2016. április 25., hétfő

A 2024-es budapesti olimpiai logó és a Keynote

A következő egy (két, netán három) bejegyzésben azt mutatom meg, hogy lehet a minden Macre előre telepített Keynote-tal szétszedni és összerakni a 2024-es budapesti olimpiai logót. Tudom, hogy Illusztratorral ezerszer egyszerűbb, a FreeHandről nem is beszélve, sőt még CorelDraw-val is meg lehet csinálni, de ezt a blogot sújtó mániám, hogy az alap, ingyenes Maces alkalmazásokkal boldoguljak, még ha kicsit trükközni is kell. És bár van véleményem az olimpia rendezésről, logóról, ez nem az a blog.

Miért pont Keynote?
Lehetne Pages is, Numbers is, csak a gondolat végén szükségem lesz a Keynote animációs képességére. Amíg nincs szó animálásról, mozgatásról, addig a két másik alkalmazásban (Pages, Numbers) épp azt kell tenni, amit itt a Keynote kapcsán írok. Igen, ennyire hasonlítanak ezek az alkalmazások egymásra.

Hogyan tegyünk szert a logóra?
A logót a netről szerezzük be, ami nem szép, szerzői jogokat vidáman sért. Google-ben rákeresünk a "2024 olympics candidate budapest" szavakra, vagy a "budapest olimpia logó" szavakra, és az kereső képek fülére váltva megtaláljuk a megfelelő képet. Általában kép keresésnél érdemes az egeret a képre tolni, így látjuk, mekkora a kép. A legtöbb esetben érvényes a "minél nagyobb, annál jobb" elve. Ha megtaláltuk a megfelelőt, akkor rákattintunk. A megjelenő sávban a Google további képeket kínál, illetve felajánlja, hogy megnyitja azt az oldalt, ahol a kép van, vagy csak a képet mutatja meg egy új böngésző ablakban. Ez utóbbi a kényelem útja.
Az új ablakban csak a kép látható. Az egeret a képre toljuk, megfogjuk és kihúzzuk az asztalra. Ennyi. Máris megsértettük valaki szerzői jogát, de megvan a kép!

Logó a Keynote-ba!
A Keynote indítása után én a tök fehér sablont választottam. Az ikon sor '+' jelére kattintva felkínált sablonok közül a tök üreset választottam (második oszlop alján). Majd kijelöltem az oldalsávon az első diát, amit a Keynote automatikusan bedobott (cím és alcím), és a backsapce billentyűt használva töröltem.
Megkerestem a logót az asztalomon, ahová kihúztam a böngészőből és egy határozott mozdulattal behúztam a prezi egyetlen diájának közepére.
Még ezen a képen is látszik, hogy a kép "nem szép", a színes részek mellett "koszos". Ez a jpg tömörítési eljárás bosszúja. Már csak e miatt is dolgozzunk egy kicsit a kép újrarajzolásán! Ami persze nem pár perces feladat.
A logót nézve szerintem mindenki rájön, hogy az olimpiai ötkarika lett szétdarabolva és a darabokból áll össze a logó. Az egyetemista unokahúgom szerint a "pálmaágas lánnyal", én a "felszabadulási emlékmű"-ként tanultam, a legenda szerint pedig a kormányzóhelyettes emlékműve...
A kérdés - visszatérve a Keynote-hoz - csupán az, hogy lehet egy körgyűrűt készíteni Keynote-tal?

Körgyűrű készítés Keynote-tal

Egyszerűen, készítünk egy kört, egy kisebbet, majd a kisebbet "kivonjuk" a nagyobból. Aztán két segéd téglalappal kitöröljük a körgyűrű jó részt, hogy csak az a kis szelet maradjon meg, amire szükségünk van. Felnagyítva ide is tettem a jobb oldalra.
  1. Az első lépés a méretezés, ennek a hogyanját átugrom, ha valakit nagyon érdekel, szóljon! A körgyűrűkről kiderítettem, hogy - legalábbis a mostani esetben - 45 pixel a külső ív sugara, a belsőé pedig 35 pixel (pixel = képpont).
  2. Elővettem a vonalzót: +R
  3. A függőleges vonalzóról segédvonalakat húztam be 500, 510, 545, 580 és 590 pixelre. (A vonalzón lenyomva tartott egeret mozdítom az egeret a szerkesztési rész felé, a megjelenő kék vonal a segédvonal. A segédvonal azért jó, mert segít a méretezésben, a legtöbb elem mágnesként "rácuppan".)
  4. A vízszintes vonalzóról - fent - lehúztam segédvonalakat a 100, 110, 145, 180 és 190-es értékekig.
  5. Az ikonsor alakzatai közül kiválasztottam egy kört és elhelyeztem a (500,100) (590,190) között. Kilencven az szélessége, akkor 45 képpont a sugara, és nekem az kell!
  6. A második kört pedig az (510,110) (580,180) közé tettem be. A jobb oldalon a köröket egyesével kijelölve a méretnél és a pozíciónál akár pontos számértékek megadásával is lehet elhelyezni, átméretezni.
  7. A képen látható módon kijelöltem a két kört.

  1. Az szerkesztő oldalsáv Arrange paneljén legalul látható utasítások közül a Substract (Kivonás) használatával kilukasztottam a kört, így kaptam meg a piros körgyűrűt. Ennek közepe átlátszó, ezt mutatja a piros körgyűrű mögé tolt kék sokszög.

Körgyűrűcikk készítés Keynote-tal

Egy körgyűrűcikk elkészítését mutatom lépésenként, a többi elkészítésével csak javítjuk kézügyességünk!
  1. Nagyítsuk fel a prezentációt 400%-ra az ikonsor Zoom menüjét használva!
  2. A Command+Shift+4-gyel fotózzuk ki az egyik apró piros repkedő körgyűrűcikk darabot a logó felső részéből! (A billentyű-kombináció hatására egy téglalapot tudunk rajzolni az egérrel, ahogy elengedjük az egeret, a kijelölt területet lefotózza a Mac.)
  3. Az így nyert képet az asztalról húzzuk be a prezibe!
  4. A jobboldalsáv Style (Stílus) > Opacity (magyarul átláthatatlanság :) állítsuk 50%-ra! Így látjuk, hogy mi van a kis képünk mögött. A kis képet mozgassuk úgy - ha kell méretezzük át -, hogy a körgyűrűnkre illeszkedjen.
  5. Az ikonsor Alakzatok közül válasszuk a sokszöget (kék ötágú csillag).
  6. A csillagot helyezzük rá a körgyűrűre. Az egyik sarka legyen az (500,100), a másik az (590,190) ponton.
A kép baloldalán a kifotózott, visszahúzott, "koszos" logo-szelet. Ugyanennek félig áttetsző másolatát ráhelyeztem a körívre - ezért a piros gyűrű kockás kifehéredése 10-11 óra között. A sokszög pedig kéken felettük.
  1. A kék sokszög kiválasztása után a jobboldalsáv Arrange felületén tudjuk forgatni a sokszöget (Rotate) illetve a csúcsok számár módosítani Star > Points. E kettővel dolgozva be lehet "lőni", hogy mekkora a körgyűrűcikk. Ha tudjuk, hogy 16 csúcsa van a sokszögnek, akkor 360/16=22,5. És ezzel a számmal megyünk tovább! (Amúgy várható, hogy kerek érték lesz. Egyrészt a harmónia miatt. Másfelől a logót programmal készítették, nem kézzel, így szinte biztos, hogy nem tört gyűrűcikkeket használtak, hanem azonos méretűeket. Ez a technika hatása.)
  2. Dobjunk egy kék és egy zöld téglalapot (a színek persze nem lényegesek).
  3. A kékkel takarjuk ki a körgyűrű alsó felét. A Keynote-nál a 0° jobbra van, keletre, három óránál, és nem fent, középen, északon, 12 óránál.
  4. A zöld téglalapot az Arrange-ben forgassuk el 22,5°-kal.
  5. A zöld téglalapot mozgassuk úgy, hogy az alsó éle épp átmenjen az körök középpontján (545, 145). Magyarul csak a megcélzott kis körgyűrűcikk maradjon látható a körgyűrűből.
  1. Jelöljük ki a két téglalapot és körgyűrűt majd adjuk ki a Substract parancsot (Arrange panel alja).
Tovább, tovább, tovább!
Annyira azért nem volt bonyolult, szerintem. Tovább lépni úgy érdemes, hogy az eltérő hosszú körgyűrűcikkeket gyártjuk le. Az egyes cikkek már duplikálhatók, átszínezhetők, így hamar meglesz a logó összes darabja. Valamint gyakorlás a tudás édesanyja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése