2019. május 10., péntek

Mac Naptár (iCal) – haladóknak

Az Apple Naptár alkalmazása az Apple zárt világában remekül használható, nincs gond az Apple ID alatti szinkronizációval*. Most hét olyan apró trükköt mutatunk, amelyet talán nem minden Naptár használó használ. [Az összes ponthoz tartozik kép, ezek a blogon meg is jelennek :)]

1. Keresés

Keresni a teljes Macen lehet a menüsoron a nagyító ikonra kattintva (vagy ha nem módosítottuk, akkor a Command+szóköz billentyű kombinációval), ám a Naptár jobb felső sarkában való keresésnél a keresés a Naptáron belülre szűkíti a keresést – pont úgy, mint más alkalmazás esetén.
Nagyon halkan jegyzem meg, az Automator "Find Calendar Events" parancsában szűkíteni is lehet a keresést.

2. Gyors esemény felvétel

Az eszközsáv '+' ikonjára kattintva is létrehozhatunk új eseményt. Ahogy a képen látható, ide kicsit szabadabban írhatunk, a Mac értelmezi azt. (Igen, lehet Sirivel is – angolul.) Ez a megoldás talán a leggyorsabb, ha máshonnan másoljuk az esemény szövegét. Hogy mit ért és mit nem ért a Naptár, arról az Apple itt ír.

3. Hogy időben odaérj!

Egy eseményhez tartozó rengeteg infó mellé felvehető a célba éréshez szükséges idő is. De honnan tudja a Naptár, hogy honnan indulunk? Vagy az előző aznapi esemény színhelyéhez képest számolja a Naptár az utazási időt, vagy otthonunktól. Honnan tudja a Mac, hogy hol lakunk? Ezt a Kontaktokban adtuk meg, ha, amikor felvettük magunkat is, otthoni címünkkel.
Sajnos az Apple visszafejlesztette a Naptár utazási idő számítást. Korábban, ha átrendeztük a nap eseményeit, vagy újat vettünk fel, az érintett események utazási idei újraszámolódtak. Illetve a következő esemény esetében a mindenkori tartózkodási helyhez (GPS a Macben, iPhone-ban vagy iPaden) képest számolta.

4. Időzóna

Ha, akár csak egyszer, olyan időpontot szeretnénk egy eseményhez adni – repülő indulás, érkezés –, amelyik másik időzóna ideje szerinti, akkor kapcsoljuk be a Naptár > Beállítások > Haladó ülön az Időzóna támogatást. Ilyenkor egy esemény hozzáadásakor megadhatjuk, hogy a vonat Paddington állomásról londoni idő szerint indul 16:50-kor. Nehogy lekéssük!
Ha engedélyeztük az időzóna használatot, akkor az eszközsávról is elérhető az időzóna váltó.
Soha nem gondoltam, hogy lesz értelmes indok az automatikus időzóna használat lekapcsolására – de tévedtem. Egy csengeri konzultáció-kérőnknek egyetlen kiemelt kérése volt: az automatikus időzóna használat lekapcsolása. A román határ menti településen élő férfi – érthetően – szenvedett az automatizmustól, az iPhone-ja, attól függően, hogy magyar vagy román toronyhoz csatlakozott, ugrott előre vagy hátra egy órát...

5. Megosztás nyilvánosan és célzottan

Naptárunkat megoszthatjuk bárkivel (felős kép) vagy adott személlyel, személyekkel. Nyilvános megosztással vigyázzunk, a link ismeretében bárki láthatja a naptárunkat – és elég egy rossz bejegyzés... Amikor adott személlyel osztjuk meg a naptár, akkor eldönthetjük, hogy csak olvashatja a másik, vagy bele is írhat.
Szerintem a Naptár nem alkalmas 10-20 fős vagy még nagyobb cégek közös naptárainak kezelésére. Az Apple szerver megszűnése után, amelynek volt céges közös naptár támogatása, az Apple nem a cégek barátja. Persze két-három fős cégek esetén azért jól használható a Naptár.

6. Csatolmány

Oks, a Melléklet megosztása szebb elnevezés. A lényeg, hogy egy eseményhez egy PDF-et, fájlt csatolhatunk. Mire jó ez? Ha például a naptár mindenki számára olvashatóan megosztott, és ez egy rendezvény, akkor a programot így mindenkihez eljuttathatjuk. Vagy egy megbeszéléshez előkészítő anyagot. Vagy. Akár.

7. Hogy mi milyen pokolian elfoglaltak vagyunk!

A Naptár   > Beállítások > Haladó fülön engedélyezve láthatjuk, hogy milyen eszméletlen sok eseményt tartalmaznak naptáraink. A látvány az Év nézetben tárul szemünk elé.


* Ne feledjük, a Naptárt magán használatra, kis céges feladatok nyilvántartására találta ki az Apple, legalábbis ezt állította, amikor az ezredforduló táján bemutatta az új OS X egyik alkalmazásaként. A szinkronizáció, ha megakad, könnyen újraindítható: leállítjuk és újra engedélyezzük a szinkronizációt. Tapasztalat az, hogy 8-10 naptárig nem szokott gond lenni, felette sem feltétlenül. Tapasztalatunk alapján, amikor gond volt, akkor bizony tíznél több naptárt kezelt a Naptár alkalmazás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése