2023. január 4., szerda

Új Apple alkalmazás Macre: Freeform

A Freeform nem csak Macen érhető el, hanem iPaden és minden Apple eszközön, ez utóbbin automatikusan a macOS Ventura 13.1 frissítés után. Sokan szoktunk papíron skiccelni, amikor egy feladatot kell megoldani, a Freeform digitális papír kíván lenni. iPaden tollal sokkal kellemesebb élmény, mint Macen egérrel, trackpaddel – ez az igazság. Ehhez az érzéshez hozzájárul, hogy a Maces verzió nem más, mint az iPades verzió átemelése, így a Maces lehetőségek kihasználatlanok maradnak. De nézzük az alkalmazást!
(1) Bár én telerajzoltam az ábrán, de puritán egyszerűség jellemzi a Freeform felületét. Bal oldalon, az oldalsávban látjuk, milyen tábláink vannak. A tábla egy majdnem végtelen nagy rajzpapír (mint a Numbers oldala, vagy az Adobe Illustrator lapja). Erre lehet elemeket felvinni.
(2) Felvihető sárga cédula. Oks, hasznos, pont annyira szabható testre, mint a Stickies (Ragacsok).
(3) Síkidomok, grafikai elemek. Na, ez pont az, ami egy-az-egyben megtalálható a Pages-Numbers-Keynote-ban. Rendben van, kell ilyen. Ami nincs, az elemeket összekötő nyilak "mágnesezése", hogy átmozgatás esetén a nyilak megmaradjanak. Ez kellene egy Freeform típusú alkalmazásba.
(4) Szöveg. Ha a szövegbe belekattintunk, akkor jelenik meg az alatta látható úszópaletta, amelynek egy-egy elemét megbökve tudjuk a szöveg megjelenését módosítani. De barátaim, ez Macintosh! Miért nem kaptuk meg a jobb oldali Pages-Number-Keynote (mostantól: PNK) szerkesztő panelt? Ez nagyon ciki. Gáz. Majdnem hiba.
(5) Be tudunk illeszteni fényképet és linket is. Ez jó. A link beillesztés... az izé. Lehetne, hogy magát a linket látom. Lehetne, hogy az oldalról készült pillanatfelvételt látom. Lehetne, hogy az élő oldalt látom (korlátozássokkal, akár). De ez?
(6) Képet bárhonnan behúzhatunk fogd-és-vidd módszerrel, vagy kivágom-beillesztem-mel, a menüvel csak a Fotók képeit érem el – ahogy a PNK-ban. Ott sem elegáns, de magyarázható.
(7) Jajj! A tábla elmenthető PDF formátumban, de más formátumban nem. Hm? (Külföldiül: wtf?) Az együttműködés pedig úgy működik, hogy az iCloudon át együttműködünk. Mostanra már annyira savanyú ez a szőlő, hogy ebbe is belekötnénk: nagyon zárt ez az almáskert így.
(8) Az alkalmazás logója.

Szerintem
Amikor először olvastam, hallottam a Freeformról, azt hittem, hogy megkapjuk a Pages-Numbers-Keynote-ból ismert szerkesztő eszközöket. A három irodai alkalmazás 60-70 százalékban pontosan ugyanazzal a grafikai tudással rendelkezik, gondoltam, az Apple tesz ehhez hozzá pár hasznos eszközt. Hát nem. Nagyon nem. Igaz, ez az 1.0 verzió, bizakodjunk, puskaport tartsuk szárazon, de csodában ne bízzunk. Szerintem.
iPaden nem próbáltam az appot, de úgy érzem, hogy ott jól használható lesz, pláne tollal.

Az ábrát nem tudtam elkészíteni Freeformban, így maradt a Keynote, mint rajzeszköz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése