2009. szeptember 28., hétfő

Tech Series - Snow Leopard Server

Budapesten járt az Apple Tech Series rendezvénye, amelyre a neten szabadon lehet regisztrálni, a Snow Leopardot bemutató például ingyenes is volt, sőt. Képek: http://gallery.me.com/gaborferenczy#100376
Péntek délután kezdték a közel 30 résztvevő feltöltését információkkal. A péntek délután a "marketinges" rész volt, szombat délelőtt a technikai és délután némi gyakorlásra is sor került. A marketinges és technikai előadás közt csupán annyi az eltérés, hogy a marketingesből minden ötödik szlájd kimarad, ezen valóban technikai infók találhatók. Halkan megjegyezzük, mérésünk szerint egy szlájd 36 másodpercet tölt a kivetítőn, az legnagyobb sorszám, amit vetített szlájdon láttunk, a 317 volt. Ezt összerakni sem kis feladat.
Az előadók jelentős része francia országból érkezett, így az angol-angol helyett a franciás angolt élvezhettük, ami fáradtságukkal fokozódott. (A hazai Mac történelem egyik klasszikus mondata egyébként így hangzik e világnyelveken: Kapcsoljuk be a kóserben ez eplasét! - ami a "Chooserben az Apple Share-t"-nek íródik. A másik legendás kifejezés az ölú észprsz - ezt az előadás tizedik percében fejtették meg, az első szlájd hatására - Outlook Express a találat. De ezek régen voltak...)
A Snow Leopárd (SL) ismertetése azon három fő jellemzőjének a kihangsúlyozásával kezdődött, amiről az Almalap már írt (WWDC: Hóleopárd). Ezt követően az Apple és nem Apple szerverek összehasonlítása következett, evidens, hogy az Apple árban (tíz felhasználóig: fele annyi, korlátlan felhasználóval nettó 125eFt körül van a végfelhasználói ára) és tudásban is tarolt.
A bemutatóban jelentős részt képviselt a szerver kínálta szolgáltatások, amelyeket egyébként bárki megnézhet a neten az Apple oldalán.
Az egyik fontos szolgáltatás, hogy az iCal, az Address Book és a Mail együttes használatával csapatok, közösségek, munkahelyek időrend-beosztása, kezelése is könnyen, felhasználóként is elvégezhető. Olyan fiktív személyek felvételével, mint egy terem vagy egy írásvetítő, tervezhetünk értekezletet, ide a termet és az írásvetítőt is "meghívva" lefoglaljuk azok idejét. (Ezt persze a Microsoft Mail és a Schedule++ már 1995 körül is tudta, de messze nem ilyen szép felületen.) Az Address Book Server változata lehetővé teszi címlisták megosztását, közösségi címlista használatát.
A két nap alatt többször is volt szerencsénk a Podcast Producerről. Ez egy szerver oldali alkalmazás, amelyben munkafolyamatot építhetünk fel. Ez elkapdossa a Felhasználó Podcast Capture-rel elkövetett podcastját (videó és hang felvétel kvázi PhotoBooth-os felületen), ami kiegészíthető Keynote szlájdokkal (mint iChat párbeszédbél a iTheater mód). Az elkapdosott videó elé és mögé vág főcímet, lefutó részt, majd annyi féle formátumban generálja le, ahány féle módon akarjuk terjeszteni (iPodra, netre, iTunes University...). És végül riasztja az érdekelteket, új látni és hallgatni való közeleg feléjük.
A HóLeopárd Szerver része - ha elindítják ezt a szolgáltatást is - a Wiki Szerver, ami valójában nem más, mint közösen (böngésző alatt) szerkeszthető felület, amely böngészővel tekinthető meg. Hasznos lehet közös munkánál, vagy sulikban osztályok számára. Megfelelő szerver beállításnál - tűzfal és tsai. - az Internetről is elérhetővé tehető.
S végül a "hand on practice" - a gyakorlat. A puding próbája.
Két tizenhét inches MBP-t kaptunk páronként, egyik szerverként, a másik kliensként viselkedett. A szűkre szabott idő miatt a szerver teleítése (1) már nem volt feladat, a telepítés befejezése (2) már igen, ahogy az ezt követő saját könyvtár létrehozása, AFP engedélyezése ... (3) is. Ezt követte a Wiki felderítése, a naptár és levelezési lista megosztása és indítása (4), majd a Podcast Producer kipróbálása (5).
Szépen szeretném ezt megfogalmazni, de nem megy. A hülyék számára írt vakvezetőt követve - papírra írva megkaptuk, hogy mit hova kell beírni. Beírtam. A kliens nem találta a szervert. Beírtam újra - iStyle-os tesztelő társam árgus tekintetével követte kezem. A kliens nem találta a szervert. Kitöröltünk mindent és újra beírtam a hét adatot. A kliens nem találta a szervert. Helyet cseréltünk, és ... A kliens nem találta a szervert. Személyes segítséget kértünk. Az Apple szakembere beírta az adatokat. A kliens nem találta a szervert. Az Apple szakembere nyomott egy lágy resetet, majd beírta az adatokat. A kliens nem találta a szervert. Ekkor újra húzta a szervert. Beírtam az adatokat. A kliens nem találta a szervert. Tesztpárom beírta az adatokat. A kliens nem találta a szervert. Az Apple szakembere beírta az adatokat! És lám! A kliens látta a szervert! A 2. pont második részében DHCP osztóvá kellett tenni a szervert, hogy a kliens így kapjon IP címet. Beállítottuk. És a szerver elvesztette a külvilággal a kapcsolatot. Kéznyújtás, segítségkérés. Kaptunk egy másik gépet ... és vége is lett a hands on trainingnek. Igen, mindenki lehet balszerencsés és kifoghat egy rossz gépet. De nem csak mi restartoltunk párszor, szinte mindenki, beleértve több tíz szervert is telepített viszonteladókat.
Az Almalap vérnyomása magasan volt, pörgött-zúgott, zúgolódott. Egyrészt ha ide, mint ez javaslatként elhangzott, valamelyik viszonteladó meghívja fontos, meggyőzésre váró ügyfelét, akkor egy ügyféllel kevesebb, de jó esetben is SL szervert nem vesz. A másik javaslat, amit tüzön-vizen át eljuttat a szervezőkhöz a következő. Elég egyszer elmondani az elméletet - l. marketing-technika -, különösen akkor, ha az szinte kivétel nélkül megtalálható a neten, e helyett sokkal többet ér(ne) a gyakorlati próbálkozás. Kevesünknek adattatik meg, legyen rendszergazda, eladó, viszonteladó, odatévedt portás, hogy kockázat nélkül próbálkozzon egy - ez esetben - szerverrel, a mellékhatások kiküszöbölésére pedig tényleg ott a leghatékonyabb segítéség. UFF!

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

a kepek azert halistennek sikerultek ;)

Ferenczy Gábor írta...

igen, azok igen. Dühből kaptam kedvet egy szerver beszerzésére.
Ha el akarok adni egy servert, akkor meg kell győznöm azt, aki fizet - aki fizet, azt nem érdekli a DNS, az IPv6 sem más három vagy négy betűs rövidítés, azt a Podcast Producer vagy a Wiki érdekli. Után jön az adott cég IT-se, aki inkább a három/négy betűsekre hajt, és ha azok OK, akkor nézi meg a Wikit meg a Mikit meg a többit... hogy mekkorát fog velük sz*vni.

Megjegyzés küldése