Pontosabban nem felém, hanem az a Smart felé, amely a budapesti Nagykörúton oly bájosan kikanyarodott nem jobbra, hanem két gyalogos zebrán áthajtva balra, a megállóból induló villamos elé, mert a félgömb-zár miatt a forgalomba besorolni nem tudott a fél kézzel mobilozó. fél kézzel vezető sofőr. Ez lényegtelen, mert a csilingelő villamos oldalán végig hatalmas MacBook hirdetés húzódott. (Próbáltam fél kézzel fényképezni, fél kézzel vezetni - nem sikerült).
Persze az is lehet, hogy már fél éve ilyen matricás villamosok járnak a Nagykörúton, nekem csak most tűnt fel. Tetszik.
2010. október 28., csütörtök
iMovie 11 - részletesebben
Az Apple videók alapján részletesebben mondom el, mit tud az új iMovie 11.
2010. október 25., hétfő
2010. október 22., péntek
Nyerj Apple-logós pólót, baseball sapkát!
Fordíts magyarra a következő Apple szlogent (http://training.apple.com/ oldalon az eredeti:
Fuel your mind.
Reach your potential.
Szempont, hogy minél magyarabbul legyen (érd el a potenciálod például magyarul van, de nem magyarabbul). Előny, ha a hossz hasonló az angolhoz. Még nagyobb előny, ha a jelentés tartalma sem tér el nagyon az angol verzióétól. Megoldásokat commentbe vagy mailbe várom.
Momentán a:
Töltsd fel (az) agyad.
Érd el tehetséged.
vezet - a második az botladozó...
Fuel your mind.
Reach your potential.
Szempont, hogy minél magyarabbul legyen (érd el a potenciálod például magyarul van, de nem magyarabbul). Előny, ha a hossz hasonló az angolhoz. Még nagyobb előny, ha a jelentés tartalma sem tér el nagyon az angol verzióétól. Megoldásokat commentbe vagy mailbe várom.
Momentán a:
Töltsd fel (az) agyad.
Érd el tehetséged.
vezet - a második az botladozó...
2010. október 15., péntek
München, AATC konferencia III.
És amiért valójában Münchenbe jöttem.
WW Training & Certification
Ez volt a nyitó előadás, amelyet kedves szőke hölgy tartott Cupertino-ból. Kiderült, hogy minden mindenütt fejlődik, az EMEIA régió is, bár nem mindig úgy, ahogy kellene. A jövőről épp úgy nem tudott semmit sem mondani, mint ahogy az Apple sem szokott soha, a most huszadiki sajtótájékoztató kapcsán ezen különösen kellemesen elszórakoztunk, elidőztünk. Elmondta, hogy a vizsgázók (AATC) egyre inkább IT vizsgát tesznek le, eddig a Pro viszgák vezettek. Ráadásul IT trainerből jóval kevesebb van, mint Pro oktatóból.
EMEIA Training & Certification
Más grafikonon ábrázolva láttuk viszont az előbb, mint régió, mutatott adatokat. Pontosabban csak sejtéseket és arányokat, mert az Apple - what a surprise - a grafikon függőleges tengelyének számozására nem hajlandó. Ezért persze általános iskolában egyes jár, viszont Jobs nem iskolaigazgató. Örömmel láttuk viszont, hogy kis hazánk AATC gazdag, Lengyelországban van csak hozzánk hasonlóan három AATC. Apple által elismert oktatási intézménnyé nem csak válni lehet, de a cím valóban elveszthető, idén sok más mellett elbukta 13 angol és 13 francia vállalkozás is az AATC címkét.
End User Opportunity - Apple Consultant Network
Két remekül előadó után már kijárt egy kevésbé remek, ráadásul az ACN - vigyázó szemünkkel megfelelő irányba tekintve - nem is létezik. (Gonoszék szerint csak iPaden.) Elvileg bárki, bármelyik szervezet kezdeményezheti, hogy tagja legyen az ACN-nek, ennek legfőbb feltétele az, hogy az Apple-től és annak értékesítési csatornáitól független legyen. Így amikor a kedves vásárlónak okos tanácsra van szükséges, akkor az Apple vizsgákkal rendelkező ACN-hez fordulhat, hogy segítsen. Persze, ha van ilyen. Kelet-Európában nincs, Ausztria egy vállalkozással bír. ACN-né válni egyébként nem tűnik rossz döntésnek. Egyfelől le kell tenni minél több Apple vizsgát és van éves tagdíj, másfelől minden szoftverből jár a demo példány.
AATC/E Opportuninty - Exploring the Studio Series
Az előző álmosító előadó után Dél-Afrikából érkezett úr robbant a színpadra, aki visszatért az első előadás kapcsán már emlegetett jövőképre. Szerinte két féle ember van az Apple jövőjével kapcsolatban, az egyik semmit sem tud róla, a másik pedig szintén semmit sem tud róla. Nagyjából ebben a stílusban haladt is tovább. A talányos cím - gondolom, ahogy én, úgy sokan a Final Cut Studio körül kapisgáltak - arra utal, hogy az Apple szerint a Final Cut oktatás remek eredményeket mutat fel, de a Motion, Color és a többi alkotó elem messze-messze (nem vásár!) lemaradt mögöttük. Erre próbáltak, próbálnak megoldást találni. A hazai tapasztalat egyébként tényleg az, hogy amíg évente négy-nyolc Final Cut csoport összejön és "leoktatódik", addig a Motionre vagy Colorra egyszerűen nincs igény. Sokan nem is használják a Final Cut Studio többi szoftverét - mert másikat haasználnak helyette, vagy mert még soha sem szorultak rá, hogy kinyissák.
Prometric Update
A Prometric az Apple partnere vagy inkább fordítva? Az AATC jogosult netes vizsgáztatásra az Apple "tárgyaiból", a használt rendszer a Prometric rendszerére telepszik rá, a vizsgához a vouchereket a Prometrictől kell rendelni. Nos, ez lesz egyszerűbb. (Ez tipikusan az az előadás volt, ami "a jusson már szóhoz szegény, ha sokat keresünk rajta" és a "fizetett, hogy itt legyen, mert keres rajtunk rengeteget" ötvözete.)
AATC Marketing
Workshop with Apple on creating an Apple Designed Website and improve your training message.
Nem véletlenül másoltam ide az angol szöveget is, mert ebéd előtt kiakasztottak.
- Szerinted milyennek kell lenni egy jó weblapnak?
- Hát szépnek, informatívnak, amin könnyű eligazodni, és rajta minden, ami fontos.
A kedves előadó, nevét fedje a jótékony homály, épp a fenti választ adta. Majd mutatott egy Apple fekete-fehér-szürke-zöld oldal-csomagot, ami (1) szép, (2) informatív, (3) struktúrált és (4) volt. Az erre az előadásra szánt időből ekkorra eltelt öt perc, negyven maradt. Az Apple nemrég kiadott egy negyven oldalas brossúrát, hogy egy AATC-nek mit kell és mit hogyan kell feltüntetni a honlapján. Nos, az első a helyes Apple logó használat. ("Igen, ez csak egy minta, erre tényleg nem figyeltem." "A cég neve? Ja, az ezen nincs. de hely sincs számára") A brossúra szerint a szájton át jelentkezni lehessen - végül is lehet, csak manuális a visszaigazolás. És lehessen lemondani az oktatást ("Valahová kell egy ilyen menüpont").
Grrrrr. Hrrrrr.
Az AATCk nagy többsége nem kötődik viszonteladóhoz (mint nálunk az iStyle-hoz vagy az XMS-hez). Ezért szinte mindegyikük igyekszik megállapodni az Apple viszonteladói csatornához tartozókkal programjaik értékesítéséről. Másrészt, a jelenleg érvényes viszonteladói modell szerint a viszonteladók számára árrés növelő tényező, ha Apple oktatást ajánlanak a honlapjukon. Azaz, az AATC oktatásait valahogy bele kell fűzni több honlapba. Erre pedig a bemutatott statikus változat alkalmatlan. Ráadásul úgy lenne érdemes befűzni, hogy a szolgáltató (AATC) oldali változások (időpont, ár, beteltség...) azonnal látszódjanak a kínáló oldalán.
Az Apple marketingje által kitalált honlap viszont épp csak annyira nem egyszerű, hogy iWebbel is elkészíthető legyen.
WW Training & Certification
Ez volt a nyitó előadás, amelyet kedves szőke hölgy tartott Cupertino-ból. Kiderült, hogy minden mindenütt fejlődik, az EMEIA régió is, bár nem mindig úgy, ahogy kellene. A jövőről épp úgy nem tudott semmit sem mondani, mint ahogy az Apple sem szokott soha, a most huszadiki sajtótájékoztató kapcsán ezen különösen kellemesen elszórakoztunk, elidőztünk. Elmondta, hogy a vizsgázók (AATC) egyre inkább IT vizsgát tesznek le, eddig a Pro viszgák vezettek. Ráadásul IT trainerből jóval kevesebb van, mint Pro oktatóból.
EMEIA Training & Certification
Más grafikonon ábrázolva láttuk viszont az előbb, mint régió, mutatott adatokat. Pontosabban csak sejtéseket és arányokat, mert az Apple - what a surprise - a grafikon függőleges tengelyének számozására nem hajlandó. Ezért persze általános iskolában egyes jár, viszont Jobs nem iskolaigazgató. Örömmel láttuk viszont, hogy kis hazánk AATC gazdag, Lengyelországban van csak hozzánk hasonlóan három AATC. Apple által elismert oktatási intézménnyé nem csak válni lehet, de a cím valóban elveszthető, idén sok más mellett elbukta 13 angol és 13 francia vállalkozás is az AATC címkét.
End User Opportunity - Apple Consultant Network
Két remekül előadó után már kijárt egy kevésbé remek, ráadásul az ACN - vigyázó szemünkkel megfelelő irányba tekintve - nem is létezik. (Gonoszék szerint csak iPaden.) Elvileg bárki, bármelyik szervezet kezdeményezheti, hogy tagja legyen az ACN-nek, ennek legfőbb feltétele az, hogy az Apple-től és annak értékesítési csatornáitól független legyen. Így amikor a kedves vásárlónak okos tanácsra van szükséges, akkor az Apple vizsgákkal rendelkező ACN-hez fordulhat, hogy segítsen. Persze, ha van ilyen. Kelet-Európában nincs, Ausztria egy vállalkozással bír. ACN-né válni egyébként nem tűnik rossz döntésnek. Egyfelől le kell tenni minél több Apple vizsgát és van éves tagdíj, másfelől minden szoftverből jár a demo példány.
AATC/E Opportuninty - Exploring the Studio Series
Az előző álmosító előadó után Dél-Afrikából érkezett úr robbant a színpadra, aki visszatért az első előadás kapcsán már emlegetett jövőképre. Szerinte két féle ember van az Apple jövőjével kapcsolatban, az egyik semmit sem tud róla, a másik pedig szintén semmit sem tud róla. Nagyjából ebben a stílusban haladt is tovább. A talányos cím - gondolom, ahogy én, úgy sokan a Final Cut Studio körül kapisgáltak - arra utal, hogy az Apple szerint a Final Cut oktatás remek eredményeket mutat fel, de a Motion, Color és a többi alkotó elem messze-messze (nem vásár!) lemaradt mögöttük. Erre próbáltak, próbálnak megoldást találni. A hazai tapasztalat egyébként tényleg az, hogy amíg évente négy-nyolc Final Cut csoport összejön és "leoktatódik", addig a Motionre vagy Colorra egyszerűen nincs igény. Sokan nem is használják a Final Cut Studio többi szoftverét - mert másikat haasználnak helyette, vagy mert még soha sem szorultak rá, hogy kinyissák.
Prometric Update
A Prometric az Apple partnere vagy inkább fordítva? Az AATC jogosult netes vizsgáztatásra az Apple "tárgyaiból", a használt rendszer a Prometric rendszerére telepszik rá, a vizsgához a vouchereket a Prometrictől kell rendelni. Nos, ez lesz egyszerűbb. (Ez tipikusan az az előadás volt, ami "a jusson már szóhoz szegény, ha sokat keresünk rajta" és a "fizetett, hogy itt legyen, mert keres rajtunk rengeteget" ötvözete.)
AATC Marketing
Workshop with Apple on creating an Apple Designed Website and improve your training message.
Nem véletlenül másoltam ide az angol szöveget is, mert ebéd előtt kiakasztottak.
- Szerinted milyennek kell lenni egy jó weblapnak?
- Hát szépnek, informatívnak, amin könnyű eligazodni, és rajta minden, ami fontos.
A kedves előadó, nevét fedje a jótékony homály, épp a fenti választ adta. Majd mutatott egy Apple fekete-fehér-szürke-zöld oldal-csomagot, ami (1) szép, (2) informatív, (3) struktúrált és (4) volt. Az erre az előadásra szánt időből ekkorra eltelt öt perc, negyven maradt. Az Apple nemrég kiadott egy negyven oldalas brossúrát, hogy egy AATC-nek mit kell és mit hogyan kell feltüntetni a honlapján. Nos, az első a helyes Apple logó használat. ("Igen, ez csak egy minta, erre tényleg nem figyeltem." "A cég neve? Ja, az ezen nincs. de hely sincs számára") A brossúra szerint a szájton át jelentkezni lehessen - végül is lehet, csak manuális a visszaigazolás. És lehessen lemondani az oktatást ("Valahová kell egy ilyen menüpont").
Grrrrr. Hrrrrr.
Az AATCk nagy többsége nem kötődik viszonteladóhoz (mint nálunk az iStyle-hoz vagy az XMS-hez). Ezért szinte mindegyikük igyekszik megállapodni az Apple viszonteladói csatornához tartozókkal programjaik értékesítéséről. Másrészt, a jelenleg érvényes viszonteladói modell szerint a viszonteladók számára árrés növelő tényező, ha Apple oktatást ajánlanak a honlapjukon. Azaz, az AATC oktatásait valahogy bele kell fűzni több honlapba. Erre pedig a bemutatott statikus változat alkalmatlan. Ráadásul úgy lenne érdemes befűzni, hogy a szolgáltató (AATC) oldali változások (időpont, ár, beteltség...) azonnal látszódjanak a kínáló oldalán.
Az Apple marketingje által kitalált honlap viszont épp csak annyira nem egyszerű, hogy iWebbel is elkészíthető legyen.
München, AATC konferencia II.
Tele meglepetéssel az élet. Hová lett a német szervezettség?
Tegnap este hatkor kezdődött a hivatalos AATC konferencia program a Hilton legfelső szintjén lévő teremben bor- és sörfogyasztási lehetőséggel. A beköszöntő beszédből kiderült, hogy a hetedik éve megrendezett találkozó (AATC/e - az Apple elismerte oktatási helyek) idén rekordott döntött, kétszáznál több résztvevő 37 országból, jellemzően Európából, bár India és Egyiptom is befigyelt. A névjegyes felszólítás is értelmet nyert, 15 perc alatt kellett minél több névjegyet cserélni, a nyertes - büszkeségen túl (36 darab) egy pólót nyert. Az ötlet viszont tetszetős, hiszen a jelenlévők fele először vett részt AATC Konferencián. A negyedóra nagyot lendített az ismerkedési kedven.
Egy óra zsibongás után buszokkal megindultunk Das Zeehaus (ha ezt rosszul írom, az csak azt mutatja, nem németes voltam) felé. A 200+ ember megrohanta a 15. emeleten a lifteket, hogy lejusson a földszintre (fogadásra alkalmas méretű terem a földszinten is lett volna). A buszokra szépen, kultúráltan száltunk fel, majd le, mert a fellépésnél senki sem számolt, lesz-e még űlőhely. Majd a busz fél órát araszolt a helyi csúcsforgalomban - a hely gyalog negyedórára van, tesztelve.
Das Zeehaus nevében zee, valójában jóképességű bajor étterem-kocsma, ahol svéd-asztalról lehetett fogyasztani. Ez utóbbi nem volt a hely specialitása, így elég zegzúgos helyeken lehetett étekre bukkanni. Ahogy vártam, minden asztalra jutott véletlenül egy Apple-ös, aki négy órán át hallgatta a vadabbnál vadabb ötleteket, próbált infot szerezni az egyes AATC-k, országok viszonyairól. Mondhatom, hogy Ungarn unikum a számukra. Pedig voltak Minszkből, Rigából.
Számtalan angol résztvevő mindegyike pörgő oktatásról számolt be, a newcastle-i AATC 900 (kilencszáz) hallgatót tud ebben az évben magamögött. Az egyetlen szlovén AATC öröme megegyezett a miénkkel, az új viszonteladó-besoroló rendszer számtalan Mac OS X és szerver vizsgát hozott nekik is. Igaz, Szlovéniában minden tárgyból - Aperture, Final Cut és Logic - csak egyetlen oktató van, ellenben a hazai tól kinálattal (kivéve az Aperture-t).
Tegnap este hatkor kezdődött a hivatalos AATC konferencia program a Hilton legfelső szintjén lévő teremben bor- és sörfogyasztási lehetőséggel. A beköszöntő beszédből kiderült, hogy a hetedik éve megrendezett találkozó (AATC/e - az Apple elismerte oktatási helyek) idén rekordott döntött, kétszáznál több résztvevő 37 országból, jellemzően Európából, bár India és Egyiptom is befigyelt. A névjegyes felszólítás is értelmet nyert, 15 perc alatt kellett minél több névjegyet cserélni, a nyertes - büszkeségen túl (36 darab) egy pólót nyert. Az ötlet viszont tetszetős, hiszen a jelenlévők fele először vett részt AATC Konferencián. A negyedóra nagyot lendített az ismerkedési kedven.
Egy óra zsibongás után buszokkal megindultunk Das Zeehaus (ha ezt rosszul írom, az csak azt mutatja, nem németes voltam) felé. A 200+ ember megrohanta a 15. emeleten a lifteket, hogy lejusson a földszintre (fogadásra alkalmas méretű terem a földszinten is lett volna). A buszokra szépen, kultúráltan száltunk fel, majd le, mert a fellépésnél senki sem számolt, lesz-e még űlőhely. Majd a busz fél órát araszolt a helyi csúcsforgalomban - a hely gyalog negyedórára van, tesztelve.
Das Zeehaus nevében zee, valójában jóképességű bajor étterem-kocsma, ahol svéd-asztalról lehetett fogyasztani. Ez utóbbi nem volt a hely specialitása, így elég zegzúgos helyeken lehetett étekre bukkanni. Ahogy vártam, minden asztalra jutott véletlenül egy Apple-ös, aki négy órán át hallgatta a vadabbnál vadabb ötleteket, próbált infot szerezni az egyes AATC-k, országok viszonyairól. Mondhatom, hogy Ungarn unikum a számukra. Pedig voltak Minszkből, Rigából.
Számtalan angol résztvevő mindegyike pörgő oktatásról számolt be, a newcastle-i AATC 900 (kilencszáz) hallgatót tud ebben az évben magamögött. Az egyetlen szlovén AATC öröme megegyezett a miénkkel, az új viszonteladó-besoroló rendszer számtalan Mac OS X és szerver vizsgát hozott nekik is. Igaz, Szlovéniában minden tárgyból - Aperture, Final Cut és Logic - csak egyetlen oktató van, ellenben a hazai tól kinálattal (kivéve az Aperture-t).
2010. október 14., csütörtök
München, AATC konferencia
Idén az Apple Münchenben rendezi meg az AATC/AATCe (Apple Authorised Training Center/Education) szakmai találkozót. Az angol és spanyol anyanyelvűeken kívül ez amolyan 'rest of the world' összejövetel, Indiából is akad, aki Münchenbe utazott. Az utazást egyébként nem fizeti az Apple, amit fizet, az egy éjszaka a Hiltonban. (A Gonosz Almalap érti, hogy még sem lehet Alsóoberdorf moteljében egy ilyen rendezvény. A hivatalos magyarázat szerint az Apple prémium márka, így hasonló szőrűek szolgáltatásait veszi igénybe - similis simili gaudet. Extra Gonoszként: igen, a simlis is a simlist kedveli.) Most pazar 271 fő jött össze, a Hilton fullon. Kedd-szerda az iTunes University résztvevők számára volt kibérelve a Hilton.
A mai, első napon megérkezünk, megtaláljuk a Hiltont, majd lesz állófogadás, ahol a helyi benszülöttekkel valószínűleg névjegyet cserélhetünk iPadre, mert ezregyszer leírták, hogy nehogy névjegy nélkül indulj el. Majd elvisznek Das Seehaus vendéglátóipari egységbe, hogy éjfélig szórakozzunk. És bírjunk másnap reggel kilencre hallgatósággá válni. A Seehaus kapcsán is van gonosz gondolat, bár a németeknek van tengerük, de München partját nem mossa, az előzetes pedig soha sem látott halételekről zeng. A szórakozás - ha tapasztalataim jó előrejelzésnek bizonyulnak - abból fog állni, hogy a lassan csordogáló, sok fogásos étkezés alatt a nyolc-tíz fős asztalok mindegyikére jutó Apple központ munkatársa sorra végig kérdezi, hogy kinél hogy mennek a dolgok. Kicsit szomorkodom, hogy Kenyote-t nem kell készíteni.
Hogy megy? Jóóól!
Szándékosan hajnali géppel jöttem, hogy megnézzem kutya-futtában Münchent -, utoljára 94? 96?-ban lehettem itt, amikor egy (ó szörnyűség) Microsoft sajtótájékoztatót láttam magával Steve Ballmerral (igen, rohant, üvöltött, én az utolsó sorban leültem a földre, hogy ne lássa, hogy könnyem hull a röhögéstől. A szomszéd svéd vagy norvég újságíró csaj meg is kérdezte, hogy mi olyan vicces? Nem az angol tudásom volt a magyarázat szűk keresztmetszete). A város látogatás (képek - igen, még 3GS-em van és annak ilyen sz@r a képe) során hogy, hogy nem, betévedtem a müncheni Apple Store-ban. Amely épp úgy szépen, folyamatosan tele, ahogy a londoni (saját tapasztalat), vagy a new-yorki (másoké). Első találós kérdés: hogy a rákba számolja ki az Apple, hogy sem sor nem áll kint, sem kettőnél több üres gép nincs a bemutató teremben (ahol van vagy ötven gép a hálózati kép tanusága szerint)?
Rendes Almalaposként végignéztem az üzletet, az iPaden kívül nincs semmi, ami itthon ne lehetne vagy nincs egy viszonteladói boltban (ok, piros iPod, de most a komoly dolgokra gondolok). A szoftverek közt három német fejlesztésű volt, egy nyelvtanuló (angol-német), egy bankolós (hahaha, nekik sem könnyű ezek szerint) és egy könyvelő, számlázó (Cipo, Native - mi nyertünk!). Viszont az oktatás, képzés, bemutató.
Mindenki szeme előtt
A bolt földszintjén van vagy ötven gép, ebből hatnál, egy asztal köré ülve, szinte a bejárat torkában, épp alapfokú Maces oktatás volt. Fiatalember fülessel, mikrofonnal mondta, az asztal körül űlők pedig próbálták követni. A hat emberből öt erősen nagypapa és nagymama korú volt. Később beszélgettem az egyik eladóval, hogy az ott űlőket nem frusztrálja, hogy bárki megnézheti, hogy milyen bénák, képtelenek jó helyre kattintani, stb... Nem zavarja őket, pedig unokáik korabeliek állnak mögöttük. Tennék egy kísérletet ilyesmivel itthon. Lenne-e, aki bevállalja, hogy nem ért egy szoftverhez, azért ül ott...
A másik gyenge sokkot a Genius Bar láttán kaptam, a hat helyen folyamatos a tanácsadás. Az említett eladó megmutatta, három napra előre már tele az előrejegyzés - és maximum három napra lehet helyet foglalni. Abban bízom, hogy a holnapi napon megfejtik a marketing-trükköt az Apple-ösök, ígéret van rá!
A mai, első napon megérkezünk, megtaláljuk a Hiltont, majd lesz állófogadás, ahol a helyi benszülöttekkel valószínűleg névjegyet cserélhetünk iPadre, mert ezregyszer leírták, hogy nehogy névjegy nélkül indulj el. Majd elvisznek Das Seehaus vendéglátóipari egységbe, hogy éjfélig szórakozzunk. És bírjunk másnap reggel kilencre hallgatósággá válni. A Seehaus kapcsán is van gonosz gondolat, bár a németeknek van tengerük, de München partját nem mossa, az előzetes pedig soha sem látott halételekről zeng. A szórakozás - ha tapasztalataim jó előrejelzésnek bizonyulnak - abból fog állni, hogy a lassan csordogáló, sok fogásos étkezés alatt a nyolc-tíz fős asztalok mindegyikére jutó Apple központ munkatársa sorra végig kérdezi, hogy kinél hogy mennek a dolgok. Kicsit szomorkodom, hogy Kenyote-t nem kell készíteni.
Hogy megy? Jóóól!
Szándékosan hajnali géppel jöttem, hogy megnézzem kutya-futtában Münchent -, utoljára 94? 96?-ban lehettem itt, amikor egy (ó szörnyűség) Microsoft sajtótájékoztatót láttam magával Steve Ballmerral (igen, rohant, üvöltött, én az utolsó sorban leültem a földre, hogy ne lássa, hogy könnyem hull a röhögéstől. A szomszéd svéd vagy norvég újságíró csaj meg is kérdezte, hogy mi olyan vicces? Nem az angol tudásom volt a magyarázat szűk keresztmetszete). A város látogatás (képek - igen, még 3GS-em van és annak ilyen sz@r a képe) során hogy, hogy nem, betévedtem a müncheni Apple Store-ban. Amely épp úgy szépen, folyamatosan tele, ahogy a londoni (saját tapasztalat), vagy a new-yorki (másoké). Első találós kérdés: hogy a rákba számolja ki az Apple, hogy sem sor nem áll kint, sem kettőnél több üres gép nincs a bemutató teremben (ahol van vagy ötven gép a hálózati kép tanusága szerint)?
Rendes Almalaposként végignéztem az üzletet, az iPaden kívül nincs semmi, ami itthon ne lehetne vagy nincs egy viszonteladói boltban (ok, piros iPod, de most a komoly dolgokra gondolok). A szoftverek közt három német fejlesztésű volt, egy nyelvtanuló (angol-német), egy bankolós (hahaha, nekik sem könnyű ezek szerint) és egy könyvelő, számlázó (Cipo, Native - mi nyertünk!). Viszont az oktatás, képzés, bemutató.
Mindenki szeme előtt
A bolt földszintjén van vagy ötven gép, ebből hatnál, egy asztal köré ülve, szinte a bejárat torkában, épp alapfokú Maces oktatás volt. Fiatalember fülessel, mikrofonnal mondta, az asztal körül űlők pedig próbálták követni. A hat emberből öt erősen nagypapa és nagymama korú volt. Később beszélgettem az egyik eladóval, hogy az ott űlőket nem frusztrálja, hogy bárki megnézheti, hogy milyen bénák, képtelenek jó helyre kattintani, stb... Nem zavarja őket, pedig unokáik korabeliek állnak mögöttük. Tennék egy kísérletet ilyesmivel itthon. Lenne-e, aki bevállalja, hogy nem ért egy szoftverhez, azért ül ott...
A másik gyenge sokkot a Genius Bar láttán kaptam, a hat helyen folyamatos a tanácsadás. Az említett eladó megmutatta, három napra előre már tele az előrejegyzés - és maximum három napra lehet helyet foglalni. Abban bízom, hogy a holnapi napon megfejtik a marketing-trükköt az Apple-ösök, ígéret van rá!
2010. október 9., szombat
2010. október 8., péntek
AppleTV
Az Apple ismét megújította az AppleTV nevű eszközét. Jobs kitartóan ragaszkodik ehhez az eszközhöz, pedig az első verziójáról nyilvánosan ismerte be, hogy nem váltotta be a hozzá fűzött (nem Jobshoz, az AppleTV-hez) reményeket. A redesign sem hozta el az AppleTV aranykorát, és most itt a legújabb változat.
Az AppleTV feladata lenne a lakások egész falat beborító tévéjének (vö. Bradbury: tévéfal, Fahrenheit 451) megtöltése az iTunes Store-ból vett vagy bérelt mozival, vagy a ház lokális hálózatán fellelhető mozikkal, fényképekkel, esetleg a zenehallgatást is szolgálná, szépen, iTunes-osan lapoznánk az albumainkat. Az új AppleTV egy kézben elfér, akár egy nagyobb iPod. A sikeressége viszont változatlanul kétséges.
Egyébként Apple-lel kapcsolatos web-tévék itt találhatók (csak Flash :):
Az AppleTV feladata lenne a lakások egész falat beborító tévéjének (vö. Bradbury: tévéfal, Fahrenheit 451) megtöltése az iTunes Store-ból vett vagy bérelt mozival, vagy a ház lokális hálózatán fellelhető mozikkal, fényképekkel, esetleg a zenehallgatást is szolgálná, szépen, iTunes-osan lapoznánk az albumainkat. Az új AppleTV egy kézben elfér, akár egy nagyobb iPod. A sikeressége viszont változatlanul kétséges.
Egyébként Apple-lel kapcsolatos web-tévék itt találhatók (csak Flash :):
2010. október 6., szerda
im
Két háznyira lakom az Almárium Damjanich utcai boltjától, éjszakánként az autóm gyakran parkolt az üzlet előtt. Néha-néha, amikor volt valami közös ügyletünk - könyv kölcsönbe, CD vissza, esetleg protekciós soron kívüli gépjavítás -, akkor hajnali hét előtt összefutottunk, Kálmán akkor már beért az iroda-üzletbe, én pedig haladtam kedvenc kávézóm felé. Ilyenkor is mindig hívott, hogy igyunk meg egy kávét, de erre inkább akkor került sor, amikor napközben jártam valamiért otthon, és vagy ő kapott el, vagy én mentem be a boltjába.
Az utóbbi években gyakran mesélte, hogy szíve szerint abbahagyná a Maces kereskedést, és visszahúzódna a főváros környéki házába. Nem messze tőlük van lovaspálya, kis golf-klub, szívesen főzne nekik - a viszonteladói léthez képest ez lenne a békés boldogság. Hitetlenkedve hallgattam mindig ezt, hiszen az Almáriumot 1991-ben, az elsők közt alapították, mára talán az egyetlen (talán Jura, ha még létezik, talán Starking) cég maradt, amely a kezdetektől ott volt. Világéletemben összecseréltem a Pozsonyi és Pannónia utcát, de az egyikben volt a boltjuk, az igazi Almárium, most már ki kell mondani. Hátul szerviz, eladótér, kis tárgyaló. Kálmán mindig ügyesen menedzselte az Almáriumot, volt korai terjeszkedési kísérlet (Macdorado vagy Eldorado néven), a Novotrade-s ingatlantól való megválás után költözés Bajza Podmanicky sarokra. Ezt követően ketté választották az Almáriumot, Kálmán továbbvezette a viszonteladással foglalkozó vállalkozást, és létrehozták az Almárium Szervizt, amely elnyerte az Apple hivatalos szervize címet.
Főzés ide, főzés oda, Kálmán Maces maradt - az Almárium alá szervezett jó néhány kisebb forgalmú viszonteladót, akik az új értékesítési rendszerben kvázi labdába sem rúghattak, jobb árrést biztosítva számukra, mint a disztribúció. Mindig volt valami apró, kis Maces ötlete. Az első Damjanich utcai iroda falára óriás festményt tervezett az Apple gépek történetéről, de anno tőle származott az Almalap gyártotta/forgalmazta három plakát ötlete. Vagy a mese multimédiás CD, amelynek nem rég megújított változatát adták a náluk vett Macek mellé.
És nem utolsó sorban Kálmán volt a MacAcadémia harmadik alapítója, mert szükségét érezte annak, hogy legyen minőségi Maces (és dtp-s) oktatás. Igaz, hamar kivált a cégből, de ezt követően is folyamatosan figyelte fejlődését, megosztotta oktatással, képzéssel kapcsolatos ötleteit.
(nem tudom, nem is szeretném ezt a bejegyzést befejezni)
Az utóbbi években gyakran mesélte, hogy szíve szerint abbahagyná a Maces kereskedést, és visszahúzódna a főváros környéki házába. Nem messze tőlük van lovaspálya, kis golf-klub, szívesen főzne nekik - a viszonteladói léthez képest ez lenne a békés boldogság. Hitetlenkedve hallgattam mindig ezt, hiszen az Almáriumot 1991-ben, az elsők közt alapították, mára talán az egyetlen (talán Jura, ha még létezik, talán Starking) cég maradt, amely a kezdetektől ott volt. Világéletemben összecseréltem a Pozsonyi és Pannónia utcát, de az egyikben volt a boltjuk, az igazi Almárium, most már ki kell mondani. Hátul szerviz, eladótér, kis tárgyaló. Kálmán mindig ügyesen menedzselte az Almáriumot, volt korai terjeszkedési kísérlet (Macdorado vagy Eldorado néven), a Novotrade-s ingatlantól való megválás után költözés Bajza Podmanicky sarokra. Ezt követően ketté választották az Almáriumot, Kálmán továbbvezette a viszonteladással foglalkozó vállalkozást, és létrehozták az Almárium Szervizt, amely elnyerte az Apple hivatalos szervize címet.
Főzés ide, főzés oda, Kálmán Maces maradt - az Almárium alá szervezett jó néhány kisebb forgalmú viszonteladót, akik az új értékesítési rendszerben kvázi labdába sem rúghattak, jobb árrést biztosítva számukra, mint a disztribúció. Mindig volt valami apró, kis Maces ötlete. Az első Damjanich utcai iroda falára óriás festményt tervezett az Apple gépek történetéről, de anno tőle származott az Almalap gyártotta/forgalmazta három plakát ötlete. Vagy a mese multimédiás CD, amelynek nem rég megújított változatát adták a náluk vett Macek mellé.
És nem utolsó sorban Kálmán volt a MacAcadémia harmadik alapítója, mert szükségét érezte annak, hogy legyen minőségi Maces (és dtp-s) oktatás. Igaz, hamar kivált a cégből, de ezt követően is folyamatosan figyelte fejlődését, megosztotta oktatással, képzéssel kapcsolatos ötleteit.
(nem tudom, nem is szeretném ezt a bejegyzést befejezni)
2010. október 5., kedd
Gyarmati Kálmán
Annyira, annyira rettegtem attól, ami pár perce utolért: valaki közülünk elment. A hazai Apple világ egyik meghatározó alakja, az egyik legrégebbi cég vezetője meghalt (pár perce jött meg a lesújtó hírt közlő email). Szavam elállt.
2010. október 4., hétfő
A halott galaxis
Az Öntelt Szerző vasárnap besétált a Mammut iStyle boltjába, hogy megnézze, kapható-e Hóleopárd könyve. Miközben vitrinről vitrinre haladtam, az egyik eladó hölgy (mert a másik is a gyengébbik nemet erősítette - már csak ezért is érdemes volt betérni) megkérdezte:
- Miben segíthetek?
- Nézem, milyen könyveitek vannak...
- iPadet keresel?
- Nem, olyan hagyományos...
- iPadből még nincs új!
- Tudod, olyan papír, Guttenberg galaxis (enyhén nevetve) ...
- Ja, olyanunk nincs (szintén mosolyogva).
- Miben segíthetek?
- Nézem, milyen könyveitek vannak...
- iPadet keresel?
- Nem, olyan hagyományos...
- iPadből még nincs új!
- Tudod, olyan papír, Guttenberg galaxis (enyhén nevetve) ...
- Ja, olyanunk nincs (szintén mosolyogva).