2019. március 18., hétfő

Numbers grafion tipp és trükk

A Kutatás és fejlesztés az Apple-nél bejegyzésben szerepelt egy kétszínű grafikon, ott megígértem, hogy megmutatom, hogy lehet ilyet Numberssel készíteni. A grafikon:


Kétszínű, két végű

Sőt, nem csak két színű, de két végén "adatszimbólummal" – két lyukas közepű karikával. A trükk egyszerű, a grafikonon nem egy, hanem kettő, helyesebben négy sorozat számait ábrázoltattam a Numbers-szel.
Az évszámok az 'A' oszlopban követik egymást. A kék vonalat kiadó számok a 'B' oszlopban a megfelelő évszámok mellett, ezekből lesz a kék vonal. A 'C' oszlopban egyetlen szám van, az 1998-as év 0,303-as számadata. Ez egy önálló sorozat, amelynek egyetlen eleme lesz, amit némi színezéssel kék karikává alakítunk. Innen már egyszerű (de a képen nem ezért nem látható, hanem mert rosszul vágtam le a kép alját), a 'D' oszlopba kerülnek a lila csíkot adó értékek, az 'E'-ben pedig megint csak egyetlen szám lesz, a lila karikát generáló.
Értelemszerűen a "2D vonal" grafikont használtam, ahol az oszlopok a sorozatok, az 'x' tengely értékeit az 'A' oszlop tartalmazza.

Színezem, elrejtem

Kiválasztva egy sorozatot, a jobb oldalsáv Stílus paneljén módosíthatjuk a sorozat megjelenését. Két része van minden vonalnak, az "adatszimbólum" és az "összekötő vonal".
Az "adatszimbólum" az egyes értékeket mutató jel, esetünkben két féle. Karika a 'C' és 'E' oszlopokból létrejött sorozatok esetén, így lesz az első és utolsó számérték karikával jelölt. És 'Nincs' a másik két sorozatnál. Ha van, például karika, akkor a Mérettel állíthatnám a nagyságát, a Kitöltés a kör közepének színe (ha nincs színkitöltés, akkor átlátszó), a Vonás a kerület színe, mintája és vastagsága.
Az összekötő vonal méretezése, színezése egyértelműbb, nem írom le.
A feladatra visszatérve, pikk-pakk készen leszünk. A 'B' sorozatnak nincs adatszimbóluma – így színezésével sem kell foglalkozni –, az összekötő vonal kék és kapott árnyékot is, elfogadtam a Numbers alap árnyék beállításait.
A 'C' sorozat a kezdő kék karika, tehát van Adatszimbólum, a karika, közepe üres – nincs Kitöltés, a vonás színe kék. A 'D'-t a 'B'-hez hasonlóan színezzük, csak kék helyett lilával, ahogy az 'E'-t is a 'C' mintájára.

Lehet, hogy elsőre nehéz lesz mindig a megfelelő sorozatot kiválasztani, különösen az egyetlen karikásakat. Én úgy cseleztem ki a Numberst, mondjuk a kék karika esetén, hogy átírtam a mutatott számértéket 0,6-ra vagy 1-re. Így már könnyen kiválasztható a karika, jelöléskor nem gond a kék-sorozat és a kék-karika kiválasztása.
Egyébként a számbeírással együtt gyorsabb elkészíteni a fenti grafikont, mint ezt a bejegyzést végigolvasni.

Van két jó hírem!
Pagesben és Keynote-ban pont ugyanígy kell eljárni.

1 megjegyzés:

lajosgusztav írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

Megjegyzés küldése