2020. június 25., csütörtök

WWDC: adataink védelme :: Mac jövője :: Boot Camp

Az Apple fejlesztői konferencia megnyitóját követően számos vélemény látott napvilágot. Én hármat választottam ki és osztok most meg.


A közel kétórás online megnyitó legfontosabb két perce az volt, amikor az Apple bemutatta, miként teszi közérthetően minden felhasználó számára nyilvánvalóvá, hogy épp melyik weblapnak és cégnek adunk ki információt akaratlanul magunkról – egy adott weblapot nézve. Katie Skinner (és társai), a szoftver felhasználói jogok menedzsere szerint a fejlesztőknek pontosan meg kell határozniuk, hogy milyen információkat gyűjtenek alkalmazásuk, és "ha adatot osztanak meg más vállalatokkal azért, hogy nyomon követhessék a felhasználót".
Bár nem nevezték nevén, de a "más vállalatok" leginkább a Google-t és a Facebookot jelenti. Az Apple elegánsan mutatta meg, milyen adatvédelmi aggályok kötődnek a böngészőkbe beépülő modulokhoz (Google Chrome, ha kimondom a nevét). Az App Store-ban tételesen fel kell sorolni, hogy melyik app, plug-in, kiegészítő melyik vállalatnak milyen adatot továbbít – így nem szükséges letölteni (és adatot szolgáltatni) ahhoz egy appot, hogy megtudjuk, kinek mit adunk át. Ahhoz hasonlóan, ahogy az iOS kezeli a helykövetést, fogja kezelni ezeket az adatszerzéseket is: ha nem tetszik nekünk, lekapcsolhatjuk.

Forrás: Courtesy Company

A Google és a Facebook egész vállalkozása arra épül, hogy személyes adatokat gyűjtenek rólunk*, és ezeket teszi pénzzé. Amikor célzott hirdetést adunk fel, akkor azok célzása ezekre az információkra támaszkodik. A gyűjtés legkevésbé sem a saját oldalain történik, szinte az összes szájtot, mobil appot beköti tulajdonosa a Facebookhoz, Google-höz, mert számára hasznos adatokat nyer, tudja hirdetéseit optimalizálni – a felhasználók adatai által.
Azért pillanatig se higgyük el, hogy az Apple a jó fiú, a másik kettő a gonosz (Don't be evil). A világ nem fekete-fehér (ha ez egyáltalán leírható mostanában), hanem a szürke 50 rengeteg árnyalatában pompázik. És ne lepődjünk meg, ha az Apple-ös felületeken való hirdetés optimalizálásához előbb-utóbb a Google és az FB mellé zárkózik fel az Apple. Az megvan, hogy vannak helyek, ahová nem csak FB vagy Google acounttal tudsz belépni, hanem Apple ID-vel is?
(Jason Aten írása feldolgozva, megrázva, kicsi átalakítva és lefordítva.)


A Mac jövője olyan emberek kezében van, akik szerint az asztali– vagy hordozható–számítógép nem több, mint kiegészítő az iPhone-hoz, iPadhez.
ZDNET


Bye-bye Boot Camp
Az új Apple Szilíciumos Macen nem lesz Boot Camp. Azaz nem lehet többé a Macintosh számítógépen natív módon futtatni a Windwost, csak emulációval, mint a sokak által használt Parallels Desktopos megoldás. Én három olyan céget is ismerek, amely csak Macet használ – a legerősebb MacBook Pro-kat –, de csak Windows-zal. Azért teszik ezt, mert a hardver sokkal megbízhatóbb, mint bármelyik pécés megoldás – ez az ő véleményük. És mivel cégenként több tucat gépről van szó, elhiszem, hogy pörgött a kalkulátor. Azért Windows, mert az általuk használt speciális szoftvernek nincs Maces verziója. Azért Windows, mert sok az időszaki munkatárs, aki pécés alapokkal bír. Azért, mert a Mac hardver jobb. [Ide írom, hogy erről Mac vs pécé – szóló kommenteket törölni fogom. 1) mert megtehetem. 2) mert vallási kérdésekről nem vitatkozunk.]
(Caitlin McGarry: Boot Camp Is Dead on New Macs and 8 Other Things Apple Didn't Say at WWDC)

* Amikor regisztrálsz, akkor elfogadod a Google, Facebook, Apple által adott szerződést. Ezt nem tudod egyoldalúan módosítani – lásd Facebookon időről-időre felbukkanó "na én most jól megmondom, te is másold le, tedd ki" megjegyzést. Vagy használod, vagy nem. Ahogy attól nem lesz több fizetésed, ha írsz a munkaadódnak egy mailt, hogy a munkaszerződésedben a fizetésedet egyoldalúan megdupláztad, a munkaidődet negyedére csökkentetted. LoL.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése