2015. augusztus 24., hétfő

Apple Genius Bar tanácsok nem csak Apple Genius Bar ügyfeleknek

A Time magazinban jelent meg ennek az írásnak a váza. A cikk azoknak ad tanácsot, akik az Apple Store Genius Bar-ját készülnek felkeresni, mire számítsanak, mit tegyenek és mit ne. Mivel nálunk még nincs Apple Store, de zsenik azért vannak, így ezek a tanácsok nem feltétlenül megfogadandóak, mielőtt elmegyünk egy hazai Apple boltba, vagy képzésre vagy konzultációra. De nem is haszontalanok. (A Genius Bar előzetes bejelentkezésre fogad ügyfeleket.)
1.
"Érdemes úgy tekinteni az Apple Store-ra, mint egy autószalonra. Természetesen van értékesítési része is, ahol vehetsz új gépet, de jelentős területet foglal el a szerviz is, amelynek része a Genius Bar" - próbálja megvilágítani a zsenik helyzetét egy, a pult túloldalán már évek óta tanácsot adó Apple dolgozó. Ha vásárláshoz van szükséged segítségre vagy valamilyen használati problémád van, akkor érdemes a Genius Bar-ra bejelentkezni, az eladóteremhez tartozó dolgozók, bár készségesen segítenek, adott idő után ide irányítják a vásárlót. Magyarul: az eladótér elad, ha valaki sok infót akar, annak ott a Genius Bar. Ha tetszik, ha nem, mert ez egy pénztermelő gépezet, bár szépen álcázza az Apple.

2.
Foglalj előre időpontot! Ha nem teszed, úgy jársz, mint a nem körzeti dokinál, ügyvédnél vagy könyvelőnél, ahol - érthető módon - az előre bejelentkezett ügyfélnek előnye van. Legyen neked is, ne kelljen ülnöd és várnod, hogy sorra kerülj, miközben nézed, ahogy az épp betoppanókat azonnal fogadják. "A Genius-Bar dolgozóinak negyedórás beosztásuk van, ennyi jut egy ügyfélre. Az iOS esetekre pedig 10 perc" - árulja el forrásunk. "Nem kis feladat tartani az időbeosztást, de az ügyfél számára láthatatlan az idővel való küzdelmünk." Magyarul: a Genius Barról ugyan nem zavarják el azt, akinek 15 perc alatt nem sikerül megoldani a problémáját, de igyekeznek, mert az idő pénz. Vgyünk egy példát! Az ügyfélnek tele a 128GB-os SSD-je, mert rengeteg fényképet tárolt. Neki csak elmondják, hogy melyik fájlt másolja át egy külső merevlemezre, hogy legyen helye, onnan hogy nyissa meg a fényképeket, hogy használja, hogy szabadítson fel helyet és hogy másolja vissza a fénykép-állományt. Ezt el lehet magyarázni negyedórában - megcsinálni két-három óra, az alatt pedig vagy tíz ügyfelet szolgált ki zseni.

3.
Ha csak egyetlen tippet adhatna a szakember a Genius Barhoz érkezőnek, akkor az az volna, hogy mentse le az adatait. Nem azért, mert a zsenik véletlenül letörölhetik, hanem azért, mert adott esetben az eszköz újraaktiválása kell, ami az adatok vesztésével jár. És a negyedórába még egy 16GB-os iPhone mentése sem nagyon fér bele. Akkor meg küldönösen nem, ha az ügyfélnek sem Apple ID-ja (ja! azt is hozzunk létre!), sem megfelelő táreszköze (hát, van nálam egy pendrive...)
"Az autós hasonlatnál maradva, nem kell tudnunk, hogy működik a motort. De azt a technikától legtávolabb eső vezető is tudja, hogy üzemanyag nélkül nem megy. (Gonosz Almalap cöccög) Na, ilyen a gépen az adat. Ha nincs adat, nem működünk. tesség az adatokat menteni, duplikálni. Csak két szót mondok: Time Machine! És még egyet: iCloud!"

4.
Mindenkinek van egy ismerőse, aki mindent sokkal jobban tud a számítógépekről, mint a Föld bármelyik másik embere. Nos, őt ne vidd magaddal. "Naponta ismétlődő eset, amikor bejön egy lány a pasijával - és itt bátran jussanak eszünkbe az Agymenők szereplői. A lány szeretné megtudni, hogy kell az iCloudba menteni. Ezt megmutatni kábé öt perc, az iOS ügyfélre, ugye, jut tíz perc. Nos, a tizedik percben még mindig a felhős adattárolás megbízhatósági fokáról és a környezetre gyakorolt hatásáról fogunk hallgatni kiselőadást attól a férfitól, aki egyszer kenyérpiritóval és nyolcas kulccsal törte fel a Szíriusz bolygó holdvédelmi ütegparancsnoki rendszerét."
A zsenik fel vannak rá készülve, hogy a hozzáforduló ügyfelek nem informatika szakon végeztek. Mivel napjában tucatnyi ügyféllel találkoznak, rutinjuk van, ami semmilyen képzéssel sem pótolható. Ha a fenti történetből te lennél a lány, akkor hidd el, ők azért vannak, hogy segítsenek, és nem azért, hogy valamilyen módon kiszúrjanak veled, átverjenek vagy kinevessenek. Ha a fenti történetben te vagy a partner, akkor hidd el, hogy ők is értenek hozzá, a barátnőd már most is felnéz rád, ne a Genius Bar hátán akarj még szívközelebb jutni.

5.
Szinte az előző pont folytatása ez, esett szó az ügfelekről, de azért zseninek lenni sem könnyű (tudom, Leonardo halott, Einstien halott és nekem is fáj picit a fejem). Egy nap 20-30 ügyfél keres fel, és te arra törekszel, hogy ne hibázz, hogy a lehető legjobban old meg a feladatot. Hiszen egy rossz megoldás plusz munkát jelent - neked is, a csapatnak is, az ügyfél kedvét sem deríti.
És eközben állandóan mosolyogni kell, az összes ügyféllel úgy bánni, mintha ő lenne az egyetlen. "Helló! Hogy vagy? Milyen napod van?" - még erre a standard kérdésre is néha olyan választ kapunk, hogy legszívesebben ott helyben elköltöznénk a Földről. (Belegondolva a magyar panaszkodási szokásba...) Nem csak technikai szakemberek vagyunk, de pszichológusok is, részben. "A férjem elrontotta", "a feleségem letörölte" kezdetű mondatok akkor érnek dupla pontot, ha a nevezett is ott áll.
Csodálozol azon, hogyha kilépek a boltból, arcomról lehervad a mosoly? (A Fanatikus Almalap nem csodálkozik, hiszen érthető a lehervadás, mert kilépett a boltból.)

6.
Mielőtt időpontot kérsz, próbáld meg ezt:
Nem felel az iPhone vagy az iPad: tartsd hosszan lenyomva a ki/bekapcsoló gombot és a menü gombot egyszerre. Ez újraindulásra kényszeríte az eszközödet. Akár két percig is eltarthat a szüttyögés.
Tűző napon maradt eszköz nem reagál: Hűtsd le - nem kell hűtőbe tenni, ha viszont odateszed, csomagold be, hogy ne kapjon nedvességet. Ha az eszköz még reagál, de égeti a kezünket, kapcsoljuk ki és várjunk öt percet, hogy kihűljön. Az így megdolgozott eszközt egy napig érdemes pihentetni, vagy kevésbé intenzíven használni.
Eső-kelő alkalmazás: Ha a mobilodon egy alkalmazással csak a gond van, akkor próbáld ki a következőt: nyomd meg duplán a "mama"-gombot (ami a kijelző alatt van), keresd meg az adott alkalmazást, majd ujjal megfogva húzd fel, ki a kijelzőből: így zárod be. Ha továbbra is gond van vele, akkor legjobb törölni, de vigyázz, az app törlésével az adatai is törlődnek!
Makrancos Mac: Ha a géped makacskodik, akkor próbáld ki a következőt: kapcsold ki, majd indítsd újra a D billentyű nyomva tartása mellett. Így a diagnosztika módban indul a Mac újra, innen nyerhetsz infót, mi lehet a gond.
Telefon aksi: Az akkumulátort arra találták ki, hogy feltöltsék, majd lemerítsék. Ezért azt javasoljuk, hogy hetente legalább egyszer merítsd le 20 százalék alá, majd töltsd fel teljesen.

7.
És végül, ne rajtunk vezesd le a dühödet, mi segíteni vagyunk itt. Igen, tudjuk, bosszantó, ha valami nem úgy működik ahogy szeretnénk, vagy ahogy működnie kellene. Minket is bosszant, ha velünk esik meg. De ahogy a fogorvos fejét sem üvöltöd le (Gonosz Almalap: feldagadt szájjal? Na ne má'!), hogy a természet miért tesz ilyet veled, úgy velünk se tedd. "Itt mind a vásárlókért vagyunk, senki sincs ellenetek. Így nincs értelme ránk dühösnek lenni." És bár az Apple-nél dolgozunk, de nem vagyunk Istenek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése