Kis segítség Tőled nekem


Kis segítség Tőled nekem


Készítek egy felmérést azoknak, akik elvégezték az alapfokú Mac OS X képzésünket.
Arra kérlek, hogy töltsd ki! És ha bármi olyat találsz, ami szerinted hibás (rossz válasz, félreérhető kérdés...), akkor írd meg, jelezd nekem a kérdőív végén.
A teszt célja, hogy bárki felmérhesse alap-tudását, ezt – kérlek – vedd figyelembe, amikor kitöltöd vagy írsz nekem.
Előre is köszönöm minden kitöltőnek, visszajelzés küldőnek.

2015. június 30., kedd

Lassan jön a Mac OS 10.11



- Újabban gyengébbek az Apple oprendszerek.
- Újabban? Három szót mondok: Mac OS 9!
- Volt idejük rendesen megírni.
- És majdnem csődbe is mentek.
- Képtelen lenne az Apple pénzt is csinálni és jó munkát végezni?
- A Microsoftnak sem ment soha.



- Szerinted a gmail végre működőképes lesz a Mailben?
- Ja! Az emberek meg felismerik, hogy a Google 'a' borg?
- Én kedvelem a sötét oldalt.
- Mekkora lenne, ha befejeznék.
Egy évvel később.
- Nem hiszem el! Egy egész évet kellett várni az OS 10.11-re!
- Az Apple valóban romlik.

2015. június 29., hétfő

iCloud visszásságok

Éveken át nem volt gondom az iCloud Mail, Naptár, Emlékeztető és Kontaktok szinkronizálásával, azt láttam az iMacen, amit az iPhone-on vagy iPaden. Voltak ugyan értelmezhetetlen információk - az iMac Mailben hat olvasatlan levelem volt, az iPhone-on 18, az iPaden 71 -, de nem volt adatvesztésem, levél vesztésem, esemény elhagyásom. Mostanában van és egyre több. El is gondolkoztam.

Nem tudom a megoldást, de
A bevezetőben írt probléma - az iMac Mailben hat olvasatlan levelem volt, az iPhone-on 18, az iPaden 71 - sokáig régi leveleket érintett. A friss levelek szinkronja rendben volt, de a két-három hetes hónaposok közt volt olyan olvasatlan iOS-en, amit Macen olvastam. Én úgy véltem, hogy ennek az lehet az oka, hogy a iOS automatikusan csak az utolsó 50, 100 levelet szinkronizálja. Ez persze nem igazolódott, amikor iPhone-on vissza mentem időben. Ahogy iPaden is olvasatlan volt sok régi levél, amit Macen biztos olvastam (mert ott olvasatlan volt). Bár gondot nem okozott, de nem sikerült megértenem, hogy az olvasottság szinkronja miért nem működik.
A következő gond szintet akkor értem el, amikor az este iPhone üzenet alapján megnézett levelet reggel nem találtam az iMacen, csak hosszabb keresés után junkként.

A káosz biztos kezdete
Lassan egy éve egy MacBook Airt is használok. Az volt a káosz biztos kezdeti pillanata, amikor az iCloudon át összeszinkronizáltam az adataimat. Nem részletezem, de a Mail kicsivel több levelet rakott kéretlenbe, mint korábban. És természetesen fontos leveleket, mi mást?
Hasonló jelenséggel találkoztunk nem egy konzultáción résztvevőnél is. A mi nap újabb spammé lett levelek kapcsán jutott eszembe egy lehetséges hibaforrás.

Talán
Egyszerűség kedvéért két Macen mondom el, mire gondolok.
Az iMacet vagy hat éve használom, van rajta pár levél kezelési szabály. És az iMac hat éve tanulja, ki a spam, ki a junk, ki a kéretlen. Megy hibátlanul. És akkor bekapcsolódik a levelek kezelésébe egy új MBA Mail. Amelyben ugyan nincsenek levél kezelési szabályok, de a spam-szűrője is szűz. (Már bocsánat, de miért is az, kedves Apple? Azt ne lenne szinkronizálható?) És az MBA és az iMac versenyez a leveleimért. Amelyik előbb kapja el, az dolgozza fel. (Ugye ismerős, amikor pittyen az iPhone, hogy levél jött, aztán az iPad is, majd látod a Macen, hogy megjött a levél. Vagy más sorrendben. Na, melyik eszköz milyen alapon dolgozza fel ezt a levelet?) A másik - jó esetben - ezt a feldolgozott állapotot szinkronizálja. Rossz esetben - nem. Régebben is használtam két gépet, de akkor ilyen hibám nem volt.
A fenti gondolatot az iOS eszközökre bővítve még izébb a helyzet, mert az iOS-en nem tudom szabályozni, hogy mi junk, mi nem.

Mail ok, de a többi?
Igen, ez a legnagyobb gondom, hogy ha a levelek junkolását még meg is magyarázza a fenti elmélet, akkor az eltűnő, vagy félbe maradó naptár-bejegyzéseket nem.
Amúgy, informatikailag, szép feladat kezelni, hogyha egy nettelen eszközön módosítok levelet, naptár-bejegyzést, akkor azt szépen szinkronizálja a gép, ha nethez jut. És ne feledjük, a szinkronizálás a neten át történik, ami persze jó esetben tényleg másodpercek alatt megvan, de - tarthat hosszú perceken át is. Ami alatt a másik eszközön már keressük, újra felvesszük a bejegyzést.

Fél- és kísérleti megoldásként most az MBA kérelten levél szűrőjét kikapcsoltam. Kíváncsian várom, hogy vissza áll-e az első bekezdésben írt állapot, ami nem volt száz százalékos, de a mostaninál jobb.

Panasznap vége.

2015. június 28., vasárnap

Megújult az applehirek.hu

Az applehirek.hu non-profit hír-agregát weblap - most megújult. Az elhalt hírforrásokat kidobták, új dizájnt kapott a szájt. Ez ugyan kicsit kevésbé Apple-ös, viszont az aktuális web-dizájn hívószónak megfelelően reszponzív.

2015. június 26., péntek

Amit az Apple Store-ról tudni lehet és ismerni érdemes


Apple Store, Stanford, Palo Alto, Kalifornia
  • A "Nexus" szigorúan titkos prodzsektet 2000-ben Steve Jobs indította el, a csoport vezetője Ron Johnson volt. Pontosabban Bruce Johnson, mert a Nexus esetén Johnson a középső, amúgy nem használt keresztnevével írt alá, jegyzet fel, és irányított.
  • Az első bolt a Virgina állambeli Tyson's Corner volt, amely 2001. május 19-én nyitott ki, pontosan tíz órakor. Az elsőséget földrajzi előnyének köszönheti, mert ugyanaznap nyitott a kaliforniai Glendale Galleria is.
  • A nyitásra legtöbben Ginzában vártak, 1982 elemű volt a sor. Azért elemű, mert egy elem akár egy család vagy csoport is lehetett. A szám nem ellenőrzött.
  • A nyitás napján a legtöbben a londoni Regent Streeten jártak, aznap tizenegyezer ember nézte meg az Apple első angliai Apple Store-ját.
  • Az össz látogatószám 2011. április közepén érte el az egy milliárdot, manapság naponta egymillió ember keresi fel valamelyik boltot.
  • A Genius Bart naponta 55 000 ügyfél látogatja.
  • Az USA-ban 265, összesen 454 Apple Store van.
  • Az üzletek alapterülete 427 353m2
  • Csak hat (amerikai) államban nincs Apple Store: Montana, Wyoming, Észak- és Dél-Dakota, Vermont és Nyugat-Virginia.
  • Amerikán kívül további 16 országban van Apple Store, Európában: 8.
  • A legtöbb bolt (USA-n belül) Kaliforniában van (57), ezt követi Texas (21), New York (20) és Florida (18).
  • A boltokban 47 800 teljes munkaidős szakember dolgozik.
  • A legnagyobb alapterületű bolt a Regent streeti, 2 322m2-es, bár ebből 278m2 nem része az eladótérnek. A második legnagyobb is londoni, a Covent gardeni volt alig kisebb a Regent streetinél, bár a 2 285m2 részből csak 1521m2 az eladótér. A harmadik Amszterdam 1950m2.
  • A legnagyobb bolt Észak-Amerikában 913m2-es, ez a knadai Yorkdale üzlete.
  • A legtöbb alkalmazott 2014 februárjában a New yorki Fifth Avenue üzletben dolgozott: 779 alkalmazott segített a vásárlóknak (speciális akció volt egész hónapban). Ebben a hónapban az USA-ban 18 245 főállású, és 11 237 kiegészítő alkalmazottja volt az Apple Store-oknak.
  • Az eladói fluktáció 29-33 százalékos.
  • Egy üres álláshelyre 17-szeres a túljelentkezés.
  • A legkisebb üzletek: Rockaway (New Jersey) és Oakridge (Kalifornia).
  • A legmagasabb Apple Store a japán Ginza, három emeletes eladótér felett van egy bemutatóterem szint, e felett pedig oktató-helyiségek találhatók. A West 14th Street (New York), a Boylston Street (Boston) és a Wangfujing (Beijing) három-három szintes, a szinteket a jelképpé lett üvegspirál lépcső köti össze.
  • Tetőteraszt (szigorúan zöld) találsz a North Michigan Avenue (Chicago), a Boylston Street (Boston), az Uptown (Minneapolis) és a Lincoln Park (Chicago) boltokban.
  • Az ausztráliai Sydney Bondi boltjában fikuszfa nő.
  • A bevásárlóközpontban lévő üzletek kialakítási költsége: 100mFt (anyagköltség további 300mFt) átlagos esetben. Kiemelt hely esetén 1,8-2,2mdFt, a top kategória: 4-8mdFt.
  • A bevásárlóközpontban lévő üzletek fabútorozási költsége (átlag) 72mFt.
  • Az angliai Stratford City négy üvegtáblája egyenként 3,2mx6,1m méretű, négy centi vastag és 1,9 tonna. A gyártó a német Seele GmbH volt, darabját 14,8mFt-ért adták.
  • Egy boltban körülbelül 500 termék található.
  • Egy boltba hetente átlag 16 600 látogató tér be.
  • Tavaly 1096md forint forgalmat bonyolítottak le, ez az Apple árbevételének 12,3 százaléka.
  • Tavaly 171md forint nyereséget termeltek, ez az Apple nyereségének 9,6 százaléka.
  • Négyzetméterenként 105eFt eladást produkáltak, a második legjobb Tiffany 8,3eFt-tal.
  • A leghosszabb Genius Bar az amszterdami, negyedszáz méter hosszú.
  • A legsűrűbb bolthálózat a kínai Sanghai-ban található, itt három bolt van három kilométeren belül. Honolulu három boltja közt már öt kemény kilométert kell gyalogolni, amíg Las Vegasban 6,75km-t.
  • A kaliforniai Glendale és a The Americana boltok szinte szomszédok, 182 méterre állnak egymástól. A szintén kailforniai Palo Alto-i és a stanfordi közt 1007 méter a távolság.
  • Eddig a legtöbbe a Covent Garden került, az Apple 7,9md forintot költött csak a történelmi és műemléki kötelezettségek miatt.
  • Kiemelt üzletek (a zászlóshajó megnevezés használata tilos): SoHo, The Grove, North Michigan Avenue, San Francisco, Ginza, Shinsaibashi, Regent Street, Fifth Avenue, West 14th Street, George Street, Sanlitun, Upper West Side, Opera, Pudong, Covent Garden, Lincoln Park, Hong Kong Plaza, Xidan Joy Life, IFC Mall, Grand Central, Amszterdam és Passeig de Gràcia.
  • Építőanyag kedvenc a japán rozsdamentes acél, az indianai limestone (padlóburkoló kövezet), az olasz Pietra Serena homokkő (szintén a padló burkoláshoz), kínai és német kirakat üveg, angol tervezésű és német vagy kínai kivitelezésű üveglépcső.

2015. június 25., csütörtök

Adobe: a felhő lassan mindent befed

Az Adobe a napokban frissítette Creative Cloudját (CC), amelyről nem sokára írok, és közzétette negyedéves eredményeit is, ezekről lesz most szó. Röviden összefoglalva: a CC előadások 16 százalékkal nőttek az előző negyedévhez képest - 639 ezer licenszt értékesítettek -, ám ez elmaradt az elemzői várakozásoktól. Az elemzés eredetijét készítő Trefis az Adobe várt árfolyamát visszavette 80 dollárról visszavette 72 dollárra (év végére), ami a jelenlegi árfolyam alatt van (lásd az Adobe részvényárfolyamát kicsit lejjebb).

A Trefis szerint a harmadik és negyedik negyedév során még 1,3 millió licenszt adnak el, így év végére 5,9 millió előfizetőjük lesz. A Q2 bevételeinek 72 százalékát a licensz megújítás adta, tavaly ez a részarány csak 55 százalék volt - ez jelzi az új CC eladások potenciálját is. A CC megújításból származó árbevétel 2 milliárd dollár felett volt.
A jobbra lévő két kördiagram mutatja, hogy tolódik a CC felé az Adobe értéke. A százalékok azt jelzik, hogy a Trefis szerint az épp aktuális piaci érték hány százalékát teszik ki a felsorolt üzletágak. A CC például 2014-ben még csak a cég 55 százalékát érte (belső kör), amíg idén már 63 százalékát (külső kör). Jól látható az Adobe CC központúvá válása. A második Marketing Cloud az Adobe webanalitikás, hirdetés-elhelyezéses megoldásainak gyűjtőneve - ez is felhő alapú. És a harmadik, arányát tartó Acrobat is a felhő felé tart...

Ahhoz, hogy az Adobe tervei teljesüljenek, hetente ötvenezer licenszet kell eladnia vagy meghosszabbítania. A következő egy-két év bevételeit is meghatározza, hogy milyen arányban ad el olyan licenszt, amely a hosszabbítás során a vevőnek fix árat biztosít. Hasonlóan kérdéses, hogy miként befolyásolja a bevételeket a három-éves licensz értékesítések - ezeknél most kedvező áron előre három évre vásárolható meg a használati jog. A hosszabbításra az Adobe folyamatos akció 25, illetve 40 százalékos kedvezményt biztosítanak.


Az Adobe részvényárfolyama. Külön jelöltük a Creative Cloud bemutatásának időpontját. Az Adobe részvények ára a CC megjelenéséig egy tíz dolláros sávban lötyögött évekig, a CC hírére lépett abból ki.

2015. június 24., szerda

Mennyit ér a térkép?

Az Apple a WWDC-n bejelentette, hogy hetente öt milliárd kérést kap a térkép-szolgáltatása. Ahogy fogalmaztak, ez három és félszer több, mint a "második legjobb térkép-szoláltatóé". Azaz a Google-é. Horace Dediu blogjában e két számon indult el, hogy feltérképezze, mekkora is a térkép-piac. Nyomában loholva fordítottunk.

Az Apple által mondott két számon kívül sem a Google, sem a Nokia nem közölt számokat a térképének használatával kapcsolatban. Az Apple a Térképét három éve mutatta be, akkor esett-kelt, a felhasználók szidták. Azóta alapvetően normálisan működik, jól használható. De maradjunk a számoknál! A 7:2 arány azt jelentené, hogy a térkép-szolgáltatás piacának 78 százaléka az Apple-é és csak 22 százalék a Google-é. Ha van 400 millió iOS felhasználó, akkor közülük 310 millió az Apple Térképet, 90 millió a Google térképet használja.


Angol rendszámú Apple térkép-fotózó autót lőtt a MacRumors fotósa. Az Apple körpanorámás képet készítő kisteherautói most először járnak olyan utakon, amelyeken a Google kocsik már többedik képfrissítésüket végzik - írja Philip Elmer-DeWitt kicsit lejjebb ebben a bejegyzésben.

Az iOS-en túli világban azonban a Google az úr. A teljes piac-részesedés 25-33 százaléka lehet az Apple-é. Ez nem tűnik kevésnek. Egy elemzés szerint egy normális (Apple, Google) szintű térkép-szolgáltatás éves fenntartási költsége 1-2 milliárd dollár lehet. Pláne új szolgáltatások - 3D, tömegközlekedés, új városok... - hozzáadásával vidáman két milliárd felett van.
A céges negyedéves beszámolókból kibogozható, hogy amíg az Apple 6,5 dollárt költ évente és felhasználónkként a térkép-szolgáltatásra, addig a Google csak két dollárt. A nyereségességhez a Google-nek minden felhasználón két dollárt kell keresnie, az Apple-nek viszont az iOS eszközönként hat dollárt. Ezek elérhető célok.

Eltarthat-e térkép-szolgáltatást közlekedési-szolgáltató?
Az eltérő üzleti modellek eltérő számokat adnak, ha a térkép-szolgáltatás rentabilitásáról beszélünk. Ha a készülék értékesítése fedezi a költséget, elég 300 millió készüléket eladni évente. Ha hirdetéssel finanszírozunk, akkor egy milliárd felhasználó biztosítja a null pontot. De lehet-e másképp?
A Nokia HERE Maps rendszere úgy veszteséges, ahogy van. Nincs üzleti modellje, így a 30 millió felhasználójáért évente 66 dollárt ad fejenként ki a tulaj, a 7-8 milliárdosra becsült térkép-szolgáltatás így csupa egymásra hányt bit és bájt, nem rég 2 milliárdért adták el a szolgáltatást. Ám most az Uber és más autógyártók is kacérkodnak a megvételével. A pontos térkép ugyanis szükséges (, de nem elégséges) feltétele a vezetés-automatizálásnak. A térképek része számtalan algoritmus is, amelyek a megfelelő kép-adatokkal segíti az önjáró kocsi fejlesztését.
A Google-nek eddig is meg volt a térkép-szolgáltatás használati koncepciója, amelyet csupán bővít, így a nyereségesség egyre biztosabb, stabilabb. Hasonlóan biztos alapokon nyugszik az Apple modellje is, amely lényegesen eltér a Google-étől, de hozzá hasonlóan bővítése csak stabilabbá teheti.
Kérdés az, hogy egy közlekedési-szolgáltató - Uber vagy más cég - képes-e életképes finanszírozást biztosítani, megalkotván ezzel a harmadik megoldást a térkép-szolgáltatás finanszírozására.

A térképekkel kapcsolatban egy másik blogger - Philip Elmer-DeWitt - is írt pár gondolatot, amit megosztok veletek.
Írásában jelzi, hogy bár az Apple térképe az Apple világában kiszorította a Google-t (lásd fenti számok), azért tudásban még elmarad tőle. A tömegközlekedés például a Google-ben megtalálható már évek óta, az Apple-ében pedig csak ősztől lesz és csak néhány angolszász városnál. Az Apple körpanorámás képet készítő kisteherautói most először járnak olyan utakon, amelyeken a Google kocsik már többedik képfrissítésüket végzik.
Senki sem tudja, hogy lesz-e valaha az Apple térkép-szolgáltatása olyan jó, mint a Google-é. Nem csak a Google helyzeti előnye miatt, hogy korábban kezdett neki, inkább amiatt jogos a kérdés, hogy a térkép-szolgáltatás igazi felhő alapú szolgáltatás (Nem, nem onnan fotóznak - így Gonosz Almalap.), az Apple pedig nem erős a felhő alapú szolgáltatásban.
Az Apple egyértelmű előnye, hogy eszközeire a saját térkép alkalmazását előtelepíti. Ahogy a fenti cikkből kitűnik, ennyi elég, hogy versenyben legyen.

Vessük össze!
A Google bekapcsolt közlekedési nézettel, a Térkép meg anélkül, alaphelyzetben. Itt bátran hirdethetünk döntetlent.
Itt viszont pontosságban - hol is van Bózsva? - és információ gazdagságban - hol a település? - a Google a nyerő. A pontosságban is, teszem hozzá az eltérő utcaszerkezetet látva.

2015. június 23., kedd

Könnyed nyári járvány irtás

"Végre egy játék, amelyben nem kell nyersanyagot termelni, építkezni, sereget szervezni és begyalázni a jobb szomszédot!" - kiáltott fel életem értelme, amikor először hallott a Pandemic-ről. Amely az ismerősök körében járványszerűen terjedt le, és még a napokban is újabb és újabb áldozatokat szed, pedig a fertőzés már 2013 végén megkezdődött.

Pandemic

A Pandemic is olyan játék, amely előbb létezett táblás formában - tudod, asztalon, székek körbe és úgy játszva -, mint iPaden. A játékban négy járvány készül kiirtani az emberiséget (az Apokalpszis négy lovasa, de nem), mi pedig tudóst alakítunk, aki társaival _összefogva_ képes megmenteni az emberiséget. Mindezt 6,99€-ért telepíthetjük az iPadünkre, egyetlen játékon belüli 1,99€-s plusszal.
Ahogy említettem, és ami miatt a játék életem értelmének szíve csücskébe került (óh, Kazinczy!) az az, hogy más játékosokkal összefogva lehet nyerni. Mi is, és a másik három játszótárs is egy-egy terület szaktekintélye. A járvány pedig szépen, szabályosan terjed, ha egy város fertőzöttsége elér adott szintet, akkor a környező városok is megfertőződnek. Bár a kijelzőn szép látvány az egyre gyorsabban terjedő járvány - de ez a játék perceken belüli elvesztését is jelenti.
A játék azért is lopta magát a mi szívünkbe is jól bele, mert Barabási-Albert László Behálózva könyve is bemutatja, hogy milyen párhuzam van a valódi és számítógépes vírus terjedése közt, a kapcsolati és netes hálózat hasonlóságáról is szól, és mindezt gráf-alapokon. Itt és most ajánljuk könyveit: Behálózva és Villanások!

Gyógyítás
A játékosok körönként négy dolgot tehetnek: átutaznak egy szomszédos városba, javítanak a városban a járvány helyzeten (a járványnak több szintje van), segíthet valamelyik játszótársnak... A játékban kártyákat is gyűjtünk, a kártyák tudást reprezentálnak. Ha mi vagyunk a kék színű játékos és van öt kék kártyánk, akkor megtaláltuk a kék-halál (Windows! - kiáltá a Gonosz Almalap) ellenszerét. A játék csak úgy nyerhető meg, ha mind a négy ellenszert felfedezzük.
Veszíteni viszont számtalan módon lehet. Ha például egyszerre nyolc városban tör ki a járvány, akkor jobb, ha mentő űrhajó után nézünk. Akkor is a bolygó elhagyása jusson eszünkbe, ha egy járvány roppant mód ellepte a Földet. Nem hangzik túl biztatóan az Ebola és AIDS korában, ugye? Ezért a tervezés nagyon fontos, akár egyedül, akár másokkal játszod a Pandemicet!
Az egyedül esetén csak részben vagy kitéve a mesterséges intelligenciának, a négyből két ügynököt te irányítasz. A játék élvezetét növeli, hogy számos képességet vehetsz magadra, vagy hagyhatsz a gépre - ne kapkodd el a választ, hogy melyik okoz könnyebb játékmenetet!

2015. június 20., szombat

Arany Apple Watch törés mágnessel (videó)



Mi lehet annál értelmetlenebb, mint egy tízezer dollárba (2,8mFt) kerülő 38mm-es, 18 karátos Apple Watcht két mágnes között hazavágni? (A helyes válasz: két Apple Wathct hazavágni.)

2015. június 18., csütörtök

Magyar szlájd a WWDC-n

Alig egy hete fejeződött be az Apple éves fejlesztői konferenciája, a WWDC. Így elérhetővé váltak a szekció előadások is, amelyeket szemezgetve számtalan érdekességre bukkanhat a türelmes netjáró. Aki kíváncsi, az megsejtheti, merre halad kedvenc cége. És olyan meglepetést találhat, mint ez a magyar nyelvű szlájd:
Ez tördelés és értelmezés helyesen így néz ki:

"...fellázító barbár cselekményekhez vezetett, és hogy az ember legfőbb vágya egy olyan világ eljövetele, amelyben az elnyomástól, valamint a nyomortól megszabadult emberi lények szava és meggyőződése szabad lesz,

Tekintettel annak fontosságára, hogy az emberi jogokat a jog uralma védelmezze, nehogy az ember végső szükségében a zsarnokság és az elnyomás elleni lázadásra kényszerüljön,

Tekintettel arra, hogy igen lényeges..."

Eltöprengtél azon, hogy ez miből idézet? A helyes válasz "Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata" bevezetője, ahonnan egyszerű kopi-péjszttel emelték át a szöveget (tehát nem üzenet, nem sorok közt, csak egy semleges szöveget kerestek):

"Tekintettel arra, hogy az emberi jogok el nem ismerése és semmibevevése az emberiség lelkiismeretét fellázító barbár cselekményekhez vezetett, és hogy az ember legfőbb vágya egy olyan világ eljövetele, amelyben az elnyomástól, valamint a nyomortól megszabadult emberi lények szava és meggyőződése szabad lesz,

Tekintettel annak fontosságára, hogy az emberi jogokat a jog uralma védelmezze, nehogy az ember végső szükségében a zsarnokság és az elnyomás elleni lázadásra kényszerüljön,

Tekintettel arra, hogy igen lényeges a nemzetek közötti baráti kapcsolatok kifejeződésének előmozdítása,"

Az ábra a magyar nyelvi karaktereket megjelenítését mutatta a WWDC 804-es szekcióban (Introducing the new system font).

2015. június 17., szerda

Galaxy Trucker - még egy iPades játék

A Galaxy Trucker két részből álló játék. Az első fázisban folyamatosan építed az űrhajódat, felkészíted ezer veszélyre, mely majd az űrben vár rá. A második maga a repülés, amit túl kell élni, mert az ezer veszély helyett millió veszedelem vár ránk. Az űrben már nem sokat tudunk tenni a hajónkért. Ha valahol gyengére terveztük, akkor csak fohászkodhatunk, hogy a sors - bünti kártya vagy kocka - ne pont ott essen a hajónknak. A sikeres repülés pedig kedvet ad az új hajó építésének. Ennél több kedvet csak a kudarc indikálta bosszú képes generálni.

Először megépíted az űrhajód
"A korábban táblás játékként bemutatkozott Galaxy Trucker iPaden sokkal jobban játszható!" - állítja fordításunk alapját képező cikk szerzője, Dave Neumann. Ráadásul lehetőségünk van valós időben építkezni, de tehetjük ezt klasszikus körönkénti lépésben is. A valós idős sokkal iPadesebb. A hajó a szerteszét heverő elemekből épül. Ha egy elemet megfogtunk, akkor azt vagy beépítjük, vagy bedobjuk a közös elemek közé vagy elvetjük. Ha viszont valamit már beépítettünk, azt onnan mi ki nem vesszük - majd csak a gonosz ellenség lőheti ki vagy szét. Hasznát vehetjük az extra személyzeti kabinnak, plusz raktérnek, lézer-ágyúnak, pajzsnak, erőtérgenerátornak... Persze nem lehet bármit bármihez illeszteni. Ráadásul az ellenfelek is építik a saját űrhajójukat, és az elemek jó része közös. Aki előbb érkezik, az viszi.
Aki nem akar már az építési fázisból vesztesként kikerülni, annak érdemesebb a körönkénti verziót választani, itt az idő kevésbé kritikus, több idő van dönteni, sakkozni, excelezni. Azért itt sem minden habzsi-dőzsi, mert az idő korlátlanságáért sokkal kevesebb elemből választhatsz, és fejlesztési pontokkal is számolnod kell.


Épül Dave űrhajója. Fent az elem választék, lent a terv és megvalósított részek.

Aztán lezúzod az űrhajód
Ha kész az űrhajód, vagy minden erőforrást elhasználtál már, akkor irány az űr. És ami eddig digitalizált táblás játéknak tűnt, az hirtelen videójátékká lesz. Hajónk lebeg az űrben és az eseményeket jelentő kártyák lassan közelítenek felénk.
Csempészek támadják a hajódat? Lézerágyúk lövései villannak és apró alakok ólálkodnak az űrhajónk teherrészlegénél. Meteor rajba repültünk bele? Gyönyörű színorgiát mutatnak fel az űrben száguldó kövek, sajnos hajónk negyede-fele bánja a velük való találkozást. De legalább látványosan bánja. Találtál egy elhagyott űrhajót? Apró űrhajósaink igyekeznek megszelídíteni a vadul pörgő szellem hajót. Noha az egész út egyfajta verseny, ezek az apró epizódok roppant élvezetessé teszik az űrutazást. Az effektek valóban próbára teszik az iPad grafikus képességét.
Már most megtetszett ez a játék? Pedig még nem is említettem, hogy nem csak a történet csapásán haladhatsz bolygóról bolygóra, hanem szabadon kószálhatsz, akár egy aszteroidát is felkereshetsz. Persze aki letér a kijelölt útról, a járatlanon épp oly csapásokkal, cselekkel és meglepetésekkel találkozhat, mint a jelöltön. Gyenge tizenhat órás játékkal - nyolc óra munka, nyolc óra pihenés - a térkép alig felét sikerült bejárni.


És ahogy olvasható, a program nincs híján humornak sem.

Hogy újra neki kezdj
A Galaxy Trucker nem való mindenkinek. Annál jobban fogod szeretni, minél kevésbé vágysz a valóság után - ezért sem tart egy utazás 800-1200 évig. Azok sem fogják szeretni, akik a győzelemért élnek-halnak - mert itt gyakran halnak majd. De akit megérint a Galaxy Trucker, az készítsen maga köré kaját és sört, mert az űr magába húz és körbezár.

2015. június 16., kedd

BattleLore:Command - játék iPadre

"Egy pillanatra úgy tűnt, csillapodik az öldöklés. De visszatért Uthuk Y'llan, és olyan erősnek tűnt, mint addig még soha. Viharként romba döntötte Terrinoth-ot, legyilkolta az embereinket és elpusztította földjeiket. És vérszomjas démonhadai élén most itt áll kapuink előtt. Parancsok, benned minden reményünk! Csak te vagy képes a felébreszteni az Északi Szörnyeket és győzelemre vezetni seregeinket. Utolsó esély Terrinoth megmentésére. Le kell győznöd Uthuk Y'llant!"

E világos szavakat a BattleLore:Command introja vágja arcunkba, feltéve, hogy 9,99€-ért letöltöttük a játékot az iPadünkre. Bár magam nem játszottam (nekem az ilyen játék nem esetem), de számos iPades blog az ajánlott játékok közé sorolja e művet, jó ár/érték arányt jelezve. A játékban két szerep vár rád, lehetsz a megmentő nemes Dagan Lord vagy a már említett rémes Uthuk Y'llan. A játékot játszhatod iPad ellen vagy a neten át ember ellen. A játék szépségét a harctér körbeforgathatósága adja.

Barbár behatolás, brutális bajvívás
Évszázadokon át a Terrinoth szomszédságában levő sivatagos pusztaságban biosz-kémia szakon fejlesztett Uthuk Y'llan, hogy emberfelettit hozzon létre. (A Gonosz Almalap értesülése szerint kézikönyvként sűrűn forgatta Mary Shelley: Frankenstein c. művét.) Erőfeszítését siker koronázta, serege nem csak összeállt, de beszántotta a békés madárcsicsegéses Terrinoth tartományt. A BattleLore:Command játékban ránk Dagan szerepét osztották, feladatunk kiverni a betolakodót. Húsz küldetést kell teljesíteni, hol síkságban hol kis városban vagy ősi romok közt küzdve. Küldetéseink változatosak, hol ártatlan szüzeket kell megmenteni, máskor egy bástyát kell megvédeni. De nem az életünk árán, mert abból csak egy van.
Ahogy gyűrjük az ellent, úgy növekszik a seregünk. Az első küldetések után íjászok, kardosok és más népek csatlakoznak (hiába no, a nyerteshez húz mindenki), még könnyű lovasságunk is akad. Ezek a csapattestek persze viccesen hatnak a hatalmas szárnyas ragadozók mellett, mert ők is jönnek. És végül az adu ász Északi Szörnyek is velünk lesznek.
Amikor más embertársunkkal vetekszünk, akkor is szintenként haladunk előre, újabb és újabb öldöklő brigádok állnak mellénk. Így meglephetjük az ellenfelet, amikor váratlanul köpönyegünk alól előrántjuk Frederic bárót vagy kis harcias, vérszomjas hugát, Malaana-t. De meglephet ellenfelünk is, amikor váratlanul köpönyege alól előrántja Frederic bárót vagy kis harcias, vérszomjas hugát, Malaana-t.
Ha nagyon nyerni szeretnénk, akkor további 2,99€-ért sáskahadat vehetünk. Pár érdekes nevű csapat mellett további öt térképet is vásárolunk, ahol üthetjük Uthuk Y'llant, már csak a nehezen gépelhető neve miatt is.

2015. június 15., hétfő

Apple Music

A következő írást egyik kedvenc elemző cégünk, a Trefis tette közzé annak kapcsán, hogy az Apple a WWDC-n bemutatta régóta várt zene-sztrímelő megoldását, az Apple Music*-ot. (A sztrímelés folyamatos neten át való letöltést jelent, a zene "nincs meg" a hallgatott eszközön.) Az Apple célja a következő pár év alatt 100 millió előfizető szerzése - és a konkurens Spotify lenyomásalink.
Ez nagyon kemény cél, az alig négy éve működő Spotify-nak csak 20 millió fizető felhasználója van, igaz, további 55 millióan ingyen hallgatják a Spotify-t és az ingyenes hallgatást biztosító hirdetéseketlink. Ám az Apple több lehetőséggel bír. Minden iOS eszközére - akár akarja azt a felhasználó, akár nem - fel fogja telepíteni az Apple Music-ot. Csak iPhone-ból idén várhatóan 235 milliót ad el az Applelink. A felhasználók a saját zene-könyvtárukat az Apple Music-ba integrálhatják - az Apple Music így még könnyebben deríti fel az egyéni zenehallgatási szokást, igényt. Ugyanakkor a Trefis ici-picit szkeptikus a tervvel kapcsolatban:
  • Tételezzük fel, hogy az Apple eléri a kitűzött 100 millió előfizetőt, akik havi 9,99USD-t (kb. 2 800Ft) fizetnek a szolgáltatásért. Ez az Apple számára 12 milliárd dolláros bevételt jelentene. (Ami - csak hogy tudd -, 84 ezer száz négyzetméteres jó budai ingatlan árának felel meg...)
  • A fenti összeg nem jelentős az Apple más üzletágainak bevételeihez mérve. Az Spotify a bevételek 70 százalékát fizeti a zenék tulajdonosainak - ettől az Apple sem térhet el jelentősen. Ha 25 százalékos nyereséggel számolunk - akkor "jók" vagyunk, a Spotify tavaly veszteséges volt -, akkor az Apple az egész sztímingen 3 milliárdot keres. (csak 21 ezer lakásnyit).
  • Ha el is érné a három milliárdos nyereséget az Apple Music, az a várható 50 milliárdos céges nyereségnek (nem, nem számolom ki lakásban...) alig hat százaléka lenne.
  • Valószínűbbnek tartjuk, hogy az Apple Musicnak is a Spotify-éhoz mérhető fizetős tábora lesz, ami - osztva-szorozva - 480 millió dolláros nyereséget jelenthet. Ami alig fél százaléka a céges nyereségek.
  • Továbbá szinte biztos, hogy az Apple Music elvesz az iTunes Music Store (iTMS) bevételéből - itt tudunk zenét, videót vásárolni. Így az Apple Music hozadéka még kisebb lesz.
  • Úgy véljük, hogy az Apple Music indítása a cég számára lehetőség megállítani az eső iTMS eladásokat és újabb láncszemmel bővíteni a felhasználókat cég ökoszisztémájához kötő bilincset.

* By the way: Beatles? Az Apple eddig három pert is elbukott a liverpooli fiók kiadója ellen, de egyetlen pervesztés sem hátráltatta megy Jobst a név használatában. Az első perek megállapodása arról szólt, hogy az Apple számítógépet gyárt, és nem merészkedik a zene területére. Ezért aztán Jobs bemutatta az iPodot.

2015. június 12., péntek

Hétvégi macskaság

- Milyen édi-bédi tündér-cicák!

- Meg se moccanjatok, nyomok egy képet az Instára. De hol a gépem?


- Meddig kell még pózolni? Hol az az iPhone?
- Alszom rajta...

2015. június 11., csütörtök

El Capitan! 2/2

A legfontosabb újdonságokat összeszedő írásunk második része jön, az első itt tudod elolvasni.

Safari
Az Apple böngészője apróbb dolgokkal bővült. Az URL mellett megjelent Facebook, Twitter és Pinterest ikon azt sejteti, hogy még könnyebb egy-egy weboldal megosztása. Reméljük, hogy a funkció testre-szabható a Rendszerbeállítások már Yosemite alatt bemutatott panelén. A Pinterest névvel összecsengő Pinned Sites funkció a kedvenc oldalakat tartja megnyitva. Ennél talán hasznosabb, hogy egy kattintással elnémítható a Safari - gyakran előfordul, hogy egy weblap fejlesztő jópofának, hasznosnak vagy épp viccesnek tartja, hogy az oldalra tett videó magától elindul teljes hangerővel. Mi ezt sem jópofának, sem hasznosnak nem tartjuk, így az eddigi kapkodás helyett - melyik lapon is bömböl a videó - az összes lapot elnémíthatjuk. Bár erre eddig is volt megoldás: a Mac elnémítása.

Maps - Térkép
Az Apple minden igyekezete ellenére nekem még mindig a Google a térkép - és igen örülnék, ha én választhatnám meg a térkép-szolgáltatóm. A Kapitány újdonsága, hogy a térkép a tömegközlekedést is ismeri (rá ne kérdezzek, hogy az elvetett Google mióta tudja ezt). Sem Wazze integráció, sem hasonló sincs. Pedig a rengeteg annonim követett iOS eszköz alapján lehetne némi forgalmi helyzetjelentést generálni.

Metal
A Kapitány - természetesen - szebb és gyorsabb, mint elődei. A gyorsaságot a Metal névre hallgató fejlesztés biztosítja. A Mac OS zártságának előnye, hogy az operációs rendszert fejlesztő (Apple) pontosan tudja, hogy milyen vason kell futni, hiszen a hardvergyártó (Apple) nem a világon véletlenül elé kerülő cuccok közül válogat. A "gyorsító-kártyák" és "grafikus-kártyák" tudásának kihasználása az operációs rendszer feladata és nem az egyes fejlesztőké. A fejlesztők támaszkodnak az oprendszer kínálta szolgáltatásokra - és nem sírnak azért, hogy olyasmivel nem kell foglalkozniuk, ami nem az alap-bizniszükhöz tartozik.
Bár minket, felhasználókat inkább az azonnal látható dolgok érdekelnek, ám a WWDC igazi haszna az, hogy számtalan szekcióban maguk a fejlesztők magyarázzák el, hogy mi miért csináltak, mit hogy érdemes kihasználni. Aki egy ilyen pár órás szemináriumon vesz részt, annak olyan élményben lehet része, mintha F1-es versenyző lenne, és a motor és karosszéria tervezőjével beszélhetne.
Lehet fitymálni, hogy az alkalmazás váltás duplára gyorsulása maximum tizedmásodpercekben mérhető csak, de óránként - egy felmérés szerint - átlagosan 41 alkalommal váltunk alkalmazást. Tudod, csak ránézek a Mailre, meg az FB-re. Vagy e cikkhez a két képet megkerestem Safariban (1), ki-screenshotoltam (2), Finderben kiválasztva (3) egy Automator rutinnal 520 képpont szélesre vágtam (4), Finderben átneveztem, és Safari (5) blogba tettem - és mindezt kétszer, mert két kép - alig egy perc alatt öt váltás.
A képen látható, hogy épülnek egymásra az Apple megjelenítést szolgáló alkalmazásai, szolgáltatásai. Várom, hogy az említett szekciók anyagai hozzáférhetővé váljanak, hogy pontosabb képet kapjunk a Metal mibenlétéről.

2015. június 9., kedd

El Capitan - ó, ó 1/2

Lássuk, mit hoz nekünk a Kapitány, az Apple oprendszerének következő változata. (Igen, tegnap még Capitano volt, mea culpa. Amúgy a Kapitány szintén a Yosemite nemzeti park része, tehát a Maverick - szörf paradicsom - és Yosemite után újabb kaliforniai természeti szépség lett OS X névadóvá.) Brutális újdonság nincs, pár szépítés akad.


Megosztott nézet
Az Apple lassan egy évtizede propagálja a teljes kijelzős nézetet - és még mindig akadnak ellenállók. A teljes kijelzős nézet előnye - főként kis kijelzőnél -, hogy semmi más nincs a képen, az alkalmazás az utolsó pixelt is használja, még a menü sor is rejtve van. Én például nem kedvelem a teljes kijelzős módot, mert ritka az, ha csak és kizárólag egy alkalmazást használok. Még iMovie-s mozivágásnál is jobban esik felhúzni az iMovie ablakát maxra, mint teljes kijelzőn várni a menü megjelenésére. iPhoto vagy Photos esete ugyanez. Nekem a jobbra-balra legyintéses alkalmazás váltás sem jött be, de ahány ház, annyi szokás.
Az ábrán balra a Pages, jobbra meg az iMessage fut. Azzal, hogy az Apple a teljes kijelzős módban már két alkalmazás megjelenítését kínálja, csak egy apró kérdésünk maradt. Az Apple a teljes kijelzős módot azzal reklámozta, hogy ott "semmi sem vonja el a figyelmed". A mostani módosítás szlogenje: "ki mondta, hogy nem tudsz egyszerre két dologra koncentrálni?"

Mission Control
Kíváncsi lennék, hogy hányan használják a Mission Controlt? Az alap Mac OS X képzésünknek ugyan része, de a végére szoktuk hagyni az oktatásnak, és - bevallom - gyakran ki is hagyjuk, mert ... ez haladóknak való. Annak, aki a több virtuális asztal hallatán nem retten meg. És akinek valóban szüksége van több virtuális asztalra.
Az Apple a bemutatása óta szelídíti a Mission Controlt - Exposé, emlékszel? A Mission Control feladata az lenne, hogy megmutassa, melyik asztalunkon mely alkalmazások mely ablakai láthatók és ezek az ablakok, illetve maguk az asztalok könnyen átcsoportosíthatók legyenek. A Kapitány egyszerűbb megoldást kínál - a bemutató szerint. A puding próbája pedig az evés - tudjuk mi.

Spotlight
A Spotlight keresés az OS X egyik legerősebb része. Az, hogy a keresés az első betű leütésére már képes azonnal találatot adni, megfizethetetlen. (Mert várakozni idő lenne, és az idő pénz. Ami számolva jó.) Amikor valami jó, akkor kicsit félve figyelem, mit fognak az adott elemen fejleszteni, mert általában a jó a kötelezőnek vélt fejlesztések csingi-lingijei - hát elszabják. Máig nem békéltem meg a Spotlight eredmények jobb felső sarokból a kijelző közepére, az arcomba bele, költöztetésével. Ahogy nekem a fájl elérési útvonala is többet ért, mint az, hogy megnyitom - de ahány felhasználó, annyi szokás.
Nekem jó hír, hogy a keresési ablak végre elmozdítható és átméretezhető. Az, hogy időjárást és tőzsdei árfolyamot mutat - bántani nem bánt. Elvileg saját nyelvemen hangosan is kérdezhetem - majd ha elbeszélgettem az iMacemmel.

Mail
A Mail leghasznosabbnak tűnő újdonsága a képen is látható. A levél szövegében levő, Kontaktokban még nem szereplő személy adatait, illetve a Mailben írt esemény adatait adott alkalmazásba menthető módon felkínálja.
Eddig a név, aláírás környékére csúsztatott egér körül megjelenő szaggatott mező jelezte, ha potenciális új ismerőst találtunk, ahogy a Naptárba való esemény felismerése is hasonló módon történt. És nehézkesen. Nagyon remélem, hogy a kimazsolázott adatok felhasználásakor a Mac majd rákérdez, hogy melyik Kontaktok gyűjteménybe szeretném bepasszítani az új adatot, vagy melyik naptárhoz adom hozzá a dátumot.
Amíg ez ki nem derül, addig százszor is megnézem ezt a képet, hogy rájöjjek, honnan tudta a Mail, hogy a "... Saturday night. At 2:00 pm ..." mondatvég és eleje összetartozik, de ez még csak legyen. De miért két óra hosszú lesz az esemény? (Kérdezd meg Sirit! - mondta a Gonosz Almalap.)

Notes - Jegyzetek
A Jegyzetek egyértelműen hízásnak indult. Az eddigi jegyzetfüzet képességű, az Apple eszközei között hibátlanul megosztódó alkalmazás új funkciókkal, képességekkel bővült. Öröm vagy üröm? Inkább az előbbi. Egyrészt a Megosztás ikon alá bekerül az alkalmazás, a Megosztás az, ahol az épp nézet bármit Mailben, Messageben... elküldhetjük. Kipipálható feladat-lista kezelésére is alkalmassá vált a Jegyzetek - ez persze némi átfedést jelent az Emlékeztetőkkel. ÉS végül, de messze nem utolsó sorban, a Jegyzetek külön kép- és videó-böngészőt kapott, ahol a Jegyzetekbe tett képeket és videókat lehet keresni, megnézni.

Photos - Fotók
Képhez, eseményhez lehet földrajzi helyszínt rendelni. Ahogy ezt 2009 óta lehetett az iPhoto-ban. Taps.

2015. június 8., hétfő

El Capitano

A Yosemite park újabb sziklája lett OS X névadóvá. Ha azt írnám, mást nem jelentettek be ma a WWDC-n, akkor nagyot nem hazudtam.

Ne hagyjuk, hogy a felhő megegye az SSD-t!

A hordozható Macbe tett SSD kicsi, a 128GB szinte semmire, a 256GB pedig nem sokkal többre elég. Logikus, hogy mindenki felhőbe pakolja a cuccát, ám ezt csak odafigyelve érdemes, különben a felhő felzabálja az SSD-t. Akkor hogy érdemes?

Felhő és SSD
A felhős tárolás rákfenéje a fájlok elérhetősége. Vannak olyan fájlok, amelyeket éjjel-nappal szeretünk elérni, és vannak olyanok, amelyekről le kell mondani akkor, ha nincs netünk. Az éjjel-nappal elérhető fájlok az off-ine is elérhető fájlok, ezekhez akkor is hozzáférünk, ha a Szahara vagy a Balaton közepén ülünk, vagy épp tízezer méter magasan repülve találgatjuk, melyik felhő a Google-é, és melyik az Apple-é. (A Microsoftét könnyű felismerni, nagy, fekete, és villámok cikáznak alá a Föld felé - jegyezte meg a Fanatikus Almalap.) Azok a fájlok, amelyek csak net léte esetén érhetők el az on-line fájlok.
Az off-line, mindig elérhető fájlok, bár fent lesznek a felhőben, az SSD-n is meglesznek mindig. Amikor ilyen fájlt mentünk - szerintünk a felhőbe -, akkor a felhő Maces programja azt a Mac SSD-jének e célra lefoglalt területére menti el. Ez villámgyors. Majd a háttérben szépen feltölti az egészet a neten át a felhőbe. Ha épp nincs net, vár, mint Vörömarty vadásza. A feltöltés után sem törli a fájlt az SSD-ről. Ezért azt bármikor elérjük - persze mi azt "hisszük", hogy a felhőről.
Ha a felhőben levő fájl verzió a frissebb, akkor azt szépen letölti a felhő Maces programja a háttérben. Ha két Macünk előtt ülünk, és az egyikről a felhőbe mentünk egy 100GB-os fényképet, amely minket és az ebédünket ábrázolja, akkor hiába pattanunk át a másik Mac elé, oda az ebédképünk még biztos nem ért át, hiszen előbb az egyik gépről fel megy a felhőbe, a másikon meg letöltődik a felhőből. Persze az első gépen a kép folyamatosan elérhető - látszólag a felhőből, de mi már tudjuk, hogy az SSD-ről.

Válassz felhőt!
Mi alapján válasszunk felhőt? A mi javaslatunk az, hogy legyen megadható, a felhőben tárolt mappák közül melyik on-line és melyik off-line elérésű. Így tudjuk kezelni, hogy az SSD-ről ne fogyjon el a hely. Ha veszünk on-line 1TB (1000GB) helyet, hogy felszabadítsuk a 128GB-os SSD-t, akkor még nincs gáz. Ha feltöltünk 50GB-ot, akkor sincs, csak épp elfogy 50GB az SSD-ről is az on-line-ság miatt. Ha viszont 200GB-ot (fényképeket ezerrel) töltünk fel on-line elérésre, akkor a Mac felsikít és az SSD megtelik. És hiába törölsz bármit, a felhő egyre csak tolja lefele a fájlokat, mind a 200GB-ot a 128GB-os SSD-re (minusz oprendszer, de ez már csak apróság).
Ha viszont úgy vesszük az 1TB-ot, hogy abból csak - felhasználási módtól függően - max. 50GB-ot használunk on-line, akkor nem lesz gondunk.
Az ábrán bal oldali kör/halmaz az SSD, a jobb a felhő. A kettő metszete az off-line / mindig elérhető fájlok helye, az on-line-oké a felhő többi része. Gond akkor van, amikor a metszet mérete meghaladja az SSD kapacitását. (Pontosabban nem a mérete, hanem a felhasznált GB mérete.)
Az on-line/off-line állapot beállíthatósága általában a szinkronizáció szó körül található meg. Különösen az előtt, hogy pénzt adnánk ki, keressük meg, hogy az adott felhő szolgáltatás kínál-e mappa szintű szinkronizációs beállítást. A Dropbox, a OneDrive és sok másik igen. Az iCloud Drive alkalmazásonként szabályozza a felhője használatát, az engedélyezett alkalmazások imádják a felhőbe menteni a fájlokat, de ez nem kötelező.
A képen a Dropbox on-line/off-line beállítási helye látható. Itt mappánként rendelkezhetünk, hogy milyen módon tárolja azt a felhő. Sajnos, nincs a fent említett 50GB-os, vagy más GB alapú limit, így erre nekünk kell figyelnünk.

De mi (még) okosabbak vagyunk, mint a Mac és a felhők együtt, ugye?

2015. június 5., péntek

Külföldön olcsóbb a Mac? (2015/06)

Alapelvek
Tudom, hogy többen rendszeresen olvassátok visszamenőleg is ezeket a bejegyzéseket, de mindig vannak újak, így az ő számukra jöjjön pár alapelv. Az árak a netes Apple Store árai országonként. Az árfolyam az aznapi hazai Raiffeisen árai. Ezekből számolja ki a Numbers, majd hasonlítja össze, hogy hol a legolcsóbb vagy hol a legdrágább a Mac. A külföldi árban nincs benne a repjegy, szükséges papírok - például céges vásárlásnál. És nem számolunk a nagyon olcsó, van valahonnan, "persze, hogy van rá gari", számla mentes dolgokkal. A táblázat félig játék, de komoly.
És a közölt számokért felelősséget nem vállalunk, mielőtt vásárolsz, tájékozódj!

Magánszemélyek
Mi, ugye, bruttó árat fizetünk.


Cégeknek
Mert ők visszaigényelhetik az áfát.

2015. június 2., kedd

Amikor a felhőtlen az ég

Sokszor készültem már rá, hogy megírjam, a felhőről bárki mondhatja, hogy tuti - de nem az. Ahogy a Titanic nem képes elsüllyedni, ahogy a világnak elég lesz öt számítógép, úgy a felhő mindig elérhető mondat is nettó hazugság. És most még nincs adatvesztés. Mert ugye a felhőből sohasem veszik el adat. Mert New York soha sem borulhat sötétbe (három napra pláne nem). Mert a Szovjetunió örökké...


(És a végeredmény szempontjából tök mindegy, hogy a taka-nyanya tépte ki a drótot, vagy más miatt nem érhető el a hibátlan vagy nem hibátlan felhő.)