- először fordul majd elő, hogy kevesebb iPhone-t értékesítenek a korábbinál
- az iPad eladás esik és nincs trendfordító jel
- az Apple Watch nem lett akkora siker, amekkora várakozás övezte
- az AppleTV okés, de semmi "forradalmi"
- az Apple szoftverei és szolgáltatásai is rendben vannak (Music, Maps, Health, Photos...)
- az Apple a Föld legnagyobb vállalata, értékét majdnem 600 milliárd dollárra teszik (Almalap: ez a tőzsdei árfolyam alapján kalkulált érték)
- 206 milliárd dollárja van készpénzben (azaz a saját harmadát meg tudná vásárolni. Almalap: a készpénzt ne bankban vagy dunyhában tartott pénzként gondoljuk el, hanem leginkább hamar pénzzé tehető értékpapírokként.)
- a folyó negyedévben 77 milliárdos eladást produkál
Az Apple továbbra is milliónyi iPhone-t fog eladni havonta és tovább növeli elképesztő készpénzállományát.
Egy ideig.
Stagnáló eladás
Az Apple nyilvános részvénytársaság, a tulajdonosok szeme a fizetett osztalékon és a részvény árfolyamon csüng, a harmadik szám, ami őket érdekli, az az árbevétel. És meglehet, hogy 2016 lesz az első év, amikor az Apple iPhone eladásai nem növekednek. Katy Huberty, a Morgan Stanley elemezője, szerint hat százalékkal kevesebb iPhone-t adnak el az idén, mint tavaly, Hubertyt eddig "Apple-hívőként" ismerte a piac, így az ő negatív előrejelzése sokakat meglepett. És nincs is egyedül.A Credit Suisse és a Stifel szintén visszavett előrejelzéséből. Az ő véleményüket is erősen befolyásolta a tajvani DigiTimes, amely masszívan beépült az iPhone előállítási-, gyártási láncba. A tajvani vállalat saját előrejelzései negatívak, és mivel az Apple a meghatározó partnere, az elemzőket befolyásolta a cég előrejelzése.
A Brean Capital (sokan elemzik ám ezt a piacot) szerint az első naptári negyedévben a visszaesés akár tíz százalék is leget.
Ha az iPhone értékesítés lassul, azt az Apple nagyon megérzi. A bevétel majdnem kétharmadát az iPhone adja, a nyereség esetében ez az arány még nagyobb. Ha az iPhone eladás visszaesik, akkor a többi termék - iPad, Mac (lásd grafikon) - nem lesz képes kipótolni a kieső nyereséget. Az iPad görbéje (grafikon) lassan süllyed és nem nagyon látszik, mi rántaná ki ebből a trendből.
A Mac eladás rendben van - és mi ennek örülünk, mert ez a blog leginkább a Mackel (és az iPaddel) foglalkozik. Ám nagysága ugyan több, mint kerekítési hiba a cég mérlegében, de a nyereség hányadosa messze elmarad az iPhone-étól. A hordozható- és asztali gépek piaca lassan egy évtizede stagnál vagy van lejtmenetben, az Apple Mac - ahogy látható - mégis képes némi növekedést felmutatni. Ám még az Apple-nél sem akad olyan, aki a Macre tenne, mint a cég fejlődésének biztosítója.
Az Apple Watch új termék, az Apple mérlegeiben - amelyekből a grafikonokat rajzoltam, nem is szerepel. Hatása jelenleg marginális az Apple eredményeire.
A nagy helyzet az, hogy az Apple rendkívül kedvezőtlen, akár negatív növekedési eredményt hozó évnek néz elébe. (Almalap: nem fog úgy nőni, ahogy eddig.) Amint kijön az első nem rekord eladási adat, meg fognak szólalni az "Apple bajban van", "süllyed a hajó", "rohad az alma" hangok. Amikor az Apple a világ egyik legjobban működő pénzgyára.
Egy ideig.
Nem forradalmi termékek
Nilay Patel (The Verge) mondta ki - mások mellett -, hogy az Apple Watch "béta" verzióban került ki 2015-ben. A felhasználók egyfajta nyilvános beta-tesztelés keretében keresik, hogy és mire érdemes az órát használni - erről már mi is írtunk. (Bétának nevezik a már majdnem kész terméket.) Nem az Apple az egyetlen, aki így jár el. Nincs annál jobb megoldás, mint a tesztelők fizetnek azért, hogy tesztelhessenek."2015-ben annak lehettünk tanúi, hogy az Apple a szokottnál is több új vagy megújított terméket mutatott be. Ám ezek a termékek még nem befejezett, letisztult termékek - ahogy azt eddig más gyártóknál tapasztaltuk" - mondta Patel. Az Apple-nél többé nem cél a "jó" termék gyártása, fejlesztése.
"A mi vezérlő csillagunk* a legjobb termék előállítása" - mondta korábban Tim Cook. "Nem célunk, hogy a megjelenést, dizájnt az ár vagy a határidő befolyásolja. Nem célunk, hogy mindent gyártsunk, vagy legyártsunk n darab telefont. A célunk a legjobb megalkotása."
Patel úgy gondolja, hogy az Apple az iPhone-hoz hasonló nagy termékekben gondolkodik, amelyek felkeltik a fejlesztők fantáziáját és így afféle öngerjesztő folyamatot hoznak létre: több használó, több fejlesztő, több pénz, több használó...
Az egyes Apple termékek kapcsán konkrétan megfogalmazta kritikáját:
- az Apple Watch képességei - értesítés, testedzés - kevés, részeiben más eszközök sokkal jobb felhasználói élményt nyújtanak
- az Apple TV ismét nem lett végiggondolva, egyszerűen rátolták a piacra, ismét egy ötlet - tv és app - béta-tesztelésében vehet részt az, aki megvásárolja
- az Apple Music egy katyvasz. Keveredik benne minden, ami a piacon elérhető, de nem a szokott, letisztult, az Apple-től megszokott módon. Ráadásul érződik az izzadságszag, amivel a torkomon le akarják nyomni.
"... túl sok termék. Amelyekben túl sok minden nem működik hibátlanul. Ez pont a fordítottja, amely az Apple-t megkülönböztette korábban, és pont olyan, ahogy a többi tech vállalkozás működött. A gondok ott kezdődnek, hogy a termékek jó része olyan területen mutatkozott be, ahol az Apple nem járatos és nem rendelkezik a megfelelő technológiával és tapasztalattal. Siri. Apple Watch"
A fenti idézet Ben Thompsontól származik, de sok elemző mondhatta volna, vagy ért vele egyet.
Az Apple szekere robog, a kassza csilingel.
Egy ideig.
*
József Attila
Ne légy szeles...
Ne légy szeles.
Bár a munkádon más keres -
dolgozni csak pontosan, szépen,
ahogy a csillag megy az égen,
ugy érdemes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése