Ó, bár csak lehettem volna légy a múlt héten az Apple PR részlegében szálldosva! A médiát a végletekig befolyásolni, manipulálni képes cég egyik csöbörből fejeselt a másik vödörbe.
Elsőnek itt volt az új U2 album, amit akár akart a felhasználó, akár nem, megkapott az iTunesban. Düh és gyűlölet hullámot váltott ki az erőltetett ingyenes letöltési lehetőség, amelyet még a U2 rajongók egy része is szabadságuk elleni masszív támadásként élt meg, nem is szólva azokról, akik nem szeretik a U2-t. A U2 számára viszont jó üzlet volt, mert az Apple százmillió dollárt fizetett az albumért, és a média-hullám hátán a régi albumjaik is visszatértek a sikerlistákra. A U2 "eltávolító eszköz" megjelentetésével ráadásul az Apple úgy tett, mint akinek ezért hálával tartoznánk.
Ezt követte a "bendygate", a hajlítódási mizéria. Sokan a farzsebükben hordják az iPhone-t, a vadi új iPhone 6 pedig egy idő után fenékre hajlik, köszönhetően az "eszméletlen vékony aluminium design"-nak. Ez persze igazi "fogyasztói társadalmi probléma" (first world problem - amitől nagyon nem függ az emberiség sorsa), csak egy nagyon startupos-sal esik meg, hogy testre simuló farmerzsebében hordva az iPhone 6-ot, ráül. Ám mint minden Apple-lel kapcsolatos történet, ez is hamar szárnyra kapott, az első vonatkozó videót egy nap alatt 18 millió ember nézte meg.
Végül, de messze nem utolsó sorban, sőt, a legdurvább a hibásnak bizonyult iOS 8 frissítés. (Az Almalap közbevetése: az eltelt tizenöt évben egy visszavont OS frissítés volt emlékeim szerint.) Mivel az alapszoftverben volt néhány igazán zavaró hiba, elsősorban a HealthKit körül, ezért a szokásosnál többen is azonnal ráfrissítettek az iOS 8-ra.
És a letöltést követően az iPhone 6 használók azt tapasztalták, hogy az addig hibák ugyan eltűntek, de helyettük több és még zavaróbb lett. Például nem tudtak a mobil-hálózathoz kapcsolódni. Bár a telefonálás egyre kevésbé használt funkció a mobilokon, a hálózat elérhetetlensége pánikot és düht váltott ki. Nehezen lehet jó PR-nak nevezni, amikor milliók vélik úgy, hogy a szoftver-frissítés a telefonjukat egy téglává tette.
És az Apple, amely a "bendygate" kapcsán hallgatott, a szoftver-frissítési hiba esetében nem maradhatott szótlan. Teljesen szokatlan módon bocsánatot is kért: "A felhasználók elnézését kérjük, amiért ilyen nagy kényelmetlenséget okoztunk, éjjel-nappal dolgozunk azon, hogy az iOS 8.0.2 kibocsátásával azt helyreállítsuk. Az új frissítés napokon belül letölthető lesz." Emlékezzünk vissza az iPhone 4 esetére, amikor az nem érte el a hálózatot, Steve Jobs azt felelte azért, "mert rosszul tartják" a készüléket. (Almalap: és ebben nagyjából igaza is volt.) Úgy tűnik, Tim Cook más utat jár a kapcsolat tartásban.
Egyébként, nagyobb időtávlatot tekintve, ezek az események nem fognak ártani a tízmilliónál is több új iPhone-t eladott cégnek. A pár meghajlott iPhone-t csendben kicserélik, az iOS 8.0.2 kijavítja az előző hibáit is. (Már le is tölthető!) Ezek a pár napos viharok leginkább arra jók, hogy még többen beszéljenek az új telefonokról, ahogy azokat sorra mutatják be az országokban.
Ám az Apple gépezete ezekben a napokban igencsak csikorog. A bejelentés előtti várakozás-építés, a termékek soha-nem-voltsága, a showműsort idéző bemutató és a hirdetések - ezek fekszenek az Apple-nek. A hibák és problémák kezelése soha sem volt a cég erőssége - ilyenkor arrogánssá válik a felhasználókkal és a médiával is. Láttál már valaha Apple vezetőt a tévében, amint a felhasználóktól bocsánatot kérve magyarázza, mit is hibáztak el? Talán ez az attitűd is változóban van.
Rory Cellan-Jones, BBC technológiai szakíró
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése