2013. augusztus 28., szerda

Apple Magyarországon

Teljesen önkényesen két szakaszra bontható az Apple viszonteladók hazai története. Az első a garázs-boltos, ami itthon inkább emeleti-boltos volt. A második az el-APR-esedésé. Az első szakaszban az Apple legjobb esetben is kerekítési hibaként számolt a magyar piaccal. A másodikban már elvárásokat fogalmaz meg, követel és előír. Az első időszakban száz virág virágzott, a másodikat három meghatározó cég jellemzi. És persze lesz harmadik szakasz is.

Első időszak
Lehetne az első hét viszonteladó felsorolásával kezdeni, mi inkább az Almalap 50. számában megjelent interjúkat ajánljuk a korai évek iránt érdeklődőknek. A hazai nagykereskedő cégnek ez idő alatt egyik meghatározó alakja volt Csata Sándor, a másik pedig Emanuele Massimo. Csata Sanyi alatt erősödtek meg a kis cégek, jött létre az Apple-piac, tartották az első dealer-meetingeket, voltak az első Apple akciók. Emanuele alatt komolyodott el itthon az Apple, az ő irányítása alatt - az Apple akartára - kezdődött meg a boltba, plázába költözés.
Az első időszak fontos cégvezetői közül a jubileumi számban meginterjúvoltuk Szõke Mariannt (MTI Informatika, Apple Corner, @corner), Hochbaum Palitt (Geiger Computer, Baum Computer) és Koltai Ferencetet (Jura), ők vezették a talán legismertebb viszonteladó cégeket. Az Almalap két barátja, szerkesztő társa is megnyilatkozik, Sütõ Lajos üzletkötőként a Baumnál kezdte, az Almáriumnál folytatta, majd lett a MacAcadémia vezetője, amíg el nem kanyarodott a színkezelés-nyomdaipar felé (Színpatikusok kft.). Csábi Jani máig súrolja az Apple világát, videó felől érkezett, a Baum-MasterMac-MacService-Mr.Mac útvonalon haladva jutott el saját vállalkozásáig. Ő volt az első vizsgázott Final Cut Trainer itthon.
Külön bekezdést érdekel az Adobe magyarországi képviselője, Kafka György, aki szintén jó helyen volt jó időben - jó képességekkel.

Második időszak
A viszonteladókkal szemben az Apple egy-két év alatt olyan követelményeket állított, amelyet az addigi 50-70 cég közül csupán alig egy tucat tudott vagy akart megugrani. Az új idők új szelét az Andrássy út 4. szám alatt - akkor A4AC (A4 Apple Center), később iStyle - néven megnyílt bolt hozta el. Bár voltak már addig is üzletek - AppleCorner, Almárium, Baum... - az A4AC új minőség volt. Nevét iStyle-ra váltva az első APR-ekké váltak, a második a gyászos emlékű Gránátalma lett - a sikeres céget pénzügyei maga alá temették. Majd lépett a szintén régóta létező Starking és az XMS is. Ne feledkezzünk meg az egy időben szinte almát a homlokára tetováló iJoe-ról sem, aki máig bolt üzemeltető viszonteladó. És hogy teljes legyen a kiscéges körkép, oktatási viszonteladóként említi az Apcom honlapja az X-Admint. A többi ott felsorolt cég multi, amely nem igazán az utcára ad el, inkább pályázatokon indul.(És külön bejegyzést ér, hogy nyerve keres szakembert, aki érti, hogy mi is írt árajánlatában. Majd úgy érzi, hogy a 900 forint az remek mérnöki óradíj egy Maces számára.)
A számokat mindig is titkoló képviselet, amely HDSys, Apcom és egyéb neveken funkcionál, a hazai forgalomról sem árul el pontos számokat, azt azonban tudni lehet, hogy a három nagy APR (iStyle, Starking és XMS) mára a forgalom 70-80 százalékát jelenti, a többi bolt és az Apple saját webboltja mellett más már nem rúg labdába. A régi, kitartó viszonteladók az egyes APR-ekkel kötött megállapodásokkal jutnak termékhez és némi árréshez.
Az Almalap nagyon ráért és lóbálta a lábát, így volt ideje a netről, nyilvános forrásból összeszedni a három cég mérlegadatait. Éltünk azzal a feltételezéssel, hogy mind a három cég fő tevékenysége az Apple és kiegészítők értékesítése volt (ezt persze az eredmény-magyarázatok is alátámasztják).


A Starking ősöreg viszonteladó cég, talán a legfontosabb változás a cég életében az volt, amikor a Mr.Mac - másik viszonteladó - beházasodott, ha [Abonyi] Peti régi barátságunkra tekintettel nem sértődik meg, akkor ő volt a hozomány. A Starking tulajdonosai a nyár derekáig magyar magánszemélyek voltak, a hírek szerint egy eu-s befektető csoport lesz, lett a cég új tulajdonosa (Almalap: Nő). A Starking három üzletből - Aréna, Alleé és MOM (a Rózsakerttől megszabadultak) - és a Bécsi úti székhelyből, szervizből áll.
Az iStyle itthon gyakorlatilag az említett A4AC-vel jött létre, a tulajdonos - áttéttel - ugyanaz a cégcsoport, amely az Apcomot birtokolja. Az iStyle erőteljes és sikeres fejlődését is a háttér biztosítja, a mérlegek tanúsága szerint erős szüksége is van erre a pénzügyi háttérre. Az iStyle négy budapesti - Andrássy út (ex-A4), Westend, Mammut és Árkád - bolt mellett az egyetlen vidéki APR-t is üzemelteti, Debrecenben. Volt egy szegedi kaland is. (A debreceni helyszínt ugyanúgy az Apple elemző programjával választották ki, mint ahogy az Apple Store-ok helyszínét választják.)
Végül - ha igazak a Starking megvételéről szóló hírek - az egyetlen hazai kézben lévő APR az XMS, amely elválaszthatatlan HAndrástól. A Hegedűs Gyula utcai sarokboltot feladva költöztek be a Duna Plazába, tavaly nyitották meg második üzletüket Budapest belvárosában, a Fashion Streeten.
Az utolsó három évben a három cég együttes forgalmán belül az iStyle része pár százalékkal nőtt, a Starkingé esett, az XMS-é pedig alig csökkent. A Starking az erős pénzügyi háttérrel - erről pletykálnak az új tulajdonos kapcsán - fel fogja tudni venni a versenyt az iStyle-lal. Aztán meglátjuk.

Harmadik időszak
Lesz. Nem is kell féllábazni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése