2015. június 15., hétfő

Apple Music

A következő írást egyik kedvenc elemző cégünk, a Trefis tette közzé annak kapcsán, hogy az Apple a WWDC-n bemutatta régóta várt zene-sztrímelő megoldását, az Apple Music*-ot. (A sztrímelés folyamatos neten át való letöltést jelent, a zene "nincs meg" a hallgatott eszközön.) Az Apple célja a következő pár év alatt 100 millió előfizető szerzése - és a konkurens Spotify lenyomásalink.
Ez nagyon kemény cél, az alig négy éve működő Spotify-nak csak 20 millió fizető felhasználója van, igaz, további 55 millióan ingyen hallgatják a Spotify-t és az ingyenes hallgatást biztosító hirdetéseketlink. Ám az Apple több lehetőséggel bír. Minden iOS eszközére - akár akarja azt a felhasználó, akár nem - fel fogja telepíteni az Apple Music-ot. Csak iPhone-ból idén várhatóan 235 milliót ad el az Applelink. A felhasználók a saját zene-könyvtárukat az Apple Music-ba integrálhatják - az Apple Music így még könnyebben deríti fel az egyéni zenehallgatási szokást, igényt. Ugyanakkor a Trefis ici-picit szkeptikus a tervvel kapcsolatban:
  • Tételezzük fel, hogy az Apple eléri a kitűzött 100 millió előfizetőt, akik havi 9,99USD-t (kb. 2 800Ft) fizetnek a szolgáltatásért. Ez az Apple számára 12 milliárd dolláros bevételt jelentene. (Ami - csak hogy tudd -, 84 ezer száz négyzetméteres jó budai ingatlan árának felel meg...)
  • A fenti összeg nem jelentős az Apple más üzletágainak bevételeihez mérve. Az Spotify a bevételek 70 százalékát fizeti a zenék tulajdonosainak - ettől az Apple sem térhet el jelentősen. Ha 25 százalékos nyereséggel számolunk - akkor "jók" vagyunk, a Spotify tavaly veszteséges volt -, akkor az Apple az egész sztímingen 3 milliárdot keres. (csak 21 ezer lakásnyit).
  • Ha el is érné a három milliárdos nyereséget az Apple Music, az a várható 50 milliárdos céges nyereségnek (nem, nem számolom ki lakásban...) alig hat százaléka lenne.
  • Valószínűbbnek tartjuk, hogy az Apple Musicnak is a Spotify-éhoz mérhető fizetős tábora lesz, ami - osztva-szorozva - 480 millió dolláros nyereséget jelenthet. Ami alig fél százaléka a céges nyereségek.
  • Továbbá szinte biztos, hogy az Apple Music elvesz az iTunes Music Store (iTMS) bevételéből - itt tudunk zenét, videót vásárolni. Így az Apple Music hozadéka még kisebb lesz.
  • Úgy véljük, hogy az Apple Music indítása a cég számára lehetőség megállítani az eső iTMS eladásokat és újabb láncszemmel bővíteni a felhasználókat cég ökoszisztémájához kötő bilincset.

* By the way: Beatles? Az Apple eddig három pert is elbukott a liverpooli fiók kiadója ellen, de egyetlen pervesztés sem hátráltatta megy Jobst a név használatában. Az első perek megállapodása arról szólt, hogy az Apple számítógépet gyárt, és nem merészkedik a zene területére. Ezért aztán Jobs bemutatta az iPodot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése