A Net-Works képzésről itt olvashatsz bővebben, a lusták számára idemásoltam az egy mondatos ismertetőt: "Minden, amit az online kommunikációról üzleti szempontból tudni kell és mindenki, akit ismerni kell."
Nyílt nap
A nyílt nap nem egy direkt nekünk, kíváncsiaknak szervezett esemény volt, hanem egy fizetős csoport oktatási napján vehettünk részt, csupán egy negyedórás, képbe-helyező előadás szólt direkt nekünk. Ami jó volt, mert képbe kerültünk, milyen képzéseket tart a Kürt Akadémia.
A négy órás oktatás - a meghívó szerint pontos kezdés: 14:00, valójában negyed, mert "mindig mindenki késni szokott", és "nyugodjunk meg, nem tart hatig, már háromnegyed hatkor el szoktunk menni" - három előadót és egy esettanulmány-játékot ígért.
The end of digital begining
E címmel tartotta az első előadást Bálint Viktor (PricewaterhouseCoopers, marketing és kommunikációs igazgató). Előadásának alapja ez a dokumentum volt. Megtekintettük a következő videót is.
Megnézted? És? Eddig nem tudtad, hogy a print piac csökken? Az elektronikus nő? Csupa új adatot hallottál? - akkor te biztos nem online-kommunikációs szakembernek készülsz és e terület nem is érdekel. Ha igen, és volt ebben a videóban sok új info a számodra, akkor gáz van. Ici-picit kiakadtam, mert ennek az órának nulla új információ tartalma volt. Ez egy 40-50 perces, ezer helyen elsüthető izé.
Mémek és az elmevírus
Az előadó Sas István nevére talán kevesen kapják fel a fejüket, de az úr számos reklámfilm készítője, érdemes időutazásra indulni a honlapján (Müszi, Sárvári termál kristály, Ági van? ...)! Az előadás saját készítésű Keynote prezentációja láttán még Steve Jobs is elismerően csettintett volna. Animációk, rengeteg videó-bejátszás - profi technika kezelés.
Az előadás amúgy a mém-ről szólt. Amikor egy kép, videó megfelelően bizarr, mulatságos, meglepő és a témája roppant aktuális, benne van a levegőben, mindenki beszél róla, akkor van esélye a mém-válásának. Ehhez persze az is kell, hogy jól utánozható legyen, sőt, belső kényszert érezzenek sokan, hogy megismételjék. A mémesedés folyamatában van egy fordulópont, amikor a mém mémmé lesz, amikor valami már annyira rossz, hogy az jó, annyira borzalmas, hogy érdekes. Ilyen volt a "gerappa", az "Apa, kezdődik..." A mémesedés sikere függ a kollektív befogadástól, a mém coolságától.
Sas szerint a mém a gondolat másolása.
Nekem teljesen más definíció rémlik Mérő Lászlótól, de mivel ez nem egy bölcsész blog, nem szakszerű magyarázat jön. Mérő (ha jól emlékszem, ha nem, sorry) egyik mém példája a repülőgép-szerencsétlenségeké. Ezek nem időben egyenletesen eloszlanak, hanem valahol történik egy jelentős, és utána rövid időn, heteken belül még kettő-három...nyolc. Aztán semmi. Erről az eloszlásról pedig Barabási könyve, a Villanások jut eszembe, de nagyon messze jutnánk a Kürttől.Az előadás vége szólt csupán arról, hogy hogyan lehet, ha lehet, mémet készíteni - egy oktatás során, persze szerintem, a mi a mém letudható tíz perc alatt Szalacsival, Gangnammal. Ami egy online kommunikációs szakember számára érdekesebb, az a készítés, felhasználás, kihasználás - szerintem. Mém készítést egyébként - Sas szerint - Gesztiék vállalnak, bár Sas szerint mémet nem lehet készíteni. A bemutatott gyártási példa a most is futó internetes reklám-áruház (bardo talán ... ennyit a reklám sikeréről). Ami állítólag azért készült látszólag ilyen ótvarnak, hogy lecsapjanak rá a mémben utazók.
Néha úgy érzem, hogy maga a mém is mémmé vált, divattá lett. Lásd Index nyögve-nyelős minden napra egy mémjét.
Az online médiaértékesítés jövője
címmel Ihász Ingrid, az Indexet is hirdetéssel ellátó CEMP Sales House vezetője beszélt. Az előadását a blogján is közzétette, így megosztom onnan:
Az előadást át nem lapozók számára összefoglalás: a hazai hirdetési kultúra 5-8 évvel le van maradva az amerikai mögött. Itthon még mindig az átkattintás alapú hirdetések a legnépszerűbbek, pedig van már jobb célzású, hatásfok mérésű. Másrészt minél jobban hatásfokú, célzottságú a hirdetés - netes hirdetésről van szó evidensen -, a felület-tulajdonsonak annál kockázatosabb, emiatt kevésbé kedvelt.
Az átkattintásnál azért fizetek, ha n ember rákattint a hirdetésemre. Ez nem is jelent mást, csak hogy klikkeltek. A vásárlás alapúnál viszont csak akkor fizetek a felületért, ha az átkattintó meg is vette azt, amit hirdetek (iPad, Ferrari, görög sziget). Evidens, hogy az előző hirdetés ára jóval kevesebb, mint az utóbbié. Viszont az előző hirdetés számítható időn belül lepörög, felszabadul a média-felület, az utóbbi esetben pedig akár éveken át kint lehet a „sikertelen" hirdetés.
Ami nem derült ki - vagy én nem figyeltem -, hogy mi a megoldás, akár ügyfélként szeretnék fellépni, akár média tulajdonos vagyok. A ki nem derülés egy fizető tanfolyam esetén ... nekem kevés lenne. Nekem hiányzott - képzés -, hogy ha hirdetsz, így csináld, ezt kérd, erre törekedj. Ha felület vagy, akkor meg így. Persze tudok olvasni, ki nem mondva ott voltak a válaszok.
Amúgy a hazai felületek erős kihívót kaptak a Google AdWords, FB és társai hirdetési megoldásaiban, ahol a hirdetések licit alapon mennek, aránylag kevés emberi közreműködéssel. Amúgy is, a hirdetés kezelés automatizálása felé mutat a jövő, amely Amerikában már a jelen, a hirdetők és hirdetéskezelők és ügynökségek és felületek nem kockás abrosznál egyeznek meg, hanem ad-exchange felületeken.
Trollkodni csak szépen lehet
Az esettanulmány-játék alapját a Nescafe botránya ihlette. A lokális szituációs gyakorlaton egy vendéglő hirdetett meg nyeremény játékot, aki Foursquare-en bejelentkezik náluk, az a második ebédet bónusz kapja. Evidensen hosszú, tömött sor, FB-n gyalázkodó megjegyzések. A hallgatók - voltak vagy 19-en - kis csoportja lett az étterem marketing részlege (kis kifőzde öt embere FB-zik, miközben áll a bál), a többiek a trollok, így, deklaráltan trollok. A feladat az FB zárt csoportjában futott, így nem tudom belinkelni. És ennek most örüljünk. A gigatrollság az volt, hogy a szomszéd kispipa vendéglő magát ajánlotta a sorban állóknak.
A feladat helyes megoldása az, hogy a vendégnek igaza van, és aki most nem fért be, az jöjjön máskor - kedvezménnyel.
Nyet work
A Kürt Net-Works képzése hatvan órás, 390eFt + áfáért. Ha azt kérdezik, fizettem volna-e 26 ezret ezért a délutánért, akkor határozott nem a válaszom. Ezek konferenciára való előadások voltak, az első még oda is gyenge. A hallgatóknak ez volt az utolsó előtti órájuk - kérdezni nem kérdeztek, hozzászólni nem szóltak hozzá. Sőt. A trollkodásra jelölt csoportban ketten sem tudtak segítség nélkül belépni a saját zárt Facebook csoportjukba (előttem ültek, két szép szememmel láttam).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése