Kis segítség Tőled nekem


Kis segítség Tőled nekem


Készítek egy felmérést azoknak, akik elvégezték az alapfokú Mac OS X képzésünket.
Arra kérlek, hogy töltsd ki! És ha bármi olyat találsz, ami szerinted hibás (rossz válasz, félreérhető kérdés...), akkor írd meg, jelezd nekem a kérdőív végén.
A teszt célja, hogy bárki felmérhesse alap-tudását, ezt – kérlek – vedd figyelembe, amikor kitöltöd vagy írsz nekem.
Előre is köszönöm minden kitöltőnek, visszajelzés küldőnek.

2017. július 3., hétfő

Szabadulás a mailektől a CIB kéretlen hírlevele kapcsán

Email vezérelt az életünk, különösen a munkahelyi életünk. Bár Trumpnak sikerült email helyett Twitteren dolgozni, a többség változatlanul levelez. A leveleket írjuk, küldjük és részben olvassuk. Törölni már jóval kevesebben törlünk. Pedig kellene. A nem olvasott levelektől meg szabaduljunk meg a saját érdekünkben.


Sok olvasatlan email – honnan?
A sok olvasatlan email – a képen egy gyenge kísérlet a gyakorlatban látott több tízezres számokhoz képest – biztonsági kockázat. A nem olvasott leveleket a Macnek kezelni kell, számon tartani, a mailbe foglalt csatolmányokat, képelemeket tárolni, neten töltögetni. Olyan ez, mintha Budapestről naponta lejárnánk a Balatonra strandolni a barátnőnkkel, de úgy csomagolnánk, hogy még síléc is lenne a tetőcsomagtartón. Hülyeség volna, nem tesszük. Bajt okozhat? Elvileg nem. Ahogy a sok olvasatlan email sem. Csak.
De honnan lesz több ezer olvasatlan emailünk? Se perc alatt, ha nem figyelünk. Elutazunk valahová, máris önti ránk a Wizzair, Ryanair, BármiAir a napi egy-két-négy hírlevelét. Meg a Booking.com vagy a másik szállásfoglalós. Kerestél valamit egy webshopban, ahová csak regisztrálni lehetett? Napi hírlevél üzembiztosan jön. Eladtál eBayen? Oszkároztál?
Még az is lehet, hogy egyik sem, csak valahogy az email címed bekerült egy "nyilvános" adatbázisba, amit jó pénzért eladtak, és máris kapom férfi létemre a szülés után szedendő gyógyszerek ajánlatát (ügyes célzás, kedves DM marketinges), vagy bármi hasonló.

Szabadulás 1.
Bármikor olyan emailt kapunk, amit nem akarunk, soha ne legyünk lusták a hírlevélről leiratkozni. A leiratkozási lehetőség kötelező elem, általában négy pontos betűvel a levél alján találjuk meg. A normális szájtnál ennyi a feladat – megnyílik a böngészőben egy oldal, ahol sajnálkoznak, hogy leiratkozunk. (Esetleg kapunk egy mailt(!), hogy leiratkoztunk.)

Szabadulás 2.
A bunkó szájtok esetén különböző adatokat kérnek, íme a CIB példája:

Én írjak mailt? Cég? Adószám? Rabok kis f@szát!

Az ilyen mailt bátran jelöljük meg spamnek, azaz kéretlen levélnek. Két-három CIB-es levél után a Mail tudni fogja, hogy a CIB=spam, CIB=junk és magától oda dobálja a leveleket.
A Mail > Beállítások > Fiókok párbeszédablakban pedig ne felejtsük el beállítani, hogy adott idő után törlődjenek a kéretlen levelek:

De mi legyen a sok olvasatlan levéllel?
Nincs az az Isten, hogy egyesével töröljem őket – ez biztos. De hamar rendet vághatunk kis munkával!
  1. Keressük meg egy levelet az egyik elveszítendő hírlevél küldőtől.
  2. Az alján levő link segítségével iratkozzunk le.
  3. A levél fejlécében a képen látható módon keressünk ár a feladó összes levelére. Minél több olvasatlan levelünk van, annál türelmesebben várjunk.
  4. Az elős levelünk már ki van jelölve a találati listán. A Mail > Szerkesztés > Összes kijelölése paranccsal jelöljük ki az összeset!
  5. Dobjuk ki a leveleket a kukába. (A kuka automatikus ürítése is legyen beállítva, az előző képen látható az is. Érdemes harminc napra állítani, hogy ha valami még is kellene, akkor ne sírjunk.)
  6. És ismételjük meg ezt a következő nem kívánt hírlevél-küldővel.
Ezzel a módszerrel egy-két óra alatt rendet vághatunk a rendetlenségben. Jobb lesz nekünk, a Macnek.

2 megjegyzés:

  1. Jogos... Szerencsére azonban nincs ennyi olvasatlan levelem, sőt. Most épp egy sincs. A kérdés, hogy azokkal a levelekkel mit lehet kezdeni, amelyeket kéretlenül kapok (spam mappában), de van bennük leiratkozási link? Merjek rákattintani, vagy sem?

    VálaszTörlés
  2. Én aszerint döntök a rákattintás / nem kattintásról, mennyire "normális" a küldő. A mellnagyobbító, törtmagyar - nem kattint. A nagy cégek: kattint. Ha ráhúzod az egeret a linkre, akkor látható, mit nyit meg.

    VálaszTörlés