A Mac.
Az iPod.
Az iPhone.
És most az iPad, Steve Jobsnak és csapatának legújabb fejlesztése.
Mitől sikeres az Apple?
Miért nem utánozzák sikerrel?
Nem tudnák?
Gondolkozz stratégiában, gondolkozz egyszerűségben és jusson eszedbe az Apple elhíresült reklámkampánya: Think different (Gondold másképp)!
1. Kösd össze a pontokat!
Idézd fel azt a kínt és küzdelmet, amit egy vágyott és megszerzett eszköz megtanulása és megismerése okozott legutoljára. Az Apple fáradhatatlanul úgy tesz, mintha a nyilvánvaló dolgokat valósítana meg: "hogy hogy ez másnak nem jutott eszébe?" A mobiltelefon esetében logikus, hogy mindenhová magunkkal hurcoljuk, de ki akart korábban a mobilon játszani, részvényárfolyamot ellenőrizni, vagy várt el a telefontól számítógép-képességeket? Sok dolog nem is annyira nyilvánvaló, amíg valaki fel nem találja.
2. Kérdezd meg: mi lenne ha?
Az egyszerűsítési-, összekapcsolási- vagy elhanyagolási szándék remek kiinduló pontja az ötletelésnek. Az ilyenkor elhangzó gondolatok végig gondolt mérlegelése a "mi lenne ha?". Mi lenne, ha akkor is olvashatnám az emailjeimet, ha nem vagyok az asztalom előtt - tetszene ez az embereknek? Ha magammal vihetném az asztali számítógépem minden tudását - tetszene ez az embereknek?
3. Próbáld kisebben vagy nagyobban!
Igazi technikai paradoxon, miközben folyamatosan a miniatürizálás bűvöletében él az informatika- és szórakoztató-iparág, a kijelzők és a tévé-képernyők egyre nagyobbakká nőnek. A méret számít, de nem minden. Lehetőségeket ad. Alternatívát kínál. Befolyásolja a használat módját. Másra hív az asztalodon tornyosuló három 30 inches kijelző és másra a repülőgépen az előző űlés fejtámlájába szorított pár hüvelykes.
4. Kockáztass!
Van, ami bejön, van ami nem, és van, aki forrón szereti. Ne feledjük, az Apple lehetett volna a személyi számítógép piac meghatározó szereplője, de a pécék (=personal computers :) szaporodtak jobban el. Ennek persze számos oka volt - ki az oktatási, ki az üzleti piacra koncentrált. Az Apple később a Pepsi volt vezetőjével, Scullyval, megpróbálta a cég teljes átpozícionálását - nem kellett volna. A 2000-es években az Apple-t újra a szenvedély hajtja, a tökéletes eszközök megalkotása iránti szenvedélyes vágy, erőforrása a visszatért alapító, Steve Jobs.
5. Légy fiatalabb vagy öregebb!
Miközben a fiatalabb korosztály körében szinte kultikus tárggyá, a közösségi befogadás nélkülözhetetlen tárgyává lesz némely Apple termék, ne feledkezzünk meg az idősebbekről, akik életüket teszik teljesebbé, könnyebbé más Apple termékkel, alkalmazással. A kor nem mindig demográfiai fogalom. A vásárlói profilok ismerete beszédes.
6. Elegancia és egyszerűség
Ahelyett, hogy kódokat kellene megtanulni, vagy egy idegen nyelvvel felérő 'utasítás-készlet' ismeretét elsajátítani, mennyivel egyszerűbb az ujjunkkal rábökni egy piktogramra? Íme, a grafikai felhasználói felület! Az Apple össze fejlesztését áthatja, befolyásolja, meghatározza az egyszerűségre törekvés. A kevesebb mindig több, amikor telepíteni, üzemeltetni, szolgáltatni kell - magas szinvonalon.
Ne feledjük a személyes vezetés varázsát és a cég-kulktúra alá nem becsülhető hatását.
Steve unikum, magával versenyez, szívós értékesítő, ő az az ember, aki célul tűzte ki, hogy a digitális-életünket uralja eszközeivel. És mi alig várjuk, hogy megtegye.
Vince Crew írásának fordítása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése