2017. június 28., szerda

Animált metró-térkép Keynote-tal

Talán az indexen volt pár hete számos gif animáció, amely megmutatta, mi különbség van egy metró-térkép és a megállók valódi elhelyezkedése között. "Ilyet én is tudok!" – gondoltam, aztán pár óra múlva finomítottam: "na jó, valami megközelítőleg hasonlót."



Az alapötlet egyszerű. Kell a netről egy sematikus metró-hálózat ábra, ez Budapest esetén nem lesz túl bonyolult. Kell a netről egy Budapest térkép, ez sem kihívás. Az elsőt át kell rajzolni Keynote elemekkel, majd az elemeket átmásolni a Budapest térképre és ott a valóságnak megfelelően nyújtani, mozgatni és torzítani. És a két térkép között a Magic Move (Varázsmozgás) áttűnést használva a Keynote elvégzi a legnehezebb melót, az animálást. A Magic Move a két dia azonos elemei közti animációjára képes.

Menet közben tanultam meg...
Az első kompromisszum a körív volt. Pár gyors tesztből kiderült, hogy a Keynote nem tud egyenesből görbét animálni. Sem a Magic Move-val, sem dián belüli mozgatással. Bár ha ez utóbbival ment volna, akkor elment volna a kedvem a rengeteg szlájdon belüli mozgatás elvégzésével.
A második meglepetés természetesen akkor ért, miután megrajzoltam a teljes sematikus térképet és elkezdtem a valódi térképen dolgozni. Az állomásokat körök jelezték, fehér két pontos körvonallal – de felirat nélkül. Az állomások közti szakaszokat pedig egyenesekből építettem fel. Általában elég volt egy egyenes, ahol tört a vonal, csak ott használtam kettőt. A Keynote, nem értettem meg pontosan milyen elgondolás alapján, lazán felcserélt három-négy állomás pöttyöt is.
Például a Deák-Astoria-Blaha hol Astoria-Deák-Blaha lett, hol meg Blaha-Astoria-Deák, attól függően – hogy nem tudom mitől függően. Így, bár a kezdet és a vég jól nézett ki, csupán a látvány volt rossz. Ráadásul nem csak az állomások keveredtek össze, hanem az állomásokat összekötő egyenesek (metró alagutak) is.
Azért, hogy a Keynote ne tekinthesse egyformának az állomásokat jelző köröket, beszámoztam őket. Ez azonnal megoldotta az animáció sorrend problémáját. Zárójelben jegyzem meg, a körökbe írt számok megjelenéséhez stílust használtam. Ez azért fontos, mert ha el szeretném rejteni a számokat, akkor elég a stílust módosítanom úgy, hogy a szám színe legyen a kör színe – igen, ahány metró-vonal, annyi stílus.
Az egyenesekbe viszont nem lehet szöveget írni, így az összeset kidobhattam és helyükre téglalap síkidomokat tettem – gondosan elnevezve, sorszámozva.
A sematikus térképpel gyorsan végeztem, hiszen a sematizmusból adódóan arányosan szerkesztett. Gondoltam én, de valójában nem. Például a függőleges kék vonalon a megállók távolsága két-három pixelt eltér. Ez szemmel még épp nem látható, de szerkesztéskor meglepő volt.
A valódi térkép esetén lustaságból itt-ott csaltam egy kicsit. A Moszkván nem pont ott van a megálló, ahová tettem, illetve volt pár állomás, amit meg kellett néznem, hogy pontosan hová is esik. Remélem, csúnya hiba nem maradt.

Minden mozog
A Magic Move az egyik leglátványosabb, ha nem a leglátványosabb diák közti áttűnés.
Az első diám a start: sematikus térkép és rajta a saját állomásaim és vonalaim. Rajzolás közben érdemes a háttérbe tett térképet halványítani – könnyebb eligazodni, hogy mi van azon, és mit rajzoltam meg én – és zárolni – hogy ne rántsam véletlenül el.
A másodikon a sematikus térkép teljesen átlátszó – Magic Move-val szépen eltűnik és marad a rajzom.
A harmadikon a másodikra már betett, de ott átlátszó normális Budapest térkép jön elő, miközben az állomások és az alagutak (téglalapok) a helyükre kerülnek.
A negyedik dián meg a térkép teljesen látható (teljes az átlátszatlanság).
A nagy kaland persze a tört vonalak mozgatása. Erre fordíthattam volna több időt is, de igazából nem a hibátlanság volt a cél. A tört vonal mindig két téglalapból tevődött ki, ezért a másik fázisban, ahol csak egy vonalnak kellett látszódnia, az egyik téglalap hosszát összenyomtam annyira, hogy egy állomás alá elrejthető legyen - az összenyomás és állomás alá tétel a Keynote / Magic Move dolga. A másik téglalapból pedig a két szomszéd állomást összekötő alagút lett.
Volt némi csábítás, hogy az Üllői út alatti hosszú egyenes szakaszt egyetlen téglalappal tudjam le, de az állomások mozgása mellett viccesen nézett ki.

Plusz
Ha valaki nem bír magával, írjon, vagy kommentbe megadott mailra elküldöm a Keynote-ot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése