Teljesen jogos a kérdés: de mi volt az, amire mi tudtuk a választ, az Apple help desk meg nem. Nos, a felhasználó Keynote 08–ban készített egy apró prezentációt, amely két honlap aktuális képét mutatta felváltva. Az első szlájdra beillesztette az első honlapot, majd automatikus szlájd váltással, időzítve megjelent a második dia, amire szintén egy honlap oldal került. Mert a 08–ban be lehetett illeszteni honlap oldalt a szlájdra, nem csak rámutató linket elhelyezni. Amint frissített Keynote 09–re, ez a lehetőség ugrott, mert a 09–ben már csak rámutató linket lehet elhelyezni, weblapot nem lehet diára beilleszteni. Ráadásul, 08–ban, a beillesztett weblap a megjelenítése pillanatában frissült – ha volt netes kapcsolat.
A prezit arra használták, hogy két – vagy több – weboldal aktuális állapotát jelenítse meg felváltva és frissítve. Hogyan lehet ezt megoldani 09–cel, Lion alatt? (Bár a kérdés az volt, hogy miért nem megy 09–ben az, ami 08–ban ment, a válasz az volt, hogy azért, mert az Apple deklaráltan nem támogatja.)
A megoldás az Automator!
Első lépésként elindítjuk a Safarit.
Második lépésként (nem látható) megadjuk a megnyitni kívánt honlap címét (URL). Ezt legegyszerűbb úgy megtenni, hogy a Safari címsorából áthúzzuk a hivatkozást az Automator üres területére.
Harmadik lépés az előbb megadott oldal megnyitása.
A Szünet ideje alatt jelenik meg a weblap, töltődik be, és marad látható.
Az ötödik–hatodik és hetedik lépés ennek ismétlése – persze más hivatkozással.
És az utolsó utasítás a Hurok. ("Csókoltatom a honosítást végzőt" – üzeni ezúton az Almalap. Mondjatok egyetlen programozási nyelvet, ahol a Hurok kulcskifejezés...) A Hurok ismét az első utasítás végrehajtására utasítja az Automatort. Megadható, hogy hány alkalommal, vagy mennyi ideig tegye ezt. Ha rekurzív megoldást készítenénk, akkor az Automator munkafolyamat új bemeneti adata lehetne az, amelyikkel a Hurokba belefut. Most persze, ennek nincs értelme.
2012. február 28., kedd
2012. február 27., hétfő
Ami jobb, mint az Apple help deskje
"... Ma reggel hívtam az Apple helpdesk-jét ahol hosszas elemzés után sem tudtak segíteni, hanem Önökhöz küldtek ..."
Dehogy vagyok szégyenlős, dehogy nem dicsekszem: de ezt tudja a MacAcademia és az XMS üzemeltette XMS Akadémia.
Dehogy vagyok szégyenlős, dehogy nem dicsekszem: de ezt tudja a MacAcademia és az XMS üzemeltette XMS Akadémia.
2012. február 22., szerda
Sanoma – tabletben is élre tör
Úgy tűnik, hogy a Sanoma, a három nagy hazai napi–, heti– és havilap kiadók egyike, ismét megveri a konkurenseket, ahogy azt tette és teszi a netes megjelenés kapcsán – csak most épp a tableten, konkrétan az iPaden. (Nem tekintem tablet–megoldásnak a lapok PDF–esített oldalainak feltételét, mert a PDF verzió nagyjából olyan, mint amikor felolvasnak a televízióban, nincs kihasználva az adott média kínálta speciális lehetőség. Bár értem, PDF–be nyomtatni pár perc csupán. Rossz példaként az Y be is mutatja a Storyt, lásd a hirdetést.)
Y magazin
"Az Y Magazin azokhoz a férfiakhoz szól, akik érdeklődnek a csúcstechnika, az autók, a sport, a stílus, a pénzügyek, a jó zenék és minőségi italok iránt.
A magazin több szempontból is egyedi; az interaktív kiadvány csak iPaden érhető el. Ráadásul a termék koncepciója is új, mivel a kizárólag a magazinhoz készült anyagok mellett az alkalmazás online cikkekből is válogat. Így a magazin rendszeresen frissül, érdemes gyakran visszatérni. Különösen megéri, mivel minden lapszámban megjelenik egy szexi fiatal lány fotósorozata is. Az első lapszámban a gyönyörű Kenyeres Alexandra látható, aki hamarosan felbukkan a magazinban, ám hozzá csak a rendszeres olvasók juthatnak el…"
Az ingyen letölthető alkalmazás indítás után virtuális cipzár elhúzását követően indul ... és csak álló oldalai vannak, nincs fekvő nézet. Ez bizonyára szerkesztői döntés – csak egyszer kell tabletre tördelni. Az alsó tíz pixel simogatásával csalható elő a szűk menü: Címlap, Súgó és Tartalom – bár ez a menü sem minden oldalról érhető el. Az ígért folyamatos frissítés miatt két három oldalanként pár másodpercet kell várni wifis kapcsolatnál, hogy az aktuális hírek és képek letöltődjenek. Az így elérhető pár ezer karakteres írások felpattanó ablakban jelennek meg, kicsit puritán a megjelenés, ha férfiaknak szóló prémium magazinról beszélünk.
Blog
Az írások közt blogok hírei is megtalálhatók – ez tetszik, mint ötlet. Más kérdés, hogy 22–én a 12–i hír mennyire up–to–date – vagy dátumot nem kellene írni, vagy tényleg a blog utolsó híreit kellene használni, így – nekem – ez ciki. A geek.com hírei pedig angolul szerepelnek ... ez bent maradt a tesztelés fázisából, szerintem. Ami szintén megoldatlannak tűnik, minden blog ad három–öt hírt. Vagy dizájnnal el kellene választani, így mindenki azonnal eléri kedvenc blogját/témáját – vagy ha marad a bejegyzés ideje, akkor lehetne hírportál szerűen időrendbe tenni a bejegyzéseket. Még1x, tetszik a blog–frissítésű oldal ötlete (vs. állandó net–használat), de akkor használjuk ki a blogok frissességét.
És még
Amúgy van beépített mozi (BMW), animáció (Honda Legend) és hirdetés. Bár nem ártana szólni a hirdetőnek (Ford), hogy az iPades hirdetés landingpage–én ne legyen Flash–megoldás, mert a) ezt a technológiát az Apple eltemette és b) emiatt némi szánakozó mosoly fogadja a Flasht is tartalmazó szájtot.
Óvatosan nézzük meg Száz Kittit, mert a harmadik oldalra érve váratlanul ránk üvölt – ha nem néma vagy fülhallgatós módban vagyunk, akkor környezetünk biztos felfigyel ránk. (Ahogy ez megeshet velünk az AC/DC cikknél is – előbb szólal meg a r'n'r, mint elolvasnánk, hogy meg fog szólalni. De ez az animáció nagyon jól mutatja, mire képes a tabletes megjelenés, ugye PDF?)
Az iPad esetén lassan szokjuk meg, hogy a cikkek közt jobbra–balra lapozva haladhatunk, cikken belül pedig felfele–lefelé. Ezt még jó ideig tanítani kell. A kezdő olvasó néhol el is tévedhet. Ilyen a négy bort bemutató cikk. Itt az első oldalon bármelyik palackot kiválasztva (ujj) az adott bort ismertető cikk oldalra ugrunk (lefele). Ám ezen az oldalon (oldalakon) már nincs ikon a cikk–nyitó oldalra jutásra (felfelé haladás, oldal ujjal lefelé húzása.
Végül is
Úgy tűnik, a Sanoma jó úton halad a tablet–tartalom fejlesztésben, kezelésben. És jó lenne, ha lenne ösztönző vetélytársa.
Y magazin
"Az Y Magazin azokhoz a férfiakhoz szól, akik érdeklődnek a csúcstechnika, az autók, a sport, a stílus, a pénzügyek, a jó zenék és minőségi italok iránt.
A magazin több szempontból is egyedi; az interaktív kiadvány csak iPaden érhető el. Ráadásul a termék koncepciója is új, mivel a kizárólag a magazinhoz készült anyagok mellett az alkalmazás online cikkekből is válogat. Így a magazin rendszeresen frissül, érdemes gyakran visszatérni. Különösen megéri, mivel minden lapszámban megjelenik egy szexi fiatal lány fotósorozata is. Az első lapszámban a gyönyörű Kenyeres Alexandra látható, aki hamarosan felbukkan a magazinban, ám hozzá csak a rendszeres olvasók juthatnak el…"
Az ingyen letölthető alkalmazás indítás után virtuális cipzár elhúzását követően indul ... és csak álló oldalai vannak, nincs fekvő nézet. Ez bizonyára szerkesztői döntés – csak egyszer kell tabletre tördelni. Az alsó tíz pixel simogatásával csalható elő a szűk menü: Címlap, Súgó és Tartalom – bár ez a menü sem minden oldalról érhető el. Az ígért folyamatos frissítés miatt két három oldalanként pár másodpercet kell várni wifis kapcsolatnál, hogy az aktuális hírek és képek letöltődjenek. Az így elérhető pár ezer karakteres írások felpattanó ablakban jelennek meg, kicsit puritán a megjelenés, ha férfiaknak szóló prémium magazinról beszélünk.
Blog
Az írások közt blogok hírei is megtalálhatók – ez tetszik, mint ötlet. Más kérdés, hogy 22–én a 12–i hír mennyire up–to–date – vagy dátumot nem kellene írni, vagy tényleg a blog utolsó híreit kellene használni, így – nekem – ez ciki. A geek.com hírei pedig angolul szerepelnek ... ez bent maradt a tesztelés fázisából, szerintem. Ami szintén megoldatlannak tűnik, minden blog ad három–öt hírt. Vagy dizájnnal el kellene választani, így mindenki azonnal eléri kedvenc blogját/témáját – vagy ha marad a bejegyzés ideje, akkor lehetne hírportál szerűen időrendbe tenni a bejegyzéseket. Még1x, tetszik a blog–frissítésű oldal ötlete (vs. állandó net–használat), de akkor használjuk ki a blogok frissességét.
És még
Amúgy van beépített mozi (BMW), animáció (Honda Legend) és hirdetés. Bár nem ártana szólni a hirdetőnek (Ford), hogy az iPades hirdetés landingpage–én ne legyen Flash–megoldás, mert a) ezt a technológiát az Apple eltemette és b) emiatt némi szánakozó mosoly fogadja a Flasht is tartalmazó szájtot.
Óvatosan nézzük meg Száz Kittit, mert a harmadik oldalra érve váratlanul ránk üvölt – ha nem néma vagy fülhallgatós módban vagyunk, akkor környezetünk biztos felfigyel ránk. (Ahogy ez megeshet velünk az AC/DC cikknél is – előbb szólal meg a r'n'r, mint elolvasnánk, hogy meg fog szólalni. De ez az animáció nagyon jól mutatja, mire képes a tabletes megjelenés, ugye PDF?)
Az iPad esetén lassan szokjuk meg, hogy a cikkek közt jobbra–balra lapozva haladhatunk, cikken belül pedig felfele–lefelé. Ezt még jó ideig tanítani kell. A kezdő olvasó néhol el is tévedhet. Ilyen a négy bort bemutató cikk. Itt az első oldalon bármelyik palackot kiválasztva (ujj) az adott bort ismertető cikk oldalra ugrunk (lefele). Ám ezen az oldalon (oldalakon) már nincs ikon a cikk–nyitó oldalra jutásra (felfelé haladás, oldal ujjal lefelé húzása.
Végül is
Úgy tűnik, a Sanoma jó úton halad a tablet–tartalom fejlesztésben, kezelésben. És jó lenne, ha lenne ösztönző vetélytársa.
2012. február 21., kedd
Elemző a Macintosh jövőjéről
Egyik kedvenc elemzők a Trefis, ismét hozzá fordultunk Mac ügyben. Ők – hasonlóan a többi elemzőhöz – úgy találják, hogy az Apple a piaci átlagnál jobban teljesít, ha hordozható gép eladásáról beszélünk. Az amerikai notebook piac megtorpant az első hónapokban köszönhetően a rossz gazdasági környezetnek, a hiánycikké való alkatrészeknek és a tabletek és okos telefonok diadalútjának. Ám amíg az amerikai piac legnagyobb cégei – HP, Dell vagy Acer – kereslet–csökkenésről számolt be, addig az Apple tovább növekedett. Huszonegy (21) százalékkal több Mac talált gazdára az előző év azonos negyedévéhez képest (az erősorrend: HP, Dell, Apple, Toshiba és Acer). Az Apple már 23 egymást követő hónapban jelentett jobb eredményt az előzőhöz képest. A Trefis számítása szerint a 2010–es 4,8 százalék után tavaly 6,2 százalék volt az Apple részesedése a notebook piacból, ami idén – várhatóan – tovább nő.
Az új, nyáron bemutatandó operációs rendszerrel kapcsolatban az elemző cég kiemelte, hogy az üzenetküldő– és értesítő–megoldás, az integrált játékközpont (Game Center) mind az Apple iCloud megoldására támaszkodik. A bejelentett AirPlay Mirroring pedig segít az Apple eszközök tartalmának HDTV–re passzírozásában – az AppleTV használatával.
Az új, nyáron bemutatandó operációs rendszerrel kapcsolatban az elemző cég kiemelte, hogy az üzenetküldő– és értesítő–megoldás, az integrált játékközpont (Game Center) mind az Apple iCloud megoldására támaszkodik. A bejelentett AirPlay Mirroring pedig segít az Apple eszközök tartalmának HDTV–re passzírozásában – az AppleTV használatával.
Lion a hegyről
Végignézve mindazt, amit az Apple a nyárra ígért Mountain Lionról közzétett, nem érzem a „forradalmi" és a „soha nem látott" jelzők használatának szükségességét. A dolog még a Leopard–Snow Leopard változás mértékét sem súrolja, inkább marketing verziónak tűnik (vs. Windows 8), mint valódi újdonságok tárházának, bár biztos vagyok abban, hogy fel fognak sorolni sok száz újdonságot, beleértve a szoftver új nevét is.
Ami a bemutatott részből látható, hogy jön az iOS és lenyomja az OS X–t. Az jó, és kívánatos – magam is sírtam miatta –, hogy a Mail Notes, iCal To Do, Reminder ... sokszög tisztul, azaz egy–egy alkalmazás csak egy típussal (üzenet, emlékeztető) dolgozik, bármelyik eszközről is legyen szó. Ez jelenleg a Mac–iPad–iPhone háromszögben ici–picit kaotikus.
De
De az iOS ujjra alapozott információ–bevitele komolyabb munkára alkalmatlan. Alkalmatlan ennek a bejegyzésnek a megírására is – lásd ékezetes betűk elérése (tudom, van teljes magyar billentyűzet iPadre), és nem tudsz vakon gépelni (mert nem érzékeled a billentyűket, sem az „f" és „j" betűkön lévő pozicionáló pöttyöt (a teljes magyar billentyűzet iPadre esetén pedig a billentyűzet nem szabvány méretűsége is ront a helyzeten). Alkalmatlan pixel–pontos munka végzésére – ne a Photoshopra gondolj, prábólj meg Numbersben vagy Pagesben ujjal egy pixellel arrébb vinni egy objektumot. Az iOS passzív, az OS X alkotó op. rendszer (kis szódával). Az iOS diadala épp a kreativitást fojtja meg.
Ami a bemutatott részből látható, hogy jön az iOS és lenyomja az OS X–t. Az jó, és kívánatos – magam is sírtam miatta –, hogy a Mail Notes, iCal To Do, Reminder ... sokszög tisztul, azaz egy–egy alkalmazás csak egy típussal (üzenet, emlékeztető) dolgozik, bármelyik eszközről is legyen szó. Ez jelenleg a Mac–iPad–iPhone háromszögben ici–picit kaotikus.
De
De az iOS ujjra alapozott információ–bevitele komolyabb munkára alkalmatlan. Alkalmatlan ennek a bejegyzésnek a megírására is – lásd ékezetes betűk elérése (tudom, van teljes magyar billentyűzet iPadre), és nem tudsz vakon gépelni (mert nem érzékeled a billentyűket, sem az „f" és „j" betűkön lévő pozicionáló pöttyöt (a teljes magyar billentyűzet iPadre esetén pedig a billentyűzet nem szabvány méretűsége is ront a helyzeten). Alkalmatlan pixel–pontos munka végzésére – ne a Photoshopra gondolj, prábólj meg Numbersben vagy Pagesben ujjal egy pixellel arrébb vinni egy objektumot. Az iOS passzív, az OS X alkotó op. rendszer (kis szódával). Az iOS diadala épp a kreativitást fojtja meg.
2012. február 20., hétfő
Smart Kikapcs
Pár hónapja vettem az iPadhez egy Smart Covert, ami tényleg smart, az az okos. A belső, kijelzőre fekvő fele többé–kevésbé hatékonyan távolítja el az ujjamról átragadt koszt és zsírt, félautomatikusan – bár hozzáértő női szem szerint inkább egyenletesen keni el. Kivéve a Cover hajtásainál, itt szép kosz (hogy ne kelljen írni ujjzsír) csíkok keletkeznek, látványban leginkább az autók hátsó ablakán téli hidegben a fűtőszálak hatására megjelenő csíkozásra emlékeztet. A Cover attól is smart, mert ha feltesszük, akkor azonnal kikapcsolja az iPadet, hallani a halk kikapcsolást jelző hangot is.
A Smart félokos, mert csak egy oldalával lehet rácuppantani az iPadre – összefüggésben a belső bolyhosabb törlő és a bőrhatású külső oldallal. Műszaki érdeklődéssel áldottan sokáig próbálgattam a Smart Covert átverni, de az csak és kizárólag az iPad adott pontjánál és csak is egyféle módon volt hajlandó összekapcsolódni – ez persze a mágnesesség elvéből adódott.
Ahogy az is, hogy rendszeresen sikerül akaratlanul is kikapcsolnom az iPadet a Smart Coverrrel. Tudom, az én hibám, hogy félig– vagy teljesen hanyattfekve is szoktam használni az iPadet. Ez fárasztó, mert egyik kézzel tartani kell, bár megfelelően egészségtelen táplálkozási szokást felvéve pár év után az ember a hasán is meg tudja támasztani az iPadet. Ilyenkor egy mozdulattal „letépem" a Covert (pszichológus hallgatóknak: az iPad nőnemű), majd a levett Coverre támasztva használom az iPadet. És néha az iPad kikapcsol.
Műszaki érdeklődés adott. Ahogy az is, hogy a Cover azért zárja le az iPadet azonnal, amint befedjük, mert a Cover másik szélén – nem ott, ahol rákapcsolódik az iPadre – is van kis mágneses rész, amikor ez az iPad adott pontjához ér, kikapcsol az iPad. Ha akarod, ha nem. Illetve, az iPad adott pontját bármilyen mágnessel megközelítve reprodukálható az eset.
A Smart félokos, mert csak egy oldalával lehet rácuppantani az iPadre – összefüggésben a belső bolyhosabb törlő és a bőrhatású külső oldallal. Műszaki érdeklődéssel áldottan sokáig próbálgattam a Smart Covert átverni, de az csak és kizárólag az iPad adott pontjánál és csak is egyféle módon volt hajlandó összekapcsolódni – ez persze a mágnesesség elvéből adódott.
Ahogy az is, hogy rendszeresen sikerül akaratlanul is kikapcsolnom az iPadet a Smart Coverrrel. Tudom, az én hibám, hogy félig– vagy teljesen hanyattfekve is szoktam használni az iPadet. Ez fárasztó, mert egyik kézzel tartani kell, bár megfelelően egészségtelen táplálkozási szokást felvéve pár év után az ember a hasán is meg tudja támasztani az iPadet. Ilyenkor egy mozdulattal „letépem" a Covert (pszichológus hallgatóknak: az iPad nőnemű), majd a levett Coverre támasztva használom az iPadet. És néha az iPad kikapcsol.
Műszaki érdeklődés adott. Ahogy az is, hogy a Cover azért zárja le az iPadet azonnal, amint befedjük, mert a Cover másik szélén – nem ott, ahol rákapcsolódik az iPadre – is van kis mágneses rész, amikor ez az iPad adott pontjához ér, kikapcsol az iPad. Ha akarod, ha nem. Illetve, az iPad adott pontját bármilyen mágnessel megközelítve reprodukálható az eset.
2012. február 18., szombat
HAUG délután: Multiscreen Publishing
Az "Alkalomhoz illő kalap" (Multiscreen Publishing) címet viseli a HAUG kilencedik workshopja, melyen a különböző méretű kijelzőkre való tervezést mutatjuk be Adobe Dreamweaver segítségével. Előadóink alaposan körbe járják majd a témakört; a Live View és a Multiscreen használatól kezdve, a Media Queries beállításain keresztül még a mobil alkalmazás építés is a terítéken lesz.
A két órás interaktív párbeszédet Forgács Ferenc (HAUG), valamint Meichl Mátyás (Adobe Desktop Sales Engineer, HAUG) vezeti.
A workshop most először, de ezentúl rendszeresen élőben online is nyomon követhető lesz mind képileg, mind hangilag, de kizárólag HAUG tagok részére! Ezzel szeretnék kedvezni azon HAUG tagjaink számára, akik nem tudnak jelen lenni a workshopon, például Budapesttől távoli lakhely, stb. A megadott linkre csatlakozva a workshop aktív részese lehet válni, kérdéseket lehet intézni az előadó/előadók felé ugyan úgy mint a személyes jelenlét esetén.
A workshop tervezett témái:
Helyszín: XMS Akadémia (1138 Budapest Váci út 178.), Duna Plaza II. szint, a mozi és a parkolóház között.
A parkolás első órája ingyenes! Ha gépkocsival látogatsz el hozzánk, választhatsz a fedett parkolóház (IV. szint megfelel a Plaza II. szintjének!) vagy a szabadtéri parkolók közül. 1600 parkolóhellyel várunk! Utazási lehetőségek: Az épületet a 3-as (kék) metróval a Gyöngyösi utcai metrómegállónál közvetlen összeköttetéssel érheted el.
Az eseményen való részvétel ingyenes, a férőhelyek tekintetében érdemes előregisztrálni. Szeretettel várunk mindenkit! Minden alkalommal bemutatjuk a HAUG-ot, minden rendezvény remek alkalom a csatlakozásra, tagdíj rendezésre.
A HAUG Hungarian Adobe User Group célja az Adobe szoftvert használók közösségének összefogása Magyarországon. Célunk, hogy a rendszeres találkozók egyfelől szakmailag is hasznos információk átadását jelentse, másrészt találkozási lehetőséget a "szakmában" dolgozók számára. A MacAcademia a HAUG egyik hivatalos támogatója.
A két órás interaktív párbeszédet Forgács Ferenc (HAUG), valamint Meichl Mátyás (Adobe Desktop Sales Engineer, HAUG) vezeti.
A workshop most először, de ezentúl rendszeresen élőben online is nyomon követhető lesz mind képileg, mind hangilag, de kizárólag HAUG tagok részére! Ezzel szeretnék kedvezni azon HAUG tagjaink számára, akik nem tudnak jelen lenni a workshopon, például Budapesttől távoli lakhely, stb. A megadott linkre csatlakozva a workshop aktív részese lehet válni, kérdéseket lehet intézni az előadó/előadók felé ugyan úgy mint a személyes jelenlét esetén.
A workshop tervezett témái:
- Live View és Multiscreen használata
- Media Queries beállítások
- Mobil alkalmazás építés (PhoneGap)
Helyszín: XMS Akadémia (1138 Budapest Váci út 178.), Duna Plaza II. szint, a mozi és a parkolóház között.
A parkolás első órája ingyenes! Ha gépkocsival látogatsz el hozzánk, választhatsz a fedett parkolóház (IV. szint megfelel a Plaza II. szintjének!) vagy a szabadtéri parkolók közül. 1600 parkolóhellyel várunk! Utazási lehetőségek: Az épületet a 3-as (kék) metróval a Gyöngyösi utcai metrómegállónál közvetlen összeköttetéssel érheted el.
Az eseményen való részvétel ingyenes, a férőhelyek tekintetében érdemes előregisztrálni. Szeretettel várunk mindenkit! Minden alkalommal bemutatjuk a HAUG-ot, minden rendezvény remek alkalom a csatlakozásra, tagdíj rendezésre.
A HAUG Hungarian Adobe User Group célja az Adobe szoftvert használók közösségének összefogása Magyarországon. Célunk, hogy a rendszeres találkozók egyfelől szakmailag is hasznos információk átadását jelentse, másrészt találkozási lehetőséget a "szakmában" dolgozók számára. A MacAcademia a HAUG egyik hivatalos támogatója.
2012. február 16., csütörtök
Nyáron Mountain Lion
A Lion utódja. Így Lion könyv sem nagyon lesz. Ha a hegy nem megy a Lionhoz, a Lion megy az iPadhez.
Ki a legény az okostelefon–piacon?
A Bloomberg tett közzé adatsorokat 2010. második félévétől tavaly decemberig az egyes mobil operációsrendszer részesedéséről. Bár a táblázat sokkal több információt tartalmaz, de mi jobban szeretjük a grafikont, így konvertáltuk a Numbers használatával. A mennyiségi növekedés nem olvasható csak le, ezért eláruljuk, 2010. harmadik negyedévében 81 millió, a tavalyi utolsó negyedévben 149 millió készülék talált gazdára az okostelefon–piacon.
2012. február 15., szerda
iPad vs. 386sx
"Az iPad, öcsém, nem több, mint egy 386sx, amitől 91–ben lementem hídba" – mondta jó képességű info–antirajongó ismerősöm. Iagaz lenne?
A tavaly márciusban bemutatott iPad2 tabletben az Apple A5/1GHz–es processzorát találjuk, 512MB beépített és 16–64GB további memóriával. A kijelző felbontása 1024x768. Az iOS 4.3 egyszerre csak egy alkalmazás használatát kínálja, az elindított alkalmazások képesek üzeneteket fogadni és küldeni.
1GHz: PowerMac G4 (Quick Silver), 2002. január
512MB: iBook G4, 2005. nyár
16–64GB: iMac, 2001. január (20/40/60GB)
1024x768: Multiple Scan 17 (monitor), 1994. nyár
több alkalmazás, egymást fedő ablakok: 1987. október, System Software 5.0 (Mac OS 5, ha nagyon ragozom)
A tavaly márciusban bemutatott iPad2 tabletben az Apple A5/1GHz–es processzorát találjuk, 512MB beépített és 16–64GB további memóriával. A kijelző felbontása 1024x768. Az iOS 4.3 egyszerre csak egy alkalmazás használatát kínálja, az elindított alkalmazások képesek üzeneteket fogadni és küldeni.
1GHz: PowerMac G4 (Quick Silver), 2002. január
512MB: iBook G4, 2005. nyár
16–64GB: iMac, 2001. január (20/40/60GB)
1024x768: Multiple Scan 17 (monitor), 1994. nyár
több alkalmazás, egymást fedő ablakok: 1987. október, System Software 5.0 (Mac OS 5, ha nagyon ragozom)
2012. február 8., szerda
CS6 előzetesebb
A CS6 tavaszi, várhatóan április–májusi, bemutatása előtt egyre több félinformáció terjed, mi is bátran szaporítjuk ezek számát – most ismét. Volt olyan hír, hogy csak CS5/CS5.5–ről lehet CS6–ra frissíteni – ám ezt később finomították. E szerint CS5/CS5.5–ről olcsóbb lesz frissíteni, mint CS3/CS4–ről. Sőt, ez utóbbi kettőről csak december 31–ig lehet majd CS6–ra váltani, utána megszűnik az Adobe saját termékét felfaló három verziós upgrade–je. Aki pánikszerűen CS5/CS5.5–re upgradelt, ne alázza magát, jól tette, így olcsóbb lesz neki a CS6, mintha kihagyta volna a CS5/CS5.5 verziót.
A CS6 bemutatóval egyidőben újabb felhő száll a fejünk fölé, most az Adobe ereget egyet. A felhő havi bérleti díja 50 dollár (49,99 – de ezzel számoljon a birodalmi lépegető), ha egész évre igénybe veszed az Adobe Creative Cloudot – azaz 12x50USD=140eFt. Cserébe hozzájutunk a CS6 alkalmazásokhoz! A szoftver szolgáltatásként történő használata elsőre jó üzletnek tűnik évi 140eFt összegért évente az egyszeri 450 ezer forintos teljes ár. Bár ... érdemes számolni! Az Adobe amúgy viccesen havi 11,5eFt–ot kér azért, hogy ne torrent szájtról töltsd le a szoftverét.
A Creative Cloud a a CS6–tal együtt debütál, az előfizetők két gépre telepíthetik majd a letöltött alkalmazásokat. Az árba 20GB mennyei tárhely is foglaltaik, eszköz- és asztal–szinkronizációt (lassan mindenki mindent szinkronizál, multi vagyok lassan magam is) kínálnak, valamint hozzáférést az Adobe összes touch app–jához. De elérhető lesz a Business Catalyst a webszájtot jó helyen tárolók számára ("nyomjuk a megvett cuccot, mi, Adobe?"), a Typekit, és a Digital Publishing Suite (amelynek több milliós árára most licitált rá az Apple iBooks Author ingyenes verziójával). Az Adobe ígéri, hogy az előfizetésesek számára az egyes verziók valóban újdonságokat kínálnak majd ("ezt ígérni kell? ajjajj" – sírá a Gonosz Almalap –, "és mi lesz a dobozos vevőkkel, azok hülyített verziókat kapnak majd?").
Ősszel fejenként 70 dollárért (havonta? évente? örökre?) Adobe pajtások lehetünk kollégáinkkal, és ne kell várni az elkerülhetetlenre ahhoz, hogy közös felhőben dolgozzunk (vagy hülye joghurt zabáló angyalokat lássunk). Az év során amúgy jön a Muse (vagy bármi is lesz a neve) HTML5/CSS3 szerkesztő és az Edge flashtelen animáció készítő (nicsak, nicsak? amúgy HTML5/CSS3/JS), ezek a már nem béta Lightroom néggyel mind mennek a Creative felhőbe.
Miért jó az előfizetéses rendszer az Adobe–nak? Mert egyenletessé teszi a bevételt, nehezíti a szoftver–kalózkodást (ne feledjük, a BSA egy gitt–egylet, nem szerv, még köszönni sincs joga, nem hogy levezni, nyilvántartás–vezetésre felszólítani...). Valamint a netes eladással egy idő után nem lesz szükséges sem disztribútorra, sem viszonteladóra.
A CS6 bemutatóval egyidőben újabb felhő száll a fejünk fölé, most az Adobe ereget egyet. A felhő havi bérleti díja 50 dollár (49,99 – de ezzel számoljon a birodalmi lépegető), ha egész évre igénybe veszed az Adobe Creative Cloudot – azaz 12x50USD=140eFt. Cserébe hozzájutunk a CS6 alkalmazásokhoz! A szoftver szolgáltatásként történő használata elsőre jó üzletnek tűnik évi 140eFt összegért évente az egyszeri 450 ezer forintos teljes ár. Bár ... érdemes számolni! Az Adobe amúgy viccesen havi 11,5eFt–ot kér azért, hogy ne torrent szájtról töltsd le a szoftverét.
A Creative Cloud a a CS6–tal együtt debütál, az előfizetők két gépre telepíthetik majd a letöltött alkalmazásokat. Az árba 20GB mennyei tárhely is foglaltaik, eszköz- és asztal–szinkronizációt (lassan mindenki mindent szinkronizál, multi vagyok lassan magam is) kínálnak, valamint hozzáférést az Adobe összes touch app–jához. De elérhető lesz a Business Catalyst a webszájtot jó helyen tárolók számára ("nyomjuk a megvett cuccot, mi, Adobe?"), a Typekit, és a Digital Publishing Suite (amelynek több milliós árára most licitált rá az Apple iBooks Author ingyenes verziójával). Az Adobe ígéri, hogy az előfizetésesek számára az egyes verziók valóban újdonságokat kínálnak majd ("ezt ígérni kell? ajjajj" – sírá a Gonosz Almalap –, "és mi lesz a dobozos vevőkkel, azok hülyített verziókat kapnak majd?").
Ősszel fejenként 70 dollárért (havonta? évente? örökre?) Adobe pajtások lehetünk kollégáinkkal, és ne kell várni az elkerülhetetlenre ahhoz, hogy közös felhőben dolgozzunk (vagy hülye joghurt zabáló angyalokat lássunk). Az év során amúgy jön a Muse (vagy bármi is lesz a neve) HTML5/CSS3 szerkesztő és az Edge flashtelen animáció készítő (nicsak, nicsak? amúgy HTML5/CSS3/JS), ezek a már nem béta Lightroom néggyel mind mennek a Creative felhőbe.
Miért jó az előfizetéses rendszer az Adobe–nak? Mert egyenletessé teszi a bevételt, nehezíti a szoftver–kalózkodást (ne feledjük, a BSA egy gitt–egylet, nem szerv, még köszönni sincs joga, nem hogy levezni, nyilvántartás–vezetésre felszólítani...). Valamint a netes eladással egy idő után nem lesz szükséges sem disztribútorra, sem viszonteladóra.
2012. február 7., kedd
Eszter beszól
Ha levelet kapsz. Bár nem tökéletes a megoldás – segítő kéz elkellene –, de azért van élvezeti szint. Jöjjön tehát az, ami a Lion könyvből kimaradt!
AppleScript Editor
Első lépés az AppleScript Editor alkalmazás megnyitása. Az AppleScript amúgy alkalmas alkalmazásokon átívelő programozási feladatok elvégzésére, itt és most csak „faragunk". A faragás tárgya a „Speak Sender and Subject.scpt" fájl lesz, amit persze nem egyszerű megtalálni, mert a Spotlight nem látja, köszönjük Lion! Mi viszont tudjuk, hogy a Macintosh HD (vagy ahogy a merevlemezed elnevezted) > Library > Scripts > Mail Script mappában találod meg. Mivel erre a mappára normális helyzetben nincs írási jogod, ezért amint megnyitottad a fájlt ments azt el valahol a Saját területedre.
A script amúgy nem tesz mást, csak attól függően, hogy nulla, egy vagy sok levél a kiválasztott, nem mond semmit, tudatja, hogy egy levelet kaptál, vagy hogy sok levelet kaptál – Eszter hangján. A scriptet persze lehet csicsázni, bővíteni, én most az alapváltoztatást mutatom meg. Azokat a sorokat kell módosítani, amelyeket piros nyíllal jelöltem, egyszerű gépelés a feladat. Ha nem Gábornak hívnak, akkor ...
Mail Rule
A Mail levélfeldolgozása szabályokkal gyorsítható, könnyíthető és tehető rémálommá. A levelezés szabályokat a Mail > Beállítások alatt találjuk. A legegyszerűbb szabályt alkotjuk meg: bárhonnan is jön új Mail, Eszter bemondja! Evidens, hogy a Run AppleScript mellé azt a helyet add meg, ahová a fentiek szerint átírt „Speak and..." szkriptet mentetted.
Eszter
Esztert az Alma > Rendszerbeállítások > Beszéd > Text to Speach alól hívhatod magadhoz, ha eddig még nem tetted volna meg. Eszter kiválasztása után a Mailt újra kell indítanod.
Hiba
Hiba az, hogy a Mail nem mindig ugrik az új levélre, automatikusan nem mindig az új levél a kiválasztott. Így Eszter gyakorta füllent. Ha azt mondja, nem érkezett új leveled, az azt jelenti, hogy érkezet... Ha valaki segítő kezet nyújtana, és megtanítaná, hogy lehet a legnagyobb azonosító–számú mailt megadni bemeneti paraméterként a szkriptnek, szkriptben, megköszönném, megírnám és fel is használnám.
AppleScript Editor
Első lépés az AppleScript Editor alkalmazás megnyitása. Az AppleScript amúgy alkalmas alkalmazásokon átívelő programozási feladatok elvégzésére, itt és most csak „faragunk". A faragás tárgya a „Speak Sender and Subject.scpt" fájl lesz, amit persze nem egyszerű megtalálni, mert a Spotlight nem látja, köszönjük Lion! Mi viszont tudjuk, hogy a Macintosh HD (vagy ahogy a merevlemezed elnevezted) > Library > Scripts > Mail Script mappában találod meg. Mivel erre a mappára normális helyzetben nincs írási jogod, ezért amint megnyitottad a fájlt ments azt el valahol a Saját területedre.
A script amúgy nem tesz mást, csak attól függően, hogy nulla, egy vagy sok levél a kiválasztott, nem mond semmit, tudatja, hogy egy levelet kaptál, vagy hogy sok levelet kaptál – Eszter hangján. A scriptet persze lehet csicsázni, bővíteni, én most az alapváltoztatást mutatom meg. Azokat a sorokat kell módosítani, amelyeket piros nyíllal jelöltem, egyszerű gépelés a feladat. Ha nem Gábornak hívnak, akkor ...
Mail Rule
A Mail levélfeldolgozása szabályokkal gyorsítható, könnyíthető és tehető rémálommá. A levelezés szabályokat a Mail > Beállítások alatt találjuk. A legegyszerűbb szabályt alkotjuk meg: bárhonnan is jön új Mail, Eszter bemondja! Evidens, hogy a Run AppleScript mellé azt a helyet add meg, ahová a fentiek szerint átírt „Speak and..." szkriptet mentetted.
Eszter
Esztert az Alma > Rendszerbeállítások > Beszéd > Text to Speach alól hívhatod magadhoz, ha eddig még nem tetted volna meg. Eszter kiválasztása után a Mailt újra kell indítanod.
Hiba
Hiba az, hogy a Mail nem mindig ugrik az új levélre, automatikusan nem mindig az új levél a kiválasztott. Így Eszter gyakorta füllent. Ha azt mondja, nem érkezett új leveled, az azt jelenti, hogy érkezet... Ha valaki segítő kezet nyújtana, és megtanítaná, hogy lehet a legnagyobb azonosító–számú mailt megadni bemeneti paraméterként a szkriptnek, szkriptben, megköszönném, megírnám és fel is használnám.
2012. február 6., hétfő
Facebook részvénykibocsátás
Szerintem senki figyelmét sem kerülte el a Facebook részvénykibocsátása, bár a természet és a Malév törekedett erre. A "The Economist" az egyik meghatározó heti gazdasági magazin az angolszász területen - és emiatt a világ maradék részén is - ezzel a címlappal kedveskedett, ami egyben szinte hibátlan összefoglalója is a Facebook részvénykibocsátásnak.
A cím - "Maréknyi dollár" - Bud Spencer filmre hajaz. Mark barátai közül - van vagy 800 millió, ha nem több - a véletlen épp a Nagy Testvért (George Orwell: 1984) és Julius Cézárt dobta ki. A fiatalember (1984. május 14. - 1984? Összeesküvés-elmélet hívők, figyelem!) jelenleg az Arckönyv (angolszász csúf- vagy beceneve a Facebooknak a kifordított The Book of Face) Mindenható Ura, aki a Harvardra járt (de nem fejezte be - akkor. Sokan vannak így, elég Bill Gates nevét megemlíteni, bár talán Steve Jobsé ismerősebben csenghet a blogolvasónak). Az már az Economist gonoszsága, hogy Mark kedvenc dalának a Dire Straits "Money for Nothing"-ot, kedvenc játékának a Monopoly adja meg.
És akkor lássuk Mark falát:
Saját maga: "Jöttem! Láttam! Győztem! Gazdagabb lennék Billnél? lol"
Bill Gates: "Nem! Vigyázz a nyalizókkal ... :O("
Hu Jintao: "Baráti adatmegosztás?" (a Kínai Népköztársaság Elnökének kérdése a "kikényszerített" felhasználó-kiszolgáltatásra utal)
Mitt Romney: "Tudok egy jó adótanácsadót!" (Romney a legesélyesebb republikánus elnökjelölt, gyakran támadják késve közzétett adóbevallása miatt a mormon-hívő nagyvállalkozót)
Görög Gazdasági Miniszter: "Lennél a barátom?"
Larry Page: "A Halálcsillag működésre kész és állíig felfegyverezve." (Larry a Google egyik alapítója és vezetője)
A cím - "Maréknyi dollár" - Bud Spencer filmre hajaz. Mark barátai közül - van vagy 800 millió, ha nem több - a véletlen épp a Nagy Testvért (George Orwell: 1984) és Julius Cézárt dobta ki. A fiatalember (1984. május 14. - 1984? Összeesküvés-elmélet hívők, figyelem!) jelenleg az Arckönyv (angolszász csúf- vagy beceneve a Facebooknak a kifordított The Book of Face) Mindenható Ura, aki a Harvardra járt (de nem fejezte be - akkor. Sokan vannak így, elég Bill Gates nevét megemlíteni, bár talán Steve Jobsé ismerősebben csenghet a blogolvasónak). Az már az Economist gonoszsága, hogy Mark kedvenc dalának a Dire Straits "Money for Nothing"-ot, kedvenc játékának a Monopoly adja meg.
És akkor lássuk Mark falát:
Saját maga: "Jöttem! Láttam! Győztem! Gazdagabb lennék Billnél? lol"
Bill Gates: "Nem! Vigyázz a nyalizókkal ... :O("
Hu Jintao: "Baráti adatmegosztás?" (a Kínai Népköztársaság Elnökének kérdése a "kikényszerített" felhasználó-kiszolgáltatásra utal)
Mitt Romney: "Tudok egy jó adótanácsadót!" (Romney a legesélyesebb republikánus elnökjelölt, gyakran támadják késve közzétett adóbevallása miatt a mormon-hívő nagyvállalkozót)
Görög Gazdasági Miniszter: "Lennél a barátom?"
Larry Page: "A Halálcsillag működésre kész és állíig felfegyverezve." (Larry a Google egyik alapítója és vezetője)
Az Oroszlán visszavág
Péntekenként kikapcsolom az iMacem, mert hétfőig netszünet van, legalábbis iMacileg. Rég néztem már, ezért elleőriztem, és találtam szoftverfrissítést, ráadsául oprendszernyit (10.7.3), nosza, elmenetel előtt letölt, telepít. Nem volt egy száguldó ördög a telepítés, ezért a "telepít és kikapcsol" opcióra vártam vagy negyedórát. Ma reggel gép bekapcsol, logo van, pörgő jel van - más nincs.
Persze, hogy nem az Oroszlán áll bosszút rajtam, mert fikázom folyamatosan, de azért érezhetem így!
Most épp a recovery-re várok ... várok ... már volt újraindulás, most van telepítés. Azért nagy pánik - kernel pánik - nincs, mert a merevlemezem egész tartalma TimeMachine-elt. Így nem veszhet el egyetlen digitális fényképem vagy zeném sem, nem is szólva az aktuális és archívált munkákról.
Persze, hogy nem az Oroszlán áll bosszút rajtam, mert fikázom folyamatosan, de azért érezhetem így!
Most épp a recovery-re várok ... várok ... már volt újraindulás, most van telepítés. Azért nagy pánik - kernel pánik - nincs, mert a merevlemezem egész tartalma TimeMachine-elt. Így nem veszhet el egyetlen digitális fényképem vagy zeném sem, nem is szólva az aktuális és archívált munkákról.
2012. február 1., szerda
Version, Lock meg a Duplicate
Húsz évig használtuk a Save, Save as ... és Close parancsokat. Tök mindegy, hogy az Apple vagy a Microsoft (vagy ami valószínűbb, egy harmadik cég) találta ki, de használata logikus volt. Persze az sem rossz, ha nem kell a mentéssel foglalkozni – vélte az Apple. Ezért a Lionnal eljött a Version, a Lock meg a Duplicate használata. És én ezeket utálom.
Eddig bármilyen programból PDF–et előállítva máris Previewban voltam és ott tudtam dolgozni. Most nem. Ahelyett, hogy dolgoznék, az első annotáló parancs után dönthetek: „Undo Change" (ne dolgozz, dolgoztál már eleget, ne akard ezt, menj haza, felejtsd el) vagy Duplicate. Ha Duplicate, akkor az eddig értelmes fájlnév kibővül egy copy toldalékkal. Az értelmes fájlnév az a név, amire a dokumentum hallgatott abban az alkalmazásban, amiből a PDF–et generáltam. A „copy" toldalék logikus, mert valóban ez egy másolat – csak hogy én nem másolatot akartam, hanem dolgozni az eredeti PDF–en. Igaz, hogy Save.. paranccsal mentve át tudom nevezni – de mi a fenének dolgoztat engem a Macem?
Tudom, túl élhető, megmagyarázható – de a Macben, eddig, az volt jó, hogy nem kellett ideológiát gyártani egy rossz megoldás indoklásához.
Eddig bármilyen programból PDF–et előállítva máris Previewban voltam és ott tudtam dolgozni. Most nem. Ahelyett, hogy dolgoznék, az első annotáló parancs után dönthetek: „Undo Change" (ne dolgozz, dolgoztál már eleget, ne akard ezt, menj haza, felejtsd el) vagy Duplicate. Ha Duplicate, akkor az eddig értelmes fájlnév kibővül egy copy toldalékkal. Az értelmes fájlnév az a név, amire a dokumentum hallgatott abban az alkalmazásban, amiből a PDF–et generáltam. A „copy" toldalék logikus, mert valóban ez egy másolat – csak hogy én nem másolatot akartam, hanem dolgozni az eredeti PDF–en. Igaz, hogy Save.. paranccsal mentve át tudom nevezni – de mi a fenének dolgoztat engem a Macem?
Tudom, túl élhető, megmagyarázható – de a Macben, eddig, az volt jó, hogy nem kellett ideológiát gyártani egy rossz megoldás indoklásához.