A Zynga a napokban készül első tőzsdei részvénykibocsátására. A magánkézben lévő vállalkozás olyan játékszoftverek fejlesztéséről ismert, mint a Farmville, Cityville, Café World és társai - ezek mind-mind a Facebook felületén (is) játszható játékok. A Facebook és a Zynga már többször egymásnak esett. A Facebook ugyanis nehezményezi, hogy a Zynga játékaiban befolyó pénzekből - pénzért lehet előnyöket vásárolni az összes játékban - semmit sem kap, pedig - érvel - ő adja az elérési felületet. Amikor a Facebook jelezte, hogy százalékot szeretne, a Zynga bejelentette, hogy inkább önálló közösségi teret hoz létre, mintsem fizessen. Persze a kását nem eszik forrón, a puding próbája az evés... De érdemes-e Zynga részvényt venni?
Amiért érdemes venni
1. A Zynga játékot játszók száma gyorsabban nő, mint a Facebook használóké. Ez úgy lehet, hogy az újonnan belépők játékba sodorják az addig azoktól megtartózkodókat. (Sok szülőt a gyerek "kényszerít" a Facebookba, mert a játékokban előre jutni néha csak 2-4-16-20 ismerős játszótárs segítségével lehet.)
Jelenleg 270 millió aktív Zynga játékos nyúzza naponta városát, farmját, hódít vagy ültet. A játékosok meghatározó többsége a Facebookon át jön (a játékok futnak Facebookon kívül is, de úgy elenyészően kevesen játszanak - alig pár millióan. Alig. Pár.) A Facebook regisztrációk száma meghaladta a 750 milliót, becslések szerint el fogja érni a kétmilliárdot (minden harmadik-negyedik ember a Földön!). Persze számos ál-regisztráció akad. Vannak kínai dzsunka-üzemek, akik helyettünk játszanak, vagy pénzért játékostársaink, akik mindenben segítenek az adott játékban. Ennek hazai változata az "ipari-park", amikor valaki 2-20 Facebook accounttal játszik.
2. Egyre elterjedtebb az okos-telefon
Öt milliárd felett jár már az olyan eladott telefonok száma, amelyek alkalmasak net böngészésre, és a szám - már csak a technikai avulás miatt is - növekszik. Az elemzők szerint 2011 végére az Államokban már több okos mobil lesz, mint klasszikus. 2015-re az IDC egy milliárd okos telefon használatát prognosztizálja. Az AT&T és a Zynga megállapodása értelmében, az előbbi Androidos bolt polcán ott csücsülnek a Zynga alkalmazások.
3. Robbanás a tablet-piacon
Eddig 15 millió iPadet adtak el, jövőre 31 milliót fognak - szól a Trefis előrejelzése. A piacra folyamatosan érkeznek a RiM, a Samsung, a HP és a Dell tabletjei, hogy csak a legfontosabbakat említsük. A Facebook után tabletről játszanak legtöbben Zynga játékot. Persze nem árt tudni, hogy a Zynga Flashben utazik, az Apple meg nem, így egyedül az amúgy legnépszerűbb Farmville játszható Apple gépeken, illetve a Poker és a Maffia Wars mutánsok (ha jól néztem meg az App Store-t).
4. Nő az egy játékosra eső bevétel
A játékosok egyre inkább hajlandók fizetni azért, hogy a játékban előrébb jussanak, csak pénzért megszerezhető virtuális javakat birtokoljanak. A következetesen nem fizető játékosok esetén a hirdetések (ők is látogatók, ugye?) hozhatnak több pénzt. A nem-fizető játékosok szívesebben vesznek részt a meghirdetett közvélemény-kutatásokban - amelyekért a megrendelőnek a Zynga azonban számláz -, talán így kompenzálva az ingyen játékot.
5. Növekvő árrés
Amennyiben a Zynga a mostani szinten tartja a fejlesztési költségeit, és a fentieknek megfelelően nő a játszók (és fizetők) száma, úgy az árrése is dinamikusan nő.
És amiért kockázatos
1. Kevés a termék
A Zynga tucat játékot fejleszt csak, de ezek közül két-három az, ami igai pénztermelő gépezet.
2. Egyre kevesebb egy főre eső bevétel
Minél nemzetközibb a Zynga játékos-állománya, úgy csökken az egy főre jutó bevétele - más a fizetési hajlandósága a jelenlegi többséget adó amerikai játékosoknak, mint mondjuk a magyarokénak.
3. Növekedés függ a Facebook növekedésétől
A Zynga növekedése nem haladhatja meg a Facebookét, a Facebooké behatárolt, így a Zyngáé is - ráadásul egy tőle független vállalat sikerességétől függ. A Facebook függetlenség viszont pénzbe kerül és bizonytalan.
5. Csökkenő árrés
Minél összetettebb játékot fejlesztenek, annál magasabbak a fejlesztési költségek.
Az Almalap Zynga írásai:
Almalap, mint blog: Apple - Facebook - HTML5
2011 jún. 20
Almalap, mint blog: Farmville és iAd
2010 jún. 12
Almalap, mint blog: App Store királyok (és királynők)
2010 febr. 14
Almalap, mint blog: iPhone 4, iOS4
2010 jún. 08
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése