2011. október 5., szerda

GPS, te komisz

Gép landol, ember fia rohan a fényképezőgépét - iPhone - Machez csatlakoztatni, képek át iPhoto-ba és milyen jó lesz az utazásos diavetítést filmként feltenni a YouTube-ra. Aztán egy napon át káromkodik. Mert.
Mert a képek az iPhoto-ba vidáman átmennek, a GPS adatok térképre vetülnek. Gyanús. Gyanús, hogy a Sagrada Familia nem Barcelona hét különböző pontjára esik, ahogy azt az iPhoto gondolja. Márpedig az iPhoto így gondolja a fényképekhez az iPhone által csatolt metaadatok alapján - pontosan az EXIF GPS adatok alapján. Hogy lehet ezen változtatni? Egy kép esetén még csak-csak, három kép esetén csak hajtépéssel, felette keressünk egy kopasz embert vagy énekesnőt! Az egy kép esetén az iPhoto képet kiválasztva kattintsunk az Info ikonra alul, és a jobb oldali hasáb alján feltűnő bélyeg méretű térképen vonszoljuk a rossz helyre címzett kép gombostűjét a megfelelő helyre. Nem vagyok egy ügyetlen, Rodolfó tanácsát követve néztem a kezeimet, de pont oda szúrni, ahová kellene - na ez nem megy, nem is lehet. Több kép esetén is egyesével kellene hibátlanul megismételni a műveletet.
Rángassa a gombostűket a birodalmi lépegető, én átírom az adatokat, és majd a képek jó helyre kerülnek a haza meg fényre derül. A haza inkább azon derült, hogy iPhoto-ban nem lehet átírni a GPS adatokat, az eredeti értékeket nem is olvashatjuk le, hogy a rosszat azzal írjuk felül, az iPhoto csak megmutatja a kép - szerinte vélt - keletkezési helyét. Bezzeg a régi iPhoto 09 meg tudta mutatni a számértékeket! Az volt az igazán jó iPhoto!
Se baj, gondoltam, ha nem megy puskával, lőjünk ágyúval a GPS adatokra! Adobe Photoshop 5.1. Szép, előbb utább meg is találhatók a csak olvasható metaadatok. Némi segélykérő hívások után kiderül, hogy a Google a legjobb barátunk, mert ott leírják, a PS nem segít az átírásban. Ahogy a Fireworks sem. A Bridge sem. Dühroham. Véletlenül a Preview nyílik meg, ott legalább - az Inspectorral - le tudom olvasni a számértékeket, pont úgy, ahogy a PS-ben. De módosítani nem. Miért kell ezt az infót ennyire védeni. Egy negyedórás tétova kör az Automatorral - jól emlékeztem, lehet metaadatokat módosítani, de csak a PDF fájlokét.
Back to boogie, jöjjön az Aperture! Tá-dámm! Betöltöm a képeim, egyiken módosítom a GPS-t, azaz helyére teszem a világot. Majd ezt a módosítást a Stamp eszközzel átviszem a többi, azonosan rossz helyre tett képekre. ez sem leányálom, de legalább produktív - bár csak hatvan képpel küzdöttem meg így.
Aztán kiexportálva visszaraktam a képeimet az iPhoto-ba - az Aperture-t másik gépen használtam, nekem nincs feltelepítve. Azért tettem vissza, mert perverz kalandvágyó vagyok és meg szerettem volna nézni a képeket utazós diavetítésben. A diavetítés összerakásával nincs is semmi gond. Van viszont a GPS koordinátákkal. A Sagrada Familia ugyanis van olyan nagy, hogy egy-két utca távolságból kezdi az ember fotózni, ráadásul két tét közötti telken épül(t) fel, így az ott, pontosabban a Sagrada Familiáról készült képek GPS-e nem egy és ugyanaz, hanem apró eltéréseket mutat. Ezért a diavetítés használhatatlan. Jön a cím1 felirat, majd két kép, aztán a cím2 felirat és egy kép, majd a cím3 és két kép, és újra a cím1, majd a cím3, aztán a címx felirat ... mert a diák időrendben vannak és az időegyenes megbonthatatlan.
Na, ezért nincs csili-vili Barcelona képek slideshow-videó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése