Tapasztalatunk, hogy a Macre váltási folyamat messze nem ért véget. Az egyik kérdés, ami konzultációk során elhangzik: "hogyan tudom feltenni az Office-t?" Válasz helyett vissza szoktunk kérdezni: "miért kellene feltenni? mire használja az Office-t?"
Mire, milyen környezetben használja az Office-t?
"Doksikat írok, néha kell az Excel is" – válasz esetén érdemes kipróbálni a Macekre előre telepített Pagest, Numberst és Keynote-ot. A bejövő .doc vagy .docx fájlokat a Pages vidáman megnyitja. Próbáljuk a legösszetettebb Word fájlunkat megnyitni Pages-zel! Ha nem tördeli át, ha azt látjuk, amit Wordben, akkor – akkor nincs értelme megvenni vagy előfizetni a Wordre. A Pages File > Export to parancsával pedig Word formátumú fájlt menthetünk.
A Pages-Word átjárhatóságot mi úgy szoktuk tesztelni, hogy rendre megnyitjuk a Pages sablonjait, majd elmentjük Word formátumba. Ezeket a fájlokat megnézzük Wordben. Talán tavaly volt az utolsó ilyen tesztünk, akkor az összes sablonból generált fájl átment. Táblázattal. Több hasábbal. Úszó szövegdobozzal. Stílussal. Egyedül a betűtípusok esetén volt helyettesítés, de ez még Macek közt is megeshet.
Az 5 kontra 95 százalék
Természetesen előfordulhat, hogy olyan funkcióra van szükség, ami csak Office alatt érhető el. Például egy Excel fájl képes másik Excel fájlban tárolt cellákra hivatkozni, a Numbers nem. Az Excelben van Pivot-table (Keresztreferencia vagy kimutatás készítő), a Numbersben nincs.
Nem véletlenül hirdette anno az Apple úgy a Numberst, hogy az "Excel tudásának azt az öt százalékát kínálja, aminél többet az Excel felhasználók 95 százaléka soha nem használt". És ez igaz a Pagesre és a Keynote-ra is.
Ha szükség van az Office-ra, akkor mi az előfizetéses megoldásra szavazunk a dobozos verzió megvételéhez képest. Miért? Mert az előfizetéssel mindig a legfrissebb verziót használhatjuk. Folyamatos a hibajavítás. Megfelelő előfizetés választása esetén akár 30 napon belül is megválhatunk az Office-tól. Azt is érdemes tudni, hogy a Microsoft több féle előfizetést kínál: van olyan, ahol a szoftvert akár a gépeinkre is feltelepíthetjük, van, amelyiknél csak netes felületen használhatjuk. Ez utóbbi lehetőség csökkentett tudásértékkel amúgy ingyen is hozzáférhető – bár ekkor pont annyit tudunk Office-online, mint Pages-akár-offline (net nélkül is megy).
Office 2011 és 365
A 2011-es Office for Mac támogatását a Microsoft október tizedikével befejezi. Ez azt jelenti, hogy a szoftver használható marad, de a Microsoft már nem nyúl hozzá, nem foltoz hibát vagy biztonsági rést. Akinek 2011-es Office-a van, az a 2011-est a szoftver-azonosító-kulcs használatával újratelepítheti.
Az Office újabb verziójának, például az Office 365 telepíthető verziójának megvásárlása és Macre telepítése nem törli le a korábbi Office-t (persze a telepítésnél azért figyeljünk, hová teszi a Micorosft a 365-öt).
2017. július 26., szerda
2017. július 19., szerda
Régi fényképek bedigitalizálása – iOS app
Miközben tízezrével gyártjuk a fényképeket a mobiltelefonnal, némi sóvárgással emlékezünk a papírfotókra, legyenek albumba – tudod, abba a fekete papírúba – lefűzöttek, akár dobozban tároltak. "Be kéne szkennelni" – merül fel időről-időre a gondolat, de a lustaság karonfogva a nehézkességgel mindig győz. Nálam épp most veszített. Oké, még nem, de a nehézkesség már nem indok. Ráleltem az Unfade-re.
Az Unfade ingyen annyit tud, hogy kedvünk legyen majd háromezer forintot kifizetni érte. Ingyen csupán húsz képet "szkennelhetünk" be az iPhone-nal vagy iPaddel. Dobtam is két régebbi képet a MacBook Air tetejére. Föéjük tartva az iPhone-t hamar lett két beszkennelt fotóm. Automatikusan felismert szélekkel, torzítás kisimítva, ahogy kell. Még a kép-kézi-méretezést sem kellett használnom. Ha okosabban sötét lapra teszem a képeket, még pontosabb automatikus körbevágást kapok.
Miután két képet alig fél perc alatt digitalizáltam, így nem volt kérdés, hogy megveszem az alkalmazás Pro verzióját. Az ígéret szerint így férek hozzá a képek eredeti színének helyreállítási képességéhez. Elsőre jelezném, hogy Photoshophoz nem értek, és a hisztogram görbe nem a haverom.
Pedig egy-egy képnél még lenne ereje az embernek a képet PS-ben retusálni, vagy Fotókban, hogy ki ne hagyjam a mindenki gépén ott lévő fegyvert. De pár száz képnél, amennyi egy családi archívum alsó hangon a digitalizáció előtti időkből, soha nem kezdenék hozzá. Vagy igen, de gyűlölném.
A jobbra látható lehetőségeket is csak kipróbáltam – nincs az az Isten, hogy 350 képnél egyesével elnevezzek, meg megadjam a készítés helyét. De lehet, ha ez fontos. Vagy ha nálam türelmesebb vagy.
Kép újra színezése
Bár a neheze, képek szkennelése könnyen, már megvolt, a húsz darabos limit feloldása miatt így is, úgy is megvettem volna a Pro verziót, de ha már megvettem, érdekelt, mennyire tudja újra színezni a valaha volt színes fényképet az Unfade. (A Gonosz Almalap egy fekete-fehér képet ajánlott tesztelni, de azért ennyire nem...)
Az eredmény lentebb látható, tökéletesnek semmiképp sem nevezném, de. Az igazság az, hogy a két kép közül ez az, amelyiknél jobban sikerült a szín helyreállítás, a másiknál nem sokat javult a színezettség.
Az eredeti kép.
A színben feljavított. A szín korrekció valójában szűrő, és ha már van szűrő, akkor számtalan szűrő van – amióta az Insta ezt kitalálta és elterjesztette. (Szűrőkben pont olyan jó vagyok, mint PS-ben, így mea culpa, ha nem Insta, hanem más ötölte ki a szűrő-dolgot.)
Hogy legyen valami áltudományos is, mindkét képet betettem a Fotókba, és ott ránéztem a hisztogram görbékre. Akik értenek hozzá, azok látják, mit tesz a szűrő, a világ maradék lakosa számára pedig legyen a következő felismerés örömöt adó. Az eredeti kép kicsit elvörösödött, a felső hisztogram görbén is látszik, hogy a vörös (red) messze kilóg a kék és zöldhöz képest. Az Unfade hatására a színgörbék (alsó kép) fedik egymást, így a kép színezete szemnek tetszőbb.
Összefoglalva
Kép digitalizálás kis odafigyeléssel nagyon gyors. A kép színhelyreállítás uszkve-cirka jó. A nagy cél, régi papír képek bedigitalizálására az Unfade szuper. Persze, mindig lehetne jobb is. Ki nem?
Az Unfade ingyen annyit tud, hogy kedvünk legyen majd háromezer forintot kifizetni érte. Ingyen csupán húsz képet "szkennelhetünk" be az iPhone-nal vagy iPaddel. Dobtam is két régebbi képet a MacBook Air tetejére. Föéjük tartva az iPhone-t hamar lett két beszkennelt fotóm. Automatikusan felismert szélekkel, torzítás kisimítva, ahogy kell. Még a kép-kézi-méretezést sem kellett használnom. Ha okosabban sötét lapra teszem a képeket, még pontosabb automatikus körbevágást kapok.
Miután két képet alig fél perc alatt digitalizáltam, így nem volt kérdés, hogy megveszem az alkalmazás Pro verzióját. Az ígéret szerint így férek hozzá a képek eredeti színének helyreállítási képességéhez. Elsőre jelezném, hogy Photoshophoz nem értek, és a hisztogram görbe nem a haverom.
Pedig egy-egy képnél még lenne ereje az embernek a képet PS-ben retusálni, vagy Fotókban, hogy ki ne hagyjam a mindenki gépén ott lévő fegyvert. De pár száz képnél, amennyi egy családi archívum alsó hangon a digitalizáció előtti időkből, soha nem kezdenék hozzá. Vagy igen, de gyűlölném.
A jobbra látható lehetőségeket is csak kipróbáltam – nincs az az Isten, hogy 350 képnél egyesével elnevezzek, meg megadjam a készítés helyét. De lehet, ha ez fontos. Vagy ha nálam türelmesebb vagy.
Kép újra színezése
Bár a neheze, képek szkennelése könnyen, már megvolt, a húsz darabos limit feloldása miatt így is, úgy is megvettem volna a Pro verziót, de ha már megvettem, érdekelt, mennyire tudja újra színezni a valaha volt színes fényképet az Unfade. (A Gonosz Almalap egy fekete-fehér képet ajánlott tesztelni, de azért ennyire nem...)
Az eredmény lentebb látható, tökéletesnek semmiképp sem nevezném, de. Az igazság az, hogy a két kép közül ez az, amelyiknél jobban sikerült a szín helyreállítás, a másiknál nem sokat javult a színezettség.
Az eredeti kép.
A színben feljavított. A szín korrekció valójában szűrő, és ha már van szűrő, akkor számtalan szűrő van – amióta az Insta ezt kitalálta és elterjesztette. (Szűrőkben pont olyan jó vagyok, mint PS-ben, így mea culpa, ha nem Insta, hanem más ötölte ki a szűrő-dolgot.)
Hogy legyen valami áltudományos is, mindkét képet betettem a Fotókba, és ott ránéztem a hisztogram görbékre. Akik értenek hozzá, azok látják, mit tesz a szűrő, a világ maradék lakosa számára pedig legyen a következő felismerés örömöt adó. Az eredeti kép kicsit elvörösödött, a felső hisztogram görbén is látszik, hogy a vörös (red) messze kilóg a kék és zöldhöz képest. Az Unfade hatására a színgörbék (alsó kép) fedik egymást, így a kép színezete szemnek tetszőbb.
Összefoglalva
Kép digitalizálás kis odafigyeléssel nagyon gyors. A kép színhelyreállítás uszkve-cirka jó. A nagy cél, régi papír képek bedigitalizálására az Unfade szuper. Persze, mindig lehetne jobb is. Ki nem?
2017. július 17., hétfő
Kövess! Mutatom az utat!
Több kocsival vagy motorral indultok a tengerpartra vagy a hegyekbe? Egy tankolás, váratlan megállás, piros lámpa, torlódás, vizes VB, izraeli elnök vagy hasonló akadály könnyen szétszakítja a menetoszlopot. Ilyenkor jön az őrült telefonálás – no roaming díj! – térképböngészés, lehúzódás, várakozás. Nem is vagyunk egyformák, így van, aki végig letolja a Alicante-ig a 2800 kilométert, más meg három nap alatt teszi meg. És ha a cél egy eldugott tisztás, akkor is jó választás a "Follow: Drive Together" app.
Az app (ingyen letölthető) pont olyan egyszerű, amilyen egyszerűnek lennie kell. Megadhatjuk, hogy honnan-hova megyünk, mi vezetjük a sort vagy csak követjük az utat ismerőt. Ha mi vezetjük a csapatot, akkor jogunk van az út módosítására is, a követők így követők maradnak és nem lesznek eltévedtté. Ennél nem is kell több.
Az App Store szerint 0,99€-ért folyamatosan frissíthetjük az alkalmazást, a fejlesztő honlapja szerint viszont 0,99€-ért akár az összes motorosbanda tag is követhet minket, ennyiért kapunk korlátlan követési lehetőséget. Mindkettő megéri az árát. Szerintem.
Az app (ingyen letölthető) pont olyan egyszerű, amilyen egyszerűnek lennie kell. Megadhatjuk, hogy honnan-hova megyünk, mi vezetjük a sort vagy csak követjük az utat ismerőt. Ha mi vezetjük a csapatot, akkor jogunk van az út módosítására is, a követők így követők maradnak és nem lesznek eltévedtté. Ennél nem is kell több.
Az App Store szerint 0,99€-ért folyamatosan frissíthetjük az alkalmazást, a fejlesztő honlapja szerint viszont 0,99€-ért akár az összes motorosbanda tag is követhet minket, ennyiért kapunk korlátlan követési lehetőséget. Mindkettő megéri az árát. Szerintem.
2017. július 12., szerda
Sok fénykép nyomtatása fájlnévvel
"Szeretnék kinyomtatni sok fényképet kicsiben, egy oldalra ötöt-tizet úgy, hogy legyen alatta a fájlnév!" – jött a feladat. És mindenki Macjén ott a megoldás is: Fotók.
Indítsuk el a Fotókat, válasszuk ki a kinyomtatandó fotókat! (Ez az előbbi elég vicces mondat...) Ha nincsenek a fényképek, képek a Fotókban, akkor be kell importálni őket.
Adjuk ki a Fájl > Nyomtatás parancsot! A képen látható nyomtatási párbeszédablakban már látható, hogy nyertünk. A jobb oldalsávon választhatjuk ki, hogy oldalanként egyesével vagy tömegesen nyomtatunk képet, a tömeges szebben "kontakt" névre hallgat. Válasszuk a Kontaktlapot!
A csúszkán megadhatjuk az oszlopok számát, ezzel kvázi a képek méretét.
A Szöveges feliratokra kattintva pedig kiválaszthatjuk, a kép melyik adatai jelenjenek majd meg a felsoroltak közül.
Ennyi.
Indítsuk el a Fotókat, válasszuk ki a kinyomtatandó fotókat! (Ez az előbbi elég vicces mondat...) Ha nincsenek a fényképek, képek a Fotókban, akkor be kell importálni őket.
Adjuk ki a Fájl > Nyomtatás parancsot! A képen látható nyomtatási párbeszédablakban már látható, hogy nyertünk. A jobb oldalsávon választhatjuk ki, hogy oldalanként egyesével vagy tömegesen nyomtatunk képet, a tömeges szebben "kontakt" névre hallgat. Válasszuk a Kontaktlapot!
A csúszkán megadhatjuk az oszlopok számát, ezzel kvázi a képek méretét.
A Szöveges feliratokra kattintva pedig kiválaszthatjuk, a kép melyik adatai jelenjenek majd meg a felsoroltak közül.
Ennyi.
2017. július 10., hétfő
Külföldön olcsóbb a Mac? (2017/7)
Alapelvek
Tudom, hogy többen rendszeresen olvassátok visszamenőleg is ezeket a bejegyzéseket, de mindig vannak újak, így az ő számukra jöjjön pár alapelv. Az árak a netes Apple Store árai országonként. Az árfolyam az aznapi hazai Raiffeisen deviza közép árfolyama. Ezekből számolja ki a Numbers, majd hasonlítja össze, hogy hol a legolcsóbb vagy hol a legdrágább a Mac. A külföldi árban nincs benne a repjegy, szükséges papírok - például céges vásárlásnál. És nem számolunk a nagyon olcsó, van valahonnan, "persze, hogy van rá gari", számla mentes dolgokkal. A táblázat félig játék, de komoly. Oroszország nem EU tag, tehát az onnan behozott adott értékű eszközöket bizony el kell vámoltatni.
És a közölt számokért felelősséget nem vállalunk, mielőtt vásárolsz, tájékozódj!
Havi komment: Oroszországban nem érdemes vásárolni, és akkor még nem is beszéltünk a fentebb említett vámolási árdrágulásról. Lassan elgondolkodom azon, hogy kiveszem a táblázatból.
Magánszemélyek
Cégeknek
Mac-index
Tavaly nekikezdtünk egy Mac-index kialakításának. A Mac-index, amely várhatóan hónapok során nyeri majd el végleges számítási módját, az egyes országok Mac drágaságát vagy olcsóságát mutatja. Minél kisebb a szám, annál olcsóbb az adott országban a Mac (nettó árat nézve). Ez persze nem jelenti, hogy az összes Mac ott a legolcsóbb. A Mac-index számításánál már figyelembe vettük, hogy hordozható Macből közel négyszer annyit értékesítenek, mint asztali gépből. Az index akkor "finomodik" tovább, ha találunk részletesebb és megbízhatóbb adatsort. Az Apple pár éve már nem közöl bontást a negyedéves jelentésében az eladott Mac típusok szerint.
Aki összevetné a mostani számokat a 2017. januári vagy az előttivel, jelentős eltérést tapasztal. Statisztikus ismerőssel beszélgetve finomítottuk a számítást, ami a számértékeket befolyásolta, de az arányokat - drágább, olcsóbb - nem. Az új számítási módszert az előző havi adatokkal használva előbb-utóbb elkészül az országok indexeit időben ábrázoló grafikon...
Minél kisebb a szám, annál olcsóbb az adott országban a Mac (nettó árat nézve) Oroszországot kivettem, mert brutálisan kilóg a sorból.
2017. július 5., szerda
Automatikus hírlevélgyűjtés Mailben
Az előző bejegyzés kapcsán, amely az el nem olvasott hírlevelektől való gyors szabadulásról szólt, többen írtatok. E levelekből az derült ki, hogy nehezen válunk meg az olvasatlan pár száz hírlevéltől is – ezért most mutatok két módszert arra, hogy miként érdemes kezelni az olvasatlan hírleveleket Macen Mailben.
Első lépés a lustaságé, válasszunk ki egyet az összegyűjtendő hírlevelek közül! Kattintsunk a feladóra és legördülő menüből válasszuk a feladó emailjének kimásolását.
A Postafiók menüből válasszuk ki az Új intelligens postafiók... parancsot! Én megszokásból használom az "okos" jelzőt az intelligens helyett.
A megjelenő párbeszédablakban igazából nincs dolgunk, csupán egy értelmes nevet érdemes adni a létrehozás alatt álló okos mail-gyűjteményünknek.
És az okos mappa azonnal kigyűjti az adott feladótól származó maileket. Természetesen a gyűjtési szabályt módosíthatjuk, további feladókat adhatunk hozzá... A lényeg, hogy a Mail mostantól kigyűjti, az esetemben az Adobe-tól érkező, hírleveleket.
Az okos mappába nem kerülnek át a Bejövő mappából a levelek. Ahányszor az okos mappára kattintunk, a Mail annyiszor végignézi az összes Bejövő levelet és az adott szabálynak megfelelőeket kiválogatja. Ám ha itt törlünk egy levelet, akkor az a Mailből is törlődik.
Az okos mappa azért jobb megoldás, szerintem, mint a következőben bemutatandó, mert a mappa kiválasztásakor generálja a mutatandó mailek listáját, így mindig napra kész. Ráadásul az okos mappák használata esetén egy mail több okos mappa által is listázható, ellentétben a most következő megoldással.
Ugyanakkor ennek a megoldásnak a hátránya, hogy nem csökkenti a Bejövő mappában levő mailek számát – hiszen mindig onnan válogat –, így a nagyon sok mail (több tízezer) okozta kockázatok (lást előző bejegyzés) nem csökken.
Először létre kell hozni azt a mappát (postafiókot), ahová gyűjtjük az adott helyről jövő hírleveleket. A Postafiók menüben találjuk a megfelelő parancsot. Figyeljünk arra, hogy hová hozzuk létre a postafiókot! A Macen létrehozott fiók csak és kizárólag a Macen lesz látható, sem az iCloudos Mailben, sem az iPhone-on, sem a másik Macen! Nagyon ajánlom az iCloud alá való létrehozást!
Ismét érdemes kiválasztani egy hírlevelet. Majd nyissuk meg a Mail > Beállítások > Szabályok párbeszédablakot és szinte már kész is vagyunk.
A szabálynak érdemes értelmes nevet adni, ha később több szabályunk lesz, ne kelljen keresni, melyik mire vonatkozik. Azt, hogy mi történjen a szabályoknak megfelelő levelekkel, azt a panel alján írjuk elő. Az üzenet áthelyezése azt jelenti, hogy a hírlevél többet nem lesz megtalálható a Bejövő mappában, csak abban, ahová áthelyeztük! Mégegyszer: figyelj oda, hogy a cél mappa, cél postafiók az iCloudon legyen, ne a Macen – javaslom erősen! Ha szeretnénk, további utasítást adhatunk arra, hogy a levél váljon olvasottá.
Ennek a megoldásnak az előnye, hogy a levelek kikerülve a Bejövő postafiókból, csökkentik annak méretét. Odafigyelést igényel, hogy a cél postafiókot hol hozzuk létre.
Okos mappa, elegánsabb megoldás
Az okos mappába adott szabálynak megfelelő levelek kerülnek be. Első dolgunk a szabály megadása: "minden Adobe-tól jövő hírlevél" – és ennyi.Első lépés a lustaságé, válasszunk ki egyet az összegyűjtendő hírlevelek közül! Kattintsunk a feladóra és legördülő menüből válasszuk a feladó emailjének kimásolását.
A Postafiók menüből válasszuk ki az Új intelligens postafiók... parancsot! Én megszokásból használom az "okos" jelzőt az intelligens helyett.
A megjelenő párbeszédablakban igazából nincs dolgunk, csupán egy értelmes nevet érdemes adni a létrehozás alatt álló okos mail-gyűjteményünknek.
És az okos mappa azonnal kigyűjti az adott feladótól származó maileket. Természetesen a gyűjtési szabályt módosíthatjuk, további feladókat adhatunk hozzá... A lényeg, hogy a Mail mostantól kigyűjti, az esetemben az Adobe-tól érkező, hírleveleket.
Az okos mappába nem kerülnek át a Bejövő mappából a levelek. Ahányszor az okos mappára kattintunk, a Mail annyiszor végignézi az összes Bejövő levelet és az adott szabálynak megfelelőeket kiválogatja. Ám ha itt törlünk egy levelet, akkor az a Mailből is törlődik.
Az okos mappa azért jobb megoldás, szerintem, mint a következőben bemutatandó, mert a mappa kiválasztásakor generálja a mutatandó mailek listáját, így mindig napra kész. Ráadásul az okos mappák használata esetén egy mail több okos mappa által is listázható, ellentétben a most következő megoldással.
Ugyanakkor ennek a megoldásnak a hátránya, hogy nem csökkenti a Bejövő mappában levő mailek számát – hiszen mindig onnan válogat –, így a nagyon sok mail (több tízezer) okozta kockázatok (lást előző bejegyzés) nem csökken.
Hírlevél kezelés szabályokkal
A Mail, más levelező alkalmazásokhoz hasonlóan, képes az általunk megadott szabályoknak megfelelően feldolgozni a beérkező leveleket. A célunk most az, hogy az adott cégtől (Adobe) érkező hírlevelek egy mappába (postafiókba) gyűljenek össze.Először létre kell hozni azt a mappát (postafiókot), ahová gyűjtjük az adott helyről jövő hírleveleket. A Postafiók menüben találjuk a megfelelő parancsot. Figyeljünk arra, hogy hová hozzuk létre a postafiókot! A Macen létrehozott fiók csak és kizárólag a Macen lesz látható, sem az iCloudos Mailben, sem az iPhone-on, sem a másik Macen! Nagyon ajánlom az iCloud alá való létrehozást!
Ismét érdemes kiválasztani egy hírlevelet. Majd nyissuk meg a Mail > Beállítások > Szabályok párbeszédablakot és szinte már kész is vagyunk.
A szabálynak érdemes értelmes nevet adni, ha később több szabályunk lesz, ne kelljen keresni, melyik mire vonatkozik. Azt, hogy mi történjen a szabályoknak megfelelő levelekkel, azt a panel alján írjuk elő. Az üzenet áthelyezése azt jelenti, hogy a hírlevél többet nem lesz megtalálható a Bejövő mappában, csak abban, ahová áthelyeztük! Mégegyszer: figyelj oda, hogy a cél mappa, cél postafiók az iCloudon legyen, ne a Macen – javaslom erősen! Ha szeretnénk, további utasítást adhatunk arra, hogy a levél váljon olvasottá.
Ennek a megoldásnak az előnye, hogy a levelek kikerülve a Bejövő postafiókból, csökkentik annak méretét. Odafigyelést igényel, hogy a cél postafiókot hol hozzuk létre.
2017. július 3., hétfő
Szabadulás a mailektől a CIB kéretlen hírlevele kapcsán
Email vezérelt az életünk, különösen a munkahelyi életünk. Bár Trumpnak sikerült email helyett Twitteren dolgozni, a többség változatlanul levelez. A leveleket írjuk, küldjük és részben olvassuk. Törölni már jóval kevesebben törlünk. Pedig kellene. A nem olvasott levelektől meg szabaduljunk meg a saját érdekünkben.
Sok olvasatlan email – honnan?
A sok olvasatlan email – a képen egy gyenge kísérlet a gyakorlatban látott több tízezres számokhoz képest – biztonsági kockázat. A nem olvasott leveleket a Macnek kezelni kell, számon tartani, a mailbe foglalt csatolmányokat, képelemeket tárolni, neten töltögetni. Olyan ez, mintha Budapestről naponta lejárnánk a Balatonra strandolni a barátnőnkkel, de úgy csomagolnánk, hogy még síléc is lenne a tetőcsomagtartón. Hülyeség volna, nem tesszük. Bajt okozhat? Elvileg nem. Ahogy a sok olvasatlan email sem. Csak.
De honnan lesz több ezer olvasatlan emailünk? Se perc alatt, ha nem figyelünk. Elutazunk valahová, máris önti ránk a Wizzair, Ryanair, BármiAir a napi egy-két-négy hírlevelét. Meg a Booking.com vagy a másik szállásfoglalós. Kerestél valamit egy webshopban, ahová csak regisztrálni lehetett? Napi hírlevél üzembiztosan jön. Eladtál eBayen? Oszkároztál?
Még az is lehet, hogy egyik sem, csak valahogy az email címed bekerült egy "nyilvános" adatbázisba, amit jó pénzért eladtak, és máris kapom férfi létemre a szülés után szedendő gyógyszerek ajánlatát (ügyes célzás, kedves DM marketinges), vagy bármi hasonló.
Szabadulás 1.
Bármikor olyan emailt kapunk, amit nem akarunk, soha ne legyünk lusták a hírlevélről leiratkozni. A leiratkozási lehetőség kötelező elem, általában négy pontos betűvel a levél alján találjuk meg. A normális szájtnál ennyi a feladat – megnyílik a böngészőben egy oldal, ahol sajnálkoznak, hogy leiratkozunk. (Esetleg kapunk egy mailt(!), hogy leiratkoztunk.)
Szabadulás 2.
A bunkó szájtok esetén különböző adatokat kérnek, íme a CIB példája:
Az ilyen mailt bátran jelöljük meg spamnek, azaz kéretlen levélnek. Két-három CIB-es levél után a Mail tudni fogja, hogy a CIB=spam, CIB=junk és magától oda dobálja a leveleket.
A Mail > Beállítások > Fiókok párbeszédablakban pedig ne felejtsük el beállítani, hogy adott idő után törlődjenek a kéretlen levelek:
De mi legyen a sok olvasatlan levéllel?
Nincs az az Isten, hogy egyesével töröljem őket – ez biztos. De hamar rendet vághatunk kis munkával!
Sok olvasatlan email – honnan?
A sok olvasatlan email – a képen egy gyenge kísérlet a gyakorlatban látott több tízezres számokhoz képest – biztonsági kockázat. A nem olvasott leveleket a Macnek kezelni kell, számon tartani, a mailbe foglalt csatolmányokat, képelemeket tárolni, neten töltögetni. Olyan ez, mintha Budapestről naponta lejárnánk a Balatonra strandolni a barátnőnkkel, de úgy csomagolnánk, hogy még síléc is lenne a tetőcsomagtartón. Hülyeség volna, nem tesszük. Bajt okozhat? Elvileg nem. Ahogy a sok olvasatlan email sem. Csak.
De honnan lesz több ezer olvasatlan emailünk? Se perc alatt, ha nem figyelünk. Elutazunk valahová, máris önti ránk a Wizzair, Ryanair, BármiAir a napi egy-két-négy hírlevelét. Meg a Booking.com vagy a másik szállásfoglalós. Kerestél valamit egy webshopban, ahová csak regisztrálni lehetett? Napi hírlevél üzembiztosan jön. Eladtál eBayen? Oszkároztál?
Még az is lehet, hogy egyik sem, csak valahogy az email címed bekerült egy "nyilvános" adatbázisba, amit jó pénzért eladtak, és máris kapom férfi létemre a szülés után szedendő gyógyszerek ajánlatát (ügyes célzás, kedves DM marketinges), vagy bármi hasonló.
Szabadulás 1.
Bármikor olyan emailt kapunk, amit nem akarunk, soha ne legyünk lusták a hírlevélről leiratkozni. A leiratkozási lehetőség kötelező elem, általában négy pontos betűvel a levél alján találjuk meg. A normális szájtnál ennyi a feladat – megnyílik a böngészőben egy oldal, ahol sajnálkoznak, hogy leiratkozunk. (Esetleg kapunk egy mailt(!), hogy leiratkoztunk.)
Szabadulás 2.
A bunkó szájtok esetén különböző adatokat kérnek, íme a CIB példája:
Az ilyen mailt bátran jelöljük meg spamnek, azaz kéretlen levélnek. Két-három CIB-es levél után a Mail tudni fogja, hogy a CIB=spam, CIB=junk és magától oda dobálja a leveleket.
A Mail > Beállítások > Fiókok párbeszédablakban pedig ne felejtsük el beállítani, hogy adott idő után törlődjenek a kéretlen levelek:
De mi legyen a sok olvasatlan levéllel?
Nincs az az Isten, hogy egyesével töröljem őket – ez biztos. De hamar rendet vághatunk kis munkával!
- Keressük meg egy levelet az egyik elveszítendő hírlevél küldőtől.
- Az alján levő link segítségével iratkozzunk le.
- A levél fejlécében a képen látható módon keressünk ár a feladó összes levelére. Minél több olvasatlan levelünk van, annál türelmesebben várjunk.
- Az elős levelünk már ki van jelölve a találati listán. A Mail > Szerkesztés > Összes kijelölése paranccsal jelöljük ki az összeset!
- Dobjuk ki a leveleket a kukába. (A kuka automatikus ürítése is legyen beállítva, az előző képen látható az is. Érdemes harminc napra állítani, hogy ha valami még is kellene, akkor ne sírjunk.)
- És ismételjük meg ezt a következő nem kívánt hírlevél-küldővel.