Természetesen van néhány figyelemre méltó frissítés, beleértve a nagyobb teljesítményű kamerákat, a jobb akkumulátor-élettartamot és a nagyobb teljesítményű processzort a magasabb árú Pro modellen. Ám az részletekre is figyelő bölcsesség azt sugallja, hogy az állandó frissítési ciklus és a mélyen rögzült vásárlási szokások, nem pedig a technológiai fejlesztések iránti izgalom az, ami több tízmilliárd dolláros új iPhone-eladásokat generál.
Ami az iPhone 14 kapcsán számtalan híradás címeben megjelenik, azt Jobs másodlagosnak tartott a termékhez képest: és ez az ár. Az inflációs nyomás és a növekvő beszállítói költségek ellenére az Apple úgy döntött, hogy az Egyesült Államokban és Kínában, két legnagyobb piacán nem kér többet az okostelefonja legújabb verziójáért. (Az Apple megemelte az iPhone 14 árait Európa és Japán egyes részein, ahol többek között az elmúlt hónapokban deflálódtak a valutaértékek. Magyarországról ne is beszéljünk... – FG)
Mennyiség és minőség
Bár az árra való összpontosítás biztosan nem izgatta volna Jobst, tükrözi az Apple jelenlegi működési helyzetét. Cook alatt, aki kevésbé technológiai látnok, és inkább üzletember, mint Jobs, az Apple figyelme kissé a mennyiség felé tolódott el a minőség rovására.A módosítások egy része okostelefonjaink technológiai korlátait tükrözi, úgy érzik, hogy elérték a csúcsteljesítményt. Az iPhone már nagy sebességű, rendkívül tiszta képeket készít, rengeteg tárhelyet kínál, és gyönyörűen elfér a kezedben. Az elmúlt években az iPhone segédprogramjában a legnagyobb ugrás az Apple működésének szoftveres, nem pedig hardveres oldaláról származott.
De a vállalat újra-pozícionálásának jelentős része Cook elképzelésén alapul egy kiterjedt Apple ökoszisztémáról, ahol a fogyasztók több, egymással összekapcsolt hardverrel (okostelefon, személyi számítógép, táblagép, óra, fejhallgató) rendelkeznek. Ha az Apple-ügyfelek több eszközhöz kötődnek, a gondolkodás szerint nehezebben fognak átváltani a Samsung vagy a Google termékeire. (A Wall Street és a technikusok ezt „ároknak” nevezik.)
A stratégia nem csak a hardvereladásokat növeli, hanem több vásárlót késztet arra, hogy vásároljon az Apple szolgáltatásaiból – egy iPhone-felhasználó nagyobb valószínűséggel tölt le alkalmazásokat az App Store-ból, használja az Apple hitelkártyáját, vagy előfizet a cég zenei streaming szolgáltatására. Míg az Apple szolgáltatásai a teljes bevétel 19 százalékát teszik ki, haszonkulcsaik duplája a hardvertermékeknek.
Ez egyértelműen megmutatkoztak az Apple legújabb termékcsaládjához való hozzáállásában.
Az iPhone árának szilárdan tartásával Cook és cége újabb adag hűségre tesz szert az ügyfelektől – nem mintha sokkal többre lenne szükségük –, és többet tartanak belőlük az Apple ökoszisztémáján belül. Amint azt Dan Ives, a Wedbush Securities elemzője megjegyezte, az Apple belső tervezésű iPhone chipjei segítik a vállalat profit zsugorodás ellen vívott küzdelmét.
Várárok-tan
Eközben az Apple más termékekre összpontosíthat, amelyek kiterjesztik a várárkot. Az Apple Watch és az AirPods legújabb iterációi például jelentős fejlesztéseket tartalmaztak, amelyek további ügyfeleket vonzhatnak.Az Apple Watch Ultra a vállalat legambiciózusabb kísérlete, hogy megnyerje a szabadba járó tömeget, amely a Garmin hordható eszközei felé fordult. Az alap Apple Watch SE-t is átalakították, amely 20 százalékkal növeli a feldolgozási sebességet, és rendelkezik autóbaleset-észlelési technológiával is. Ez a fejlesztés segíthet legyőzni a a hamarosan érkező Google Pixel Watch-t.
Az AirPods Pro legújabb termékcsaládja technológiailag jobb zajszűrést és olyan funkciókat tartalmaz, fontos fejlesztések a vezeték nélküli fejhallgatók piacán, amely a Counterpoint Research szerint 25 százalékkal nőtt 2021-ben.
A termékbemutató után, amikor Cook szerda este a Code Conference színpadán állt, a vezérigazgató utalt Steve Jobs elkötelezettségére a termék minősége és a mennyiség helyett: „Mindig azt mondta, hogy az Apple-nek a legjobb termékeket kell készítenie, nem a legtöbbet.”
Cook azonban továbbra is arra törekszik, hogy mindkét irányban haladjon. Eddig többnyire sikerült neki, ezt bizonyítja az Apple rekordnak számító, 366 milliárd dolláros tavalyi bevétele és az ügyfelek vaskalapos hűsége. Az Apple Watch és az AirPods, két új termékkategória, amelyeket Cook hivatali ideje alatt vezettek be, segítettek az Apple-nek elmélyíteni az árkot.
De egy újabb év pusztán ismétlődő iPhone-frissítések egy kicsit megnehezítik az egyensúlyozást a mennyiség és minőség között. Valamikor az Apple-nek újabb technológiai ugrást kell végrehajtania, amitől Jobs sugározna az örömtől. Az iPhone 14 biztosan nem az.
Jacob Carpenter
Fortune
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése