2011. szeptember 28., szerda
Hiszem, ha letöltök
A Rzeczpospolita - mindenki tudja, lengyel napilap ez - információja szerint az Apple bármikor bejelentheti, hogy további tíz EU államban nyit ki az iTunes Store. Jelenleg tizenkét [dühös] országban - Bulgária, Ciprus, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Málta, Románia, Szlovákia és Szlovénia - nincs iTS, a lap szerint a tíz szerencsés közt lesz Lengyel-, Cseh- és Magyarország, amíg kimarad Ciprus és Málta, mert "kicsi" és "messze van". Hiszem, ha letöltök.
Adobe - új értékesítési rendszer 2.
Tegnap Rafal Maciejewicz, az Adobe Sales and Channel Manager Eastern Europe, vázolta az Ingram-Micro irodájában összegyűlt maroknyi viszonteladó-jelöltnek, hogy miként is néz ki az Adobe új értékesítési rendszere. Erről már írtam, de pár dolgot pontosítani fogok, de újra nem mondom el előről .
Adobe Dealerek
A négy dealer kategória valóban három, ráadásul a negyedik, a Platinum az elvárt forgalom nagysága miatt nem játszik. Ezt azoknak a CLP viszonteladóknak találták ki, akik évek óta a német, francia vagy spanyol piac meghatározó CLP szereplői. Azaz a négy kategória tulajdonképp kettő. A különbség annyi, hogy a Certified - minősített - viszonteladó (CD) levizsgázott, a regisztrált meg nem. Az elektronikus vizsga és az on-line képzés egyaránt ingyenes, annyiszor vizsgázol, ahányszor akarsz. A CD státusz megszerzéséhez Acrobat, CS5 és CLP ismeretekből lehet vizsgázni, mindegyikből van alap- és emelt-szint. A kérdések nem "a hetedik menü hatodik parancsára megjelenő párbeszédablak ötödik fülének negyedik kérdésére adható válaszok felsorolása", hanem sales-alapú: mi a különbség az Acrobat 7 és az Acrobat X között? (Na mi?)
Ismét elhangzott, hogy azokban az országokban, ahol már fut az Adobe ezen rendszere, a jelentkezők alig 10-20 százaléka CD vagy magasabb státuszú. Mivel ingyenes vizsga az egyetlen, ami kell a lépcső meglépéséhez - nem értem. Beregel valaki, és? Nem képes egy senki által nem ellenőrzött körülmények közötti ingyenes vizsgát letenni? Becslés szerint itthon 18-22 CD vagy Gold (GD) viszonteladó lesz. Ráadásul többször kihangsúlyozták, hogy a CD és GD közt árrésben nincs és nem lehet különbség.
Deal Registraition
A Deal Registraition (DR) kapcsán világossá vált, hogy az Adobe az üzlet felhajtást díjazza az üzletszerzői jutalék biztosításával. Így a DR-be így bejutni tender kiírás kapcsán nem lehet, hisz ott a kiírót már rávették a vásárlásra. A DR-be a rávételt lehet regisztrálni. Az üzletszerzői jutalék tízezer dollár (kb. 2mFt) felett jár, akkor négy százalék, 5mFt felett már hét százalék. Összevetve ezt az árréssel - hát vicces, bár ha lenyúlják az üzletet, akkor jóval több, mint a semmi. A DR csak a CD és a feletti szint számára érhető el.
ProVideo
A ProVideo szak most hasít az Adobe-nál, mert - ahogy elhangzott - az egyik konkurens piaci szereplő által nyáron kibocsátott alkalmazás-frissítés oly mértékben nem nyerte el a felhasználók tetszését, hogy tömegesen váltanak át Adobe-ra, példaként a BBC-t említődött meg.
És még
Szó esett arról, hogy a napokban három Adobe alkalmazott kezdi meg a munkát Magyarországon, az ő feladatuk az értékesítési csatorna felügyelete, a szoftver-jogtisztaságért való küzdelem és valamilyen formában a marketing munka.
Az Ingram-Micro neve számomra a 90-es évek eleje óta ismert, mint International Apple Reseller - a hazai viszonteladó György I. rossz emlékű vezetése alatti időszakban több Apple dealer is megkereste a céget. Akkor az derült ki, hogy az Ingram adott összeg alatt nem üzletel - és ez a benyomásom a tegnapi napról is.
Adobe Dealerek
A négy dealer kategória valóban három, ráadásul a negyedik, a Platinum az elvárt forgalom nagysága miatt nem játszik. Ezt azoknak a CLP viszonteladóknak találták ki, akik évek óta a német, francia vagy spanyol piac meghatározó CLP szereplői. Azaz a négy kategória tulajdonképp kettő. A különbség annyi, hogy a Certified - minősített - viszonteladó (CD) levizsgázott, a regisztrált meg nem. Az elektronikus vizsga és az on-line képzés egyaránt ingyenes, annyiszor vizsgázol, ahányszor akarsz. A CD státusz megszerzéséhez Acrobat, CS5 és CLP ismeretekből lehet vizsgázni, mindegyikből van alap- és emelt-szint. A kérdések nem "a hetedik menü hatodik parancsára megjelenő párbeszédablak ötödik fülének negyedik kérdésére adható válaszok felsorolása", hanem sales-alapú: mi a különbség az Acrobat 7 és az Acrobat X között? (Na mi?)
Ismét elhangzott, hogy azokban az országokban, ahol már fut az Adobe ezen rendszere, a jelentkezők alig 10-20 százaléka CD vagy magasabb státuszú. Mivel ingyenes vizsga az egyetlen, ami kell a lépcső meglépéséhez - nem értem. Beregel valaki, és? Nem képes egy senki által nem ellenőrzött körülmények közötti ingyenes vizsgát letenni? Becslés szerint itthon 18-22 CD vagy Gold (GD) viszonteladó lesz. Ráadásul többször kihangsúlyozták, hogy a CD és GD közt árrésben nincs és nem lehet különbség.
Deal Registraition
A Deal Registraition (DR) kapcsán világossá vált, hogy az Adobe az üzlet felhajtást díjazza az üzletszerzői jutalék biztosításával. Így a DR-be így bejutni tender kiírás kapcsán nem lehet, hisz ott a kiírót már rávették a vásárlásra. A DR-be a rávételt lehet regisztrálni. Az üzletszerzői jutalék tízezer dollár (kb. 2mFt) felett jár, akkor négy százalék, 5mFt felett már hét százalék. Összevetve ezt az árréssel - hát vicces, bár ha lenyúlják az üzletet, akkor jóval több, mint a semmi. A DR csak a CD és a feletti szint számára érhető el.
ProVideo
A ProVideo szak most hasít az Adobe-nál, mert - ahogy elhangzott - az egyik konkurens piaci szereplő által nyáron kibocsátott alkalmazás-frissítés oly mértékben nem nyerte el a felhasználók tetszését, hogy tömegesen váltanak át Adobe-ra, példaként a BBC-t említődött meg.
És még
Szó esett arról, hogy a napokban három Adobe alkalmazott kezdi meg a munkát Magyarországon, az ő feladatuk az értékesítési csatorna felügyelete, a szoftver-jogtisztaságért való küzdelem és valamilyen formában a marketing munka.
Az Ingram-Micro neve számomra a 90-es évek eleje óta ismert, mint International Apple Reseller - a hazai viszonteladó György I. rossz emlékű vezetése alatti időszakban több Apple dealer is megkereste a céget. Akkor az derült ki, hogy az Ingram adott összeg alatt nem üzletel - és ez a benyomásom a tegnapi napról is.
2011. szeptember 27., kedd
Adobe - új értékesítési rendszer
Az Adobe idejét érezte értékesítési csatornája átszervezésének. Ezért tegnap az egyik, ma épp a másik disztribúció vendégszeretetét élvezzük - mint kiderült, az Adobe a disztributorokkal szemben megkövetelt egyik feltétel a kellő számú viszonteladó (dealer) megléte. A Pasaréti Klubházban a Trans-Europe (TE) előadásában hallgattuk meg, mit hoz az új rendszer. A következőket.
Az Adobe elgondolása az értékesítésről
Az Adobe négy kategóriába készül besorolni a viszonteladóit: (1) Regisztrált, (2) Minősített, (3) Arany és (4) Platinum Viszonteladó.
A Regisztált felhasználó számára az Adobe lehetőséget ad, hogy a viszonteladó a cégadatait megossza az Adobe-val (mhm, haha) és ehhez a neten regisztálja magát. Magyarul: ezt bárki megteheti, mielőtt egyetlen kanyi vasat is költene Adobe szoftverre. A Minősített Viszonteladó - azon túl, hogy megfelel a belépőszintnek -, egy alkalmazottja meg kell, hogy szerezze az Adobe Certified Sales Professional, Master státuszt. Az Adobe ehhez természetesen képzést ad - a TE szerint ingyen - és a vizsga is - TE szerint - ingyenes. A minősített viszonteladó már eladhat CLP terméket is (Cumulative Licensing Program - a szoftver-forgalmazók kedvenc pontgyűjtő kártyához hasonló megoldása, a vevő a vett szoftverek alapján gyűjtött pontok után kedvezménnyel vásárol), kilistázzák az Adobe oldalon, sőt, nevezhet a Deal Registraition (DR) használatára. Ezt a leghelyesebb talán üzletszerzés-védelemnek fordítani. Az ügyes viszonteladó (ÜV) komoly ajánlatot adott az Almalapnak - ekkor regisztrálja az ajánlat tényét: "kinek mire" a DR-ben. Ha a Gonosz Almalap ezután mástól veszi meg az Adobe-s szoftvereket és az ÜV tudja a rendelés számát(?) tényét(?) igazolni, akkor az ÜV besorolásától függően megkapja az ár néhány (4-7) százalékát. Úh és oh! És ha a Gonosz Almalap három ÜV-től is kér ajánlatot? És ha most beregelem, mint ÜV, a MOL-t meg a MATÁV-ot? Vagy ennyire ne legyek ÜV és rossz hozzáállású?
Az Arany (jelvényes) Viszonteladó két vizsgázott embert is tart az eddigieken túl (ha egyikük három, a másikuk meg két címet szerez meg a kiírt ötből), negyedéves üzleti tervet készít (piaci helyzet, üzleti helyzet, üzleti terv, kulcs-projektek és marketing terv) és az Adobe ezt ellenőrzi is. Évente kétszázezer dollárért (kb. 40 millió forint) ad el Adobe szoftvert, de érdemes elolvasni az apró betűt, mert néhány Adobe termék nem számít be ebbe az összegbe. Ráadásul nem lehet csak dobozos termékből teljesíteni a kitűzött összeget.
A Platinem Viszonteladóról kár beszélni, mert éves forgalma el kellene, hogy érje a 100mFt-ot - a rossz nyelvek szerint egyik disztribútor sem lenne Platina Viszonteladó itthon.
Szerteszét tagozódva
A Minősített, Arany és Platinum Viszonteladók szakosodhatnak is: ProVideo, Education, SAM területekre. Értelemszerűen mindegyik területre való szakosodáshoz újabb vizsga meglétét várja el az Adobe, cserébe viszont igen keveset ad a hivatalos PDF-jei szerint. A videó esetén spéci logó használatot (kösz!) és hozzáférést a videós marketing anyagokhoz, az oktatás esetén sem kínál többet Reseller Program Guide. Ehhez képest az előadás során az hangzott el a TE részéről, hogy oktatásba - intézmény, tanár, diák - csak az adhat el, aki ilyen minősítésű. Az Adobe nem szól kedvező oktatási árról, a TE szerint tartják az eddigi, jellemzően 20 százalékot. A SAM - ez igazán édes. Azt várják el az ilyen viszonteladótól, hogy készítse el - minimum az Adobe vonatkozásában a szoftver eszközök listáját az adott cégnél - és menedzselje azt (Software Asset Management). A jogtiszta szoftverhasználatot támogatjuk, a többi no comment.
Nem hivatalosan
Ahogy a tájékoztató egyik diagrammján megjelent, tőlünk nyugatra a viszonteladók alig 10-15 százaléka nem szimpla regisztrált Viszonteladó. A kérdések közt elhangzott, hogy garantálja-e az Adobe, hogy érdemes belevágni, beruházni a viszonteladói programba, amikor ott van az Adobe netes áruháza letöltési és időleges használati lehetőséggel - természetesen nem kaptunk választ, az új Adobe területi felelős laza marketing rizsát nyomott arról, hogy az Adobe szép, az Adobe jó, az Adobe nem tesz ilyet - csupán a "trust me!" hiányzott. Arra sem kaptunk választ - ezúttal a TE képviselettől -, hogy az egyes besorolások milyen árrést jelentenek. Végül is ez - lényegtelen. Az új rendszer a távoli október harmadikával indul, ez a megbeszélés volt "a" felkészülés rá. Ami igaz, mert aki maradni akar, csak egyet tehet, regisztrál és vizsgázik.
Adobe Europe
Az Adobe eddigi képviselői kedves, barátságos emberek voltak, akik keresték a kapcsolatot azokkal, akik helyben eladják a szoftvereiket - végül is mi keressük meg azt a pénzt, amiből az ő itt létét - szálloda, repülő, habzsi-dőzsi - fizetik. A mostani csapat, regionális vezető, marketinges és ki tudja ki, az előadás alatt hátul büféztek, mentségükre, csak egy poharat törtek, majd a kérdések után bőröndjeiket maguk után vonszolva elhagyták a terepet. Kalap, kabát. Pedig nagyon nem siethettek, mert - ha minden igaz -, a másik viszonteladónál újra találkozunk velük. Lehet, hogy meg kellene néznem, mikor megy a LOT gépe Varsóba?
Az Adobe elgondolása az értékesítésről
Az Adobe négy kategóriába készül besorolni a viszonteladóit: (1) Regisztrált, (2) Minősített, (3) Arany és (4) Platinum Viszonteladó.
A Regisztált felhasználó számára az Adobe lehetőséget ad, hogy a viszonteladó a cégadatait megossza az Adobe-val (mhm, haha) és ehhez a neten regisztálja magát. Magyarul: ezt bárki megteheti, mielőtt egyetlen kanyi vasat is költene Adobe szoftverre. A Minősített Viszonteladó - azon túl, hogy megfelel a belépőszintnek -, egy alkalmazottja meg kell, hogy szerezze az Adobe Certified Sales Professional, Master státuszt. Az Adobe ehhez természetesen képzést ad - a TE szerint ingyen - és a vizsga is - TE szerint - ingyenes. A minősített viszonteladó már eladhat CLP terméket is (Cumulative Licensing Program - a szoftver-forgalmazók kedvenc pontgyűjtő kártyához hasonló megoldása, a vevő a vett szoftverek alapján gyűjtött pontok után kedvezménnyel vásárol), kilistázzák az Adobe oldalon, sőt, nevezhet a Deal Registraition (DR) használatára. Ezt a leghelyesebb talán üzletszerzés-védelemnek fordítani. Az ügyes viszonteladó (ÜV) komoly ajánlatot adott az Almalapnak - ekkor regisztrálja az ajánlat tényét: "kinek mire" a DR-ben. Ha a Gonosz Almalap ezután mástól veszi meg az Adobe-s szoftvereket és az ÜV tudja a rendelés számát(?) tényét(?) igazolni, akkor az ÜV besorolásától függően megkapja az ár néhány (4-7) százalékát. Úh és oh! És ha a Gonosz Almalap három ÜV-től is kér ajánlatot? És ha most beregelem, mint ÜV, a MOL-t meg a MATÁV-ot? Vagy ennyire ne legyek ÜV és rossz hozzáállású?
Az Arany (jelvényes) Viszonteladó két vizsgázott embert is tart az eddigieken túl (ha egyikük három, a másikuk meg két címet szerez meg a kiírt ötből), negyedéves üzleti tervet készít (piaci helyzet, üzleti helyzet, üzleti terv, kulcs-projektek és marketing terv) és az Adobe ezt ellenőrzi is. Évente kétszázezer dollárért (kb. 40 millió forint) ad el Adobe szoftvert, de érdemes elolvasni az apró betűt, mert néhány Adobe termék nem számít be ebbe az összegbe. Ráadásul nem lehet csak dobozos termékből teljesíteni a kitűzött összeget.
A Platinem Viszonteladóról kár beszélni, mert éves forgalma el kellene, hogy érje a 100mFt-ot - a rossz nyelvek szerint egyik disztribútor sem lenne Platina Viszonteladó itthon.
Szerteszét tagozódva
A Minősített, Arany és Platinum Viszonteladók szakosodhatnak is: ProVideo, Education, SAM területekre. Értelemszerűen mindegyik területre való szakosodáshoz újabb vizsga meglétét várja el az Adobe, cserébe viszont igen keveset ad a hivatalos PDF-jei szerint. A videó esetén spéci logó használatot (kösz!) és hozzáférést a videós marketing anyagokhoz, az oktatás esetén sem kínál többet Reseller Program Guide. Ehhez képest az előadás során az hangzott el a TE részéről, hogy oktatásba - intézmény, tanár, diák - csak az adhat el, aki ilyen minősítésű. Az Adobe nem szól kedvező oktatási árról, a TE szerint tartják az eddigi, jellemzően 20 százalékot. A SAM - ez igazán édes. Azt várják el az ilyen viszonteladótól, hogy készítse el - minimum az Adobe vonatkozásában a szoftver eszközök listáját az adott cégnél - és menedzselje azt (Software Asset Management). A jogtiszta szoftverhasználatot támogatjuk, a többi no comment.
Nem hivatalosan
Ahogy a tájékoztató egyik diagrammján megjelent, tőlünk nyugatra a viszonteladók alig 10-15 százaléka nem szimpla regisztrált Viszonteladó. A kérdések közt elhangzott, hogy garantálja-e az Adobe, hogy érdemes belevágni, beruházni a viszonteladói programba, amikor ott van az Adobe netes áruháza letöltési és időleges használati lehetőséggel - természetesen nem kaptunk választ, az új Adobe területi felelős laza marketing rizsát nyomott arról, hogy az Adobe szép, az Adobe jó, az Adobe nem tesz ilyet - csupán a "trust me!" hiányzott. Arra sem kaptunk választ - ezúttal a TE képviselettől -, hogy az egyes besorolások milyen árrést jelentenek. Végül is ez - lényegtelen. Az új rendszer a távoli október harmadikával indul, ez a megbeszélés volt "a" felkészülés rá. Ami igaz, mert aki maradni akar, csak egyet tehet, regisztrál és vizsgázik.
Adobe Europe
Az Adobe eddigi képviselői kedves, barátságos emberek voltak, akik keresték a kapcsolatot azokkal, akik helyben eladják a szoftvereiket - végül is mi keressük meg azt a pénzt, amiből az ő itt létét - szálloda, repülő, habzsi-dőzsi - fizetik. A mostani csapat, regionális vezető, marketinges és ki tudja ki, az előadás alatt hátul büféztek, mentségükre, csak egy poharat törtek, majd a kérdések után bőröndjeiket maguk után vonszolva elhagyták a terepet. Kalap, kabát. Pedig nagyon nem siethettek, mert - ha minden igaz -, a másik viszonteladónál újra találkozunk velük. Lehet, hogy meg kellene néznem, mikor megy a LOT gépe Varsóba?
2011. szeptember 23., péntek
Apple Campus Network
A képet (kattints a kép szóra a blogban, hogy lásd, miről szól ez a bejegyzés!) Handras készítette, amikor épp ott járt, ezt mindjárt az elején el kellett mondanom. Ez az Apple Campus hálózat, tehát ne keressük a "Steve's MacBook Pro 17" gépet - ha azt a hálózatot így közzé lehetne tenni, akkor már rég megírták volna azt is, hogy mi van a gépeken, azaz mit tervez az Apple ma, holnap és 2014-ben. A Maces szívet lenyűgöző - Maces rendszergazdákat sokkoló és rajongással eltöltő - képen végig olvasva a Mac neveket, egész érdekes dolgokat lelünk, jöjjön pár találat!
Az "Apple Litigation's MacBook" (1:16) nevében a litigation bírósági pert, pereskedést, eljárást jelent - itt szerintem csak jópofaságról van szó.
Cliff Russel két géppel dolgozik - MacBook Airrel (3:8) és egy Mac Pro-val (3:9) -, ahogy Graham Finlayson - iMac (ami még viccesebb, MacBook Pro-ként látható, csak nem migráció volt?) (4:17) és "MacBook Pro (2)" (4:18), vagy Jeff - MacBook Pro (5:12) és iMac (5:13). Quinn fontos ember, talán ő a rendszergazda: iMacet (8:14) is használ "quinnadmin" néven és MacBook Pro-t is.
A CS előnevű sorozat - iMac 21-inch, iMac 27-inch, Mac mini, MacBook (még volt, amikor András arra járt), MacBook Pro 13-inch, MacBook Pro 15-inch és MacBook Pro 17-inch (3:10 - 3:15) - láttán hiába is csillan fel az Adobe-osok szeme, a CS sokkal inkább a CampuS rövidítése, mint az Adobe szoftveréé. Talán kiállított gépek voltak.
A "Deep Sky Mini Server #3" (4:2) neve kapcsán talán mindenkinek az OS X Lion mindent elnyelő alapháttere, a Galaxis képes jut eszébe. Az "iTunes Apps Design" (5:7) is beszédes név egy Mac mininek, ahogy az "itunes's Mac Pro" (5:8) - csak nem itt gyűjtik a Campus összes zenéjét? A tizedik sorban látható még egy szerver, ami a "Updates Team's Mac mini" (10:10) nevet kapta.
Bónuszt ér a (7:2) MacBook Pro név is: ez Loser-é - bár ez lehet családnév is. A hetedik sor amúgy számos nevében azonosítót tartalmazó MacBook Pro-t rejt. Végül a (10:2) "theDude" elnevezésre hívnám még fel figyelmedet, a dude amúgy jelenthet: csávót, fószert, havert, jampecet (akik nyomják a dudát), krapeket, nagyvárosi piperkőcöt, sőt, még turistát is.
Az "Apple Litigation's MacBook" (1:16) nevében a litigation bírósági pert, pereskedést, eljárást jelent - itt szerintem csak jópofaságról van szó.
Cliff Russel két géppel dolgozik - MacBook Airrel (3:8) és egy Mac Pro-val (3:9) -, ahogy Graham Finlayson - iMac (ami még viccesebb, MacBook Pro-ként látható, csak nem migráció volt?) (4:17) és "MacBook Pro (2)" (4:18), vagy Jeff - MacBook Pro (5:12) és iMac (5:13). Quinn fontos ember, talán ő a rendszergazda: iMacet (8:14) is használ "quinnadmin" néven és MacBook Pro-t is.
A CS előnevű sorozat - iMac 21-inch, iMac 27-inch, Mac mini, MacBook (még volt, amikor András arra járt), MacBook Pro 13-inch, MacBook Pro 15-inch és MacBook Pro 17-inch (3:10 - 3:15) - láttán hiába is csillan fel az Adobe-osok szeme, a CS sokkal inkább a CampuS rövidítése, mint az Adobe szoftveréé. Talán kiállított gépek voltak.
A "Deep Sky Mini Server #3" (4:2) neve kapcsán talán mindenkinek az OS X Lion mindent elnyelő alapháttere, a Galaxis képes jut eszébe. Az "iTunes Apps Design" (5:7) is beszédes név egy Mac mininek, ahogy az "itunes's Mac Pro" (5:8) - csak nem itt gyűjtik a Campus összes zenéjét? A tizedik sorban látható még egy szerver, ami a "Updates Team's Mac mini" (10:10) nevet kapta.
Bónuszt ér a (7:2) MacBook Pro név is: ez Loser-é - bár ez lehet családnév is. A hetedik sor amúgy számos nevében azonosítót tartalmazó MacBook Pro-t rejt. Végül a (10:2) "theDude" elnevezésre hívnám még fel figyelmedet, a dude amúgy jelenthet: csávót, fószert, havert, jampecet (akik nyomják a dudát), krapeket, nagyvárosi piperkőcöt, sőt, még turistát is.
2011. szeptember 22., csütörtök
iPhoto album nyomtatás
Ismeretes, hogy iPhoto-ból a "Buy ..." gomb nálunk használhatatlan. Az egyik hazai disztributor korábban már kínált megoldást, de jó egy éve az oldal, amin át megkerülhető volt az Apple, eltűnt. Most - sokkal elegánsabban - újra itt a nyomtatási lehetőség. Érdemes a szájtot végignézni, pontos leírást kapunk a hogyanról.
iSchool - milliomosok álom iskolája (US)
Az előző bejegyzésben szó esett az iSchoolról – nem álltam meg, hogy ne nézzek utána, mi is ez. Értelemszerűen – miért is – amerikai kezdeményezés, amelyben az általános iskolákat akarják ellátni hordozható Mac–kel és iPaddel, így biztosítva – minden más lehetőség mellett – hozzáférést az App Store alkalmazásokhoz, az iTunes U tananyagokhoz és az iBook könyvekhez. (Az iTunes „U” betűje a universityt, az egyetemet jelöli. Még mi, korlátozott iTunes Store hozzáféréssel bírók is elérjük az iTunes U anyagokat – érdemes végignézni, hogy szinte bármilyen egyetemi tárgy előadás–sorozatát letölthetnénk, megtanulhatnánk. És az egyetemek nem félnek közzétenni az anyagokat – a diákok ettől függetlenül, vagy épp ezért, jelentkeznek az egyetemre, bejárnak az órákra.)
A „Cult of Mac” interjút is készített az iSchool egyik vezetőjével. A Brayden Wardrop bemutatta iskola nyolcadikosai – közel ötszáz tanuló – kapják az iPadet, mindenkinek jut. (A szülők vállalják az anyagi felelősséget az iPadért. Az iskola leírást ad át, mit szabad és mit nem, tenni az iPaddel. Például tilos vízzel, nedves ruhával vagy mosogatószerrel letörölni a kijelzőt. És tilos az iPadet hóba temetni. Ejha!) Az Apple csoportos licenszét megvéve vásároltak négy Macbook Pro–t és Bretford Syncing Cartot (ezt nem magyarázom, itt a link!) Az iSchool–lá válás költségét az iSchool alapítvány támogatja, a bemutatott iskolára nagyjából egymillió dollárt költöttek (250 millió forint). Az Apple eszközei – iPadek, iMac labor, tanári Macbook Pro–k, Mac Pro szerver...) csak egy része a projektnek, az összegből fizették az előzetes felmérést, a képzéseket, betanításokat, a szükséges új biztonsági rendszert, a teljes számítógépes hálózat felújítását, az iskola weblapjának megújítását – legyen lehetőség a távtanulásra.
„Az iSchool magán– és köziskola számára is elérhető. A jelentkező suli számára az iSchool–lá válás státuszt ad, ami megmutatkozik a jelentkezők emelkedő tudásszintjében illetve megmutatkozhat a nagyobb árbevételben (fizetős iskola esetén nő a tandíj, ami nem kétfillér). Az iSchool–ság olyan fantasztikus lehetőséget kínál, amelyet megragadó iskola a XXI. századba jut, új távatok nyílnak meg számára az egyénre szabott nevelésben, a kommunikációban” – próbálja összefoglalni a lényeget Wardrop.
Az iPad konkrétan olvasó–könyv, az iskolai tankönyveket kivétel nélkül iPadesítették. A korosztálynak megfelelően kerülnek a gépre oktatási alkalmazások (math bingo, Math Ninja, Solar Walk and Elements). Természetesen használjuk az iPadeket fotózásra, zenélésre, filmkészítésre, számos tanulónk fogott blogírásba. A tanárok Doceri (kakaó–biztonsága nem ismert) okos–táblán dolgoznak, a tanulók képesek a tábla anyagát saját iPadjükről módosítani, elmenteni.
Wardrop végül arról beszélt, hogy – természetesen – le kellett küzdeni némi ellenállást, a technika ilyen mértékű alkalmazása nem mindenki számára egyformán elfogadható, érthető. Voltak, akik csak az ismeretlen technológiától való félelem miatt ellenezték az iSchool–lá válást – őket az alapos képzések meggyőzték. Néhány szülő viszont másik iskolába iratta át gyerekét. De az átállás megtörtént, a szülők megszerették az iSchoolt. Talán azért is, mert ha kívánják, percre pontosan meg tudjuk mondani, melyik gyerek mire használta az iPadjét.
A „Cult of Mac” interjút is készített az iSchool egyik vezetőjével. A Brayden Wardrop bemutatta iskola nyolcadikosai – közel ötszáz tanuló – kapják az iPadet, mindenkinek jut. (A szülők vállalják az anyagi felelősséget az iPadért. Az iskola leírást ad át, mit szabad és mit nem, tenni az iPaddel. Például tilos vízzel, nedves ruhával vagy mosogatószerrel letörölni a kijelzőt. És tilos az iPadet hóba temetni. Ejha!) Az Apple csoportos licenszét megvéve vásároltak négy Macbook Pro–t és Bretford Syncing Cartot (ezt nem magyarázom, itt a link!) Az iSchool–lá válás költségét az iSchool alapítvány támogatja, a bemutatott iskolára nagyjából egymillió dollárt költöttek (250 millió forint). Az Apple eszközei – iPadek, iMac labor, tanári Macbook Pro–k, Mac Pro szerver...) csak egy része a projektnek, az összegből fizették az előzetes felmérést, a képzéseket, betanításokat, a szükséges új biztonsági rendszert, a teljes számítógépes hálózat felújítását, az iskola weblapjának megújítását – legyen lehetőség a távtanulásra.
„Az iSchool magán– és köziskola számára is elérhető. A jelentkező suli számára az iSchool–lá válás státuszt ad, ami megmutatkozik a jelentkezők emelkedő tudásszintjében illetve megmutatkozhat a nagyobb árbevételben (fizetős iskola esetén nő a tandíj, ami nem kétfillér). Az iSchool–ság olyan fantasztikus lehetőséget kínál, amelyet megragadó iskola a XXI. századba jut, új távatok nyílnak meg számára az egyénre szabott nevelésben, a kommunikációban” – próbálja összefoglalni a lényeget Wardrop.
Az iPad konkrétan olvasó–könyv, az iskolai tankönyveket kivétel nélkül iPadesítették. A korosztálynak megfelelően kerülnek a gépre oktatási alkalmazások (math bingo, Math Ninja, Solar Walk and Elements). Természetesen használjuk az iPadeket fotózásra, zenélésre, filmkészítésre, számos tanulónk fogott blogírásba. A tanárok Doceri (kakaó–biztonsága nem ismert) okos–táblán dolgoznak, a tanulók képesek a tábla anyagát saját iPadjükről módosítani, elmenteni.
Wardrop végül arról beszélt, hogy – természetesen – le kellett küzdeni némi ellenállást, a technika ilyen mértékű alkalmazása nem mindenki számára egyformán elfogadható, érthető. Voltak, akik csak az ismeretlen technológiától való félelem miatt ellenezték az iSchool–lá válást – őket az alapos képzések meggyőzték. Néhány szülő viszont másik iskolába iratta át gyerekét. De az átállás megtörtént, a szülők megszerették az iSchoolt. Talán azért is, mert ha kívánják, percre pontosan meg tudjuk mondani, melyik gyerek mire használta az iPadjét.
2011. szeptember 21., szerda
Mi köze a régi iPadekhez Jobs feleségének?
Az Apple a „Teach for America” mozgalommal összefogva kilencezer(!) első generációs iPadet adott át hátrányos helyzetű, lemaradt térségben működő iskolák tanárainak. A régi iPadeket az iPad2 kibocsátásakor gyűjtötték be azoktól, akik tudatosan leadták e célra előző iPadüket. Ahogy itthon is, Amerikában is sok ember elrakja előző számítógépét, telefonját, talán azért, mert érzelmileg kötődik hozzá, vagy gyűjti a technikai kütyüket, esetleg csupán lustaságból. A 9000 iPad2 38 államban került szétosztásra.
Katie Remington, a tizedikeseknek reál tárgyakat tanító tanárnő vasárnap vette át a megtisztított, rendbe tett iPadjét, amit hétfőn megmutatott a St. Luis–i iskolában az osztályának. „Már az első nap remek ösztönző volt a gyors feladat megíráshoz öt–tíz percnyi iPad–használat lehetősége” – írta blogján. Az iskola célja, hogy elnyerje az iSchool státuszt, ám ehhez nem osztályonként kell egy iPad, hanem minden tanulónak iskolai iPadje kell, hogy legyen.
Ha arra lennénk kíváncsiak, az Apple miért pont a „Teach for America” mozgalmat támogatja, akkor a helyes válasz bizonyára a mozgalom egyik vezetőjének a személye, Steve Jobs felesége. Jobs családja – teljesen normális módon – nem része a Steve körüli imádatnak. Azért egy Google keresés jó irányba indít el minket, ha kíváncsiak lennénk. Másfelől talán a feleség szerteágazó jótékonysági tevékenysége a válasz arra a felvetésre, hogy Jobs miért nem támogat látványos módon egyetlen segélyszervezetet, alapítványt vagy civil kezdeményezést sem, ahogy teszi az például Bill Gates. (A Fanatikus Almalap szerint épp eléggé támogatja a Földet azzal, hogy emberbarát számítógépet, technikai eszközt, megoldást tervez és gyárt.)
Katie Remington, a tizedikeseknek reál tárgyakat tanító tanárnő vasárnap vette át a megtisztított, rendbe tett iPadjét, amit hétfőn megmutatott a St. Luis–i iskolában az osztályának. „Már az első nap remek ösztönző volt a gyors feladat megíráshoz öt–tíz percnyi iPad–használat lehetősége” – írta blogján. Az iskola célja, hogy elnyerje az iSchool státuszt, ám ehhez nem osztályonként kell egy iPad, hanem minden tanulónak iskolai iPadje kell, hogy legyen.
Ha arra lennénk kíváncsiak, az Apple miért pont a „Teach for America” mozgalmat támogatja, akkor a helyes válasz bizonyára a mozgalom egyik vezetőjének a személye, Steve Jobs felesége. Jobs családja – teljesen normális módon – nem része a Steve körüli imádatnak. Azért egy Google keresés jó irányba indít el minket, ha kíváncsiak lennénk. Másfelől talán a feleség szerteágazó jótékonysági tevékenysége a válasz arra a felvetésre, hogy Jobs miért nem támogat látványos módon egyetlen segélyszervezetet, alapítványt vagy civil kezdeményezést sem, ahogy teszi az például Bill Gates. (A Fanatikus Almalap szerint épp eléggé támogatja a Földet azzal, hogy emberbarát számítógépet, technikai eszközt, megoldást tervez és gyárt.)
2011. szeptember 20., kedd
Apple Áruház és a számlája
Jajj nekem, jajj a könyvelőmnek! Az Amazon és az iTunes Store számlái láttán is szívinfarktust kaptunk és büntetéssel néztünk szembe: "Mondjuk meg annak az Amazon nevű vállalkozásnak, hogy mi a magyar számla formai követelménye!" - hangzik a sláger mondat hivatalos ajakról. Szegény Amazon, amikor aláírási címpéldányt kérek és három hónapnál nem régebbi közüzemi számlát...
Az Apple Áruház (AÁ) számlája is csodás mondatokat csal majd elő a könyvelésen. Egyrészt szinte hibátlan magyarsággal készült, bár a számla megnevezés - de tessék kipróbálni! Az áfára figyeljünk oda, jelenleg 2500% az Apple szerint, bár számolni jól számol a 25 százalékkal. Vagy tud valamit. Aláírás és pecsét az nincs, mert a számla a netről nyomtatható. Az eladó viszont egy ír vállalkozás, tehát - gondolom az el nem olvasott szerződés szerint Cork megyében pereskedhetem, ha majd arra kerül a sor.
Az Apple Áruház (AÁ) számlája is csodás mondatokat csal majd elő a könyvelésen. Egyrészt szinte hibátlan magyarsággal készült, bár a számla megnevezés - de tessék kipróbálni! Az áfára figyeljünk oda, jelenleg 2500% az Apple szerint, bár számolni jól számol a 25 százalékkal. Vagy tud valamit. Aláírás és pecsét az nincs, mert a számla a netről nyomtatható. Az eladó viszont egy ír vállalkozás, tehát - gondolom az el nem olvasott szerződés szerint Cork megyében pereskedhetem, ha majd arra kerül a sor.
Megjelent a hivatalos Final Cut Pro X könyv
Megjelent az Apple Training Series sorozat Final Cut Pro X kézikönyve (angol nyelven). Ez az a könyv, amelyet az Apple erőst ajánl mindenkinek, aki szeretne Final Cut Pro felhasználói vizsgát tenni. A könyv kapható a MacAcadémia könyvesboltjában és az AATC XMS Akadémián is.
2011. szeptember 19., hétfő
Az Apple Áruház és az árak
Az Apple Store megnyitotta kapuit, aki vásárolni akar, annak érdemes felkeresni. A következő táblázatot az apple.hu, az isytle.hu, a starking.hu és az xms.hu ma reggel 8-10 közötti árai alapján készítettem. Az árak áfás árak, forintban. Ami egyértelmű, az Apple Áruház (AÁ) sokkal olcsóbb, mint a kiemelt Apple viszonteladók (APR boltok), ráadásul a házhoz szállítás 35eFt felett ingyenes. Az utolsó oszlopban a három APR árának átlaga és az Apple Áruház közti különbség látható, a pozitív szám az Áruház olcsóságát mutatja.
A vásárlók számára egyértelműen jó az AÁ megjelenése. A viszonteladók és az Apple kapcsolatának elemzése házifeladat.
* három APR átlagárából kivonva az AÁ ár.
A vásárlók számára egyértelműen jó az AÁ megjelenése. A viszonteladók és az Apple kapcsolatának elemzése házifeladat.
* három APR átlagárából kivonva az AÁ ár.
2011. szeptember 17., szombat
2011. szeptember 16., péntek
Philips Fidelio DS3020
A Philips nagy múltú ex-holland cég, mindig is szívem csücske marad, mert első rádió-magnóm Philips volt. Az előző tesztelésnél leírtak változatlanul igazak, (a) nem lett abszolút hallásom, (b) az Apple dizájn továbbra is cool.
A Philips doboz kibontása után hatalmas tojástartókkal szembesülünk, ami egyfelől érthető, hiszen a Philips hangszórója ovális, gyűrű szerű valami, amit aránylag nehéz téglatestbe gyűrni (ha már gyűrű alakú), másrészt kisebb tartó >kisebb doboz > Apple-ösebb érzet. A Fidelio láttán azonnal a JBL jutott eszembe, az OnTime és az OnTour valószínűleg a sötétben randizott, az újszülött Fidelio-t meg a Philips fogadta örökbe.
A Fidelio leírása szerint akár az erdőbe is bevihető, négy darab AA-s ceruza-elemmel teljes hangerőn még mókusra is vadászhatunk vele, mert szólni szól, ajánljuk Hobótól a Hajtók dalát. Amúgy a kezeléséhez még nővérnek sem kell lenni az agysebész professzor mellett, bár az iPhone-omat kicsit félve csúsztattam a gyűrű alsó részéből kiálló dockba, de nem volt semmi gond, az iPhone azonnal hálásan jelezte, hogy áradnak az aksijába az elektronok. A felső gyűrű apró gumibakján megtámaszkodó iPhone-on kiválasztva az iPod funkciót dübörgött az AC/DC. Egyetlen vezérlést helyezett el a Philips a Fidelión, a hangerő szabályzást - ennyi elég, a minimalista Apple felfogás szerint is: ennyi kell és ennyi elég.
Nehéz egyszerre fényképezni is az iPhone-nal, miközben az a Fidelio gyűrűjében áll - ennek szexuális jelentését nem is firtatnám. A képet tehát a Photo Booth követte el.
A negyedszázezer forintba kerülő eszköz akkor ficánkol igazán, ha az Apps Store-ból letöltjük hozzájuk a Fidelio bővítőprogramot. Ekkor az iPhone kijelzőjén zenelejátszás közben egy sor funkció és információ jelenik meg, ébresztésre szakosodott kiszolgálóprogram, keresési funkciók, lejátszás közben időjárásjeletés...
A Philips doboz kibontása után hatalmas tojástartókkal szembesülünk, ami egyfelől érthető, hiszen a Philips hangszórója ovális, gyűrű szerű valami, amit aránylag nehéz téglatestbe gyűrni (ha már gyűrű alakú), másrészt kisebb tartó >kisebb doboz > Apple-ösebb érzet. A Fidelio láttán azonnal a JBL jutott eszembe, az OnTime és az OnTour valószínűleg a sötétben randizott, az újszülött Fidelio-t meg a Philips fogadta örökbe.
A Fidelio leírása szerint akár az erdőbe is bevihető, négy darab AA-s ceruza-elemmel teljes hangerőn még mókusra is vadászhatunk vele, mert szólni szól, ajánljuk Hobótól a Hajtók dalát. Amúgy a kezeléséhez még nővérnek sem kell lenni az agysebész professzor mellett, bár az iPhone-omat kicsit félve csúsztattam a gyűrű alsó részéből kiálló dockba, de nem volt semmi gond, az iPhone azonnal hálásan jelezte, hogy áradnak az aksijába az elektronok. A felső gyűrű apró gumibakján megtámaszkodó iPhone-on kiválasztva az iPod funkciót dübörgött az AC/DC. Egyetlen vezérlést helyezett el a Philips a Fidelión, a hangerő szabályzást - ennyi elég, a minimalista Apple felfogás szerint is: ennyi kell és ennyi elég.
Nehéz egyszerre fényképezni is az iPhone-nal, miközben az a Fidelio gyűrűjében áll - ennek szexuális jelentését nem is firtatnám. A képet tehát a Photo Booth követte el.
A negyedszázezer forintba kerülő eszköz akkor ficánkol igazán, ha az Apps Store-ból letöltjük hozzájuk a Fidelio bővítőprogramot. Ekkor az iPhone kijelzőjén zenelejátszás közben egy sor funkció és információ jelenik meg, ébresztésre szakosodott kiszolgálóprogram, keresési funkciók, lejátszás közben időjárásjeletés...
2011. szeptember 15., csütörtök
UCube
Három hangosító megoldást kapott az Almalap régi ismerősétől, próbáljuk ki, írjuk meg tapasztalatunkat. Ez alapvetően nehéz, hiszen - de szerintem ezt már említettem - anno a gimnáziumi énekkarból is elzavartak (hat év után én voltam az első, akivel ez megesett). Ahogy tanult barátom és egyetemi mérőtársam, Ortutay Gyuri mondá: "Még tapsosnak is gyenge lennék!" Bár lehet, hogy ezért tűnünk tökéletes tesztelőnek...
Mielőtt meghallod...
Az első termék a kanadai UltraLink cég UCube UFi - de mielőtt megszólalna, essen pár szó a dizájnról és csomagolásról.
Csomagolás
Doboz, a lábbal már összecsavarozott hangdobozok, USB-hangdoboz és hangdoboz-hangdoboz kábel.
Nézzük meg bármelyik Apple terméket, a csomagolás esztétikus és annyira kitalált (Sokoban!), hogy valóban Rubik-kocka kiforgatással ér föl (ez túlzás) az eredetibe való visszagyűrése - különösen az iPodoké. Az Apple-t - hihetnénk - kizárólag a szépség vezette, de ennél sokkal fontosabb, hogy ne szállítson levegőt. Ezért a helytakarékosság - ami még esztétikus megjelenést is kapott. Na, a UCube esetén erről nem beszélhetünk. Kis nejlon zacskó, papírból hajlított távtartó. Oks, ezeket mind kikukázzuk, de - ez az első élmény.
Dizájn
Jonathan Ive magasra rakta a lécet az Apple-nél, az ő keze munkáját viseli a kis színes iMac (ki emlékszik ma rá?), az iPod, a mai Macek és hordozható Apple gépek. Az Apple termékhez kiegészítőt gyártóknak van hová kapaszkodni. Az Apple épp az acél-üveg korszakát éli, színekben gazdag fehér-szürke-fekete színvilág a meghatározó. Érthető módon a UCube UFi is igyekszik hasonlítani - lásd a fényképeket! A láb például erősen hajaz az iMac lábformájára - ez ok. Egész addig ok, amíg a hangszóró hátlapjával nem találkozunk. Otromba és ronda csavarral rögzíthetjük a talphoz a hangkockát. Mivel a kocka igen kicsi, a láb sem brutális, viszont akkora a doboz, amiben érkezett, hogy abban akár össze-szerelve is elférne - akkor miért nincs összeszerelve? Miért kell nekem - Apple szinten gagyi - csavarozást végeznem? És ha már nincs összeszerelve, lehetett volna valami elegánsabb megoldás is az összeszerelésre.
A UCube név is megér egy misét, mert kb. a "TeKocka"-nak felel meg, ami - ugye - csak ritka esetben jelenthet pozitívat, általában agyas ismerősök mentsége a "kicsit kocka a gyerek!" mondat. (Oks, Kanadában nem gáz a lekockázás.) A UFi, gondolom a Hi-Fi után. Erről majd azután, hogy megszólaltak a hangkockák.
Amikor meghallod...
A második élmény akkor ér, amikor összekábelezzük a Macet és az egyik kockát USB-kábellel, a két kockát pedig a másik (külön nejlon tasakba csomagolt) kábellel. Ez utóbbi hossza ugyanis egy méter, a két hangszórót így pont egy méterre tudom elhelyezni egymástól, lásd fénykép. Ami nem sok, ráadásul az én Macem csak 21 és feles...
Tesztelésképp teljes hangerőn az eredeti CD-ről digitalizált "Kétforintos dal"-t hallgattuk meg - végig nem, mert a dobozok nem bírták a hangerőt, botfüllel hallhatóan torzítottak. A csatornákra jutó 15W sok, bármilyen szép is, hogy USB táplálással dolgozik a rendszer. Az ajánlott végfelhasználói ára tíz forinttal kevesebb negyvenezernél.
Mielőtt meghallod...
Az első termék a kanadai UltraLink cég UCube UFi - de mielőtt megszólalna, essen pár szó a dizájnról és csomagolásról.
Csomagolás
Doboz, a lábbal már összecsavarozott hangdobozok, USB-hangdoboz és hangdoboz-hangdoboz kábel.
Nézzük meg bármelyik Apple terméket, a csomagolás esztétikus és annyira kitalált (Sokoban!), hogy valóban Rubik-kocka kiforgatással ér föl (ez túlzás) az eredetibe való visszagyűrése - különösen az iPodoké. Az Apple-t - hihetnénk - kizárólag a szépség vezette, de ennél sokkal fontosabb, hogy ne szállítson levegőt. Ezért a helytakarékosság - ami még esztétikus megjelenést is kapott. Na, a UCube esetén erről nem beszélhetünk. Kis nejlon zacskó, papírból hajlított távtartó. Oks, ezeket mind kikukázzuk, de - ez az első élmény.
Dizájn
Jonathan Ive magasra rakta a lécet az Apple-nél, az ő keze munkáját viseli a kis színes iMac (ki emlékszik ma rá?), az iPod, a mai Macek és hordozható Apple gépek. Az Apple termékhez kiegészítőt gyártóknak van hová kapaszkodni. Az Apple épp az acél-üveg korszakát éli, színekben gazdag fehér-szürke-fekete színvilág a meghatározó. Érthető módon a UCube UFi is igyekszik hasonlítani - lásd a fényképeket! A láb például erősen hajaz az iMac lábformájára - ez ok. Egész addig ok, amíg a hangszóró hátlapjával nem találkozunk. Otromba és ronda csavarral rögzíthetjük a talphoz a hangkockát. Mivel a kocka igen kicsi, a láb sem brutális, viszont akkora a doboz, amiben érkezett, hogy abban akár össze-szerelve is elférne - akkor miért nincs összeszerelve? Miért kell nekem - Apple szinten gagyi - csavarozást végeznem? És ha már nincs összeszerelve, lehetett volna valami elegánsabb megoldás is az összeszerelésre.
A UCube név is megér egy misét, mert kb. a "TeKocka"-nak felel meg, ami - ugye - csak ritka esetben jelenthet pozitívat, általában agyas ismerősök mentsége a "kicsit kocka a gyerek!" mondat. (Oks, Kanadában nem gáz a lekockázás.) A UFi, gondolom a Hi-Fi után. Erről majd azután, hogy megszólaltak a hangkockák.
Amikor meghallod...
A második élmény akkor ér, amikor összekábelezzük a Macet és az egyik kockát USB-kábellel, a két kockát pedig a másik (külön nejlon tasakba csomagolt) kábellel. Ez utóbbi hossza ugyanis egy méter, a két hangszórót így pont egy méterre tudom elhelyezni egymástól, lásd fénykép. Ami nem sok, ráadásul az én Macem csak 21 és feles...
Tesztelésképp teljes hangerőn az eredeti CD-ről digitalizált "Kétforintos dal"-t hallgattuk meg - végig nem, mert a dobozok nem bírták a hangerőt, botfüllel hallhatóan torzítottak. A csatornákra jutó 15W sok, bármilyen szép is, hogy USB táplálással dolgozik a rendszer. Az ajánlott végfelhasználói ára tíz forinttal kevesebb negyvenezernél.
2011. szeptember 14., szerda
Az Apple harmadik alapítója
Igen, a két Steve - Jobs és Wozniak - mellett volt egy harmadik alapítója is az Apple-nek, aki igen hamar eladta 10%-nyi tulajdonrészét 800 dollárért, ma 35 milliárd dolláros vagyont jelentene ez a tulajdonhányad. Ron Wayne-nel a CNBC készített interjút a mi nap, érdemes végignézni az öt és fél percet. Az angolul rosszul értők számára a szájton a teljes interjú szövege olvasható (angolul)!
Kis cégek és az iPad 1.
Többen kérdezték, miért küzdök annyit az iPaden az iWork-kel és társaival. Csupán azért - válaszoltam -, mert szeretném látni, hogy boldogul-e egy amerikai kis cég vezetője, ha csak iPadet használ, és boldogul-e magyar vállalkozó társa. Az iPad felvillantja a reményt a kis, könnyű, nem bonyolult kezelhetőségű eszköz napi gyakorlati használatára -ba -ban.
Az Apple sokat emlegetett amerikai célcsoportja az iWork kapcsán a nagy amerikai házban lakó család: papa, mama, kettőnél több gyerek, plusz nagyszülő(k), testvér(ek)... Akinek megadatott az orosz tanulás öröme általános- vagy középiskolában, annak eszébe juthat az idilli családi jelenet: a papa újságot olvas, a mama a konyhában főz, a gyerekek a szobában játszanak (hááát, oroszul már nem menne ez a mondat) - nagy népek, ha találkoznak. De vissza az amerikai álomcsaládhoz! A papa valami igazi kisvállalkozó, mondjuk medencét épít vagy kertészeti vállalkozása van. (Repeti olvasónk helyesbítését elvárjuk a sztereotipizáláshoz!) A vállalkozásban három-öt ember dolgozik, nincs túl sok számlájuk, se ki, se be, de bankegyenleg van, meg fizetés, meg adó (vö. Al Capone - aki ugye Al Capo neje)...
Mr. Gardener
Képes egy ilyen vállalkozás adminisztrálására Mr. Gardener? Lássuk! Address Book - címek nyilvántartása, iCal - határidők, ütemezés, Mail - lételem, Pages - megrendelések írása, na, ez már neccesebb. Bár nincs ékezetes betű probléma, így lehet normálisan gépelni, de a szöveg szépre szabása marad sablon alapon. De, megy. Bár a megírt ajánlat mailhez csatolása - na, ez már nem kertészeti feladat. Feltételezve, hogy Numbersben végzi az üzleti kalkulációt Mr. Gardener, így ajánlat íráskor van szlalom a Pages-Numbers-Safari-iCal négyszögben. A munka dokumentálása fontos, erre sok alkalmazást lehet használni a már említettek közül is. A számlázás Amerikában nem akkora mutatvány, mint nálunk - akár a Pages adott sabonja is megteszi, de találni külön erre írt alkalmazást. A számlák nyilvántartására, költségek kategorizálására is több alkalmazás létezik - némelyik teljesen összefolyik a családi költségvetés kezelő típusúakkal (Family Budget), míg mások élesen elválnak. Az ilyen típusú programok erősebb (értsd: drágább) verzió képesek a hitelkártya/folyószámla adatok fogadására, illetve indíthatunk használatukkal átutalást is - az amerikai polgár számára ez természetes, nem fél pénze neten történő elvesztésétől.
Kertész Úr
Address Book - címek nyilvántartása, iCal - határidők, ütemezés, Mail - lételem, Pages - megrendelések írása, ez már gáz, a magyar ékezetes betűk miatt. Vagy lassan írunk - lenyomva tartva húzva kiválasztva -, vagy még félvakon (a la Jumurdzsák) sem, ha a magyar billentyűzet programmal bővítjük a rendszert. Több, mint kényelmetlen. Az ajánlat készítés egyéb nehézségei - alkalmazások váltása, egyszerre csak egy látható - nemzetköziek. A számlázásnál azonban bátran eldobhatunk mindent (az iPadet a párna irányába) -, a hazai előírásoknak megfelelő számlázó program nem létezik. Menekülőág lehet netes számlázó program használata - bár ennek jogi helyessége attól függ, hogy melyik könyvelővel és/vagy ügyvéddel beszélünk (ennek örömteli mivoltáról itt nem ejtenék se szót, se könnyet).
Tehát mindenképp kell számítógépet vagy kézi számlatömböt használni. Számlatömb esetén még lehet játszani azzal, hogy Numbersbe verjük bele cégünk számadatait, perverzebb megoldás a Bento-s sablonok fabrikálása (két nap alatt nem sikerült értelmes megoldás szeletet előállítani - persze a hiba bennem lehet). Meghághatjuk valamelyik szimpatikus amerikai költségvetés követő alkalmazást is. Ez utóbbiak jellemzően két szintű kategória rendszerbe sorolják a költségeket, például van ház főtípus, amihez tartozik kábeltévé, ház, víz, áram alköltség típusok, ahogy az autó főköltség típushoz tartozik tankolás, biztosítás és javítás alköltség típusok. A feladat olyan alkalmazást találni, ahol ezek átírhatók, így megerőszakolva a programot uszkve-cirka jól követheti Kertész Úr kis vállalkozása helyzetét. A könyvelési adatokat viszont szépen kézzel kell visszapityegni az iPadbe - ez nem Amerika. Bank kapcsolat és folyószámla ügyben megint megadhatjuk magunk. Szinte minden hazai banknak van netes elérhetősége, de. Kiesnek a Flasht használók, szeretünk Apple! Az egyenleget lekérhetjük, de az adatokat nincs hová mentenünk az iPaden, így csak a kézi átvezetés marad a cél-alkalmazásba, ami macera. Ugyan kisvállalkozás, kevés banki utalás, de akkor is: nálunk ez csak kézzel megy.
Összefoglalva: Amerika előnyben van, mert nincsenek ékezetes betűi és értelmes embereknek megfelelő a számla készítési előírásuk. Ami kimaradt, de külön bejegyzést érdemelne: (1) a háztartási pénzeket nyilvántartó alkalmazások dicsérete és hazai változatuk hiányolása, (2) miként lehet a könyvelési adatokat elérhetővé tenni iPaden anélkül, hogy Oracle, SAP vagy más nagyvállalati rendszert kellene bevezetni (3) lesz-e iPadre magyar kisvállalkozás támogató szoftver, lesz-e számlázó program.
Az Apple sokat emlegetett amerikai célcsoportja az iWork kapcsán a nagy amerikai házban lakó család: papa, mama, kettőnél több gyerek, plusz nagyszülő(k), testvér(ek)... Akinek megadatott az orosz tanulás öröme általános- vagy középiskolában, annak eszébe juthat az idilli családi jelenet: a papa újságot olvas, a mama a konyhában főz, a gyerekek a szobában játszanak (hááát, oroszul már nem menne ez a mondat) - nagy népek, ha találkoznak. De vissza az amerikai álomcsaládhoz! A papa valami igazi kisvállalkozó, mondjuk medencét épít vagy kertészeti vállalkozása van. (Repeti olvasónk helyesbítését elvárjuk a sztereotipizáláshoz!) A vállalkozásban három-öt ember dolgozik, nincs túl sok számlájuk, se ki, se be, de bankegyenleg van, meg fizetés, meg adó (vö. Al Capone - aki ugye Al Capo neje)...
Mr. Gardener
Képes egy ilyen vállalkozás adminisztrálására Mr. Gardener? Lássuk! Address Book - címek nyilvántartása, iCal - határidők, ütemezés, Mail - lételem, Pages - megrendelések írása, na, ez már neccesebb. Bár nincs ékezetes betű probléma, így lehet normálisan gépelni, de a szöveg szépre szabása marad sablon alapon. De, megy. Bár a megírt ajánlat mailhez csatolása - na, ez már nem kertészeti feladat. Feltételezve, hogy Numbersben végzi az üzleti kalkulációt Mr. Gardener, így ajánlat íráskor van szlalom a Pages-Numbers-Safari-iCal négyszögben. A munka dokumentálása fontos, erre sok alkalmazást lehet használni a már említettek közül is. A számlázás Amerikában nem akkora mutatvány, mint nálunk - akár a Pages adott sabonja is megteszi, de találni külön erre írt alkalmazást. A számlák nyilvántartására, költségek kategorizálására is több alkalmazás létezik - némelyik teljesen összefolyik a családi költségvetés kezelő típusúakkal (Family Budget), míg mások élesen elválnak. Az ilyen típusú programok erősebb (értsd: drágább) verzió képesek a hitelkártya/folyószámla adatok fogadására, illetve indíthatunk használatukkal átutalást is - az amerikai polgár számára ez természetes, nem fél pénze neten történő elvesztésétől.
Kertész Úr
Address Book - címek nyilvántartása, iCal - határidők, ütemezés, Mail - lételem, Pages - megrendelések írása, ez már gáz, a magyar ékezetes betűk miatt. Vagy lassan írunk - lenyomva tartva húzva kiválasztva -, vagy még félvakon (a la Jumurdzsák) sem, ha a magyar billentyűzet programmal bővítjük a rendszert. Több, mint kényelmetlen. Az ajánlat készítés egyéb nehézségei - alkalmazások váltása, egyszerre csak egy látható - nemzetköziek. A számlázásnál azonban bátran eldobhatunk mindent (az iPadet a párna irányába) -, a hazai előírásoknak megfelelő számlázó program nem létezik. Menekülőág lehet netes számlázó program használata - bár ennek jogi helyessége attól függ, hogy melyik könyvelővel és/vagy ügyvéddel beszélünk (ennek örömteli mivoltáról itt nem ejtenék se szót, se könnyet).
Tehát mindenképp kell számítógépet vagy kézi számlatömböt használni. Számlatömb esetén még lehet játszani azzal, hogy Numbersbe verjük bele cégünk számadatait, perverzebb megoldás a Bento-s sablonok fabrikálása (két nap alatt nem sikerült értelmes megoldás szeletet előállítani - persze a hiba bennem lehet). Meghághatjuk valamelyik szimpatikus amerikai költségvetés követő alkalmazást is. Ez utóbbiak jellemzően két szintű kategória rendszerbe sorolják a költségeket, például van ház főtípus, amihez tartozik kábeltévé, ház, víz, áram alköltség típusok, ahogy az autó főköltség típushoz tartozik tankolás, biztosítás és javítás alköltség típusok. A feladat olyan alkalmazást találni, ahol ezek átírhatók, így megerőszakolva a programot uszkve-cirka jól követheti Kertész Úr kis vállalkozása helyzetét. A könyvelési adatokat viszont szépen kézzel kell visszapityegni az iPadbe - ez nem Amerika. Bank kapcsolat és folyószámla ügyben megint megadhatjuk magunk. Szinte minden hazai banknak van netes elérhetősége, de. Kiesnek a Flasht használók, szeretünk Apple! Az egyenleget lekérhetjük, de az adatokat nincs hová mentenünk az iPaden, így csak a kézi átvezetés marad a cél-alkalmazásba, ami macera. Ugyan kisvállalkozás, kevés banki utalás, de akkor is: nálunk ez csak kézzel megy.
Összefoglalva: Amerika előnyben van, mert nincsenek ékezetes betűi és értelmes embereknek megfelelő a számla készítési előírásuk. Ami kimaradt, de külön bejegyzést érdemelne: (1) a háztartási pénzeket nyilvántartó alkalmazások dicsérete és hazai változatuk hiányolása, (2) miként lehet a könyvelési adatokat elérhetővé tenni iPaden anélkül, hogy Oracle, SAP vagy más nagyvállalati rendszert kellene bevezetni (3) lesz-e iPadre magyar kisvállalkozás támogató szoftver, lesz-e számlázó program.
2011. szeptember 13., kedd
iPad Numbers, a felmérő-eszköz 2.
Az előző írásban a felett örömködtem és keseregtem, hogy a két Numbers - Maces és iPades - nem túl együttműködő, pedig milyen kellemes felmérő eszköz lehetne az iPad a Numbers-zel, lásd "form" adatbevitel. A "form" a táblázat egy-egy sorát jeleníti meg, mindig csak egyet, és amit oda beírunk, az bekerül a táblázatba.
Ez jutott eszembe a mi nap, amikor sikerült a CIB bankos kivonatokat Numbersbe átgyűrni, ami ugye egy másik bejegyzést generált. A form áttekinthetősége miatt arra gondoltam, hogy a táblázatos banki adatokat form nézetben tekintem át. De bökdöshettem én a "+" jelet, hogy új fület létrehozva a "New Form"-ot válasszam, legördülő menü nem volt sehol a választáshoz. Help. Lokálisan. Neten. Apple-nél. Máshol. Microsoftnál. Mind azt írja, bökj a "+" jelre és kapsz egy menüt, "új oldalt vagy új formot szeretnél" választással. Nem, nem és nem. Ilyenkor általában az alkalmazás megy a kukába - bár biztos neki van igaza, de mégis.
Szépen, pontról pontra, betűről betűre elolvasva a helpet (bármelyiket - hahaha), sikerült formot generálni. Amit csak úgy lehet, hogy egy sheeten (iPad Numbers) a fejlécet elkezdem kitölteni, majd jön a "+", és kiválasztom a "New Form"-t. Ha egy árva adatsort beírok, akkor már nem megy. (Tehát csinálok egy üres táblát, belekopizom a banki tábla tetejét, kreálok egy formot, majd kiválasztom és kimásolom - na, ez sem zizi, bambi, körhinta - az adatokat, és azokat is átmásolom az új táblázatba. Szerinted szeretném ezt használni? Naponta új banki adatokkal?)
Ez jutott eszembe a mi nap, amikor sikerült a CIB bankos kivonatokat Numbersbe átgyűrni, ami ugye egy másik bejegyzést generált. A form áttekinthetősége miatt arra gondoltam, hogy a táblázatos banki adatokat form nézetben tekintem át. De bökdöshettem én a "+" jelet, hogy új fület létrehozva a "New Form"-ot válasszam, legördülő menü nem volt sehol a választáshoz. Help. Lokálisan. Neten. Apple-nél. Máshol. Microsoftnál. Mind azt írja, bökj a "+" jelre és kapsz egy menüt, "új oldalt vagy új formot szeretnél" választással. Nem, nem és nem. Ilyenkor általában az alkalmazás megy a kukába - bár biztos neki van igaza, de mégis.
Szépen, pontról pontra, betűről betűre elolvasva a helpet (bármelyiket - hahaha), sikerült formot generálni. Amit csak úgy lehet, hogy egy sheeten (iPad Numbers) a fejlécet elkezdem kitölteni, majd jön a "+", és kiválasztom a "New Form"-t. Ha egy árva adatsort beírok, akkor már nem megy. (Tehát csinálok egy üres táblát, belekopizom a banki tábla tetejét, kreálok egy formot, majd kiválasztom és kimásolom - na, ez sem zizi, bambi, körhinta - az adatokat, és azokat is átmásolom az új táblázatba. Szerinted szeretném ezt használni? Naponta új banki adatokkal?)
2011. szeptember 12., hétfő
Guy Kawasaki döntésfája, melyik közösségi szolgáltatást használd?
Oks, ki az a Guy Kawasaki? Guy hajdani Apple evangelista, sokáig számos Maces lap, köztük a MacWorld publicistája. Ahogy az az evangelistákkal megesik, saját egyházat alapított - önálló céget indított. Ez a honosított ábra Lakatos Zsófi találata, köszönet érte! Persze magyarítottuk. (És persze, ki az a Lakatos Zsófia? Keres, keres, talál!)
2011. szeptember 11., vasárnap
Eszter mindig szívesen olvas fel, de Nyilas Misi azért profibb volt, de szerencsétlen, gyámoltalan sorsát példaként kötelező olvasmánnyá téve igazán nincs min csodálkoznunk - ennek viszont semmi köze az iPadhez vagy Machez, ahogy a lutrinak vagy a reskontónak sem. (Nem is szólva Misi szerencsétlen vezetéknevéről, ahogy kollégám mondaná: nesze, itt van még egy púp a hátadra!)
Starking hirdetés a digitális HVG-ben
Grtulálunk! (Három hete mi is futottunk egy kört, de az árak elriasztottak.)
2011. szeptember 10., szombat
iPad - Most már
Eszter (OS X Lion) iPad hirdetést honosít. Ugye mindenkinek feltűnt, hogy nem "Mac OS X"-ről beszél az Apple a Lion kapcsán, hanem csak "OS X"-ről. Lassan összenő, ami összetartozik, az OS X elveszi az iOS-t vagy fordítva.
2011. szeptember 9., péntek
iPad - ha megkérdezel
Eszter tovább küzd a magyar intonációval miközben az iPad hirdetés hangalámondását végzi.
2011. szeptember 8., csütörtök
Fénykép-felhő: előz az Adobe
Miközben mi arra várunk, hogy az Apple végre beélesíti az iCloudot, az Adobe körhintája (Carousel) már röpül - évente nem egész 60 euróért. A Carousel ezért az összegért vállalja, hogy asztali- és hordozható Macen, iPhone-on és iPaden szinkronban tartja képeinket - a program később fut majd Androidon és Windowson is (Fanatikus Almalap szerint ezek már halott oprendszerek, kár az Adobe-nak...). A leírás szerint a Carousel képes több ember - családtagok - képeit is egyesíteni, kezelni, menedzselni, szinkronizálni, de erről sok szó nem esik.
2011. szeptember 7., szerda
iPad – Amiben hiszünk, Eszterrel
Eszter amúgy az iPodot nem "ájpod"-nak, hanem "ipod"-nak, a "Mac"-et "mek" helyett "mac"-nak mondja. "Steve Jobs" kiejtését nem merem kérni Esztertől, az Apple-t viszont jól mondja ki.
2011. szeptember 6., kedd
Bono Jobs mellett
A New York Times egyik szerzője Jobs Apple-tól való távozása kapcsán megjegyezte, hogy Jobs nem volt kiemelkedő adakozó. Másnap Bono (U2) vette védelmébe Steve-et.
"Nincs felemelőbb, mint életeket menteni" - írta levelében Jobs Bononak, amikor az bevonta az Afrikát sújtó AIDS elleni küzdelembe. A Bono vezette RED volt a nemzetközi összefogás egyik hajtómotorja és legfőbb pénzszállítója. Több millió afrikain segített az AIDS, tuberkolózis és malária elleni küzdelemben. Az Apple leghíresebb RED terméke a piros iPod volt.
"Büszke vagyok, hogy együtt dolgozhattam vele, remek fickó, művész és üzletember, de leginkább látnok. Beletemetkezik a munkájába, de ez nem jelenti azt, hogy feleségével, Laurene-nal nem venne részt a világ jobbá tételében." - írta Bono.
"Nincs felemelőbb, mint életeket menteni" - írta levelében Jobs Bononak, amikor az bevonta az Afrikát sújtó AIDS elleni küzdelembe. A Bono vezette RED volt a nemzetközi összefogás egyik hajtómotorja és legfőbb pénzszállítója. Több millió afrikain segített az AIDS, tuberkolózis és malária elleni küzdelemben. Az Apple leghíresebb RED terméke a piros iPod volt.
"Büszke vagyok, hogy együtt dolgozhattam vele, remek fickó, művész és üzletember, de leginkább látnok. Beletemetkezik a munkájába, de ez nem jelenti azt, hogy feleségével, Laurene-nal nem venne részt a világ jobbá tételében." - írta Bono.
2011. szeptember 5., hétfő
Van-e élet Steve után? (2)
"Amikor gyerekednek elmeséled, hogy az első iPadedet akkor vetted, amikor még Steve Jobs személyesen állt az Apple élén, az olyan érzés, mint amikor a nagyapád arról mesélt, hogy az öreg Henry Fordtól vette meg élete első autóját, a T-Modelt."
Bloomberg Businessweek
Bloomberg Businessweek
iPad + Ikon net 2GB
Ahogy már írtam, az Almalap szert tett egy 3G-s iPadre, de nem tettem volt bele sim-kártyát, mert nem akartam még egy teljes előfizetési díjat fizetni akkor, amikor az iPadről nem telefonálok, nem sms-ezek. Lehet, hogy már akkor is volt a címben írt előfizetés a Westelnél (oks, T-mobil, csak ezt macerásabb gépelni), de én csak pár napja hallottam. Azonnal le is csaptam rá - természetesen sikertelenül, mert nem volt nálam az iPad vételét igazoló számla. (Ráadásul az iPadem nem is arra a cégre lett véve, ahol a westeles előfizetésem van...) Így vissza az irodába, számla írás - hogy legyen -, számla stornirozás - hogy a könyvelés is boldog lehessen.
A csomag amúgy 2 890 forint, 2GB-ot ad, túlforgalmazási díj nincs(!), csak szűkítik a sávszélességet. Amit nem tudok, hogy külföldről mi az ábra. A jó, hogy nincs hűség - már ez is felháborított, nem hűséges vagyok (dehogy ezért hívom westelnek), hanem kedvezményezett. Van még pár hülye feltétel, amit az adatlapon el lehet olvasni. Amiért kár, hogy nincs nagyobb csomag.
A csomag amúgy 2 890 forint, 2GB-ot ad, túlforgalmazási díj nincs(!), csak szűkítik a sávszélességet. Amit nem tudok, hogy külföldről mi az ábra. A jó, hogy nincs hűség - már ez is felháborított, nem hűséges vagyok (dehogy ezért hívom westelnek), hanem kedvezményezett. Van még pár hülye feltétel, amit az adatlapon el lehet olvasni. Amiért kár, hogy nincs nagyobb csomag.
2011. szeptember 2., péntek
Eszter nem kérdez
Eszter a Lion magyar hangja - bár ez így leírva eléggé félreérthető annak, aki nem Macet használ. Reggel óta azon dolgoztam, hogy az iPad hirdetéseket - illegálisan, természetesen - honosítsam. Első lépés a szövegek leírása hallás után. Másodiknak, gondoltam, Eszterrel felolvastatom a szövegeket, így kellemes női hang lesz az én hangom helyett. Nos, Eszter nem kérdez. Nem ismeri fel, hogy a mondat végén kérdőjel van. Sőt. Ha nem teljes - alany, állítmány - mondatot olvastatok fel vele, akkor igen fura kiejtésre vált. Ráadásul nem tart megfelelő szünetet a bekezdések közt sem, de ez már nem osztott, nem szorzott.
Pedig már megvolt a hangoskönyv Automator rutinom. Elindítod az Automatort. Behúzod első utasításnak a felolvasandó text-fájlt. Második utasítás a "Get Contents of TextEdit Document" - ebből látható, hogy a honosítás nem volt mindenre kiterjedő, sem az Automator utasítás, sem a TextEdit nem honosodott. A harmadik utasítás a Text to Audio File. Ennyi.
Pedig már megvolt a hangoskönyv Automator rutinom. Elindítod az Automatort. Behúzod első utasításnak a felolvasandó text-fájlt. Második utasítás a "Get Contents of TextEdit Document" - ebből látható, hogy a honosítás nem volt mindenre kiterjedő, sem az Automator utasítás, sem a TextEdit nem honosodott. A harmadik utasítás a Text to Audio File. Ennyi.
2011. szeptember 1., csütörtök
Kétszer nem lépünk ugyanabba a folyóba
Állítólag megint elhagytak egy iPhone prototípust - na, ilyen nincs. A "hogyan szivárogtassunk ki hírt" egyik módszere, amikor az adott cég egyik dolgozója a Szilícium-völgy 2,456 bárja, étterme és kocsmája közül pont akkor hagyja a pulton a prototípust, amikor utána percekkel az adott terület egyik vezető honlapjának vezető tudósítója ül oda. Ezt az Apple már eljátszotta egyszer. Akkor sem hittük, hogy prototípust csak úgy ki lehet vinni ebédhez - gondoljunk az "Apple illegális pártként működik" megjegyzésre*.
Jobs lemondásával foglalkozó ezernyi írás közt olvastam azt, amely szerzője figyelmeztető jeleket sorolt, ha valamelyiket látjuk, az jelzi, hogy a jobsi rend megbomlott. A szerző hirdetési szakember, így e terület jeleiről írt. Ilyen jel lesz, ha az Apple nem terméket hirdet - mindig azt szokott, nézd csak végig az Apple hirdetéseit! (Ahogy ő is megjegyzi, egy kivétel van, a Think Different.) Hirdetései mindig egyszerűek, mint termékei - a Mac és Pécé hirdetések igazi minimalista alkotások voltak. Az Apple hirdetések soha sem voltak áttételesek, "vegyük-észre" típusúak, a "majd a nézőnek erről az jut eszébe" üzenősek. Ahogy hazai gurunk mondaná, "tolták az arcunkba a kontentet" - egyszerűen, nem nehezítve a megértést, nem félreérthetővé téve a célt. És végül Jobs mellett nem maradtak meg a spin-doctorok, a fifikás-ötletemberek, a "csináljunk ilyet, mert ilyet senki sem csinált" típusú hirdetés-kreátorok.
Bár a fenti sorok a hirdetésekről szólnak, de az Apple nem hónapról hónapra tervezi a hirdetéseit, ahogy a PR-ját sem. Márpedig, ha a fenti hír igaz, azaz megint elhagytak egy iPhone prototípust, akkor az azt jelenti, hogy az Apple adott részlege már nem a jobsi színvonalon dolgozik.
* Az egyik Apple alkalmazott mesélte volt, hogy a közvetlen kollégáin kívül nem beszélhet mással a munkájáról, a belépő-kártáyja csak az irodáját, az oda vezető folyosókat és meghatározott szociális helyiségeket nyit, téves használat esetén viszont munkanélkülivé lesz. Az ebédlőben senki sem tudja, ki mivel foglalkozik, az Apple apró pártsejtekből épül fel - mint egy forradalmi párt vagy partizán-csoport. Na, ilyen hozzáállás mellett vitte ki az illetékes a telefon prototípusát - véletlenül. Hagyta el - véletlenül. És talált rá az, aki rátalált - véletlenül.
Jobs lemondásával foglalkozó ezernyi írás közt olvastam azt, amely szerzője figyelmeztető jeleket sorolt, ha valamelyiket látjuk, az jelzi, hogy a jobsi rend megbomlott. A szerző hirdetési szakember, így e terület jeleiről írt. Ilyen jel lesz, ha az Apple nem terméket hirdet - mindig azt szokott, nézd csak végig az Apple hirdetéseit! (Ahogy ő is megjegyzi, egy kivétel van, a Think Different.) Hirdetései mindig egyszerűek, mint termékei - a Mac és Pécé hirdetések igazi minimalista alkotások voltak. Az Apple hirdetések soha sem voltak áttételesek, "vegyük-észre" típusúak, a "majd a nézőnek erről az jut eszébe" üzenősek. Ahogy hazai gurunk mondaná, "tolták az arcunkba a kontentet" - egyszerűen, nem nehezítve a megértést, nem félreérthetővé téve a célt. És végül Jobs mellett nem maradtak meg a spin-doctorok, a fifikás-ötletemberek, a "csináljunk ilyet, mert ilyet senki sem csinált" típusú hirdetés-kreátorok.
Bár a fenti sorok a hirdetésekről szólnak, de az Apple nem hónapról hónapra tervezi a hirdetéseit, ahogy a PR-ját sem. Márpedig, ha a fenti hír igaz, azaz megint elhagytak egy iPhone prototípust, akkor az azt jelenti, hogy az Apple adott részlege már nem a jobsi színvonalon dolgozik.
* Az egyik Apple alkalmazott mesélte volt, hogy a közvetlen kollégáin kívül nem beszélhet mással a munkájáról, a belépő-kártáyja csak az irodáját, az oda vezető folyosókat és meghatározott szociális helyiségeket nyit, téves használat esetén viszont munkanélkülivé lesz. Az ebédlőben senki sem tudja, ki mivel foglalkozik, az Apple apró pártsejtekből épül fel - mint egy forradalmi párt vagy partizán-csoport. Na, ilyen hozzáállás mellett vitte ki az illetékes a telefon prototípusát - véletlenül. Hagyta el - véletlenül. És talált rá az, aki rátalált - véletlenül.