A következő hosszabb írás a Trefis elemzésének magyar esszenciája. Az elemzés tárgya az Apple várható részvényárfolyama tekintettel az iPhone és iPad eladásokra, illetve ezen termékek nyereség részére. Noha egy darab Apple részvény (egyet venni botorság, mert a járulékos költségek iszonyú magasak, de: van [one]) birtokosaként érdekel az árfolyam, azért a várható eladási adatok az igazán izgalmasak. (Gonosz almalapi előrejelzés: "úgyis meglátjuk")
FYQ2
A Q2 a második negyedévet jelöli (quarter), ráadásul FYQ2, ami pénzügyi negyedévet jelent - a pénzügyi negyedév nem feltétlenül esik egybe a naptári negyedévvel, az Apple esetében nem, ami - lévén pénzügy -, egyáltalán nem meglepő. Az alcím arra utal, hogy hamarosan (ma) jönnek az Apple számai, mennyire volt sikeres a második pénzügyi negyedévében. A várakozás újabb győzelmi jelentés, a siker motorja pedig az iPhone és az iPad lesz. Az Apple fő vetélytársa az iPhone esetén a RiM, a Nokia és a Motorola Mobility, az iPad esetén pedig a RiM és a Motorola Mobility (szép szűk mezőny ez). A Trefis úgy véli, hogy az Apple árfolyama egy éven belül eléri a 420 dollárt - most 337 dolláron áll (8:35).
iPhone
Tavaly 47 millió iPhone-t adott el az Apple, a világpiaci részesedése eléri a 3 százalékot. Idén 68 millió iPhone eladásával számol a Trefis, de ez a számérték az első (naptári) negyedév adatai alapján ez az érték még módosulhat. A februári Verizon-iPhone 4 megállapodás 90 millió potenciális felhasználót jelent az Apple számára. A nagyvállalatok iPhone szeretete tovább fokozódik, ami szintén pozitív jel. Amerikában a száz legnagyobb vállalat 88 százaléka, Európában 60 százaléka tervez vagy használ iPhone-os vállalati megoldást - a Fortune 100, illetve a Financial Times százas listája alapján.
iPad
Az utóbbi hónapokban a piackutató ügynökségek egyik kedvenc témája az iPad értékesítés volt. Tavaly az Apple nagyjából 15 millió iPadet adott el, idén szerintünk 24 milliót fog. Kissé konzervatív a Trefis előrejelzése, az óvatosság abból fakad, miként lesz az Apple képes kezelni majd a beszállítói lánc (Japán, földrengés, cunami, atomerőmű...) problémáit - ez még az iPhone szállításra is kihatással lehet.
Nyereség
Bár az értékesítési adatok is izgalmasak, ám a nyereség a lényeg! Az Apple árrése (nem nyeresége, árrése) 2010 első negyedévének 42 százalékáról 39-re esett a karácsonyi negyedévre. Ennek egyik oka a bemutatott iPad, amelyen kisebb az Apple árrése, mint az iPhone-on. Becslés szerint az iPaden az Apple-nek 30 százalékos árrése van, miközben az iPhone-on 2009-ben 61(!), 2010-ben már csak 51 százalékos árrés volt. Azért ne vérezzen az esés láttán a szívünk.
Remélem, a grafikonok megjelennek - ha nem, akkor kora délután fogom csak lecserélni őket, mert most motorosok öntik el a termet, ahol a gépem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése