Úgy tűnik, a Facebook jelenlegi formájában túljutott a csúcson. Ezt erősítik a közösségi média voltát vizsgáló elemzők, és ezt az érzést támasztja alá a sikeresnek semmiképp sem nevezhető részvénykibocsátás. Egy éve havonta tiltottam ki* nem kívánt olvasnivalót a falamról, pár hónapja már hetente, újabban már szinte naponta kényszerülök erre. Ismerőseim száma a tiltásokkal fordított arányban nő, azaz havonta eggyel-kettővel.
Egyedül nem megy
A Facebook (hazai) népszerűségében nagy szerepe volt a közösségi játékoknak, tömegével térek meg a gamerek a Farmville vagy más együtt-játszási lehetőségért. E játékok jó része a Zyngától származott, származik. A Zynga a Faceboook előtt hajtott végre nyilvános részvénykibocsátást, mérsékelt sikerrel.
A két cég elég egymásra utalt, a Facebook népszerűségéhez jelentősen hozzájárulnak a Zynga játékai, a Zyngának pedig legfontosabb platformja a Facebook. Értelemszerűen az egymásrautaltság konfliktust is okoz. A Zynga játékokban (is) valódi pénzért előnyöket lehet vásárolni, a Facebook ezekből a pénzekből egy fillért sem lát. Ezért a Facebook jó egy éve megpróbálta bevezetni a Facebook-pénzt és a felületén „élősködőket" rákényszeríteni ennek használatára - amelyből persze sápot szedett volna. Válaszul a Zynga elkezdte önálló játék-szájtjának kialakítását.
A Facebook lassan kihátrált, a Zynga pedig 250 millió felhasználót szedett csak össze saját szájtján, ami jóval kevesebb, mint a célkitűzés.
Mobil, a meglepetés
Az elemzők szinte egybecsengő véleménye, hogy mindkét cég számára a mobil eszközök ("Köszönjük, iPad!") kezelése jelent meg nem oldott feladatot. Márpedig a Facebookot intenzíven használók egyre inkább csak mobil eszközt - telefon, tablet - használnak.
A Facebook esetén, melynek fő bevételi forrása az oldalán megjelenő fizetett hirdetések, a hirdetések mobilosítása nem halad a kellő sebességgel. Az iPhone-os Facebook alkalmazás például (szerencsére) nem tartalmaz hirdetést. A cég részvényárfolyamát ez befolyásolja, a befektetők profitot várnak azon túl, hogy baráti társaságban elmondhatják: "a Facebook az enyém (is)!"
A Zynga több kihívással néz szembe. Az egyik a játékok életciklusának egyre rövidülő volta, amihez társul az egyre több pénzt igénylő játékfejlesztés. Nem valószínű, hogy a közeljövőben lenne még egy olyan fejőstehén (tudod, BCG-mátrix), mint a Farmville vagy a Cityville. A fejlesztés jellemzően Flashre épül, amelyet az Apple évek óta tagad, és mobil eszközein elérhetetlen. Emiatt a legnépszerűbb és legszabályzottabb környezet - iOS - elérhetetlen a Zynga játékai számára. (Bár az iPad bemutatójára elkészült a Farmville HTML5-CSS3 változata az Apple szponzorációjával.) Mostanra az Adobe is lassan kifelé hátrál a Flash mögül.
És az erős konkurencia - Electronic Arts és társai - mellett lassan ideje lenne új koncepciót is találni a játékokhoz. A "gyűjts, építs, fegyverkezz és gyalulj!" előbb-utóbb a legelvakultabb irodai-játékos számára is dögunalmas lesz, akármilyen köntösbe is öltöztetik.
* Nálam az megy a lecsóba, aki életbölcsességet, cuki kismacskát és vegyélrészt dolgot tol az arcomba.
5 megjegyzés:
személy szerint nagyon elegem van a játékokból...
@thereal boccs, de most vettem csak eszre a kommentjeidet. Ritkan szolnak hozza, nem is szoktam nagyon nezni. Az ismetelteket toroltem.
Amugy nekem is, es az ismeroseim is rauntak. Szenved is a Zynga (is)...
Pár éve még mekkora business volt a fb-os játékokban!
Van most is, csak ez is változik. A hírek szerint most a "kaszinó" játékok termelok a pénzt.
Egyre többen fB-oznak táblagépeken és okostelefonokon, visszaszorul a PC, ezért egyre nehezebb a játékok fejlesztőinek.
Megjegyzés küldése