2011. szeptember 27., kedd

Adobe - új értékesítési rendszer

Az Adobe idejét érezte értékesítési csatornája átszervezésének. Ezért tegnap az egyik, ma épp a másik disztribúció vendégszeretetét élvezzük - mint kiderült, az Adobe a disztributorokkal szemben megkövetelt egyik feltétel a kellő számú viszonteladó (dealer) megléte. A Pasaréti Klubházban a Trans-Europe (TE) előadásában hallgattuk meg, mit hoz az új rendszer. A következőket.

Az Adobe elgondolása az értékesítésről
Az Adobe négy kategóriába készül besorolni a viszonteladóit: (1) Regisztrált, (2) Minősített, (3) Arany és (4) Platinum Viszonteladó.
A Regisztált felhasználó számára az Adobe lehetőséget ad, hogy a viszonteladó a cégadatait megossza az Adobe-val (mhm, haha) és ehhez a neten regisztálja magát. Magyarul: ezt bárki megteheti, mielőtt egyetlen kanyi vasat is költene Adobe szoftverre. A Minősített Viszonteladó - azon túl, hogy megfelel a belépőszintnek -, egy alkalmazottja meg kell, hogy szerezze az Adobe Certified Sales Professional, Master státuszt. Az Adobe ehhez természetesen képzést ad - a TE szerint ingyen - és a vizsga is - TE szerint - ingyenes. A minősített viszonteladó már eladhat CLP terméket is (Cumulative Licensing Program - a szoftver-forgalmazók kedvenc pontgyűjtő kártyához hasonló megoldása, a vevő a vett szoftverek alapján gyűjtött pontok után kedvezménnyel vásárol), kilistázzák az Adobe oldalon, sőt, nevezhet a Deal Registraition (DR) használatára. Ezt a leghelyesebb talán üzletszerzés-védelemnek fordítani. Az ügyes viszonteladó (ÜV) komoly ajánlatot adott az Almalapnak - ekkor regisztrálja az ajánlat tényét: "kinek mire" a DR-ben. Ha a Gonosz Almalap ezután mástól veszi meg az Adobe-s szoftvereket és az ÜV tudja a rendelés számát(?) tényét(?) igazolni, akkor az ÜV besorolásától függően megkapja az ár néhány (4-7) százalékát. Úh és oh! És ha a Gonosz Almalap három ÜV-től is kér ajánlatot? És ha most beregelem, mint ÜV, a MOL-t meg a MATÁV-ot? Vagy ennyire ne legyek ÜV és rossz hozzáállású?
Az Arany (jelvényes) Viszonteladó két vizsgázott embert is tart az eddigieken túl (ha egyikük három, a másikuk meg két címet szerez meg a kiírt ötből), negyedéves üzleti tervet készít (piaci helyzet, üzleti helyzet, üzleti terv, kulcs-projektek és marketing terv) és az Adobe ezt ellenőrzi is. Évente kétszázezer dollárért (kb. 40 millió forint) ad el Adobe szoftvert, de érdemes elolvasni az apró betűt, mert néhány Adobe termék nem számít be ebbe az összegbe. Ráadásul nem lehet csak dobozos termékből teljesíteni a kitűzött összeget.
A Platinem Viszonteladóról kár beszélni, mert éves forgalma el kellene, hogy érje a 100mFt-ot - a rossz nyelvek szerint egyik disztribútor sem lenne Platina Viszonteladó itthon.

Szerteszét tagozódva
A Minősített, Arany és Platinum Viszonteladók szakosodhatnak is: ProVideo, Education, SAM területekre. Értelemszerűen mindegyik területre való szakosodáshoz újabb vizsga meglétét várja el az Adobe, cserébe viszont igen keveset ad a hivatalos PDF-jei szerint. A videó esetén spéci logó használatot (kösz!) és hozzáférést a videós marketing anyagokhoz, az oktatás esetén sem kínál többet Reseller Program Guide. Ehhez képest az előadás során az hangzott el a TE részéről, hogy oktatásba - intézmény, tanár, diák - csak az adhat el, aki ilyen minősítésű. Az Adobe nem szól kedvező oktatási árról, a TE szerint tartják az eddigi, jellemzően 20 százalékot. A SAM - ez igazán édes. Azt várják el az ilyen viszonteladótól, hogy készítse el - minimum az Adobe vonatkozásában a szoftver eszközök listáját az adott cégnél - és menedzselje azt (Software Asset Management). A jogtiszta szoftverhasználatot támogatjuk, a többi no comment.

Nem hivatalosan
Ahogy a tájékoztató egyik diagrammján megjelent, tőlünk nyugatra a viszonteladók alig 10-15 százaléka nem szimpla regisztrált Viszonteladó. A kérdések közt elhangzott, hogy garantálja-e az Adobe, hogy érdemes belevágni, beruházni a viszonteladói programba, amikor ott van az Adobe netes áruháza letöltési és időleges használati lehetőséggel - természetesen nem kaptunk választ, az új Adobe területi felelős laza marketing rizsát nyomott arról, hogy az Adobe szép, az Adobe jó, az Adobe nem tesz ilyet - csupán a "trust me!" hiányzott. Arra sem kaptunk választ - ezúttal a TE képviselettől -, hogy az egyes besorolások milyen árrést jelentenek. Végül is ez - lényegtelen. Az új rendszer a távoli október harmadikával indul, ez a megbeszélés volt "a" felkészülés rá. Ami igaz, mert aki maradni akar, csak egyet tehet, regisztrál és vizsgázik.

Adobe Europe
Az Adobe eddigi képviselői kedves, barátságos emberek voltak, akik keresték a kapcsolatot azokkal, akik helyben eladják a szoftvereiket - végül is mi keressük meg azt a pénzt, amiből az ő itt létét - szálloda, repülő, habzsi-dőzsi - fizetik. A mostani csapat, regionális vezető, marketinges és ki tudja ki, az előadás alatt hátul büféztek, mentségükre, csak egy poharat törtek, majd a kérdések után bőröndjeiket maguk után vonszolva elhagyták a terepet. Kalap, kabát. Pedig nagyon nem siethettek, mert - ha minden igaz -, a másik viszonteladónál újra találkozunk velük. Lehet, hogy meg kellene néznem, mikor megy a LOT gépe Varsóba?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése