2015. június 24., szerda

Mennyit ér a térkép?

Az Apple a WWDC-n bejelentette, hogy hetente öt milliárd kérést kap a térkép-szolgáltatása. Ahogy fogalmaztak, ez három és félszer több, mint a "második legjobb térkép-szoláltatóé". Azaz a Google-é. Horace Dediu blogjában e két számon indult el, hogy feltérképezze, mekkora is a térkép-piac. Nyomában loholva fordítottunk.

Az Apple által mondott két számon kívül sem a Google, sem a Nokia nem közölt számokat a térképének használatával kapcsolatban. Az Apple a Térképét három éve mutatta be, akkor esett-kelt, a felhasználók szidták. Azóta alapvetően normálisan működik, jól használható. De maradjunk a számoknál! A 7:2 arány azt jelentené, hogy a térkép-szolgáltatás piacának 78 százaléka az Apple-é és csak 22 százalék a Google-é. Ha van 400 millió iOS felhasználó, akkor közülük 310 millió az Apple Térképet, 90 millió a Google térképet használja.


Angol rendszámú Apple térkép-fotózó autót lőtt a MacRumors fotósa. Az Apple körpanorámás képet készítő kisteherautói most először járnak olyan utakon, amelyeken a Google kocsik már többedik képfrissítésüket végzik - írja Philip Elmer-DeWitt kicsit lejjebb ebben a bejegyzésben.

Az iOS-en túli világban azonban a Google az úr. A teljes piac-részesedés 25-33 százaléka lehet az Apple-é. Ez nem tűnik kevésnek. Egy elemzés szerint egy normális (Apple, Google) szintű térkép-szolgáltatás éves fenntartási költsége 1-2 milliárd dollár lehet. Pláne új szolgáltatások - 3D, tömegközlekedés, új városok... - hozzáadásával vidáman két milliárd felett van.
A céges negyedéves beszámolókból kibogozható, hogy amíg az Apple 6,5 dollárt költ évente és felhasználónkként a térkép-szolgáltatásra, addig a Google csak két dollárt. A nyereségességhez a Google-nek minden felhasználón két dollárt kell keresnie, az Apple-nek viszont az iOS eszközönként hat dollárt. Ezek elérhető célok.

Eltarthat-e térkép-szolgáltatást közlekedési-szolgáltató?
Az eltérő üzleti modellek eltérő számokat adnak, ha a térkép-szolgáltatás rentabilitásáról beszélünk. Ha a készülék értékesítése fedezi a költséget, elég 300 millió készüléket eladni évente. Ha hirdetéssel finanszírozunk, akkor egy milliárd felhasználó biztosítja a null pontot. De lehet-e másképp?
A Nokia HERE Maps rendszere úgy veszteséges, ahogy van. Nincs üzleti modellje, így a 30 millió felhasználójáért évente 66 dollárt ad fejenként ki a tulaj, a 7-8 milliárdosra becsült térkép-szolgáltatás így csupa egymásra hányt bit és bájt, nem rég 2 milliárdért adták el a szolgáltatást. Ám most az Uber és más autógyártók is kacérkodnak a megvételével. A pontos térkép ugyanis szükséges (, de nem elégséges) feltétele a vezetés-automatizálásnak. A térképek része számtalan algoritmus is, amelyek a megfelelő kép-adatokkal segíti az önjáró kocsi fejlesztését.
A Google-nek eddig is meg volt a térkép-szolgáltatás használati koncepciója, amelyet csupán bővít, így a nyereségesség egyre biztosabb, stabilabb. Hasonlóan biztos alapokon nyugszik az Apple modellje is, amely lényegesen eltér a Google-étől, de hozzá hasonlóan bővítése csak stabilabbá teheti.
Kérdés az, hogy egy közlekedési-szolgáltató - Uber vagy más cég - képes-e életképes finanszírozást biztosítani, megalkotván ezzel a harmadik megoldást a térkép-szolgáltatás finanszírozására.

A térképekkel kapcsolatban egy másik blogger - Philip Elmer-DeWitt - is írt pár gondolatot, amit megosztok veletek.
Írásában jelzi, hogy bár az Apple térképe az Apple világában kiszorította a Google-t (lásd fenti számok), azért tudásban még elmarad tőle. A tömegközlekedés például a Google-ben megtalálható már évek óta, az Apple-ében pedig csak ősztől lesz és csak néhány angolszász városnál. Az Apple körpanorámás képet készítő kisteherautói most először járnak olyan utakon, amelyeken a Google kocsik már többedik képfrissítésüket végzik.
Senki sem tudja, hogy lesz-e valaha az Apple térkép-szolgáltatása olyan jó, mint a Google-é. Nem csak a Google helyzeti előnye miatt, hogy korábban kezdett neki, inkább amiatt jogos a kérdés, hogy a térkép-szolgáltatás igazi felhő alapú szolgáltatás (Nem, nem onnan fotóznak - így Gonosz Almalap.), az Apple pedig nem erős a felhő alapú szolgáltatásban.
Az Apple egyértelmű előnye, hogy eszközeire a saját térkép alkalmazását előtelepíti. Ahogy a fenti cikkből kitűnik, ennyi elég, hogy versenyben legyen.

Vessük össze!
A Google bekapcsolt közlekedési nézettel, a Térkép meg anélkül, alaphelyzetben. Itt bátran hirdethetünk döntetlent.
Itt viszont pontosságban - hol is van Bózsva? - és információ gazdagságban - hol a település? - a Google a nyerő. A pontosságban is, teszem hozzá az eltérő utcaszerkezetet látva.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése