2015. október 28., szerda

Sculley interjú részlet a Forbes-ból

Oké, ki az a Sculley? John Sculley volt az Apple elnöke, akit Steve Jobs egyik legjobb mondatával vett rá, hogy otthagyja a menő nagy-vállalat Pepsit, ahol alelnök volt, hogy elvállalja az akkor berobbanó Apple vezetését.
"Tényleg életed végéig cukros vizet akarsz árulni? Vagy velünk tartasz és megváltod a világot?"
És ő volt az, aki kirúgta az összeférhetetlen zseni Steve Jobst az általa alapított cégből.

Steve Jobs balra még nem a fekete magasnyakú pulóverében és farmernadrágjában és jobbra John Sculley, az Apple akkori elnöke.

És akkor a Forbes interjú (2015. július) idevágó része:
John Sculley: "... A vállalkozókat gyakran nemes ideák vezérlik, ezt először akkor tapasztaltam meg, amikor Bill Gates-cel és Steve Jobs-szal dolgoztam. Amíg nem léptem be az Apple-höz, nem találkoztam ilyen indíttatással, mert a kólák-háborújából érkeztem, ahol minden arról szólt, hogy üsd-vágd a másikat. Sem Steve Jobs, sem Bill Gates nem beszélt arról, hogy kellene a másikat megtámadni, ők állandóan egy új iparág megalapozásáról vízionáltak."
Forbes: "De Steve Jobs és Bill Gates is igen csak versengő típus."
Sculley: "Bill Gates és Steve Jobs elsődleges hajtóereje a nemes ideáik voltak. A beszélgetéseink során soha nem arról beszéltünk, hogy mennyi pénzt fogunk csinálni. Persze nagy vetélytársak voltak, sokszor vitatkoztak, de ez csak később lett meghatározó - kezdetben mindenképp a nemes szándék volt."
Forbes: "Volt már, hogy beleunt, hogy állandóan Steve Jobsról kérdezik?"
Sculley: "Tudomásul vettem, hogy a világ rajong érte és ő megvalósította pár álmát - óriási sikerrel. Zseni volt. Termékeket és iparágakat alkotott, megváltoztatta a világot. Én egyike vagyok azon keveseknek, akik jól ismerték, amikor még fiatal volt, akkor dolgoztunk együtt."
Forbes: "Ön szerint Steve Jobs azzá a vezetőjévé lett volna az Apple-nek, amivé lett, ha nem hagyja el a céget, hanem ott dolgozik mindvégig?"
Sculley: "Azok az évek a tanulás évei voltak Steve Jobs számára. Brilliáns képességeit soha senki sem kérdőjelezte meg, de akkor hibázott, ahogy a NeXT is elbukott. [A NeXT volt Jobs "átmeneti" cége, amíg az Apple-től távol volt. A cég soha nem volt nyereséges, gyakran táncolt a csőd szélén. Az általa fejlesztett oprendszer viszont a rajzfilm-megújulás technikai alapját adta. Amikor Jobs visszatért az Apple-höz, az Apple felvásárolta a NeXT-et, azaz Jobs visszakapta a befektetett vagyonát. A NeXT-ből azonban nem lett az új Mac OS, az X a FreeBSD. - FG] Természetesen tanult ezekből a hibákból, így amikor a kilencvenes évek végén visszatért az Apple élére, már teljesen más ember volt.
Az általam jól ismert összes üzletember elmondhatná, hogy legtöbbet a hibáiból tanult. Steve-et, mielőtt én beléptem volna, kérték, hogy maradjon ki a Lisa [Lisa csak egy volt és Lisa anyja vs. Lisa apja - FG] fejlesztő-csapatából, mert összeférhetetlen. Ez a kérés a Macintosh fejlesztő-csapattól is elhangzott."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése