A világ jelenleg legértékesebb cégének részvénye utoljára 2004-ben esett annyit, mint az elmúlt napokban, kifulladni látszik hát az iPhone gyártója, nem képes tartani az eddigi hihetetlen növekedési ütemét az Apple?
Az április kilencedikei csúcsról (644 dollár) vagy tíz százalékot gyengült, a fordítás pillanatában (24-én 14:30) 571,7 dolláron állt, ez már a kilencedik napja a lejtmenetnek. A lefelé haladást segíti a mobil eszközhöz való kulcs alkatrészek hiányának híre, az egyik legfontosabb amerikai mobil cég, a Verizon visszaeső iPhone értékesítési adata. Más elemzők (a chartisták) határozottan az Apple további ereszkedésére tesznek.
"Nem lehet időtlen időkig olyan növekedési ütemet fenntartani, mint amilyet az Apple az eltelt éveben, években produkált, egyszer be kell következni a lassulásnak" - bölcselkedett Giri Cherukuri, egy illinosi portfólió menedzser, aki három milliárdos alapot kezel és természetesen Apple-ben is utazik. „Mindig ugyanaz a kérdés, most a görbe tetején vagy alján vagyunk-e?"
A most megjelenő második pénzügyi negyedév (új olvasóknak: az Apple pénzügy negyedéve nem esik egybe a naptári negyedévvel) előrejelzésében 55 százalékos nyereség emelkedést és 48 százalékos bevétel emelkedést vártak a befektetők a Bloomberg adatai szerint. A várakozás mellett szól, hogy a Kínában és másik 21 országban bemutatták az iPhone 4S-t és az új iPadet. Ha az adatok nem érik el a becslést, további esésre lehet számítani.
Múltba tekintve a jövőt látjuk?
A kereskedők és befektetők a múltban keresnek példát az Apple mostani viselkedésére. A gyors árfolyam-irányváltásra a 90-es évek elején találnak példát, akkor is a technológiai cégek produkáltak hasonló eredményt a tőzsdei kereskedésben.
Az április kilenc fordulónapja előtt négy hónap alatt 250 milliárd dollárral nőtt az Apple cég értéke, ez több, mint az IBM jelenlegi értéke. Ilyen számot utoljára a 90-es évek nagy technológiai tőzsde-lufija előtt láttak a monitoron, amikor a Cisco még ennél is többet, nyolc hónap alatt 350 milliárdot értékesedett. A dobogó harmadik helye az Intelé, négy hónap alatt 230 milliárddal.
A Cisco a dicsőséges napok után két hónap alatt 200 milliárdot, az Intel másfél hónap alatt 130 milliárdot vesztett értékéből. A Cisco értéke jelenleg alig ötöde egykori csúcsértékének, az Intel nagyjából a negyede.
Az Apple február vége óta a Standard and Poor (SPX) 500 Index értékének négy százalékát adja. Ilyen befolyással a nemzetközileg is figyelt indexre csupán három másik cég volt az elmúlt tizenhárom év során, a General Electric, a Microsoft és az Exxon Mobil.
Nagyon gyorsan nagyon magasra
"Nagyon gyorsan nagyon magasra jutott" - ez a véleménye az 1,1 milliárdos alapot kezelő pennsylvaniai Malcolm Polleynek. Pedig az elért csúcs nagyon messze van attól, amit sokat idézett szakértők becsülnek, köztük az Almalap által is futtatott Piper Jaffraynél elemző Gene Munster, akinek 1000 dolláros várható részvény-értéke sokakat vásárlásra ösztönzött. Ha az Apple elérné az 1000 dolláros árfolyamot, az első cég lenne, amelynek értéke eléri az egy billiárd dollárt. ($1 trillion - remélem, jól számoltam át, ha nem, sorry)
"Hatalmas vörös jelzés villog" - állítja határozottan Polley.
A kevésbé fanatikus befektetők azt is figyelmeztető jelnek tartják, hogy az Apple lassan kifogy számos kulcs-alkatrészből. A legnagyobb chip-gyártó, a Qualcomm a mi nap jelentette, hogy nem képes eleget gyártani legkeresettebb chipjéből. Ez az a chip, amellyel a mobil-telefon a mobil-hálózathoz csatlakozik.
Az iPhone-ban is használt chipet gyártó Qualcomm vezető gyártója az LTE chipnek is, amely az eddiginél is gyorsabb adatkapcsolatot tesz lehetővé. Munster szerint a San diegoi Qualcomm ezt a chipet szállítja az Apple új iPhone-jához is.
Qualcomm, Verizon Wireless
Ha a Qualcomm nem képes elegendő chipet gyártani, akkor más alkatrésszel is szűkösen áll az Apple. Például a Broadcom ugyan abból a tajvani gyárból vásárol alkatrészt, ahonnan a Qualcomm. Ha a gyár a Qualcommot nem tudja kiszolgálni, akkor hasonló lehet a helyzet más vásárlóival is - legalábbis ez a véleménye Gus Richardnak, aki a félvezető piacért felel a Piper Jaffraynél.
Másik jelentés az iPhone eladás visszaeséséről számolt be. A Verizon Wireless (amerikai iPhone forgalmazó és mobil-szolgáltató) csak 3,2 millió iPhone-t értékesített, ellentétben az előző negyedévvel, amikor az iPhone 4S megjelent, akkor 4,3 millió darabot adott el.
Az iPhone eladás lassulása ellenére egy kivételével 48 elemző szerint az Apple részvényárfolyama tovább nő. Az egyetlen, Edward Zabitsky, ACI Research, eladásra javasolja a részvényt.
Befektetési alapkezelők szerint is emelkedés várható a negyedéves adatok közzététele után. Sőt, ahogy megszoktuk, szerintük az Apple ismét soha korábban nem volt sikerességű negyedévről számol majd be.
"Persze, esett az árfolyam, és olvastuk a Qualcommos hírt is, de kedd este újra csúcsra tör majd az árfolyam" - véli egyikük, Daniel Morgan, befektetési menedzser.
Bloomberg után szabadon.
2012. április 24., kedd
Adobe Cloud: programértékesítés kevesebbért
Az Adobe fontos lépést tett meg a előfizetéses szoftver-használat felé, amellyel új felhasználókat kíván megszerezni és stabilizálni a bevételt az elmúlt évek hányattatásai után.
A cég tegnap mutatta be a Creative Suite legfrissebb verzióját, tervező-porgramjaiból alkotott csomagokat, amelyek olyan jó nevű alkalmazásokból épülnek fel, mint a Photoshop, az Illustrator vagy a Dreamweaver. A szoftver a neten át, ami az Adobe esetén Creative Cloud névre hallgat, is megszerezhető havi ötven dollárért, vagy egy éves szerződés esetén 600 dollárért.
Az előfizetéses rendszer felé mozduló Adobe célja bevételének tervezhetőbbé tétele, ezáltal a részvényárfolyam stabilizálása, amely két kibocsátás között rendszeresen esett. Persze a változtatás kockázatokat is rejt. Az Adobe-nak négy évig kell gyűjteni a havi díjakat a legvastagabb „Master Collection" csomagját használótól ahhoz, hogy annyi bevételre tegyen szert, mintha dobozos termékkén adná azt el 2,600 dollárért.
"Sok minden változik az Adobe-nál" - kezdte rettenetes általánossággal mondandóját az elemző Steve Ashley. „Akinek nem tellet kocsira, most részletben megveheti, kevesebbért."
Az Adobe digitális média szoftvere, azaz a Creative Suite termékek eladása 5-7 százalékkal emelkedhet idén, aki tartásra ajánlja az Adobe részvényeit. "Régebben ez a szegmens tíz százalékos növekedést produkált" - teszi teljessé a képet.
Próbalufik
A bemutatót a San francisco-i de Young Museumban tartották illusztris társaság előtt, szó szerint folyt a pezsgő, miközben a Golden Gate híd sziluettjét közel tíz méteres lufi-hegyek takarták ki, a lufikon az új program-logók voltak láthatók. Néhány elszabadult, arra utalva, az Adobe próba-lufikat ereget az üzlet életben tartására.
A nyomtatott, netes és videó média alkotói számára készülő alkalmazások május vége felé vehetők kézbe, beleértve a két év után megújuló Photoshopot, amely egyik legnagyobb újdonsága a „content-aware", azaz tartalom-felismerő szerkesztés, ez segít valósnak tetsző virtuális tájat festeni egy kép hátterébe. Az új Suite eszközt ad a tábla gépek tartalom és alkalmazás fejlesztői kezébe is. Az Adobe beállt a HTML5 technológia támogatói közé, az új, nyitott kvázi webszabvány váltja fel az Adobe által gondozott Flash technológiát.
Hűséges követők
A legfontosabb változás az előfizetős szoftver használatra való áttérés. A Szilícium völgyi cég (futásnyira az Apple központjától) évtizede hű és kitartó felhasználói új fizetési móddal ismerkednek meg.
A Creative Cloud - egy éves hűségnyilatkozat mellett - ötven, nyilatkozat nélkül hetvenöt dollárba kerül havonta. Cserébe a felhasználó húsz alkalmazást telepíthet Macjére vagy Windowst futtató számítógépére. Az alkalmazások akkor is használhatók, ha nincs élő netes kapcsolat. A díjért az Adobe felhő-alapú szolgáltatást is kínál, amely legfőképp kollégák is kliensek közti adatáramlást hivatott segíteni, a felhő böngészőn át érthető el.
Azok, akik nem frissítenek, havi 30 dollárért felhősödhetnek el - egyenlőre. Az üzleti, csoportos előfizetés ára 70 dollár lesz havonta, de csak az év második felében válik elérhetővé.
"A szoftver-terjesztés új módja ez" - ismeri fel Kevin Lynch, az Adobe CTO-ja. „A naprakészség egyre fontosabb számunkra."
Pénzügyi elemzők előtt tartott tavaly novemberi konferencián Narayen, az Adobe vezetője és számos igazgató társa úgy vélte, hogy több százezer új(!) előfizetője lesz a felhőnek, amely így egy milliárd dollár bevételt generálhat a netes szoftver-terjesztéssel. A közeljövőben biztos megugrik a bevétel.
Táblázatba zárt jövő
"Néhány területen talán nem lesz azonnal kirobbanó siker" - latolgatta az esélyeket Lynch. „A Creative Cloud jó az Adobe-nak és jó a felhasználóknak is. Így, ha a váltás gyorsabb lesz, mint feltételezzük, akkor annak nagyon örülünk. Számtalan táblázatot készítettünk, hogy modellezzük a várható keresletet."
Az Adobe részvénye árfolyama egy év alatt 17 százalékot emelkedett, épp annyit, mint az iparágat jellemző Standard and Poor’s 500 Information Technology Total Return Index.
A befektetők érdeklődése a Suite kibocsátási időpontjának közeledtével arányosan nőtt, ez az elemzők egybecsengő véleménye. Az előfizetéses modell esetén más stratégiát kell alkalmazni, mert megszűnik a Suite kibocsátást követő, lökésszerű bevétel növekedés, és az ebből származó nyereség növekmény is.
"Régóta dolgozom piac-elemzőként, de még nem láttam olyan határozott váltást dobozos értékesítésről előfizetéses modellre, mint ahogy és amilyen sebességgel most az Adobe ezt teszi" - állította Brendan Barnicle, aki épp a múlt hónapban sorolta vissza egy szinttel az Adobe részvényét. „Az Adobe túl sokáig várt ezzel a lépéssel. Bár a menedzsment vagy a pénzügyi részleg számára nagy kihívás a folyamat modellezése."
Írta a Bloomberg News.
A cég tegnap mutatta be a Creative Suite legfrissebb verzióját, tervező-porgramjaiból alkotott csomagokat, amelyek olyan jó nevű alkalmazásokból épülnek fel, mint a Photoshop, az Illustrator vagy a Dreamweaver. A szoftver a neten át, ami az Adobe esetén Creative Cloud névre hallgat, is megszerezhető havi ötven dollárért, vagy egy éves szerződés esetén 600 dollárért.
Az előfizetéses rendszer felé mozduló Adobe célja bevételének tervezhetőbbé tétele, ezáltal a részvényárfolyam stabilizálása, amely két kibocsátás között rendszeresen esett. Persze a változtatás kockázatokat is rejt. Az Adobe-nak négy évig kell gyűjteni a havi díjakat a legvastagabb „Master Collection" csomagját használótól ahhoz, hogy annyi bevételre tegyen szert, mintha dobozos termékkén adná azt el 2,600 dollárért.
"Sok minden változik az Adobe-nál" - kezdte rettenetes általánossággal mondandóját az elemző Steve Ashley. „Akinek nem tellet kocsira, most részletben megveheti, kevesebbért."
Az Adobe digitális média szoftvere, azaz a Creative Suite termékek eladása 5-7 százalékkal emelkedhet idén, aki tartásra ajánlja az Adobe részvényeit. "Régebben ez a szegmens tíz százalékos növekedést produkált" - teszi teljessé a képet.
Próbalufik
A bemutatót a San francisco-i de Young Museumban tartották illusztris társaság előtt, szó szerint folyt a pezsgő, miközben a Golden Gate híd sziluettjét közel tíz méteres lufi-hegyek takarták ki, a lufikon az új program-logók voltak láthatók. Néhány elszabadult, arra utalva, az Adobe próba-lufikat ereget az üzlet életben tartására.
A nyomtatott, netes és videó média alkotói számára készülő alkalmazások május vége felé vehetők kézbe, beleértve a két év után megújuló Photoshopot, amely egyik legnagyobb újdonsága a „content-aware", azaz tartalom-felismerő szerkesztés, ez segít valósnak tetsző virtuális tájat festeni egy kép hátterébe. Az új Suite eszközt ad a tábla gépek tartalom és alkalmazás fejlesztői kezébe is. Az Adobe beállt a HTML5 technológia támogatói közé, az új, nyitott kvázi webszabvány váltja fel az Adobe által gondozott Flash technológiát.
Hűséges követők
A legfontosabb változás az előfizetős szoftver használatra való áttérés. A Szilícium völgyi cég (futásnyira az Apple központjától) évtizede hű és kitartó felhasználói új fizetési móddal ismerkednek meg.
A Creative Cloud - egy éves hűségnyilatkozat mellett - ötven, nyilatkozat nélkül hetvenöt dollárba kerül havonta. Cserébe a felhasználó húsz alkalmazást telepíthet Macjére vagy Windowst futtató számítógépére. Az alkalmazások akkor is használhatók, ha nincs élő netes kapcsolat. A díjért az Adobe felhő-alapú szolgáltatást is kínál, amely legfőképp kollégák is kliensek közti adatáramlást hivatott segíteni, a felhő böngészőn át érthető el.
Azok, akik nem frissítenek, havi 30 dollárért felhősödhetnek el - egyenlőre. Az üzleti, csoportos előfizetés ára 70 dollár lesz havonta, de csak az év második felében válik elérhetővé.
"A szoftver-terjesztés új módja ez" - ismeri fel Kevin Lynch, az Adobe CTO-ja. „A naprakészség egyre fontosabb számunkra."
Pénzügyi elemzők előtt tartott tavaly novemberi konferencián Narayen, az Adobe vezetője és számos igazgató társa úgy vélte, hogy több százezer új(!) előfizetője lesz a felhőnek, amely így egy milliárd dollár bevételt generálhat a netes szoftver-terjesztéssel. A közeljövőben biztos megugrik a bevétel.
Táblázatba zárt jövő
"Néhány területen talán nem lesz azonnal kirobbanó siker" - latolgatta az esélyeket Lynch. „A Creative Cloud jó az Adobe-nak és jó a felhasználóknak is. Így, ha a váltás gyorsabb lesz, mint feltételezzük, akkor annak nagyon örülünk. Számtalan táblázatot készítettünk, hogy modellezzük a várható keresletet."
Az Adobe részvénye árfolyama egy év alatt 17 százalékot emelkedett, épp annyit, mint az iparágat jellemző Standard and Poor’s 500 Information Technology Total Return Index.
A befektetők érdeklődése a Suite kibocsátási időpontjának közeledtével arányosan nőtt, ez az elemzők egybecsengő véleménye. Az előfizetéses modell esetén más stratégiát kell alkalmazni, mert megszűnik a Suite kibocsátást követő, lökésszerű bevétel növekedés, és az ebből származó nyereség növekmény is.
"Régóta dolgozom piac-elemzőként, de még nem láttam olyan határozott váltást dobozos értékesítésről előfizetéses modellre, mint ahogy és amilyen sebességgel most az Adobe ezt teszi" - állította Brendan Barnicle, aki épp a múlt hónapban sorolta vissza egy szinttel az Adobe részvényét. „Az Adobe túl sokáig várt ezzel a lépéssel. Bár a menedzsment vagy a pénzügyi részleg számára nagy kihívás a folyamat modellezése."
Írta a Bloomberg News.
2012. április 23., hétfő
Ma Adobe Creative Suite 6
Ma mutatja be az Adobe a Creative Suite következő, hatossal jelzett programjait. Akit részletesebben érdekel a CS6 bármely része, az számos helyen talál részletes leírást, összehasonlító táblázatot... A CS6 sikeréhez nagy reményt fűz az Adobe, hiszen fölénk kúszik az Adobe felhője, a Creative Cloud.
A hivatalos bejelentés este lesz, a hazai bemutató pedig nem a közeli hetekben, ahogy ezt az összes hazai Adobe-hoz hivatalosan kapcsolódó szerette volna, hanem jó pár hét múlva - majd. (hat hét hit és hat...)
A hivatalos bejelentés este lesz, a hazai bemutató pedig nem a közeli hetekben, ahogy ezt az összes hazai Adobe-hoz hivatalosan kapcsolódó szerette volna, hanem jó pár hét múlva - majd. (hat hét hit és hat...)
2012. április 21., szombat
Az Apple rád vár - állásajánlat
Napjaink szárnyaló gazdasági helyzetében talán teljesen érdektelen, de az Apple ötszáz embert keres írországi munkavégzésre (még jó, hogy nem Walesbe...). A jelenleg 2800 embert foglalkoztató corki központba, innen irányítja az Apple európai tevékenységének egy részét, kell dolgozni annak, aki sikerrel átesik a felvételin.
"Az Európa szerte növekvő üzlet" munkálataiba kell bekapcsolódni, de ennél többet nem tudott meg a Reuters tudósítója. Az Apple Steve Jobs bevezette titkolódzási mániája a munkaügyre is kiterjed - és változatlan. Nem az Apple az egyetlen nemzetközi cég, amelynek irodája van Corkban, megtaláljuk itt a Google-t és a Facebookot is. (Mennyivel szebb lenne a napsütés, ha Cork helyett egy magyar város neve szerepelne. Persze a belengetett internetadó és sms-adó és telefonálási-adó és adó-adó ennek nem sok reményt ad. Nem remény-adó.)
"Az Európa szerte növekvő üzlet" munkálataiba kell bekapcsolódni, de ennél többet nem tudott meg a Reuters tudósítója. Az Apple Steve Jobs bevezette titkolódzási mániája a munkaügyre is kiterjed - és változatlan. Nem az Apple az egyetlen nemzetközi cég, amelynek irodája van Corkban, megtaláljuk itt a Google-t és a Facebookot is. (Mennyivel szebb lenne a napsütés, ha Cork helyett egy magyar város neve szerepelne. Persze a belengetett internetadó és sms-adó és telefonálási-adó és adó-adó ennek nem sok reményt ad. Nem remény-adó.)
2012. április 19., csütörtök
Biztonsági kérdés, az adatgyűjtés kikerülhetetlen eszköze
Egyre több program, szájt és bank érzi úgy, hogy nem elég, hogy jegyezzem meg jelszavát, de a jelszavam és digitális létem érdekében további megjegyzendő kérdésekkel zaklat. Ilyen a biztonsági mentő kérdés, lassan mindenki találkozik vele. „Add meg kedvenc autód" vagy „első szeretőd", "munkahelyi fizetésed"* - ugye ismerős. Ám újabban nem lehet átugrani ezeket a kérdéseket, egyre kevesebb szájt nyugszik bele, hogy nem kívánok további infót rábízni, még az én érdekemben sem. Hadd döntsem már el én, hogy mi az én érdekem. Én vagyok A Felhasználó.
Most az Apple iTunes Store szegezett nekem három adatgyűjtő kérdést. Persze, hogy nem fogok emlékezni arra, hogy mit válaszoltam a kedvenc autóm kérdésre, ezért - már rutinból - gyorsan lefotóztam a kijelzőt. Így, kedves Apple, pont azt érted el, amitől az informatikusok rettegnek, kis (elektronikus) papírdarabon a válasz.
Arról persze nem szól a fáma, hogy az így gyűjtött adatok ("te kinél bankolsz?") mennyit érnek a piacon. És ezek nem önként adott adatok, hanem kicsikartak.
Tej
És a másik nap bolondja, az egyik élelmiszer kereskedelmi lánc (FMCG - mert ilyen rövidítést is ismerünk). Gyerekeknek hirdettek tejesdoboz tervező versenyt - gyanítom, nem az Illustratoros vagy Photoshoppos 3D-s tudásukra kíváncsiak. Lehet a kész művekre szavazni is (link). Ahol meg kell adni a versenyző nevét. Lelkes apuka persze ilyenkor szétspameli (Kazinczy: bravó, Almalap!) a barátait: "Cs***-Kis Henrik" névvel klikkelj.
A Maces felhasználó jó ember, szájt megnyit, név beír ... de ilyen nincs. Mivel mondom, a Maces jó ember, levél a barátnak, jó-apa-vagyok projekt gellert kapott. Vagy tíz perc után jön a mail: "Henrik Cs***-Kis Ezek szerint ez egy honosított játék és fordítva kezeli a családi és utóneveket!" És ekkor a program édesen bekéri nevedet. Meg a mail címedet. Mert küld egy regisztrációs levelet, hogy tényleg te szavaztál-e.
* az új blogger fícsöre, hogy az idézőjeleket idétlenül használja. Köszönjük, Google!
Most az Apple iTunes Store szegezett nekem három adatgyűjtő kérdést. Persze, hogy nem fogok emlékezni arra, hogy mit válaszoltam a kedvenc autóm kérdésre, ezért - már rutinból - gyorsan lefotóztam a kijelzőt. Így, kedves Apple, pont azt érted el, amitől az informatikusok rettegnek, kis (elektronikus) papírdarabon a válasz.
Arról persze nem szól a fáma, hogy az így gyűjtött adatok ("te kinél bankolsz?") mennyit érnek a piacon. És ezek nem önként adott adatok, hanem kicsikartak.
Tej
És a másik nap bolondja, az egyik élelmiszer kereskedelmi lánc (FMCG - mert ilyen rövidítést is ismerünk). Gyerekeknek hirdettek tejesdoboz tervező versenyt - gyanítom, nem az Illustratoros vagy Photoshoppos 3D-s tudásukra kíváncsiak. Lehet a kész művekre szavazni is (link). Ahol meg kell adni a versenyző nevét. Lelkes apuka persze ilyenkor szétspameli (Kazinczy: bravó, Almalap!) a barátait: "Cs***-Kis Henrik" névvel klikkelj.
A Maces felhasználó jó ember, szájt megnyit, név beír ... de ilyen nincs. Mivel mondom, a Maces jó ember, levél a barátnak, jó-apa-vagyok projekt gellert kapott. Vagy tíz perc után jön a mail: "Henrik Cs***-Kis Ezek szerint ez egy honosított játék és fordítva kezeli a családi és utóneveket!" És ekkor a program édesen bekéri nevedet. Meg a mail címedet. Mert küld egy regisztrációs levelet, hogy tényleg te szavaztál-e.
Kedves Tejdoboz!
Ezúton tudatom veled, hogy a K**** A**** nevű felhasználó mail címe bár él, de minden oda küldött leveletek minden bitje pazarlás lesz. A Tejdoboz Marketinges élhet abban a hitben, hogy mekkora ötlet. Csupán azt felejti, hogy a célzott korosztály nem kézzel írt kódexeken nőtt fel - ellentétben vele -, hanem informatikán. Így az adott cégtől érkező maileket hamarabb irányítja a kukába, mint ön ezt elolvasta.
* az új blogger fícsöre, hogy az idézőjeleket idétlenül használja. Köszönjük, Google!
2012. április 18., szerda
MagSafe és az iPad
Az egyik ok, amiért az Apple-t szeretjük, hogy odafigyel az apró részletekre is. Elég, ha csak a hordozható gépek táp kábelére gondolunk, hány MacBook és MacBook Pro és Air életét mentette már meg az, hogy erősb rántásra a kábel elválik a géptől, a mágneses rögzítés enged. Bár. Bár a kis MacBook 12-es anno működve, mit működve?, fájlt töretlenül másolva élte túl az irodai négy méteres repülést, de az akkori árát ismerve, az ötvenezer forint per méter remek magas vérnyomást okozott.
Tegnap előtt életem értelme az életem másik értelmét (iPad) röptette meg tápkábelénél fogva, amelyet állítása szerint persze én helyeztem el hibásan a lábai mellett. (Azóta vettem sárga figyelmeztető szalagot, acél-korlátot...). Az iPad szerencsére túl élte, bár kicsit lazább lett a szerkezete az egyik sarkánál. Ekkor jutott eszembe, miért nem lehet ez a csatlakozó is olyan mágneses. Mágnes már amúgy is van az iPadben, olvass utána a az Apple cover mágneses viharának.
Steve nem hagyná így.
Tegnap előtt életem értelme az életem másik értelmét (iPad) röptette meg tápkábelénél fogva, amelyet állítása szerint persze én helyeztem el hibásan a lábai mellett. (Azóta vettem sárga figyelmeztető szalagot, acél-korlátot...). Az iPad szerencsére túl élte, bár kicsit lazább lett a szerkezete az egyik sarkánál. Ekkor jutott eszembe, miért nem lehet ez a csatlakozó is olyan mágneses. Mágnes már amúgy is van az iPadben, olvass utána a az Apple cover mágneses viharának.
Steve nem hagyná így.
2012. április 17., kedd
Adobe részvény-visszavásárlás
Nem az Apple-t követi az Adobe, amikor szintén részvény visszavásárlásba kezd, ez már a második kör lesz. Az idei pénzügyi évben 1,6 milliárd dollárért vett saját részvényt a vállalat, a terv szerint a 2015-ös évig további két milliárdért fog. A visszavásárlás erősíti az árfolyamot, és növeli a kint maradt részvények értékét.
2012. április 16., hétfő
Ki mennyit adott el?
Egyik kedvenc piackutató cégünk, a Gartner, közzétette a szokásos, első negyedéveket összevető jelentését, ebből csemegézünk, szemezgetünk. A minket nem érintő jó hír, az Államokban az Apple egyre erősebb.
A világ
Az idei első negyedévben 89 millió számítógépet adtak el, ez 1,9 százalékkal több, a tavalyi hasonló időszak adata. Ázsia a várakozáson alul, az EMEA (ide tartozunk mi is) pedig felül teljesített. Az eladásokat végül is nem fogta jelentősen vissza az év eleji merevlemez hiány. Év elején általában az alsó árkategóriás pécéket vásárolják, ezen a területen az amúgy is alacsony árrés nem serkenti a gyártókat. Az Apple viszont a termék és szolgáltatás egységbe ötvözésével képes elnyerni a vásárlók kegyeit. A HP a tavalyi rossz utolsó negyedév után most elég merevlemezt raktározott el ahhoz, hogy ne érintse az említett hiány, ennek is köszönhető a piacrészesedés növelése.
EMEA - Európa, Közel-Kelet és Afrika
Errefelé 6,7 százalékkal több számítógépet adtak el, mint tavaly, szám szerint 28,2 millió darabot. Az átlagot meghaladó növekedés a Windows 7 megjelenésének köszönhető, sok cég várt a beszerzéssel az új operációs rendszer megismeréséig. Érdekes módon a Föld ezen régiójában nőtt az asztali gépek részesedése, elérte az összes eladás 40 százalékát - szintén a Windows 7 hatására. A legnagyobb növekedést az orosz piac mutatta fel.
A grafikonok az eladott pécék és hordozható gépek számadatai alapján készültek, a Gartner ide sorolja a mini-notebook-okat is, de nem a tableteket, így az iPadet sem.
USA
Amerikában 15 és fél millió pécé talált gazdára. A grafikon is mutatja, a piac-vezető HP és az Apple volt csak képes növelni piacrészesedését, a többiek veszítettek, százalékosan nem is keveset, az Acer 25,9 és a Toshiba pedig 19,2 százalékot.
A világ
Az idei első negyedévben 89 millió számítógépet adtak el, ez 1,9 százalékkal több, a tavalyi hasonló időszak adata. Ázsia a várakozáson alul, az EMEA (ide tartozunk mi is) pedig felül teljesített. Az eladásokat végül is nem fogta jelentősen vissza az év eleji merevlemez hiány. Év elején általában az alsó árkategóriás pécéket vásárolják, ezen a területen az amúgy is alacsony árrés nem serkenti a gyártókat. Az Apple viszont a termék és szolgáltatás egységbe ötvözésével képes elnyerni a vásárlók kegyeit. A HP a tavalyi rossz utolsó negyedév után most elég merevlemezt raktározott el ahhoz, hogy ne érintse az említett hiány, ennek is köszönhető a piacrészesedés növelése.
EMEA - Európa, Közel-Kelet és Afrika
Errefelé 6,7 százalékkal több számítógépet adtak el, mint tavaly, szám szerint 28,2 millió darabot. Az átlagot meghaladó növekedés a Windows 7 megjelenésének köszönhető, sok cég várt a beszerzéssel az új operációs rendszer megismeréséig. Érdekes módon a Föld ezen régiójában nőtt az asztali gépek részesedése, elérte az összes eladás 40 százalékát - szintén a Windows 7 hatására. A legnagyobb növekedést az orosz piac mutatta fel.
A grafikonok az eladott pécék és hordozható gépek számadatai alapján készültek, a Gartner ide sorolja a mini-notebook-okat is, de nem a tableteket, így az iPadet sem.
USA
Amerikában 15 és fél millió pécé talált gazdára. A grafikon is mutatja, a piac-vezető HP és az Apple volt csak képes növelni piacrészesedését, a többiek veszítettek, százalékosan nem is keveset, az Acer 25,9 és a Toshiba pedig 19,2 százalékot.
2012. április 14., szombat
Videó a kínai iPad összeszerelésről
Rövid és elegáns betekintést nyerünk a Foxconn egyik kínai üzemének hétköznapjába, ha megnézzük a lenti videót. A nap kezdetén munkástömegek áramlanak a gyárba - és velük együtt félezer álláskereső. Háttér info itt.
2012. április 13., péntek
São Paulo, Avenida Steve Jobs
Valójában nem a brazil Sao Paulo-ban, hanem annak egyik elővárosában (térképileg: mint Tatabánya Budapestnek...) vette fel a gyorsforgalmi út egy szakasza az Apple alapítójának, Steve Jobsnak a nevét. A kérelmező a Foxconn cég volt - látható az iPad és iPhone összeszerelő üzemcsarnoka az út mentén. Szép a beszállítótól, hogy ezt kérelmezte, az önkormányzat meg nem habozott a település egyik nagy munkaadójának a kérését teljesíteni.
2012. április 6., péntek
Szonda Ipsos a Smartmobil konferencián
Mit tudunk az okos-telefonokról?
Nézettebb oldalak:
Egy honlapot lehet nézni számítógépről, mobilról - mindkettőről. A következő listában a százalék értékek azt mutatják, akik az adott oldalt kizárólag mobilról nézik a mobilosok arányában: (P. Mobil nem játszik...)
- 20% a net-használók körében az elterjedtség,
- 64% használja utazás közben netezésre,
- 60% használja tévé nézéssel, rádió hallgatással vagy számítógép használattal egyszerre,
- 20 további alkalmazást telepítettek a mobilra,
- 29 percet neteznek egy átlagos napon a mobilon,
- 3 napnál egy kicsivel több alkalommal használják a mobilt netezésre hetente.
Nézettebb oldalak:
- 81% Facebook
- 75% YouTube
- 62% iwiw
- 60% origo
- 49% index
- 48% port
- 42% startlap
- 41% idokep
- 38% hvg
- 20% blikk
- 5% twitter
Egy honlapot lehet nézni számítógépről, mobilról - mindkettőről. A következő listában a százalék értékek azt mutatják, akik az adott oldalt kizárólag mobilról nézik a mobilosok arányában: (P. Mobil nem játszik...)
- 1% Facebook
- 9% YouTube
- 18% iwiw
- 17% origo
- 9% idokep
- 1% port
- 12% index
- 19% startlap
- 42% twitter
- 18% hvg
- 10% blikk
Javították az Apple kínai beszállítójánál a munkakörülményeket - a dolgozók nem értik, miért kell kevesebbet dolgozniuk
A Bloomberg két híre egymást követte, az első szól a Foxconnál végrehajtott munkakörülmény javításról, a második a dolgozói reakcióról. Hogy a dolog szépségét fokozzuk, 1,2 millió emberről van szó, ennyien dolgoznak az iPhone és iPad gyártásban Kínában.
A kínai vállalat - Hon Hai Precision Industry - a tajvani Foxconn Technology Group egyik „fiók" vállalata. Most több tízezer állást hirdettek meg, hogy a jelenlegi alkalmazottak ne túlórázzanak, illetve legyen hétvégéjük. Az Apple beszállító Foxconn nem önzetlenségből cselekedett, több nemzetközi szerv tette szóvá az áldatlan állapotokat (ami persze nem egyedi Kínában).
A változtatás előtt harmincötezer munkást kérdeztek ki, a felmérés eredménye az összes létező munkaügyi szabály megszegését kimutatta, de legkirívóbb talán az, hogy a túlóráért még alapbért sem fizetett a gyár. Amúgy a sajtót az iPhone összeszerelő üzem tetejéről halálba ugrók története már bejárta, várható volt, hogy az Apple presztízs okokból is lépni fog. Ahogy lépni kell a Dellnek, a HP-nak, az Amazon.com-nak, a Motorola Mobilitynek, a Nokiának, a Sonynak ... és szinte mindegyik kínai gyártást igénybe vevő multinak.
Az új, kétszer húzzuk alá, ember-barátabb megállapodás szerint a heti munkaidő nem haladhatja meg a 49 órát, beleértve a túlórát is - korábban három gyárban is rendszeres volt a 60 órás munkahét. (Végül is ez csak cseppet haladja meg a "8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás"-t, 7x8=56.)
Hogy a munkabért legyen hol elkölteni, a gyárak körüli városokban a Foxconn további házakat és étkezőhelyeket épít. A házépítés azért is szükséges, mert a nyugati emberjogi szervezetek szóvá tették az ágyak váltott használatát. Bevett szokás, hogy annak, aki dolgozik, az ágyában egy épp szabadidejében kulturáltan szórakozó kollégája alszik és vica versa.
A 25 éves Chen Yamei viszont arról panaszkodott, hogy megfeleződött a munkabére az új rendszernek köszönhetően, alig 70eFt-ot keres a korábbi 135eFt-hoz képest. „Mi dolgozni jöttünk ide, nem játszani. Minden pénz számít." - fakadt ki a felméréskészítőknek. Pedig a gyár 16-25 százalékos béremelést is végrehajtott, így a átlag fizetés 63eFt, ami húsz százalékkal a régió átlaga feletti.
"A munka nem túl nehéz, nem túl könnyű, a fizetés rendben van" - állítja a húsz éves Li Wei, aki már egy éve dolgozik itt. „Vagy százezer ember dolgozik ebben a gyárban, ez néha kicsit nyomasztó" - tette hozzá. Ő nyolc, maximum tíz órát dolgozik naponta.
A kínai gondolkodás számára az, hogy kevesebb munkáért ugyanannyi, vagy netán több bért kap valaki, az az adott személy számára azt jelzi, hogy támogatásra szorul, hogy valamiért nem teljes értékű. ("Ismét jöttek és megmondták, mi jó nektek" - idézhetnénk egy szélsőséges véleményt is.)
"Azt mondták nekünk, havonta maximum 36 túlórát csinálhatunk. Azt kell mondjam, sokan nem örülünk ennek. Úgy gondoljuk, 60 túlóra sokkal jobb, mint csak 36." - érvel az igaza mellett a 25 éves Chen Yamei, aki már négy éve itt dolgozik.
Kínában 153 millió ember dolgozik vidéki otthonától távol, ám egyöntetűen állítják, hogy a Foxconn üzemeiben, amelyek messze nagyobbak az átlagosnál, sokkal nagyobb a tisztaság, a biztonság és több kikapcsolódási lehetőséget ajánlanak, mint más helyeketn.
Mivel tölti egy kínai gyári munkás a szabadidejét? Koreai vagy Hong-kongi szappanoperát néz, számítógépes játékot játszik. „Nem járok sehová, nincs is hova. Csak egyszer megyek ki, enni" - mesél izgalmas, kalandokban dús életéről a két éve Foxconn alkalmazott Huang Hai, aki épp hogy 21 múlt. „Ez nagyon jó cég, sokkal jobbak a munka-körülmények, mint másutt. Az első munkámat utáltam itt, a Foxconnál, öt mozdulatot végeztem több ezerszer el egy nap alatt. A mostani sokkal jobb, számítógépeket kezelek."
A kínai vállalat - Hon Hai Precision Industry - a tajvani Foxconn Technology Group egyik „fiók" vállalata. Most több tízezer állást hirdettek meg, hogy a jelenlegi alkalmazottak ne túlórázzanak, illetve legyen hétvégéjük. Az Apple beszállító Foxconn nem önzetlenségből cselekedett, több nemzetközi szerv tette szóvá az áldatlan állapotokat (ami persze nem egyedi Kínában).
A változtatás előtt harmincötezer munkást kérdeztek ki, a felmérés eredménye az összes létező munkaügyi szabály megszegését kimutatta, de legkirívóbb talán az, hogy a túlóráért még alapbért sem fizetett a gyár. Amúgy a sajtót az iPhone összeszerelő üzem tetejéről halálba ugrók története már bejárta, várható volt, hogy az Apple presztízs okokból is lépni fog. Ahogy lépni kell a Dellnek, a HP-nak, az Amazon.com-nak, a Motorola Mobilitynek, a Nokiának, a Sonynak ... és szinte mindegyik kínai gyártást igénybe vevő multinak.
Az új, kétszer húzzuk alá, ember-barátabb megállapodás szerint a heti munkaidő nem haladhatja meg a 49 órát, beleértve a túlórát is - korábban három gyárban is rendszeres volt a 60 órás munkahét. (Végül is ez csak cseppet haladja meg a "8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás"-t, 7x8=56.)
Hogy a munkabért legyen hol elkölteni, a gyárak körüli városokban a Foxconn további házakat és étkezőhelyeket épít. A házépítés azért is szükséges, mert a nyugati emberjogi szervezetek szóvá tették az ágyak váltott használatát. Bevett szokás, hogy annak, aki dolgozik, az ágyában egy épp szabadidejében kulturáltan szórakozó kollégája alszik és vica versa.
A 25 éves Chen Yamei viszont arról panaszkodott, hogy megfeleződött a munkabére az új rendszernek köszönhetően, alig 70eFt-ot keres a korábbi 135eFt-hoz képest. „Mi dolgozni jöttünk ide, nem játszani. Minden pénz számít." - fakadt ki a felméréskészítőknek. Pedig a gyár 16-25 százalékos béremelést is végrehajtott, így a átlag fizetés 63eFt, ami húsz százalékkal a régió átlaga feletti.
"A munka nem túl nehéz, nem túl könnyű, a fizetés rendben van" - állítja a húsz éves Li Wei, aki már egy éve dolgozik itt. „Vagy százezer ember dolgozik ebben a gyárban, ez néha kicsit nyomasztó" - tette hozzá. Ő nyolc, maximum tíz órát dolgozik naponta.
A kínai gondolkodás számára az, hogy kevesebb munkáért ugyanannyi, vagy netán több bért kap valaki, az az adott személy számára azt jelzi, hogy támogatásra szorul, hogy valamiért nem teljes értékű. ("Ismét jöttek és megmondták, mi jó nektek" - idézhetnénk egy szélsőséges véleményt is.)
"Azt mondták nekünk, havonta maximum 36 túlórát csinálhatunk. Azt kell mondjam, sokan nem örülünk ennek. Úgy gondoljuk, 60 túlóra sokkal jobb, mint csak 36." - érvel az igaza mellett a 25 éves Chen Yamei, aki már négy éve itt dolgozik.
Kínában 153 millió ember dolgozik vidéki otthonától távol, ám egyöntetűen állítják, hogy a Foxconn üzemeiben, amelyek messze nagyobbak az átlagosnál, sokkal nagyobb a tisztaság, a biztonság és több kikapcsolódási lehetőséget ajánlanak, mint más helyeketn.
Mivel tölti egy kínai gyári munkás a szabadidejét? Koreai vagy Hong-kongi szappanoperát néz, számítógépes játékot játszik. „Nem járok sehová, nincs is hova. Csak egyszer megyek ki, enni" - mesél izgalmas, kalandokban dús életéről a két éve Foxconn alkalmazott Huang Hai, aki épp hogy 21 múlt. „Ez nagyon jó cég, sokkal jobbak a munka-körülmények, mint másutt. Az első munkámat utáltam itt, a Foxconnál, öt mozdulatot végeztem több ezerszer el egy nap alatt. A mostani sokkal jobb, számítógépeket kezelek."
Megújult a Blogger felülete
Ami a Google tulajdona. Ha lenne Google részvényem, most adnám el. Ritka sz@r lett. Két percig kerestem, hol lehet bejegyzést írni. Viszont az arcomba nyom számtalan nem kívánt Google-s nem is tudom mire jót. Eladni. Eladni. Eladni.
ÉS nem is erről akartam írni...