2018. június 29., péntek

100 000 fénykép a Fotókban (2)

Az előző bejegyzés arról szólt, hogy a Fotókban érdemes rendet tartanunk. A hozzászólások jó része ehhez hasonló volt: „Én fotós vagyok heti négy esküvővel. Úgy gondolom a képek limitálásának a háttértár kellene, hogy gátat szabjon nem a szoftver, amit fotókezelésre alkotott meg a cég.“ Két válaszom van, egy barátságtalan és egy segítőkész.


Barátságtalan válasz
A macOS alkalmazásokat az Apple magán-, esetleg kisvállalkozási használatra szánja. Az esküvői- vagy bármilyen hivatásos fotós számára nem a Fotók a megoldás, sokkal inkább a Lightroom (vagy volt az Aperture). Ahogy egy kis Suzukival is el lehet autózni Budapestről Saigonig, nem lesz sok élvezet benne – de menni fog. A Fotókkal is lehet sok százezer képet kezelni, csak nem érdemes.
Igen, értem én, hogy a Fotók ott van a gépen, a Lightroom CC éves díjas (kb. 39 000 Ft/év), bár van Lightroom 6 alig 28 500 forintért öröklicensszel. Viszont a profi fotózásnak ki kell tudni termelni évente ennyit, szerintem.
A heti négy esküvő ugyan túlzásnak tűnik, de legyen, egy kis vállalkozás mindenre képes! Felteszem, egy esküvőn készül vagy háromezer fotó (ha két napos a buli és percenként készül egy kép, az 2 880 kép). Ezekből válogat a fotós, aztán a megrendelő – hiszen ebből a pénz. A heti négy esküvő 12 000 képet ad, ami azt jelenti, hogy két hónap alatt elérjük a jól hangzó százezres határt.
Tényleg érdemes egy eseményről készült 3 000 képet két hónapnál tovább őrizni? Van ennyi utánrendelés? Én biztos eltenném külső merevlemezre a képeket – esetleg még be is áraznám a tárolást. Nem csak esküvői fotózás, hanem stock- vagy bármi más esetén pedig amúgy is ott a felhő, ahol kereshetik, megtalálhatják és megvásárolhatják a képeket – ezt a Lightroom bizonyos mértékig még támogatja is, a Fotók nem.
A portfólió képből sem lehet ezernél több, szerintem.

Segítőkész válasz
Mindenképp Fotókat akarok használni, ha esik, ha fúj, ha törik, ha szakad.
Amikor indítom a Fotókat, azt az „alt“ billentyűt lenyomva teszem.
Így minden indításkor ki tudom választani, hogy melyik Fotók könyvtárat nyitom meg. Innentől szervezés kérdése, hogy minden esküvőnek saját Fotók-könyvtárat használok-e, vagy más logika mentén csoportosítom a fényképeim. Én az esküvők mellett döntenék. Amikor egy esküvő lement, kassza csilingelt, akkor az adott, rendesen elnevezett Fotók-könytárat elmentem más tárhelyre, felhőbe, duplikálva. És persze lenne egy portfólió-fotók könyvtáram is.
Ez a módszer azok számára is hasznos, akiket zavar, hogy a magán fényképeik és a céges képek keverednek a Fotók könyvtárban. Egy meglevő könyvtár szétvágása nagyon melós, érdemes megtervezni. Én anno a magán fotókat betaggeltem – a kijelölt fotókat elláttam a „saját“ kucsszóval. Majd megdupláztam Finderben a Fotók könyvtárat. Az egyikben kijelöltem az összes „saját“ fotót és töröltem. A másikban pedig az összes olyan képet töröltem, ami nem volt „saját“ keyworddel ellátva.
A két könyvtár között, ha egyáltalán kell, úgy tudok képet mozgatni, hogy az egyikből kimentem (File > Export) és a másikba pedig beimportálom.

Mac Fotók alkalmazás oktató videók (ingyenes regisztrációval)

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hetente hogy jutsz el négy esküvőre? Az esküvők szombaton és ritkábban pénteken vannak.

Ferenczy Gábor írta...

Én is szkeptikus voltam, de a 3-4 esküvő a rosszabb scenario a tárhely miatt.
Amúgy rákérdeztem :) - és a válasz az, hogy van az állami esküvő egyik nap, a másik nap az egyházi, esetleg a harmadik nap a "lagzi" és van egy külön nap, amikor készülnek a beállított képek. Ha ezt szépen szétterítem, akkor valóban nem egyetlen nap az esküvő, és annak fotózása.

Megjegyzés küldése