Itthon minden bizonnyal sikerrel indulhat a Részvények (anyanyelvén: Stocks) a legkevesebbet használt Apple alkalmazás címért. E rövid írásban megpróbáljuk az utolsó előtti helyre felhozni a Részvényeket.
A Részvények árfolyam és cég adatai a Yahoo adataiból táplálkozik, ami nincs a Yahoo-ban, az nincs a Részvényekben sem – kedves Apple, használjál már több forrást, kérlek!
Aki megnyitotta már ezt az alkalmazást, netán iPhone-on használja, biztos tudja, hogy a Dow Jones (DOW) index az egyik fő amerikai gazdasági teljesítmény mutató. A Részvényekbe pedig könnyen felvehetjük a kedvenc vállalatunkat, ha begépeljük nevét, vagy ismerjük pár betűs tőzsdei azonosítóját: Apple (AAPL), Microsoft (MSFT), Adobe (ADBE), Tesla (TSLA)... Ha nem lenne részvényünk, akkor ugyan az árfolyamváltozás kevésbé érdekes, de a cégre vonatkozó híreket viszont összegyűjtve megtaláljuk és ez jó.
Forint árfolyamok – "keresztek"
E trükkös beírással vehetünk fel forint-dollár vagy más árfolyamokat is. A forint esetében, azon kívül, ahogy láthatjuk, miként értéktelenedik el a dollárhoz, euróhoz, fonthoz vagy svájci frankhoz képes, a HUF=X árfolyam alatt megkapjuk a Magyarországgal kapcsolatos híreket is. Híreket szerencsére több mérvadó forrásból választ a Részvények.
Magyar részvények
A Részvények nem alkalmas a hazai tőzsde adatok mutatására – pedig szép lenne. Azért találunk magyar részvényeket is, amelyekhez árfolyamok is tartoznak, amennyiben az adott részvény külföldi piacon is forog.
Az első találat a legviccesebb: Magyar Bank – én biztos megnézném, hogy kik is ők a hol!
A "magyar" szóra kidobott listán feltűnik a MOL és a MATÁV (talán épp Telekom néven) különböző piacokon jegyzett papírjaival. És a WizzAir (WIZZ.L) is megtalálható.
Akit érdekel ez a világ, az ezen a felületen gyorsan juthat adott társasággal kapcsolatos alapinfókhoz, hírekhez.
2018. november 30., péntek
2018. november 28., szerda
13 remek iOS alkalmazás
A Life magazin nem csak a szerinte legjobbnak vélt Maces alkalmazásokat szedte listába, de megtette ezt az iOS alkalmazásokkal is. Átnéztük, adatokkal kiegészítettük és rövid leírással blogbejegyzéssé formáltuk ama listát.
Jelmagyarázat az alcímekhez: a programnevét az alkalmazás fejlesztő honlapjára linkeltem. Az árakat forintban adtam meg, az ár a november 22-i ár, tehát változhat. Az árat követő szám mutatja, hogy hány ember értékelte az amerikai App Store-ban az adott alkalmazást. Azért az amerikai számot vettem figyelembe, mert statisztikailag az mutat értékeléshez kellő számosságot. Mindig érdemes elolvasni a szöveges véleményeket, de ezt már a magyar App Store-ban. Az olvasás mellett figyeljünk a vélemény megírásának dátumára is, meglehet, hogy azt, amit egy éve panaszolt valaki, azóta a fejlesztők már megoldották. (És Murphy szerint minden egyes hibát két másikkal váltottak ki.) Az utolsó szám a csillagos értékelés, öt a maximum.
Tevékenység segítség: Things 3 :: 3 490 Ft :: 6,1k :: 4,8
Macen is a Things nyert, így abszolút győztesnek is kikiálthatjuk, a felhasználók is egyetérthetnek a szerkesztőség szavazásával. A napi tennivalónkat agyunk helyett a mesterséges intelligenciára bízók így az iPhone-jukat vagy iPadjüket menedzser-naptárrá változtathatják. Az iOS Emlékeztető (Reminders) programhoz képest a strukturált feladat felépítés az előnye, egy nagyobb feladat rész feladatokra bontható.
Írás: Scrivener :: 6 990 Ft :: 1,2k :: 4,6
A Thingshez hasonlóan ez az alkalmazás is Macen is nyertes. A Scriver nem fapados szövegszerkesztő, inkább olyan összetett dokumentum gondozására készült, mint egy kisregény vagy szakértői jelentés – ez utóbbinak szigorú formai elrendezését támogatja az alkalmazás. Az iPades-ceruzás használatot még el tudom képzelni, az iPhone-ost kevésbé, de próba-szerencse.
Levelezés: Spark :: ingyenes :: 22,8k :: 4,7
A Spark evidensen mindent tud, amit egy levelező szoftvertől elvárunk, van Maces verziója is (de a szerkesztők a Canary Mailt jobbnak találták). A Spark érdekes és hasznosnak tűnő képessége, hogy csapat verzióban a levelet kommentelhetjük, mintha csetelnénk. Ez sokkal jobbnak tűnik, mint a szét cc-zett levelek, a re-re-re-válasz-válasz áttekinthetetlen threadek, levelezési szálak.
Fénykép-szerkesztés: Affinity Photo :: 13,99 USD :: 529 :: 3,7
(A bejegyzés írásakor az iPadem nem volt kéznél, így nem sikerült magyar árat írnom, mea culpa, igyekszem nem elfelejteni cserélni.)
Meglepő győzelem ez, hiszen a véleményt formáló felhasználók nem találták kiugróan jónak az alkalmazást (3,7). Az is igaz, hogy a félezer szavazó is kevesebb a listán szereplő többi szoftvert minősítők számánál. Ennek oka, hogy az alkalmazás iPades és nem egy sör ára. Az Affinity szoftverek (Photo, Designer és Publisher) szép rendszert alkotnak, árban még mindig kedvezőbbek, mint sokkal többet tudó Photoshop, de még a kimondottan fényképek kezelésére szánt Lightroom áránál olcsóbban vásárolhatók meg.
Videó: Filmic Pro :: 5 490 Ft :: 535 :: 3,8
A Filmic többet tud, mint az iOS Kamera alkalmazása, így azoknak, akik nem csak nyomni akarják a gombot, hanem a felvétel részleteire – szín, kompozíció, vízszintesség... – is ügyelnek, azoknak ez kötelező, vagy ha nem is kötelező, de ajánlott. Másképp, aki vett Osmo-t vagy más mobil-stabilizátort, annak erőst ajánlott ez az alkalmazás. Az alkalmazás a film-vágást, -szerkesztést is támogatja. Magamat tesztelve azonos nyersanyagból ugyanazt a videót Macen nagyságrenddel gyorsabban rakom össze, mint iPaden, iPhone-on pedig annyival macerásabb, hogy igazán nem látom értelmét. Ismét nem arra gondolok, hogy felvételeket egymás mögé pakolunk, arra bármilyen program képes.
A Filmic a kategóriában ajánlott, ám alacsony pontszáma arra ösztönöz, hogy nézzünk körül az App Store-ban.
Fényképezés: Camera+ 2 :: 1090 Ft :: 167 :: 4,1
Hasonlóan az előző ajánláshoz, a Camera+ valóban azoknak ajánlott, akiknek az Apple iOS Kamera alkalmazása "kevés", többet szeretnének. Jelezzük, a hardver ugyanaz, tehát bármit is állít ez vagy bármelyik alkalmazás is, a tudást csak szoftveresen éri el. A képek feldolgozását is ígéri ez az app, és az ígéretét meg is tartja. Jelezzük, az Apple csak arra figyel, hogy a saját alkalmazásai egymásba ágyazottan működjenek, például a képek automatikus szinkronizációjának kivételezett alkalmazása a Fotók. Persze érdemes szétnézni az almáskert kerítésén túl is, ott is nő virág!
Zene: GarageBand :: ingyen :: 19,7k :: 4,0
Úgy tűnik, hogy amíg a kép- és film-készítésnél az Apple számos kihívóval néz szembe, addig a Garageband egyeduralkodó a zenében. Van, aki emlékszik még az iPhone-zenekarokra? Ha nem: akkor klikk!
Ötletelő: OmniOutliner 3 :: ingyen, majd jó pár ezer forint :: 57 :: 4,2
Kezdjük az elején, az Omni-szoftverből is számos létezik, ez most az alap Mac alkalmazások közül ez Emlékeztetőre (Reminders) hajaz. Az alkalmazás próbaverziója ingyenes, de utána fizetőssé válik, a Pro tizenezer forintba kerül és még van további megvásárolható kiegészítő. Az OmniOutliner aránylag jó értékelést kapott, de nagyon kis számú felhasználótól – és ez utóbbi késztethet arra, hogy mindenképp a próba változattal kezdjem a használatot, ha. Ahogy a többi Omni-szoftvernek, így az Outlinernek is van Maces változata.
Jegyzetelő: Whink :: 1790 Ft :: 43 :: 4,1
Igen, a Whink az nem Wink. Magyarázom a bizonyítványom: a mindenre van egy app és a több millió app van már következménye, hogy ha az ember elgépel egy betűt, akkor is talál alkalmazást.
Ez a helyes ikon! Az alkalmazás tényleg jegyzetelésre hivatott, akár billentyűzetről, akár diktálva, akár tollal. És persze lehet annotálni (bekarikázni az ábrán, hogy mit kell javítani), korrektúra jelekkel megszórni doksit. A megosztás alap.
Kreatív: Affinity Designer :: ÁR :: 235 :: 4,1
Csak ismételni tudom, amit az Affinity Photo kapcsán feljebb írtam. Egyébként szerintem nagyon jó, hogy vannak olyan cégek, akik nem nyugodtak bele az Adobe mindenhatóságába, és fejlesztenek Photoshop, Lightroom vagy akár Illustrator kihívókat. Ezt teszi az Affinity is, a Corel is, hogy csak a két, talán legismertebbet említsem. Az számunkra, felhasználók számára külön bónusz, hogy a kihívók árai rendre jóval kedvezőbbek, mint a piacvezetőé.
PDF beolvasó: Scanbot 7 :: ingyenes :: 11,1k :: 4,8
Ez a kategória megnevezés egy tévedés. A legjobb iOS scanner alkalmazás lenne az igazi. Valójában nem is csak szkennelés, hanem a lefotózott kép felismerése és értelmezése, ha csak alapfokon is. QR kódot fotóztál? Ez az app felismeri és megmutatja a QR tartalmát – ami lehet akár névjegy is, szinte bármi, nem csak webhivatkozás. Vonalkódot fotóztál? Felismeri – legalábbis a honlapjuk szerint, a Spar kódjait nem, ám ez utóbbi nem lep meg, csak szomorít. Azt is állítják, hogy csekket is értelmez az app, nekem ez hol sikerült, hol nem. Ha igen, akkor megkaptam szövegesen a csekk adatait - kezdő lépésnek ez sem rossz.
Amiben ez az app profi – de ezzel nem áll egyedül –, hogy az asztalra dobott fényképet, doksit úgy olvas be, hogy szépen téglalap alakúvá alakít: mintha szkenneltük volna.
A számla beolvasás és szöveggé alakítás is nagyon jó, bár. Nem egy alkalmazás segít a személyes pénzügyek kezelésében. Ezek rákfenéje, hogy a számlákat kézzel kell bevinni. Ó, ha a Spar és az összes többi számlán lenne QR vagy más kód, amit klikk! lefotózok, és az appban a szappan és tonhal konzerv ára, egyből a kiadásokban.
Naptár: Fantastical 2 :: 699 Ft :: 1,5k :: 4,3
A Macen is nyertes naptár alkalmazás iOS verziója. Úgy gondolom, aki Macen használja, annak kötelező az iOS verzió is. Ahogy a Maces alkalmazások sorolásánál említettük, a legnagyobb bónusz, hogy nem csak a saját időnket tudjuk kényelmesen kezelni, hanem másokét is, legyenek ők családtagjaink vagy munkatársaink. Igen, lehet a Maces Naptárral is, csak épp nem szeretném, mert macerásabb, botladozóbb, körülményesebb.
Podcasting: Anchor :: ingyenes :: 16,5k :: 4,8
A Kürt Akadémia Net-works képzésén tanultam meg: "nem én vagyok a célcsoport", azaz nem az a mérvadó a legtöbb esetben, hogy nekem mennyire áll kézre, mennyire hasznos egy alkalmazás, egy megoldás, mennyire tetszik egy hirdetés. Hanem a célcsoportnak kell, hogy fontos legyen.
Ez volt az első gondolatom, amikor elolvastam, hogy lehet az Anchor segítségével iPhone-on podcastot készíteni. Podcastot vagy négy éven át készítettem, bár már nincs nyoma az iTMS-ben. Akkor Macen GarageBandet, néha iMovie-t, QuickTime-ot és Photoshopot is használtam. Elolvasva, megnézve az Anchort – igen, így is lehet.
Jelmagyarázat az alcímekhez: a programnevét az alkalmazás fejlesztő honlapjára linkeltem. Az árakat forintban adtam meg, az ár a november 22-i ár, tehát változhat. Az árat követő szám mutatja, hogy hány ember értékelte az amerikai App Store-ban az adott alkalmazást. Azért az amerikai számot vettem figyelembe, mert statisztikailag az mutat értékeléshez kellő számosságot. Mindig érdemes elolvasni a szöveges véleményeket, de ezt már a magyar App Store-ban. Az olvasás mellett figyeljünk a vélemény megírásának dátumára is, meglehet, hogy azt, amit egy éve panaszolt valaki, azóta a fejlesztők már megoldották. (És Murphy szerint minden egyes hibát két másikkal váltottak ki.) Az utolsó szám a csillagos értékelés, öt a maximum.
Tevékenység segítség: Things 3 :: 3 490 Ft :: 6,1k :: 4,8
Macen is a Things nyert, így abszolút győztesnek is kikiálthatjuk, a felhasználók is egyetérthetnek a szerkesztőség szavazásával. A napi tennivalónkat agyunk helyett a mesterséges intelligenciára bízók így az iPhone-jukat vagy iPadjüket menedzser-naptárrá változtathatják. Az iOS Emlékeztető (Reminders) programhoz képest a strukturált feladat felépítés az előnye, egy nagyobb feladat rész feladatokra bontható.
Írás: Scrivener :: 6 990 Ft :: 1,2k :: 4,6
A Thingshez hasonlóan ez az alkalmazás is Macen is nyertes. A Scriver nem fapados szövegszerkesztő, inkább olyan összetett dokumentum gondozására készült, mint egy kisregény vagy szakértői jelentés – ez utóbbinak szigorú formai elrendezését támogatja az alkalmazás. Az iPades-ceruzás használatot még el tudom képzelni, az iPhone-ost kevésbé, de próba-szerencse.
Levelezés: Spark :: ingyenes :: 22,8k :: 4,7
A Spark evidensen mindent tud, amit egy levelező szoftvertől elvárunk, van Maces verziója is (de a szerkesztők a Canary Mailt jobbnak találták). A Spark érdekes és hasznosnak tűnő képessége, hogy csapat verzióban a levelet kommentelhetjük, mintha csetelnénk. Ez sokkal jobbnak tűnik, mint a szét cc-zett levelek, a re-re-re-válasz-válasz áttekinthetetlen threadek, levelezési szálak.
Fénykép-szerkesztés: Affinity Photo :: 13,99 USD :: 529 :: 3,7
(A bejegyzés írásakor az iPadem nem volt kéznél, így nem sikerült magyar árat írnom, mea culpa, igyekszem nem elfelejteni cserélni.)
Meglepő győzelem ez, hiszen a véleményt formáló felhasználók nem találták kiugróan jónak az alkalmazást (3,7). Az is igaz, hogy a félezer szavazó is kevesebb a listán szereplő többi szoftvert minősítők számánál. Ennek oka, hogy az alkalmazás iPades és nem egy sör ára. Az Affinity szoftverek (Photo, Designer és Publisher) szép rendszert alkotnak, árban még mindig kedvezőbbek, mint sokkal többet tudó Photoshop, de még a kimondottan fényképek kezelésére szánt Lightroom áránál olcsóbban vásárolhatók meg.
Videó: Filmic Pro :: 5 490 Ft :: 535 :: 3,8
A Filmic többet tud, mint az iOS Kamera alkalmazása, így azoknak, akik nem csak nyomni akarják a gombot, hanem a felvétel részleteire – szín, kompozíció, vízszintesség... – is ügyelnek, azoknak ez kötelező, vagy ha nem is kötelező, de ajánlott. Másképp, aki vett Osmo-t vagy más mobil-stabilizátort, annak erőst ajánlott ez az alkalmazás. Az alkalmazás a film-vágást, -szerkesztést is támogatja. Magamat tesztelve azonos nyersanyagból ugyanazt a videót Macen nagyságrenddel gyorsabban rakom össze, mint iPaden, iPhone-on pedig annyival macerásabb, hogy igazán nem látom értelmét. Ismét nem arra gondolok, hogy felvételeket egymás mögé pakolunk, arra bármilyen program képes.
A Filmic a kategóriában ajánlott, ám alacsony pontszáma arra ösztönöz, hogy nézzünk körül az App Store-ban.
Fényképezés: Camera+ 2 :: 1090 Ft :: 167 :: 4,1
Hasonlóan az előző ajánláshoz, a Camera+ valóban azoknak ajánlott, akiknek az Apple iOS Kamera alkalmazása "kevés", többet szeretnének. Jelezzük, a hardver ugyanaz, tehát bármit is állít ez vagy bármelyik alkalmazás is, a tudást csak szoftveresen éri el. A képek feldolgozását is ígéri ez az app, és az ígéretét meg is tartja. Jelezzük, az Apple csak arra figyel, hogy a saját alkalmazásai egymásba ágyazottan működjenek, például a képek automatikus szinkronizációjának kivételezett alkalmazása a Fotók. Persze érdemes szétnézni az almáskert kerítésén túl is, ott is nő virág!
Zene: GarageBand :: ingyen :: 19,7k :: 4,0
Úgy tűnik, hogy amíg a kép- és film-készítésnél az Apple számos kihívóval néz szembe, addig a Garageband egyeduralkodó a zenében. Van, aki emlékszik még az iPhone-zenekarokra? Ha nem: akkor klikk!
Ötletelő: OmniOutliner 3 :: ingyen, majd jó pár ezer forint :: 57 :: 4,2
Kezdjük az elején, az Omni-szoftverből is számos létezik, ez most az alap Mac alkalmazások közül ez Emlékeztetőre (Reminders) hajaz. Az alkalmazás próbaverziója ingyenes, de utána fizetőssé válik, a Pro tizenezer forintba kerül és még van további megvásárolható kiegészítő. Az OmniOutliner aránylag jó értékelést kapott, de nagyon kis számú felhasználótól – és ez utóbbi késztethet arra, hogy mindenképp a próba változattal kezdjem a használatot, ha. Ahogy a többi Omni-szoftvernek, így az Outlinernek is van Maces változata.
Jegyzetelő: Whink :: 1790 Ft :: 43 :: 4,1
Igen, a Whink az nem Wink. Magyarázom a bizonyítványom: a mindenre van egy app és a több millió app van már következménye, hogy ha az ember elgépel egy betűt, akkor is talál alkalmazást.
Ez a helyes ikon! Az alkalmazás tényleg jegyzetelésre hivatott, akár billentyűzetről, akár diktálva, akár tollal. És persze lehet annotálni (bekarikázni az ábrán, hogy mit kell javítani), korrektúra jelekkel megszórni doksit. A megosztás alap.
Kreatív: Affinity Designer :: ÁR :: 235 :: 4,1
Csak ismételni tudom, amit az Affinity Photo kapcsán feljebb írtam. Egyébként szerintem nagyon jó, hogy vannak olyan cégek, akik nem nyugodtak bele az Adobe mindenhatóságába, és fejlesztenek Photoshop, Lightroom vagy akár Illustrator kihívókat. Ezt teszi az Affinity is, a Corel is, hogy csak a két, talán legismertebbet említsem. Az számunkra, felhasználók számára külön bónusz, hogy a kihívók árai rendre jóval kedvezőbbek, mint a piacvezetőé.
PDF beolvasó: Scanbot 7 :: ingyenes :: 11,1k :: 4,8
Ez a kategória megnevezés egy tévedés. A legjobb iOS scanner alkalmazás lenne az igazi. Valójában nem is csak szkennelés, hanem a lefotózott kép felismerése és értelmezése, ha csak alapfokon is. QR kódot fotóztál? Ez az app felismeri és megmutatja a QR tartalmát – ami lehet akár névjegy is, szinte bármi, nem csak webhivatkozás. Vonalkódot fotóztál? Felismeri – legalábbis a honlapjuk szerint, a Spar kódjait nem, ám ez utóbbi nem lep meg, csak szomorít. Azt is állítják, hogy csekket is értelmez az app, nekem ez hol sikerült, hol nem. Ha igen, akkor megkaptam szövegesen a csekk adatait - kezdő lépésnek ez sem rossz.
Amiben ez az app profi – de ezzel nem áll egyedül –, hogy az asztalra dobott fényképet, doksit úgy olvas be, hogy szépen téglalap alakúvá alakít: mintha szkenneltük volna.
A számla beolvasás és szöveggé alakítás is nagyon jó, bár. Nem egy alkalmazás segít a személyes pénzügyek kezelésében. Ezek rákfenéje, hogy a számlákat kézzel kell bevinni. Ó, ha a Spar és az összes többi számlán lenne QR vagy más kód, amit klikk! lefotózok, és az appban a szappan és tonhal konzerv ára, egyből a kiadásokban.
Naptár: Fantastical 2 :: 699 Ft :: 1,5k :: 4,3
A Macen is nyertes naptár alkalmazás iOS verziója. Úgy gondolom, aki Macen használja, annak kötelező az iOS verzió is. Ahogy a Maces alkalmazások sorolásánál említettük, a legnagyobb bónusz, hogy nem csak a saját időnket tudjuk kényelmesen kezelni, hanem másokét is, legyenek ők családtagjaink vagy munkatársaink. Igen, lehet a Maces Naptárral is, csak épp nem szeretném, mert macerásabb, botladozóbb, körülményesebb.
Podcasting: Anchor :: ingyenes :: 16,5k :: 4,8
A Kürt Akadémia Net-works képzésén tanultam meg: "nem én vagyok a célcsoport", azaz nem az a mérvadó a legtöbb esetben, hogy nekem mennyire áll kézre, mennyire hasznos egy alkalmazás, egy megoldás, mennyire tetszik egy hirdetés. Hanem a célcsoportnak kell, hogy fontos legyen.
Ez volt az első gondolatom, amikor elolvastam, hogy lehet az Anchor segítségével iPhone-on podcastot készíteni. Podcastot vagy négy éven át készítettem, bár már nincs nyoma az iTMS-ben. Akkor Macen GarageBandet, néha iMovie-t, QuickTime-ot és Photoshopot is használtam. Elolvasva, megnézve az Anchort – igen, így is lehet.
2018. november 25., vasárnap
Maces képzések -20% Cyber Monday
Öt képzésünket kínáljuk csak ma, hétfőn, kedvezménnyel. Kiberhétfő.
Szabályok:
A kedvezmény csak a macOS X, Pages, iMovie, Numbers és Keynote képzéseinkre érvényesek.
A képzés csoportos képzés, négy óra hosszú.
A kedvezmény igénylése után, 24 órán belül, emailt küldünk, benne a képzési díj kiegyenlítéséhez szükséges adatokkal.
A kedvezményes képzési díj rendezésének utolsó időpontja: 2018. december 20-a, a rendezetlen díjú kedvezmény elvész.
A kedvezmény a képzési díj rendezését követően él.
A képzés időpontja a honlapunkon meghirdetett időpontok közül választható ki.
A kedvezményt 2019. június 30-ig használható fel. A fel nem használt kedvezmény elvész, díjat vissza nem térítünk.
A kedvezmény csak ezzel az űrlappal igényelhető (klikk!)
Szabályok:
A kedvezmény csak a macOS X, Pages, iMovie, Numbers és Keynote képzéseinkre érvényesek.
A képzés csoportos képzés, négy óra hosszú.
A kedvezmény igénylése után, 24 órán belül, emailt küldünk, benne a képzési díj kiegyenlítéséhez szükséges adatokkal.
A kedvezményes képzési díj rendezésének utolsó időpontja: 2018. december 20-a, a rendezetlen díjú kedvezmény elvész.
A kedvezmény a képzési díj rendezését követően él.
A képzés időpontja a honlapunkon meghirdetett időpontok közül választható ki.
A kedvezményt 2019. június 30-ig használható fel. A fel nem használt kedvezmény elvész, díjat vissza nem térítünk.
A kedvezmény csak ezzel az űrlappal igényelhető (klikk!)
2018. november 23., péntek
Miért nem gyártott az Apple kenyérpirítót? (Almalap :: 2003/11)
Az új Power Mac G5 duál 2GHz-es Macről.
A múlt hónapban az egész iroda irigyelt. Már az irodaház bejáratánál, a recepciós lányok szeme is másként csillogott. A főnököm arcán széles mosoly terült szét, amikor meglátott. A kollegáim váratlanul elhallgattak, amikor beléptem a szerkesztőségi terembe. Majd felállva követtek a szobámba. Mi okozta új keletű népszerűségemet? A kedvenc viszonteladóm ígérte Power Mac G5 2GHz-es duál gép ott feszített az asztalomon. Minden betartott ígéretét követően nő az irigyeim száma.
15 inches PowerBook G4s
Nyolc hónappal azután, hogy az Apple bejelentette legkisebb és legnagyobb PowerBook G4s-ét (12 és 17 inchesek), amelyek alumíniumból és nem titániumból készültek, piacra dobta a régen várt 15 inches alumínium G4 laptopot is.
Apple vezeték nélküli egér és billentyűzet
Néhány héttel az Apple Expo előtt a web forrt a pletykától: új vezeték nélküli billentyűzetek és egerek jönnek. Ráadásul benne található majd a standard iMac alapfelszerelésében! Az egérnek két gombja lesz, és iPod-szerű, érzékeny scrollja. Most, hogy megérkezett a beharangozott újítás, kiderült, hogy az egérnek csak egy gombja van, pont, mint azelőtt.
Mac, Intel, kenyérpirító
Arra a kérdésre, hogy az Apple mutat-e érdeklődést az olyan Macek eladásában, amelyek kiszolgálják a Microsoft Windows XP Media Center kiadását, Jobs viccelődve azt válaszolta, hogy az Apple akkor már inkább arra fókuszál, hogy a számítógépet egybeolvassza egy kenyérpirítóval. "Sosem tudom a sajátomat elég barnára sütni - mondta Phil Schiller, a marketing igazgatóhelyettese. - Felvásárolhatnánk a kétszersültpiacot." Jobs azonban rámutatott, hogy egy ilyen terméknek nem lenne nagy piaca. "Nem fogunk elmenni ebbe az irányba. Túl kicsi a közönsége."
Az InDesign kezd befolyásra szert tenni?
Azoknak, akik még nem használnak InDesign-t, 80 százalékuk fél éven belül el akarja indítani a projektet. A potenciális felhasználók több mint fele az új InDesign CS (3.0) verzióval akarja kezdeni. Arra a kérdésre, hogy miért váltanak át az InDesign-ra, 29 százalékuk azt válaszolta, hogy szerintük ez egy jobb program, 21 százaléknak a különböző Adobe alkalmazások egybeolvasztása miatt tetszett meg, 22 százalékuk pedig azt mondta, hogy az OS X-re áttérés miatt döntött az InDesign mellett.
Flash kézikönyv kezdõknek
Most nem az akcióhősök ősatyjáról szólunk, aki emberfeletti gyorsaságával és a Queen dinamikus zenéjével verte vissza a gonoszokat évtizedekkel ezelőtt. (Te jó ég, már olyan régen?!) Egy valamirevaló számítógépes szakembernek inkább a Macromedia programja jut eszébe erről a névről, amely túlnőtt a "háromnapos csoda" szintjén, és hamar nélkülözhetetlen részévé vált az internetnek. Nem is olyan rég még sok számítógépnek gondot okozott a weboldalakba illesztett részek (vagy ne adj' Isten: maga az egész weboldal) letöltése, de manapság gördülékenyen megy a dolog, mert a legtöbb böngészőprogramban már eleve benne foglaltatik a Flash megnyitására alkalmas plug-in.
Age of Mythology
Sok idő eltelt már azóta, hogy a Mac új valós idejű stratégiai játékot látott. Az Age of Empires I. és II., valamint a Warcraft-sorozat óta csak sárgulunk az irigységtől a PC-tulajdonosok érdekes és hangulatos játékai miatt. Nos, a nyálcsorgatásnak vége, itt van végre az Age of Mythology Mac platformra szabva, a Westlake Interactive és a MacSoft jóvoltából.
Manitu Parancssora
A történet úgy kezdődött, hogy az Apple elGUIsította a méltán népszerű Apache webszerver programot egy Személyes Web Megosztás (Personal Web Sharing) gombra a Megosztás (Sharing) modulban, mindemellett eltitkolta számos lehetõségét. Lássuk, milyen alapvető beállításai vannak Mac OS X 10.3 alatt. Szükség lesz a UNIX tudásodra, a Terminal programra, a sudo parancsra és az Apache webszerver programra, szerezd be ezeket!
Videótrükk Top Ten
Hacsak nem Steven Soderbergh a szomszédod, valószínűleg nehezen bukkansz majd jó tanácsadóra DV camcordered használatát illetően. Igen, igen. Végignyálazhatsz egy raklap fűrészporszáraz bekezdést a többnyelvű használati utasításból, de nagy az esély rá, hogy ezzel csupán francia nyelvtudásod fejleszted.
Rémségek kicsiny hálója avagy tartalom és forma
Sok webdesign inkább elriasztja a népeket a weboldalról, mintsem csalogatná őket. Ezek a baklövések elkerülendők, ha nem akarjuk, hogy oldalunkat a "Web rossza" jelzővel illessék.
Apróbb hírek
Pánikszerű zenefájl-törlés :: A letöltések lekörözik a CD-vásárlás piacát :: Böngészõtõl független internetes keresõprogram :: Öreg PC nem gyorsvonat
A múlt hónapban az egész iroda irigyelt. Már az irodaház bejáratánál, a recepciós lányok szeme is másként csillogott. A főnököm arcán széles mosoly terült szét, amikor meglátott. A kollegáim váratlanul elhallgattak, amikor beléptem a szerkesztőségi terembe. Majd felállva követtek a szobámba. Mi okozta új keletű népszerűségemet? A kedvenc viszonteladóm ígérte Power Mac G5 2GHz-es duál gép ott feszített az asztalomon. Minden betartott ígéretét követően nő az irigyeim száma.
15 inches PowerBook G4s
Nyolc hónappal azután, hogy az Apple bejelentette legkisebb és legnagyobb PowerBook G4s-ét (12 és 17 inchesek), amelyek alumíniumból és nem titániumból készültek, piacra dobta a régen várt 15 inches alumínium G4 laptopot is.
Apple vezeték nélküli egér és billentyűzet
Néhány héttel az Apple Expo előtt a web forrt a pletykától: új vezeték nélküli billentyűzetek és egerek jönnek. Ráadásul benne található majd a standard iMac alapfelszerelésében! Az egérnek két gombja lesz, és iPod-szerű, érzékeny scrollja. Most, hogy megérkezett a beharangozott újítás, kiderült, hogy az egérnek csak egy gombja van, pont, mint azelőtt.
Mac, Intel, kenyérpirító
Arra a kérdésre, hogy az Apple mutat-e érdeklődést az olyan Macek eladásában, amelyek kiszolgálják a Microsoft Windows XP Media Center kiadását, Jobs viccelődve azt válaszolta, hogy az Apple akkor már inkább arra fókuszál, hogy a számítógépet egybeolvassza egy kenyérpirítóval. "Sosem tudom a sajátomat elég barnára sütni - mondta Phil Schiller, a marketing igazgatóhelyettese. - Felvásárolhatnánk a kétszersültpiacot." Jobs azonban rámutatott, hogy egy ilyen terméknek nem lenne nagy piaca. "Nem fogunk elmenni ebbe az irányba. Túl kicsi a közönsége."
Az InDesign kezd befolyásra szert tenni?
Azoknak, akik még nem használnak InDesign-t, 80 százalékuk fél éven belül el akarja indítani a projektet. A potenciális felhasználók több mint fele az új InDesign CS (3.0) verzióval akarja kezdeni. Arra a kérdésre, hogy miért váltanak át az InDesign-ra, 29 százalékuk azt válaszolta, hogy szerintük ez egy jobb program, 21 százaléknak a különböző Adobe alkalmazások egybeolvasztása miatt tetszett meg, 22 százalékuk pedig azt mondta, hogy az OS X-re áttérés miatt döntött az InDesign mellett.
Flash kézikönyv kezdõknek
Most nem az akcióhősök ősatyjáról szólunk, aki emberfeletti gyorsaságával és a Queen dinamikus zenéjével verte vissza a gonoszokat évtizedekkel ezelőtt. (Te jó ég, már olyan régen?!) Egy valamirevaló számítógépes szakembernek inkább a Macromedia programja jut eszébe erről a névről, amely túlnőtt a "háromnapos csoda" szintjén, és hamar nélkülözhetetlen részévé vált az internetnek. Nem is olyan rég még sok számítógépnek gondot okozott a weboldalakba illesztett részek (vagy ne adj' Isten: maga az egész weboldal) letöltése, de manapság gördülékenyen megy a dolog, mert a legtöbb böngészőprogramban már eleve benne foglaltatik a Flash megnyitására alkalmas plug-in.
Age of Mythology
Sok idő eltelt már azóta, hogy a Mac új valós idejű stratégiai játékot látott. Az Age of Empires I. és II., valamint a Warcraft-sorozat óta csak sárgulunk az irigységtől a PC-tulajdonosok érdekes és hangulatos játékai miatt. Nos, a nyálcsorgatásnak vége, itt van végre az Age of Mythology Mac platformra szabva, a Westlake Interactive és a MacSoft jóvoltából.
Manitu Parancssora
A történet úgy kezdődött, hogy az Apple elGUIsította a méltán népszerű Apache webszerver programot egy Személyes Web Megosztás (Personal Web Sharing) gombra a Megosztás (Sharing) modulban, mindemellett eltitkolta számos lehetõségét. Lássuk, milyen alapvető beállításai vannak Mac OS X 10.3 alatt. Szükség lesz a UNIX tudásodra, a Terminal programra, a sudo parancsra és az Apache webszerver programra, szerezd be ezeket!
Videótrükk Top Ten
Hacsak nem Steven Soderbergh a szomszédod, valószínűleg nehezen bukkansz majd jó tanácsadóra DV camcordered használatát illetően. Igen, igen. Végignyálazhatsz egy raklap fűrészporszáraz bekezdést a többnyelvű használati utasításból, de nagy az esély rá, hogy ezzel csupán francia nyelvtudásod fejleszted.
Rémségek kicsiny hálója avagy tartalom és forma
Sok webdesign inkább elriasztja a népeket a weboldalról, mintsem csalogatná őket. Ezek a baklövések elkerülendők, ha nem akarjuk, hogy oldalunkat a "Web rossza" jelzővel illessék.
Apróbb hírek
Pánikszerű zenefájl-törlés :: A letöltések lekörözik a CD-vásárlás piacát :: Böngészõtõl független internetes keresõprogram :: Öreg PC nem gyorsvonat
2018. november 21., szerda
Hány éves vagyok? :: Adobe AI :: #AdobeSymp
A múlt héten egész nap hallgathattam az Adobe Experience Cloud szépségét és jóságát. Az AEM (össze-vissza rövidítik a leánykori nevén Marketing Cloud névre hallgató felhőt) nemrég a Magento és Marketo cégeket szippantotta be. Az Adobe ezt a felhőt arra szánja, hogy adatgyűjtéstől elemzésig minden értékesítéshez szükséges szolgáltatást tudjon nyújtani. És az adatbányászat és bigdata után ők is AI-znak (MI: mesterséges intelligencia). Egy demo-t is felépítettek a rendezvény színhelyén, erről szól ez a bejegyzés.
John Watson, az Adobe EMEA Marketingért felelős igazgatója megnyit. A dián üzleti bölcsesség olvasható.*
Sensei kávét oszt
Az Adobe mesterséges intelligenciája Sensei nevet nyerte, a Sensei (ejtsd: szenszej) tanítót, tudóst jelent. A rendezvény beszélgető-zónájában az Adobe demonstrálta Senseit és az Experience Cloud képességét.
Az első arcfelismerő alkalmazáshoz a második QR kód olvasó hozzátette az adataimat, hogy a harmadikban kávét rendeljek, amit a barista pultnál névre szólóan át is vehettem, a forgalmat meg külön óriásmonitor mutatta. Akkor jöjjenek a részletek, mert a puding próbája.
Hány éves vagyok?
Egy kamera a látóterébe kerülő emberekből maximum négyet próbált meg beazonosítani. Feltéve, hogy két-három másodpercig mozdulatlanul álltál. A felismertekről megpróbálta megállapítani, hogy hány éves, milyen nemű, visel-e szemüveget vagy sapkát, milyen a kedve és merre néz. Én meg imádok játszani. És tudom, egy mérés, nem mérés, legalább három mérés a mérés.
Öhm. Egyébként 54, férfi és mindig van rajtam szemüveg, de nem volt sapka.
Komolyan? Ez azért gyalázatos pontatlanság: 27 és 75 év közt bármi.
Kávét rendelek
A következő (képen balra) álló monitor mellett volt egy QR kód beolvasó. A regisztrációnál kapott kártyán (név, regisztrációs szám, cég név és QR kód) levő kódot kellett beolvastatni, ha én voltam az egyetlen felismert az előző lépésben (ez még balrább volt, nincs is rajta a lenti képen.) A QR becsippentése után arra kért a kedves Adobe-s demos, hogy írjam be a billentyűzettel a keresztnevem. Enyhén csodálkozó arcom láttán kiderült, hogy a QR kód csak a regisztrációs számomat (egy hétjegyű azonosító) tartalmazza. (Dear Adobe! Legközelebb, ha demóztok ... de ezt nektek is tudni kellene!)
Átaraszolva a harmadik monitorhoz (képen balról a második) be kellett pötyiznem az email címemet. (Lásd fenti csodálkozó kör). Majd a demonstrátor közölte, hogy nem a beírt mailre megy egy regisztrációs mail, hanem a monitor melletti iPadre, hogy ... csak.
A fenti kép jobb oldalán ezután a barista verbálisan megérdeklődte, hogy milyen kávét is szeretnék – persze ezt is megadhattam volna, vagy kiválaszthattam volna az értelmetlen QR és begépelős vackolás helyett, mellett. Amikor elkészült a kávé, nem tudott név szerint szólítani, mert bár a nevem a rendszerben volt (plusz QR, plusz mail), de nem volt a kávé típussal összerendelve.
Na lássuk a forgalmat!
Felejtsük el a fenti bénázást! A végeredmény remek. Ráadásul ez egy pitiáner példa, a cél ügyfél nem egy ici-pici kávézó, hanem a Pepsi, a Philips...
Látjuk a legfontosabb mutatókat (szakembereknek: KPI): óra alatt kiadott csészék száma, az összes kiadott csésze száma (mutatók), az egyes termékek óránkénti bontásban (alul oszlopdiagram). Egy pillantással látható, hogy állunk.
Adobe Experience Cloud
Az Adobe az eltelt években felvásárlással mindent megtett ahhoz, hogy a teljes marketing-analitika-kampány feladatot lefedje. Igen, most is össze lehet ezeket tenni "csak-egy-sör-havonta" alkalmazásokból, de a nagyok – Pepsi, Philips és a többiek – nem fognak sörözni. Az Adobe egy, az elejétől a végéig mindent tudó szolgáltatást fejleszt. Fejleszt és forgalmaz.
Igen, először a nagyokat célozza – ebben emlékeztet engem az SAP-re. Anno az SAP is azt állította, hogy őket csak az egymilliárd dollár árbevételű cégek érdeklik, aztán lett az kevesebb is. Szerintem így lesz ez az Adobe-val is. Mondjuk, kávézót azért ne nyissanak, a Starbucks a keresztnevünket sokkal egyszerűbben tudja meg. És felejti el – ellentétben az Adobe-val.
* A pillanatnyi állapot megőrzésére való törekvés nem stratégia – Shantanu Narayan, Adobe CEO
John Watson, az Adobe EMEA Marketingért felelős igazgatója megnyit. A dián üzleti bölcsesség olvasható.*
Sensei kávét oszt
Az Adobe mesterséges intelligenciája Sensei nevet nyerte, a Sensei (ejtsd: szenszej) tanítót, tudóst jelent. A rendezvény beszélgető-zónájában az Adobe demonstrálta Senseit és az Experience Cloud képességét.
Az első arcfelismerő alkalmazáshoz a második QR kód olvasó hozzátette az adataimat, hogy a harmadikban kávét rendeljek, amit a barista pultnál névre szólóan át is vehettem, a forgalmat meg külön óriásmonitor mutatta. Akkor jöjjenek a részletek, mert a puding próbája.
Hány éves vagyok?
Egy kamera a látóterébe kerülő emberekből maximum négyet próbált meg beazonosítani. Feltéve, hogy két-három másodpercig mozdulatlanul álltál. A felismertekről megpróbálta megállapítani, hogy hány éves, milyen nemű, visel-e szemüveget vagy sapkát, milyen a kedve és merre néz. Én meg imádok játszani. És tudom, egy mérés, nem mérés, legalább három mérés a mérés.
Öhm. Egyébként 54, férfi és mindig van rajtam szemüveg, de nem volt sapka.
Komolyan? Ez azért gyalázatos pontatlanság: 27 és 75 év közt bármi.
Kávét rendelek
A következő (képen balra) álló monitor mellett volt egy QR kód beolvasó. A regisztrációnál kapott kártyán (név, regisztrációs szám, cég név és QR kód) levő kódot kellett beolvastatni, ha én voltam az egyetlen felismert az előző lépésben (ez még balrább volt, nincs is rajta a lenti képen.) A QR becsippentése után arra kért a kedves Adobe-s demos, hogy írjam be a billentyűzettel a keresztnevem. Enyhén csodálkozó arcom láttán kiderült, hogy a QR kód csak a regisztrációs számomat (egy hétjegyű azonosító) tartalmazza. (Dear Adobe! Legközelebb, ha demóztok ... de ezt nektek is tudni kellene!)
Átaraszolva a harmadik monitorhoz (képen balról a második) be kellett pötyiznem az email címemet. (Lásd fenti csodálkozó kör). Majd a demonstrátor közölte, hogy nem a beírt mailre megy egy regisztrációs mail, hanem a monitor melletti iPadre, hogy ... csak.
A fenti kép jobb oldalán ezután a barista verbálisan megérdeklődte, hogy milyen kávét is szeretnék – persze ezt is megadhattam volna, vagy kiválaszthattam volna az értelmetlen QR és begépelős vackolás helyett, mellett. Amikor elkészült a kávé, nem tudott név szerint szólítani, mert bár a nevem a rendszerben volt (plusz QR, plusz mail), de nem volt a kávé típussal összerendelve.
Na lássuk a forgalmat!
Felejtsük el a fenti bénázást! A végeredmény remek. Ráadásul ez egy pitiáner példa, a cél ügyfél nem egy ici-pici kávézó, hanem a Pepsi, a Philips...
Látjuk a legfontosabb mutatókat (szakembereknek: KPI): óra alatt kiadott csészék száma, az összes kiadott csésze száma (mutatók), az egyes termékek óránkénti bontásban (alul oszlopdiagram). Egy pillantással látható, hogy állunk.
Adobe Experience Cloud
Az Adobe az eltelt években felvásárlással mindent megtett ahhoz, hogy a teljes marketing-analitika-kampány feladatot lefedje. Igen, most is össze lehet ezeket tenni "csak-egy-sör-havonta" alkalmazásokból, de a nagyok – Pepsi, Philips és a többiek – nem fognak sörözni. Az Adobe egy, az elejétől a végéig mindent tudó szolgáltatást fejleszt. Fejleszt és forgalmaz.
Igen, először a nagyokat célozza – ebben emlékeztet engem az SAP-re. Anno az SAP is azt állította, hogy őket csak az egymilliárd dollár árbevételű cégek érdeklik, aztán lett az kevesebb is. Szerintem így lesz ez az Adobe-val is. Mondjuk, kávézót azért ne nyissanak, a Starbucks a keresztnevünket sokkal egyszerűbben tudja meg. És felejti el – ellentétben az Adobe-val.
* A pillanatnyi állapot megőrzésére való törekvés nem stratégia – Shantanu Narayan, Adobe CEO
2018. november 19., hétfő
Búcsú az Apple adataitól
Az Apple úgy döntött, negyedéves jelentéseiből elhagyja az egyes termék-csoportok értékesítési adatait. Sokan írták, hogy ez rossz, sokan írták, hogy szerintük az Apple miért döntött így. Tim Cook meg semmit mondó nyilatkozatokat adott, mely szerint így a felhasználóra koncentrálnak és ilyesmik. De lássuk, mit nem fogunk tudni? Helyesebben: eddig mit lehetett tudni?
2001-ig visszamenőleg dolgoztam fel az Apple negyedéves jelentésit, az összes grafikon ezekből készült.
Az első grafikon mutatja, hogy a termék-csoportok – Mac, iPhone, iPod és iPad – eladott darabszámát. A vékonyabb "má." rövidítésű sorozatok az adott termék-csoport két éves mozgó átlaga. A mozgó átlag kisimítja a negyedéves hullámázást (karácsony sokkal jobb, mint augusztus), a két évet azért választottam, mert így igazán jól látható a termék életciklus.
Az iPodról az Apple 2014 után nem közölt adatokat. Aki már hallott a "fejős tehén, döglött kutya", közgázabbul BCG mátrixról, az elégedetten bólogathat, igen az elmélet és a gyakorlat itt találkozott. A görbéket persze tovább kellene bontani az egyes termékekre, de nem tesszük. Egyrészt, mert nincs számadatunk, másrészt ennyi közgáz mára elég.
2011 óta nagyjából ötmillió Macet ad el az Apple évente. 2012-ig a negyedéves jelentésben külön soron szerepelt az asztali és a hordozható Mac. Az utolsó hiteles számadat szerint négyszer annyi hordozható gépet adott el az Apple, mint asztalit. Azóta ez az arány tovább tolódhatott a hordozható Macbookok javára.
Ha nem tudunk több Macet eladni, akkor növeljük a bevételt az átlagár emelésével – gondolhatták az Apple-nél és 2016 óta nagyjából tíz százalékkal drágultak a Macek. Az eladási átlagár az eladott Mac és a Mac eladás bevételének a hányadosa.
A 2015-ös csúcs óta az éves iPhone eladás is beállt 50-55 millió darabos negyedéves mennyiségre és most már nem fogjuk megtudni, hogy az Xs/Xr páros hogyan változtat ezen. A heti hírek nem biztatóak, a beszállítóktól kiszivárgó információ szerint sem a brutális árú Xs, sem a titkon sikernek remélt Xr nem hasít úgy, ahogy azt gondolták, a beszállítók csökkentették a termelést, az Apple visszavett a rendelésekből.
Két év alatt az átlagár nagyjából húsz(!) százalékkal nőtt, ez is lehet a magyarázat az eladott darabszámra. Fél millió forint egy kis kijelzős hordozható számítógépért – soknak tűnik. Úgy látják az elemzők, hogy átmeneti megoldásnál nem lehet több az átlagár emelkedés, ami a stagnáló eladással mellett persze bevétel és nyereség növekedést jelent. Ám nagyon nehezen belőhető az a pont – írják szinte egybehangzóan –, amíg ez a konstrukció tartható. Ha kipukkad, az szomorú időszakot jelent majd az Apple-nek, a részvényeseknek, de jót a felhasználóknak.
A 2013-2014-es csúcs után beállt tízmillió pluszos eladást nem sikerült megmozdítani sem az iPad minivel, sem a Pro-val, sem a Pencillel. Számos elemző vallja, hogy az iPad Pro-t vásárók közül sokan MacBook helyett vettek tabletet. Az Apple rendre úgy pozicionálja az iPadet, mint az új számítógépet – nagyon durván három iPaden van annyi nyeresége az Apple-nek, mint egy Macen.
Érdekes módon az iPad ára nem szabadult el, ahogy a Macé vagy az iPhone-é. És hogy még szummázzunk elemzői véleményeket, sokan vélik úgy, hogy az Apple-nek határozottabb vonalat kellene vonni az iPhone Max vs. iPad mini és az iPad Pro vs. MacBook Air vonalakon.
Technikai megjegyzés: a grafikonon az éves mozgó átlagok láthatók, így könnyebben értelmezhetők az adatok. A 2013-as Ázsia (lila) esésnek Kína (sárga) kiválása az oka.
Nem technikai: Amerika emelkedik a legmeredekebben, Európa és Kína követ. Kína az igazi nagy kérdőjel, nem csak az Apple, hanem a többi tech (és nem tech) cég jövője szempontjából. És utána majd a külön nem ábrázolt India. Majd Afrika. Van hely növekedésre, a kérdés az, hogy az Apple tud-e, képes-e, hagyják-e növekedni.
Valami teljesen más: Numbers újdonságok (2017. április 4.) posztban mutattuk meg, hogy lehet Numbersben részvényárfolyamot lekérdezni és ábrázolni.
2001-ig visszamenőleg dolgoztam fel az Apple negyedéves jelentésit, az összes grafikon ezekből készült.
Az első grafikon mutatja, hogy a termék-csoportok – Mac, iPhone, iPod és iPad – eladott darabszámát. A vékonyabb "má." rövidítésű sorozatok az adott termék-csoport két éves mozgó átlaga. A mozgó átlag kisimítja a negyedéves hullámázást (karácsony sokkal jobb, mint augusztus), a két évet azért választottam, mert így igazán jól látható a termék életciklus.
Az iPodról az Apple 2014 után nem közölt adatokat. Aki már hallott a "fejős tehén, döglött kutya", közgázabbul BCG mátrixról, az elégedetten bólogathat, igen az elmélet és a gyakorlat itt találkozott. A görbéket persze tovább kellene bontani az egyes termékekre, de nem tesszük. Egyrészt, mert nincs számadatunk, másrészt ennyi közgáz mára elég.
Macintosh eladás, 2001-2018
2011 óta nagyjából ötmillió Macet ad el az Apple évente. 2012-ig a negyedéves jelentésben külön soron szerepelt az asztali és a hordozható Mac. Az utolsó hiteles számadat szerint négyszer annyi hordozható gépet adott el az Apple, mint asztalit. Azóta ez az arány tovább tolódhatott a hordozható Macbookok javára.
Ha nem tudunk több Macet eladni, akkor növeljük a bevételt az átlagár emelésével – gondolhatták az Apple-nél és 2016 óta nagyjából tíz százalékkal drágultak a Macek. Az eladási átlagár az eladott Mac és a Mac eladás bevételének a hányadosa.
iPhone értékesítés 2007-2018
A 2015-ös csúcs óta az éves iPhone eladás is beállt 50-55 millió darabos negyedéves mennyiségre és most már nem fogjuk megtudni, hogy az Xs/Xr páros hogyan változtat ezen. A heti hírek nem biztatóak, a beszállítóktól kiszivárgó információ szerint sem a brutális árú Xs, sem a titkon sikernek remélt Xr nem hasít úgy, ahogy azt gondolták, a beszállítók csökkentették a termelést, az Apple visszavett a rendelésekből.
Két év alatt az átlagár nagyjából húsz(!) százalékkal nőtt, ez is lehet a magyarázat az eladott darabszámra. Fél millió forint egy kis kijelzős hordozható számítógépért – soknak tűnik. Úgy látják az elemzők, hogy átmeneti megoldásnál nem lehet több az átlagár emelkedés, ami a stagnáló eladással mellett persze bevétel és nyereség növekedést jelent. Ám nagyon nehezen belőhető az a pont – írják szinte egybehangzóan –, amíg ez a konstrukció tartható. Ha kipukkad, az szomorú időszakot jelent majd az Apple-nek, a részvényeseknek, de jót a felhasználóknak.
iPad értkésítés 2010-2018
A 2013-2014-es csúcs után beállt tízmillió pluszos eladást nem sikerült megmozdítani sem az iPad minivel, sem a Pro-val, sem a Pencillel. Számos elemző vallja, hogy az iPad Pro-t vásárók közül sokan MacBook helyett vettek tabletet. Az Apple rendre úgy pozicionálja az iPadet, mint az új számítógépet – nagyon durván három iPaden van annyi nyeresége az Apple-nek, mint egy Macen.
Érdekes módon az iPad ára nem szabadult el, ahogy a Macé vagy az iPhone-é. És hogy még szummázzunk elemzői véleményeket, sokan vélik úgy, hogy az Apple-nek határozottabb vonalat kellene vonni az iPhone Max vs. iPad mini és az iPad Pro vs. MacBook Air vonalakon.
Apple részvényárfolyam, érékesítés
Még két grafikon a teljesség kedvéért.Technikai megjegyzés: a grafikonon az éves mozgó átlagok láthatók, így könnyebben értelmezhetők az adatok. A 2013-as Ázsia (lila) esésnek Kína (sárga) kiválása az oka.
Nem technikai: Amerika emelkedik a legmeredekebben, Európa és Kína követ. Kína az igazi nagy kérdőjel, nem csak az Apple, hanem a többi tech (és nem tech) cég jövője szempontjából. És utána majd a külön nem ábrázolt India. Majd Afrika. Van hely növekedésre, a kérdés az, hogy az Apple tud-e, képes-e, hagyják-e növekedni.
Valami teljesen más: Numbers újdonságok (2017. április 4.) posztban mutattuk meg, hogy lehet Numbersben részvényárfolyamot lekérdezni és ábrázolni.
2018. november 16., péntek
Mojave 2. :: Finder és a nézetei
A Finder a Mac fájlkezelője, nem is lehet kilépni az alkalmazásból. A Mojave-ben nem csak ráncfelvarráson esett át, hanem a Megtekintő alkalmazás tudásának egy részét hozzáadták a galéria nézethez. Gyorsan végigfutunk most a Finder nézetek beállítási lehetőségén, ha nem is mindegyiken. Mint ismert, a Findernek négy nézete van: ikon, lista, oszlop és a megújult galéria.
Itt adható meg, hogy mekkorák legyenek az ikonok, milyen távol legyenek egymástól. Valójában az ikon régen, réges-régen arra szolgált, hogy azonosítani lehessen a fájlt: "jé, ez egy kép!" vagy "jé, ez egy pdf!" Nézőképnek (thumbnail, bélyegkép) nevezték egy fájl kicsinyített előnézeti képét, amin már, például egy fénykép esetén, felismerhető volt, hogy mit ábrázol, nem csak az, hogy ez egy fénykép. Ennek tudatában bátran rángassuk az ikon méretet és rács térközt!
Emeljük még ki a háttér állítási lehetőségét, ahogy a szerdai bejegyzésben írtam, a Finder egyes nézeteinek háttere színezhető, sőt! Akár képet is rakhatunk az ikonnézet hátterébe. Mindenkinek lelke rajta! A Gonosz Almalap tippje: kép készítése egy ikon nézetről és a kép betétele háttérképnek – a barátunk vagy főnökünk gépén. Ha jól méretezve nyitjuk és csukjuk az ablakot, akkor vidámságot okoz majd, ahogy kattint arra az ikonra, ami nem ikon csak annak látszó háttérkép részlet.
Haladók számára pedig megfejtendő, hogy mikor érdemes a létrehozás-, hozzáadás-, módosítás- és utolsó megnyitás dátumát kijelezni.
Magamtól pedig azt kérdezem, hogy a verzió vajon mit mutat.
Felfedezők és türelmetlenek a jobb oszlop aljára figyeljenek! A képet, ha épp azt nézzük, és e nézet jellemzően képek nézegetésére alkalmas (acdsee, windowsos feleim), egy kattintással forgathatjuk (alt-tal a másik irányba). Az integrációt a Korrektúra (az ikon egy ceruzahegy karikában) rejti.
Finder: ikon nézet
Ikon nézetben ikonként látjuk a kiválasztott mappa = folder = könyvtár = directory tartalmát. A Nézet menü Nézetbeállítások megjelenítése parancsára nyert párbeszédablaka – ennek tartalma, ahogy látni fogjuk, függ az aktuális nézettől – az, ahol a megjelenést testre szabhatjuk.Itt adható meg, hogy mekkorák legyenek az ikonok, milyen távol legyenek egymástól. Valójában az ikon régen, réges-régen arra szolgált, hogy azonosítani lehessen a fájlt: "jé, ez egy kép!" vagy "jé, ez egy pdf!" Nézőképnek (thumbnail, bélyegkép) nevezték egy fájl kicsinyített előnézeti képét, amin már, például egy fénykép esetén, felismerhető volt, hogy mit ábrázol, nem csak az, hogy ez egy fénykép. Ennek tudatában bátran rángassuk az ikon méretet és rács térközt!
Emeljük még ki a háttér állítási lehetőségét, ahogy a szerdai bejegyzésben írtam, a Finder egyes nézeteinek háttere színezhető, sőt! Akár képet is rakhatunk az ikonnézet hátterébe. Mindenkinek lelke rajta! A Gonosz Almalap tippje: kép készítése egy ikon nézetről és a kép betétele háttérképnek – a barátunk vagy főnökünk gépén. Ha jól méretezve nyitjuk és csukjuk az ablakot, akkor vidámságot okoz majd, ahogy kattint arra az ikonra, ami nem ikon csak annak látszó háttérkép részlet.
Finder: lista nézet
Macintosh-sal ismerkedők számára: itt (is) megválaszthatjuk, melyik oszlopokat szeretnénk lista nézetben látni. Az oszlopok sorrendjét a Finder ablakban fogd-és-vidd módszerrel módosíthatjuk. Érdemes csak azokat az oszlopokat megjeleníteni, amelyek tényleg fontosak. A bőség ne csábítson áttekinthetetlen lista-nézethez, amely oly széles, hogy még a 8k-s monitorról is lelóg.Haladók számára pedig megfejtendő, hogy mikor érdemes a létrehozás-, hozzáadás-, módosítás- és utolsó megnyitás dátumát kijelezni.
Magamtól pedig azt kérdezem, hogy a verzió vajon mit mutat.
Finder: oszlop nézet
Aki nem akar Mac guruvá lenni, itt lélegzett fel, alig pár állítási lehetőség! Amiről érdemes külön megemlékezni, az az Előnézetoszlop. A kiválasztott fájlt a jobb szélső oszlopban az oszlop méretében mutatja a Finder. Az előnézet amúgy bármilyen nézetben a Nézet menü > Előnézet parancsával előhívható vagy elrejthető.Finder: galéria nézet
Aki idáig végiggörgetett, annak már nincs mit mondanom, ha a nézetek beállítási lehetőségről beszélünk. Viszont ezzel a nézettel hamarosan egy külön bejegyzésben foglalkozunk, mert, ahogy írtam, ide integrálta be az Apple a Megtekintő alkalmazását.Felfedezők és türelmetlenek a jobb oszlop aljára figyeljenek! A képet, ha épp azt nézzük, és e nézet jellemzően képek nézegetésére alkalmas (acdsee, windowsos feleim), egy kattintással forgathatjuk (alt-tal a másik irányba). Az integrációt a Korrektúra (az ikon egy ceruzahegy karikában) rejti.
2018. november 14., szerda
Mojave 1. :: Rendszerbeállítások > Általános
"Frissek vagyunk, fiatalok megnézzük a sivatagot!"
A Mézga család Vakációs sorozat főcímzenéjének sora jut eszembe, ahányszor a kopár, kietlen sivatag képe kerül elém a MacBook Airemen. A Mojave. Az új oprendszer. Megnézzük!
Az Apple és Steve Jobs mindig is büszke volt arra, hogy a macOS szép, dizájnerek tervezték. A bemutatkozásakor és jó néhány frissítésnél is kihangsúlyozták, hogy ez így szép, ahogy van. Szándékos, tudatos döntés, hogy nem lehet az oprendszert skinelni úgy, ahogy a Windowst. Ahogy ott lehet az ablakok hátterét (na jó, azt kis melóval macOS-ben is), fejlécét, betűszínét... állítani. Nem készíthetek piros alapon lila betűszínes sárga hátterű Findert. Persze voltak alkalmazások, amelyekkel ez megoldható volt.
Eddig volt kék és grafit (szürke).
De most kivirágzott a sivatag! Persze mindenki úgy használja a Macet, ahogy akarja, ahogy szereti, ezért is a testreszabás meg ilyesmik. Csak épp az elvek.
De még ezt is elengedném, ha a kiemelőszín választás nem módosítaná automatikusan a kijelölés színét is – fordítva meg nincs a két szín összekötve. Az automatikus módosítás az "Egyéb" kijelölést szerencsére nem írja felül.
Az megint zavaró, hogy a kiválasztott szín pasztell árnyalatát mutatja a párbeszédablak. Sőt, hiába választottam a "gesztenye" ceruzaszínt (balra látható a kis képen a ceruza hegye meg a színe), a kijelölés pont olyan telítetlen, mint ahogy az látható (ez legalább konzekvens).
Pitiáner? Az. De mégis, ez nem a tajvan (bocs Tajvan!) kavicsa cég.
A Mézga család Vakációs sorozat főcímzenéjének sora jut eszembe, ahányszor a kopár, kietlen sivatag képe kerül elém a MacBook Airemen. A Mojave. Az új oprendszer. Megnézzük!
Az Apple és Steve Jobs mindig is büszke volt arra, hogy a macOS szép, dizájnerek tervezték. A bemutatkozásakor és jó néhány frissítésnél is kihangsúlyozták, hogy ez így szép, ahogy van. Szándékos, tudatos döntés, hogy nem lehet az oprendszert skinelni úgy, ahogy a Windowst. Ahogy ott lehet az ablakok hátterét (na jó, azt kis melóval macOS-ben is), fejlécét, betűszínét... állítani. Nem készíthetek piros alapon lila betűszínes sárga hátterű Findert. Persze voltak alkalmazások, amelyekkel ez megoldható volt.
Eddig volt kék és grafit (szürke).
De most kivirágzott a sivatag! Persze mindenki úgy használja a Macet, ahogy akarja, ahogy szereti, ezért is a testreszabás meg ilyesmik. Csak épp az elvek.
De még ezt is elengedném, ha a kiemelőszín választás nem módosítaná automatikusan a kijelölés színét is – fordítva meg nincs a két szín összekötve. Az automatikus módosítás az "Egyéb" kijelölést szerencsére nem írja felül.
Az megint zavaró, hogy a kiválasztott szín pasztell árnyalatát mutatja a párbeszédablak. Sőt, hiába választottam a "gesztenye" ceruzaszínt (balra látható a kis képen a ceruza hegye meg a színe), a kijelölés pont olyan telítetlen, mint ahogy az látható (ez legalább konzekvens).
Pitiáner? Az. De mégis, ez nem a tajvan (bocs Tajvan!) kavicsa cég.
2018. november 12., hétfő
13 remek Maces alkalmazás
Az iLife magazin szerint a Maces alkalmazások közül az adott területen a következőek a legjobbak. Természetesen ízlések és pofonok.
Sokszor írtam, írtunk már a Quickenről, hogy kellene egy ilyen itthon is. Van is számos kísérlet, de valahogy egyik sem az igazi. A honosított alkalmazások pedig döcögnek, macerásak. Fejlesztők számára írom: a pénztári blokk felismerés remek fícsör.
Tevékenység segítség :: Things 3
A Things 3-at találta a magazin az év ToDo alkalmazásának. A ToDo a tennivalók rendszerezését jelenti, a Things afféle személyes feladatkezelő. Az Apple-ös Emlékeztetőnél (Reminders) annyival tudd többet, hogy egy feladatot rész feladatokra lehet bontani – vendégség: bevásárlás, főzés, mosogatás –, láthatjuk, hogy haladunk. Ez jó! Ébresztő Apple! Evidensen van iOS verzió is, adatszinkronizációval. Ez az alkalmazás személyes feladatkezelő (task-manager), egyéni használatra. Az alkalmazás ára 17 990 forint, magyarul nem beszél, de innen ingyenes próbaverzió is letölthető!Írás :: Scrivener 3
Az Íródeák 3 lett a legjobb irodalmi mű létrehozó alkalmazás – tehát nem szövegszerkesztő, annál jóval több. Az eredményt számos hazai blog bejegyzés is igazolja: "Scrivener, a regényíró szoftver", "Szövegszerkesztők íróembereknek: miért a Scrivener vagy az Ulysses a legjobb választás?", "Regényíró szoftverek és társaik" vagy "Scrivener 3: tökéletes digitális íróeszköz" – és ezzel fel is mentettem magam a szoftver rövid ismertetése alól. Az alkalmazást az "Irodalom és tejeskávé" nevű vállalkozás fejleszti :). A szoftver ára 45 USD és innen tölthető le, aki szereti kipróbálni előbb a szoftvert, az pedig itt találja a demo-verziót.Levelezés :: Canary Mail 2
Ennek a levelezés-kezelő alkalmazásnak a legfontosabb képessége az emailek titkosíthatósága. A feladó és a címzett között a teljes útvonalon titkosított tartalommal utaznak a levelek, a mi Macünk kódolja, a fogadóé dekódolja – azért ettől még ne higgyük magunkat FBI, CIA, FTC vagy bármely más három betűs ügynökség szakemberének, arról nem is szólva, hogy ha csak passzióból használunk titkosított tartalmú üzeneteket, az adott esetben épp ébreszti a gyanút. A Kanáriról többet itt olvashatsz és az App Store-ból töltheted le 6 990 forintért. Bónuszként eláruljuk, hogy a Kanári szigetek a nevét nem a madárról, hanem kutyákról nyerte, az eb latinul: Canis lupus familiaris.Fénykép-szerkesztés :: Luminar 2018
A legjobb fénykép-szerkesztő címet ez az általam soha sem hallott nevű alkalmazás nyerte. A nem hallásnak az is az oka, hogy az én képességeimnek a Fotók bőven megfelel (igen, itt tartok), a Lightroom már sok lenne. A Luminar leírása alapján nagyon hasonlatos a többi fénykép-szerkesztő, -kezelő, -feldolgozó alkalmazáshoz, például a talán ismertebb Affinity Photo-hoz vagy Pixelmatorhoz. Elvárásunknak megfelelően van ingyenes próba lehetőség, mielőtt 59€-ért (átmenetileg 69€ helyett) megvásárolnánk ezt az alkalmazást.Videó :: Final Cut Pro
Az Apple profi videó-vágó, -szerkesztő alkalmazása, amelynek használatát oktatjuk is. Aki az iMovie-t használja, és azt már elég szűknek találja, bátran váltson FCP-re, otthon lesz. Kicsit az Apple felé hajlónak tűnik az FCP választása, gyakorló vágók szerint is nehéz eldönteni, hogy az FCP vagy az Adobe Premiere a jobb.Kijelző-rögzítő :: Screenflow 8
Jóval több, mint kijelző-rögzítő alkalmazás a Screenflow, valójában egy komplett videó-készítő, -szerkesztő alkalmazás-csomag egyik belépő szoftvere. Az ára 129 dollár is jelzi ezt. (Még szép – gonoszkodott közbe a Gonosz Almalap –, a kijelző teljes vagy részterületének felvétele a macOS része régóta.) Akit érdekel, ide kattintson!Zene :: Logic Pro X
A zenei kategóriát is egy Apple alkalmazás nyerte. Tőlem a zenei-szerkesztés fényévekre, ezért ennél többet írnom kockázatos volna.Fájlkezelés :: Forklift 3
"Eredetileg csak valami komoly, jól csengô nevet szerettünk volna, aztán beugrott, hogy OS X környezetben minden fájlhoz tartozhat egy resource fork, amit egy normális fájlkezelô átmásol a fájlokkal együtt. Így lett Forklift. Jól megideologizáltuk, meg vicces is a targoncás design." – írtuk az Almalap 2007. májusi számában (ami elveszett a neten :( ). A lassan fejlődő fájlkezelő alkalmazás (1.5, 2007) viszont a jelek szerint a legjobb lett kategóriájában. Gratulálunk! A szoftvernek van próba verziója is.Rendszer támogatás :: Bartender 3
A legjobb operációs rendszer tudás javító, bővítő alkalmazás címet elnyerő Bartender a Mac menüsorának jobb szélét szabja testre, képre, alakítja át, rejti el és fedi fel. Személy szerint soha sem használnám, ennek oka, hogy igyekszem a menübe beépülő ikonok számár minimalizálni, amire nincs szükségem, azt nem is rakom ki (nem használok Bluetootht, nincs is fent a Bluetooth ikon, és így tovább). De aki szereti, annak a Bartender a haverja. Megismerésére négy hét van, eddig él az ingyenes verzió, aki e bejegyzés írása pillanatában rendelte volna meg, az 4 511,03 Ft-t fizetett volna. Szmájli on!Arhíválás :: Carbon Copy Cloner
A legjobb adatmentő alkalmazás címet nyerte el a Carbon Copy Cloner (CCC). A CCC-vel meghatározhatjuk, hogy mikor, mit és hova mentünk, archiválunk. A CCC több lehetőséget ad a mentési folyamat kezelésére, mint a macOS részét képező Time Machine. Én Time Machine hívő vagyok és pont. Úgy gondolom, hogyha a Time Machine használható – nincs érv ellene, technikailag, informatikai szempontból megoldás –, akkor azt kell használni. Nagyon meggondolnám, hogy mást válasszak adataim mentésére, biztonságban tartására egyedi Mac, vagy 5-10 fős cég esetén. A CCC 30 napos próbaidőszak után 12 449,71 forintért (írás napi összeg) vásárolható meg.Virtualizáció :: Parallels Desktop 13
Mindig gondoljunk azokra, akik most ismerkednek a Macintosh világával, a Parallels Desktop az az alkalmazás, amivel ablakot nyithatunk a Macen a Windowsnak. A Windows telepítéséhez a Parallels Desktopon kívül legális Windowsra is szükségünk van. Ha mindent feltelepítettünk, akkor a Windows és az összes Windows alá telepített alkalmazás elérhető pont úgy, ahogy a Finder vagy a Safari. Mivel a Parallels és a Windows sok helyet foglal, így gondoljuk át, tényleg szükséges-e a virtuális Windows használata.Naptár: Fantastical 2
Magas elvárásinknak megfelelően ennek az alkalmazásnak is van próba verziója, mielőtt megvennénk 17 990 forintért. Az Apple Naptár (iCal, Calendar) alkalmazása személyes időbeosztás menedzselésére tökéletes, a Fantastical sem kínál többet. Ám ha ráébredünk, hogy mások idejével is szeretnénk gazdálkodni – látni, ne adj isten, beosztani –, akkor, sajnos, ez az alkalmazás – leírása szerint – jobb. És ez szerintem kevésbé a Fantastical dicsérete, mint az Apple szégyene.Személyes pénzügyek: Quicken
A Quicken az Államokban lakó számára több, mint a kiadásainak és bevételeinek követésére alkalmas szoftver. A Quicken segít az egyetemi tanulás előtakarékosság kezelésében, épp úgy, ahogy majd a nyugdíj-tervezésben. Követhetjük részvény-porfóliónkat. Direkt kapcsolatban lehetünk bankunkkal, nem kell külön akrobatika a kártyás vásárlások követésére (bank > lekér > értelmezhetetlen formátumot átalakít > kimásol > Excelbe, Numbersbe, valamibe beilleszt). És elkészíti az adóbevallásokat is.Sokszor írtam, írtunk már a Quickenről, hogy kellene egy ilyen itthon is. Van is számos kísérlet, de valahogy egyik sem az igazi. A honosított alkalmazások pedig döcögnek, macerásak. Fejlesztők számára írom: a pénztári blokk felismerés remek fícsör.