2018. november 21., szerda

Hány éves vagyok? :: Adobe AI :: #AdobeSymp

A múlt héten egész nap hallgathattam az Adobe Experience Cloud szépségét és jóságát. Az AEM (össze-vissza rövidítik a leánykori nevén Marketing Cloud névre hallgató felhőt) nemrég a Magento és Marketo cégeket szippantotta be. Az Adobe ezt a felhőt arra szánja, hogy adatgyűjtéstől elemzésig minden értékesítéshez szükséges szolgáltatást tudjon nyújtani. És az adatbányászat és bigdata után ők is AI-znak (MI: mesterséges intelligencia). Egy demo-t is felépítettek a rendezvény színhelyén, erről szól ez a bejegyzés.


John Watson, az Adobe EMEA Marketingért felelős igazgatója megnyit. A dián üzleti bölcsesség olvasható.*

Sensei kávét oszt
Az Adobe mesterséges intelligenciája Sensei nevet nyerte, a Sensei (ejtsd: szenszej) tanítót, tudóst jelent. A rendezvény beszélgető-zónájában az Adobe demonstrálta Senseit és az Experience Cloud képességét.
Az első arcfelismerő alkalmazáshoz a második QR kód olvasó hozzátette az adataimat, hogy a harmadikban kávét rendeljek, amit a barista pultnál névre szólóan át is vehettem, a forgalmat meg külön óriásmonitor mutatta. Akkor jöjjenek a részletek, mert a puding próbája.

Hány éves vagyok?
Egy kamera a látóterébe kerülő emberekből maximum négyet próbált meg beazonosítani. Feltéve, hogy két-három másodpercig mozdulatlanul álltál. A felismertekről megpróbálta megállapítani, hogy hány éves, milyen nemű, visel-e szemüveget vagy sapkát, milyen a kedve és merre néz. Én meg imádok játszani. És tudom, egy mérés, nem mérés, legalább három mérés a mérés.


Öhm. Egyébként 54, férfi és mindig van rajtam szemüveg, de nem volt sapka.
Komolyan? Ez azért gyalázatos pontatlanság: 27 és 75 év közt bármi.

Kávét rendelek
A következő (képen balra) álló monitor mellett volt egy QR kód beolvasó. A regisztrációnál kapott kártyán (név, regisztrációs szám, cég név és QR kód) levő kódot kellett beolvastatni, ha én voltam az egyetlen felismert az előző lépésben (ez még balrább volt, nincs is rajta a lenti képen.) A QR becsippentése után arra kért a kedves Adobe-s demos, hogy írjam be a billentyűzettel a keresztnevem. Enyhén csodálkozó arcom láttán kiderült, hogy a QR kód csak a regisztrációs számomat (egy hétjegyű azonosító) tartalmazza. (Dear Adobe! Legközelebb, ha demóztok ... de ezt nektek is tudni kellene!)


Átaraszolva a harmadik monitorhoz (képen balról a második) be kellett pötyiznem az email címemet. (Lásd fenti csodálkozó kör). Majd a demonstrátor közölte, hogy nem a beírt mailre megy egy regisztrációs mail, hanem a monitor melletti iPadre, hogy ... csak.
A fenti kép jobb oldalán ezután a barista verbálisan megérdeklődte, hogy milyen kávét is szeretnék – persze ezt is megadhattam volna, vagy kiválaszthattam volna az értelmetlen QR és begépelős vackolás helyett, mellett. Amikor elkészült a kávé, nem tudott név szerint szólítani, mert bár a nevem a rendszerben volt (plusz QR, plusz mail), de nem volt a kávé típussal összerendelve.

Na lássuk a forgalmat!
Felejtsük el a fenti bénázást! A végeredmény remek. Ráadásul ez egy pitiáner példa, a cél ügyfél nem egy ici-pici kávézó, hanem a Pepsi, a Philips...


Látjuk a legfontosabb mutatókat (szakembereknek: KPI): óra alatt kiadott csészék száma, az összes kiadott csésze száma (mutatók), az egyes termékek óránkénti bontásban (alul oszlopdiagram). Egy pillantással látható, hogy állunk.

Adobe Experience Cloud
Az Adobe az eltelt években felvásárlással mindent megtett ahhoz, hogy a teljes marketing-analitika-kampány feladatot lefedje. Igen, most is össze lehet ezeket tenni "csak-egy-sör-havonta" alkalmazásokból, de a nagyok – Pepsi, Philips és a többiek – nem fognak sörözni. Az Adobe egy, az elejétől a végéig mindent tudó szolgáltatást fejleszt. Fejleszt és forgalmaz.
Igen, először a nagyokat célozza – ebben emlékeztet engem az SAP-re. Anno az SAP is azt állította, hogy őket csak az egymilliárd dollár árbevételű cégek érdeklik, aztán lett az kevesebb is. Szerintem így lesz ez az Adobe-val is. Mondjuk, kávézót azért ne nyissanak, a Starbucks a keresztnevünket sokkal egyszerűbben tudja meg. És felejti el – ellentétben az Adobe-val.


* A pillanatnyi állapot megőrzésére való törekvés nem stratégia – Shantanu Narayan, Adobe CEO

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése