2013. május 7., kedd

Dobozból felhőbe

Az utolsók egyikeként az Adobe is bejelentette, befejezi a dobozos termék forgalmazást és mindent felhőn át intéz. Így ugyan a csőben lévő CS [Creative Suite] fejlesztések még kijönnek, de aki up-to-date akar maradni, az mehet a felhőbe, a CC-be [Creative Cloud] - a Gonosz Almalap látja a jövőt is, amikor Bcc: lesz az Adobe-ból. A bejelentést a MAX konferencián tette az Adobe, az ott elhangzottakból szemezgetünk a továbbiakban, illetve meghallgatjuk értő elemzők megjegyzéseit.

Ami fölénk vetül
A szoftverek neve mögé bekerül a CC jelzés - Photoshop CC -, a CC jelű szoftverek csak a felhőből tölthetők le. Tizenöt ilyen szoftver lesz, így tizenháromnak (beleértve a CC logót is) jobbra láthatod az új ikonját totemjét.
A felhőn át szinkronizálhatók a beállítások, a stílusok, betűk, színek - persze ez csak a csapat-felhőre érvényes. Az egyéni felhő ugyanis olcsóbb és valóban havonta (is) fizethető díjú, amíg a céges- csapatos-felhő bár havi árazású, de évente egy összegben fizetendő. A céges előnye, hogy megadható, adott licenszt, előfizetést, Adobe szóhasználattal seatet (széket) melyik Adobe ID-hez rendeled. A összerendelés bármikor módosítható.
A felhőn keresztül megoszthatók a munkák, akár a megrendelőnek is adható jog a megtekintéshez. A Photoshop CC-ből közvetlenül a Behance-re is lehet feltölteni. Hogy mi az a Behance? Második legjobb haverunk a Google mostoha-tesója, a Wikipedia.
A dobozukat féltően magukhoz ölelők számára az Adobe újabb esélyt kínál a CC-re váltásra. Azt, hogy itthon hogy lesz, nem sikerült kiolvasni a MAX előadó beszédéből, ha a nemzetközi trendet követjük, akkor [állítólag] nyár közepétől még akár CS3-ról is lehet CC-re váltani. Az első év havi díja (egyéni előfizetés) 29,99USD, cégeknek 70USD lesz - de ők mindjárt 12*70 dollárral fáradnak a kasszához.
Ami biztos nem lesz, az a CS7.
Ami biztos nincs, az a Fireworks CC.

Felhőjárók
A lassan egy éve elérhető Adobe felhő közel fél millió előfizetést vonzott be, mondta beszédében David Wadhwani, az Adobe digitális médiáért felelős első alelnöke. Az előfizetéses modellt több szoftvercég is árgus szemekkel követi, köztük a Microsoft is (vö. Office365).
Jöjjön egy rövid lista azok számára, akik átfogó képre vágynak Adobe és felhő ügyben (és pont tőlünk):
2013. március 28.,
   Az Adobe felült a felhőre - és dobta a dobozokat
2013. február 26.,
   Újragondolt kreativitás, az Adobe CEO a felhő-stratégiáról
2012. június 26.,
   Dobozból felhőbe, jó irányba halad-e az Adobe?
2012. április 24.,
   Adobe Cloud: programértékesítés kevesebbért
2012. április 23.,
   Ma Adobe Creative Suite 6

Megéri-e váltani?
Már rugóztunk ezen a kérdésen. Érdemes számolni. Biztos, hogy aki előfizetésre vált, annak évente (most cégekkel foglalkozunk) fizetni kell a díjat. Cserébe biztosan nem kap mást, mint szoftver-használati jogot. Az Adobe vagy fejleszt vagy nem. Akár ki is rúghat mindenkit a pénzügyén kívül, és amíg nem támad fel a konkurencia, addig szedi a pénzt.
Előfizetésből - maradva a törvényes vizeken - visszalépni dobozra csak a CS6 vagy korábbira lehet. Az így készült anyagokat egy ideig elfogadja a környezet. A honlapon nem látszik, hogy a készítő a DW előtt 10-20 százalékkal több időt töltött, mert nem lesznek annyira simulékony HTML5/CSS3 eszközei (vagy még frissebbek). A nyomdai anyag is elmegy addig, amíg megfelelő PDF-et tudunk generálni.
Szélsőséges eset, de van olyan cég, amely öt munkaállomással dolgozik. Minden negyedik hétvégén jön az informatikus, és újra húzza a gépeket, új Adobe ID-t kreál a 30 napos próba-verziókhoz. Gagyi? Az. Ha előfizetnének céges CC-re, az kerekítve vagy kedvezmény nélkül évi egy millió lenne. Ennél azért olcsóbb egy informatikus tucatnyi pár órás hétvégi munkája. Igen, írt scriptet, így kb. három óra alatt végez.

Az Adobe oldaláról sem tiszta minden, bár ott valószínűleg elég sok becslést, számítást végeztek. Ahogy említettük, a CC-ben az Adobe-t többé nem kényszeríti az eddigi másfél-két éves termék-frissítési ciklus. Ezek jó része amúgy is erőltetett volt, nem véletlenül használnak sokan CS3-4-5-5.5-t, ha annyira jó lenne, annyi újdonságot kínálna, annyira megérné, akkor mindenki CS6-ot használna, vagy legalábbis a többség. Nagyon sokan azok közül, akik megengedhetik maguknak, azok is csak azért upgradeltek, hogy ne veszítsék el az upgrade jogot.
Az Adobe számításai nem ismertek. Mások becslése szerint viszont az Adobe, ha minden eddigi vevőjéből előfizető lesz, akkor is csak fele annyi bevételre tesz szert, mint most. Akik ilyen számokra jutottak, úgy vélik, hogy az Adobe abban hisz, hogy a számtalan sötét verzió kifehéredik.

Még egy fontos megjegyzés. Az Apple netes szoftver eladása nem keverendő össze az előfizetéssel. Az előbbi - elektronikus - doboz értékesítés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése