2011. augusztus 15., hétfő

iPades Numbers-zel rohan az idő

Nincs annál szebb, ha az ember könyvelőt vált és a CIB-nél vezeti számláját. Pillanatok alatt Excel-Numbers-évszám háromszögben süllyed el dühében. Miért?

CIB
A CIB - Macről is használható, jó pont - xls-ben teszi elmenthetővé a havi forgalmi adatokat (jó pont). A hasznos rész első oszlopa tárolja a dátum formátumot, a második az összegen kívül mindent, a harmadik az összeget (a negyedik az egyenleget). A baj a második oszloppal van, mert ennek tartalma:
TERHELÉS WT4359719
10032000-06057749- U/
APEH E&M járulék
1179xxxx-2-13
H0Hm
Értéknap: 2010.07.12

így néz ki, a sorvégeket gondos CR-ek okozzák (a CR a carriage return rövidítése, ami az írógépes kocsi visszából maradt ránk, társa az LF, a Line Feed, azaz a soremelés). A CR-t a Numbers nem értelmezi, így az .xls Numbersben megnyitva teljesen hibásan jelenik meg, a numbers az első CR-t az adat végének tartja, a maradék négy sort elveti. Ami szintén nem jó, hiszen nekem, földi halandónak két adat érdekes a fenti öt sorból, a harmadik - kinek utaltam, ki utalt - és a negyedik - mit írt a megjegyzés rovatba.

Excel
Ezért Excelben kellett rendbe tenni az adatokat, Excelben a FIND függvény hajlandó a CHAR(13) megkeresésére - Numbersben nem tudom, mert a Numbers, mint említettem, a CR karaktert ignorálja.
Miután sikerült függvényekkel szétszedni a kívánt adatokat két cellára, elmentettem az .xls-t és megnyitottam Numbersben. Ez hiba volt, mert a Numbers - pedig már tudhattam - a CR/sorvégnél eldobja a maradék adatot, így az öt sorból egy sor lett. Persze a CIB is adhatna valami könnyebben kezelhető .xls-t, ez így olvasható, de feldolgozásra, értelmes keresésre, át-sorbarendezésre, azaz Exceles használatra alkalmatlan.

Numbers
Így kimásoltam az Excelből a kiszámolt adatokat, nyitottam egy Numbers fájlt, bemásoltam az adatokat és szidtam a rendszert (dátum kezelés). Az Exceles Mac ugyanis képes arra, hogy változtasson a dátumozás kezdőnapján, a Numbersös Mac nem. A Windows világ 1900. január elsejétől számolja az eltelt napokat, a Mac 1904. január másodikától. (Kérded? Csak!) Az Excelben meg tudom változtatni, hogy melyikkel élnék együtt. A Numbersben nem. Így lett 2011-ből 2015. Rohan az idő.

iPad
Ennél jobban csak iPaden szaladt, ahová átmásoltam az adatokat. Nem a számolós Excelt, mert azt az iPades Numbers meg sem nyitja, hanem a tiszta adathalmazt - szintén éveket öregedtem. Azért tettem iPadre, hogy bármikor visszakereshessem, ki mikor utalt, kinek mikor utaltunk. Nos, iPaden nem keresem vissza. A visszakeresés módja a Filter/Szűrés lett volna, de ilyen az iPades Numbersben nincs. Így van egy pár száz soros táblázatom, amit ha akarok, szépen kézzel végignézek.

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Adatkezelés: FileMaker Pro és FileMaker Go :-)
A fent említett programoktól csak ősz hajszálakat kaptam még.

Ferenczy Gábor írta...

+Oracle ... Adatbázis kezeléshez igen, FM. Bár annak a scriptelése a FM7-ben a sírba vitt (nyomógomb, amire adott mezőre sorbarendez).
De. A CIB ne vicceljen meg ilyen CR-ekkel egy cellában.
A Numbers pedig, amíg kistesó, legyen figyelmesebb.
Az iPad Numbers pedig light, very light, ultra light.

Nem, a Bento sem használható erre :(

szerintem

Névtelen írta...

Nekem a kedvenc "feature"-öm a Numbersben, hogy nem kezeli a mezők jelszóvédelmét, kiírja, hogy ő ezt nem támogatja (Import Warning - Password protection on sheets isn’t supported and was removed.), majd egy Unhide all columns és már meg is mutatta a jelszóval védett mezőket. :-)

Ferenczy Gábor írta...

:) ezt nem is vettem észre. Magyarul egy levédett mezős Excelt Numbers-zel meg lehet nézni? mmm

Névtelen írta...

Így van, egy védett excelt gond nélkül megnyit a Numbers, ahogy ő is mondja, nem támogatja és eltávolítja a jelszavas védelmet.
Mindenesetre ha ezt szándékosan csinálta az Apple, akkor ez bátor. :-)

Megjegyzés küldése