalmában a körzör-billentyűket bántotta. Ekkor pattant ki az isteni szikra, olyan játékot kellene írni, amely a négy billentyűvel játszható - ennyit a novella körül keringő állítólagos gondolatokról.
Tíz órával és jó pár kávéval később megszületett a Threes!
Azért Vollmer már nem volt iOS szűz vagy nyeretlen kétéves, korábban írt alkalmazását, a Puzzle Juice-t nagyjából százezerszer töltötték le, annak az alkalmazás ára 99 cent és 1,99 között változott - ebből azért kijön pár kávé.
"Semmi képpen sem akartam felülni a Flappy Bird vonatra" - nyilatkozta a Business Insidernek. "Engem az nem hat meg, ha valaki kijelenti, hogy függővé vált a játékomtól. Olyan játékot akartam, ami el is gondolkodtat. Tervezést kíván és előre gondolkodást. És persze mobilon gond nélkül játszható legyen. A baj az, hogy ha egy játék megfelel ezeknek a feltételeknek, a kutyának sem kell."
Vollmer persze nagyon büszke a játékára, különösen arra, hogy milyen egyszerű, sallangtól mentes. És persze már azon jár az agya, hogy mi legyen a következő játéka.

2014. június 10., kedd

Az Apple újra gondolta a fényképkezelést iOS8 és Yosemite alatt

Legalábbis Charlie Sorrel szerint. A Cult of Mac írását osztjuk meg.
Az Apple végre rendbe tette a fényképezést az iOS-en. Pontosabban a fényképek kezelését, bárhogy is keletkezzenek. Az iPhone önmagában remek fényképezőgép. A zűrzavar az exponálást követően kezdődött.
Az iOS8 és az OS X Yosemite alatt nem lesz gond a fényképek hol léte és rendszerezése - ott lesznek mindenhol, mindig elérhetően. És mi az, ami tényleg szuper? Soha többé nem lesz szükséged iPhoto-ra sem a Macen, sem az iPaden.

Rendszerezés

Az új oprendszerek leghülyébb fejlesztésének hangzik elsőre a képek rendszerezésének megváltoztatása, pedig valójában ez a legnyerőbb. Eddig, ha az iPhone-nal készítettél egy képet, akkor az ott maradt az iPhone-on, jobb esetben feltöltődött az iCloud Photo Stream-edbe - fénykép-adatfolyamodba -, onnan meg kihullott, ha elérted az ezer képet. Ha Macen az iPhoto-t vagy az Aperture-t használtad, akkor az eredeti nagyfelbontású képet az adott alkalmazás tárolta, a kisebb felbontású meg kikerült az iOS eszközre.
Tudod követni? Kellett az iPhoto, hogy a képeid biztonságban legyenek. Az iPhoto amúgy remek eszköz, amellyel albumokat hozhatsz létre - csak épp ezek a módosítások nem kerültek át az iOS eszközökre. És harmadszor, ha egy képet szerkesztettél, javítottál, akkor azt vissza kellett mentened a fénykép-adatfolyamba, hogy az iOS eszközre is átkerüljön - immár duplikáltan (eredeti és módosított).

iCloud Photo Library

A WWDC szlájd a (kép) tárhely árazásról
Az iCloud Photo Library a válasz ezekre a nehézségekre. Ebbe az egyetlen könyvtárba kerül az összes képed, és innen tudod (online eléréssel - Almalap) Macen, iPaden, vagy iPhone-on megnézni és szerkeszteni. A Maces alkalmazás új nevet is kap: Photos / Fotók. Az eredeti - akár RAW - fájlok az iCloudban lesznek, így minden módosítás azonnal letöltődik az érintett eszközökre.
Hasonló lesz a helyzet az albumokkal is. Így, ha Macen elkészítesz egy albumot, akkor azt iPhone-on is megtalálod. (És ha az Apple is úgy akarja, akkor a más operációs rendszeren szenvedő ismerőseidet is meghívhatod képeid megtekintésére.)

Keresés

Az iCloud Photo Library (iOS) megjelenése nem sokban tér el attól, amit ma láthatunk az iPaden, de a felső sarokban megjelenő keresés ikon - nagyító - jelentős újdonság. Kereshetünk képet helyszín, készítési időpont vagy album név szerint. Az okos eszköz súg is: "Közelben", "Egy éve", "2008" vagy "Hegykő" is lehet a keresés célja.
iOS eszközön is lehet helyszín szerint keresni
A keresés eredményét a keresés szerinti tagolásban kapjuk meg. Ha decemberi képeket keresünk, akkor a választ napra bontva adja az alkalmazás. Ha országra keresünk, akkor városra bontva csoportosítja a gép a képeket. És az iOS-en is térképre teríthetjük a fényképeket, ahogy most a Maces iPhoto Places /Helyszínek tudja.

Minden képed szereti

Mivel az iCloud Photo Library kezeli a RAW képeket is, így a nem iOS eszközzel készült képek is a képtárad részévé válnak és automatikusan elérhetők lesznek az összes Apple-ös eszközödön. Az Apple lehetővé tette más szoftver fejlesztők számára is a képtárhoz való hozzáférést, album generálást, így minden amellett szól, hogy minden képedet egy helyen tárold.
Itt kell szólni az iCloud árazásról is. A tárhely nőtt, az ár csökkent (lásd fentebbi képet). Az első 5GB-ot ingyen kapod, 20GB havi egy dollár, 200GB havi négy dollár lesz. Az én fényképeimnek ennyi soha sem fog kelleni. (Az Almalap nem bírta tovább: A tárhelyből jön le az @icloud.com mail és az alkalmazások - Preview, Pages, Keynote, Numbers... - használta hely is. A saját 11 503 képes iPhoto Library-m 21,9GB. Tehát én mindjárt a 200GB=4USD/hó verzióval számolhatnék.)

Az iPhoto vége

Az iPad minimen az iOS8 első béta verziója fut, így természetesen még bármi változhat, de amikor átváltottam az iCloud Photo Library-re és elindítottam a Photos alkalmazást, az mindent átszívott az iPhoto Library-ből - az iPhoto többé nem indult el.
Bye-bye iPhoto
Ennyi volt, az ég legyen veled! Azért sírásra nincs ok, a Photos szerkesztői eszközei jobbak az iPhoto-énál. Sőt, további filterek hozzáadására is van mód, az Apple megnyitotta ezt a lehetőséget külső fejlesztők számára.

Fényképezés és szerkesztés

Balra Photos, jobbra third-party szűrő alkalmazása
A WWDC-n Craig Federighi a Waterlogue alkalmazás szűrőjét használta a Photosban. Ütős. Az így hozzáadott szűrőkkel megbolondított képek eredetije mindig visszaállítható, a Photos teljesen non-desttructive. Az alkalmazás kvázi megjegyzi, hogy melyik eredeti képen milyen módosításokat hajtottak végre (Almalap: és ezt is a felhőben tárolja a tárhelyből elvonva). Ennek köszönhetően az egyik helyen módosított kép mindenhol ugyanolyan lesz. (Almalap: és honnan lesz Macen olyan third-party szűrő, amilyet iPaden használtam?)
És innen már nem nehéz elképzelni a képek metaadatait szerkesztő alkalmazások megjelenését.

Új szerkesztő eszközök

Egyik irányba legyintve eszközt cserélünk, másik irányba legyintve az eszközt a képre alkalmazzuk.

A túl- vagy alulexponált részeket szépen javítja az alkalmazás.
Federighi két szerkesztési újdonságot is bemutatott. Az egyik a kép vízszintességhez kapcsolódik, a Photos automatikusan javít a ferde horizont-vonalon. A másik a színezett és világosság állítás, amely a képen jobbra-balra, fel-le végzett legyintésekkel módosítható. Ezek az első mozdulatra a számolt optimális értéket generálják.
A legyintéssel az iOS analizálta módosítások mennyiségi elfogadásáról dönthetsz. Össze-vissza legyintve (Gonosz Almalap szómágia: felképelve) állítható az expozíciós idő, a fényesség, a kontraszt, a szaturáció és még sok más paraméter. Ha valakinek ismerős lenne ez a megoldás, akkor jól tippel, az Apple nem másolta és tanulmányozta a Google Snapseed alkalmazását.

Kamera App

Time-Lapse mód. A többi lehetőség (csonkítva) jobb szélen.
A Kamera alkalmazás is megújult. Lett időzített exponálás és time-lapse felvétel. Ez utóbbi használata nagyon egyszerű, elég kiválasztani, és az eszköz időről időre készít fényképet. Ezeket a Stop megbökése után filmmé fűzi össze (.mov), és elmenti a filmtekercsre. Használható az elő- vagy hátoldali kamera is, csak kikapcsolni nem szabad az eszközt. Az időzített felvételnél választhatunk a három vagy tíz másodperc között.

Megosztás

A Megosztás funkción is dolgoztak a fejlesztők. Az egyes megosztás módok testre-szabhatók vagy akár ki is kapcsolhatók: Adieu Facebook! És más alkalmazások beépülhetnek ide! A WWDC-n a Pintarest volt erre a példa, de tudjuk, az Evernote is startra kész plug-innel áll a rajtvonalon.

Családi képeink

A családi képmegosztáshoz persze meg kell adni, hogy kik a családtagok, és máris keresztbe-kasul áradnak a fényképek. Ezt persze el lehet adni újdonságnak is, de már az iOS7 is tudta, ha megosztott fotó-adatfolyamot hoztál létre.
Üzenetbe is könnyebb lesz képet csatolni. A legutolsó képek apró nézőképként megjelennek - jellemzően azonnal elküldünk egy lőtt képet -, így gyorsabb a választás.

Vélemény

A béta még kihívásokkal küzd, de az irány jó! Imádom az iCloud Photo Library-t. A külső filter fejlesztőknek megnyitott Photos pedig zseniális. Már most égeti a zsebem a 200GB-os iCloud tárhely előfizetés, hogy a fényképeim egyszer és mindenkorra rendezetté legyenek. Nem lesz többé Flickerezés meg Dropboxolás, egyetlen tárhely szolgáltató szolgálja ki a Macem, iPadem és iPhone-om.
A Photos megújult és bővült képszerkesztő tudásával az Apple egyszer és mindenkorra megoldotta a digitális fényképezéssel kapcsolatos gondjaim.

2014. június 5., csütörtök

Fű-fa felhőt kínál, de mennyiért?

Némi képzavarral, de igaz, ma már nincs olyan magára egy picit is adó IT cég, amely ne kínálna felhőt, felhő-alapú megoldást, tárhelyet, alkalmazást, szolgáltatást, fejest. A következő szerzett táblázat a legismertebbek árát veti össze. Ami csak egy tény, hiszen nem mindegy, hogy a puszta tárhelyen kívül még milyen felhasználóbarát megoldások segítenek.


A megjegyzések szerint az Apple nem adta meg az 1TB-hez tartozó árat, illetve a Box vállalkozásoknak szánt ajánlata nagyobb tárhelyet és más szolgáltatásokat is kínál.

Én meg azt szeretném,
hogy valaki írja már meg azt az app-ot (mert ugye mindenre van), ami egy ablakos belépést ad az összes felhőre. Engem, mint egyszerű felhasználót nem érdekel, hogy melyik felhőfodor kié, csak az ábra alapján lehetséges ingyen 39GB-omat kezelje optimalizáltan.

2014. június 4., szerda

WWDC – számokba fojtva

A WWDC-ről a Fortune készítette el a következő összeállítást, a táblázatba Tim Cook nyitóbeszédében elhangzott számok kerültek. Állítólag Jobs is oda volt az adatokért. A "Számokba fojtva" amúgy remek film, mindenkinek ajánlom.
0ennyi lesz az OS X Yosemite ára (dollárban, euróban és forintban)
9%az Android eszközökön ilyen arányban fut a legfrissebb Android verzió
12%ennyivel nőtt egy év alatt a Mac eladás
14%a Windowsos gépeken ilyen arányban fut a legújabb Windows
51%a Macek többségén Mavericks fut
83%az iOS felhasználók ilyen mértékben alkalmaznak belépési-kódot, amióta létezik a TouchID (korábban csak 49%)
89%az iOS eszközök többségén a legfrissebb iOS fut
97%A ChangeWave felhasználói elégedettség az iOS7-tel
2résztvevő már 19 órával a nyitás előtt beállt a sorba (sorrá váltak)
5A Fortune500-as listáján az Apple helye (tavaly hatodik volt)
5műholdas közvetítőkocsi (2011-ben 11 volt)
10óra, ekkor kezdődött - helyi idő szerint - Tim Cook beszéde
25ez a huszonötödik fejlesztői konferencia (WWDC)
628,65 (dollár), az Apple részvény ára záráskor (esett 0,69%-ot)
634ennyi volt az Apple részvény ára a tőzsdenyitáskor
1 000mérnök dolgozik az Apple-nél
2 700résztvevő állt sorban hétfőn nyitás előtt két és fél órával
4 000API-t kínál az iOS8 SDK
6 000résztvevő (sorsolták a jelentkezők közül a résztvevőket)
800 000iOS eszköz
1 200 000iOS alkalmazás
14 000 000alkalommal töltötték le az X-Code legfrissebb verzióját
40 000 000Maverickset telepítettek
80 000 000Mac működik szerte a világon
100 000 000iPod Touchot adtak el
130 000 000új felhasználó vette meg élete első Apple eszközét az elmúlt évben
200 000 000iPadet adtak el
300 000 000Apple Store látogató hetente
500 000 000iPhone-t adtak el
800 000 000iOS eszközt adtak el
75 000 000 000alkalmazás letöltés