2011. május 26., csütörtök

Grafikon bloghoz iPad Numbersből

Előző két blog-bejegyzés (Ki mire használja? és Platformon az Android, bevételben az iOS vezet) alapját adó híreket iPaden olvastam, ezért lelkesen úgy döntöttem, hogy iPadről írom a blogot. Mindkét bejegyzéshez érdemes volt grafikont készíteni - és a Numbers pont erre való! Nosza!
Több évtizednyi Excel és jó pár évnyi Numbers tapasztalattal a hátam mögött gondosan nem olvastam el a "Tap to Get Started with Numbers" útmutatót, ez a Numbers indítása után elérhető, ehelyett azonnal új doksit nyitottam, és elkezdtem adatokkal feltölteni. Pár kör után már éreztem, hogy a Numbers ikonsorán(?) lévő "i" a megjelenésért felel, a fénykép-ikonnal lehet elemeket a Numbershöz hozzáadni. A törléssel - valami még sem kell - viszont szenvedtem, amíg rá nem jöttem, hogy van egy klikk és van dupla-klikk.
Szintén meg kellett tanulni, hogy oszlopot az oszlop fölé, sort az sor elé kattintva választok ki, újra kattintva a kijelölésen érhetők el ugyanazok a műveletek, amelyek a Maces Number oszlop vagy sorkiválasztása után. A cella tartalom megjelenítése volt az első, ahol a Maces és az iPades Numbers nem kompatibilis. A Macesen van slider, stepper és pop-up formázás, az iPaden nincs. Viszont van Star rating - ami a Macesen nincs. Így ide-oda másolandó Numbersben ezeket nem is nagyon érdemes használni.

Grafikont akarok!
Mivel grafikonra vágytam és nem táblázatra, a táblázatot nem nagyon csicsáztam, ehelyett kijelöltem az ábrázolandó adatokat - három oszlopnyi adat fejléccel és megnevezéssel -, majd bökdöstem a nekem tetsző grafikon ikonját. Nem így kell iPaden Numbers grafikon készíteni. A táblázat megléte szükséges. Ám - mint a Maces Pagesben vagy Keynote-ban -, itt is előbb ki kell választani a grafikon formáját. Majd a leendő grafikonra duplán klikkelve tudjuk a táblázat megfelelő részét kijelölve a saját adatainkkal feltölteni a grafikont.
A grafikon színezési lehetősége korlátozott, csak az Apple adta színmintákat használhatjuk (persze tévedhetek, várom a kiigazításokat!). Ha a mi hétnél több adatot ábrázolunk - igen, kedves Apple, van ilyen -, akkor az első-hetedik, második-nyolcadik színe ugyanolyan lesz. A Maces Numbersnál dettó. Csak amíg a Macen ki lehet választani egyes sorozatokat és átszínezni, erre az iPaden nincs mód. Az eltérően színezett Maces Numbers iPaden megnyitva megőrzi színeit - csak éppen iPaden akarom, akartam megoldani a feladatom.
A színezésnél is zavaróbb, hogy az iPades Numbers összetartozó elemként kezeli a grafikont és jelmagyarázatát. Logikailag persze, hogy összetartoznak. Ám a Maces változatban a jelmagyarázat önállóan mozgatható, méretezhető. Az iPaden - ha sikerül a kis huncutot megfogni -, akkor szabadon mozgathatjuk, de láthatóan csoportosítva marad a grafikonnal, így gyakori, hogy az egyik mozgatása helyett mindkettőt mozdítjuk. Sőt, amíg a jelmagyarázat formája önállóan változtatható - ne reménykedjünk: a doboz szélességétől függően kerülnek a jelmagyarázatok egy-, két- vagy sok hasábba és ennyi -, addig a grafikon csak a jelmagyarázattal együtt méretezhető át úgy, hogy a magyarázat mérete változatlan marad. Ez elég zavaros így leírva, ám használatnál is az.
Az viszont több, mint bosszantó, hogy nem lehet adatsort és jelmagyarázat sort külön-külön megadni. Másképp mondva: kördiagramot csak úgy tudsz rajzolni, hogy a számértéket tartalmazó cella közvetlen baloldali szomszédjában szerepel a szám magyarázata, nem lehet kihagyandó oszlop. Mivel a "Platformon az Android, bevételben az iOS vezet" esetében három azonos feliratozású kördiagram kellett (egy az iPad, egy az eReader és egy az iPhone-hoz), ezért a kész, egy plusz három oszlopos táblázatot meg kellett triplázni, mindegyikből kidobni két-két fölös adatokat tartalmazó oszlopot és így kördiagrammizálni.

Amikor ezzel is megvoltam, rájöttem, hogy tök feleslegesen görcsöltem a Numbers-zel iPaden.

Macen ebben a fázisban készítek egy képernyő-fotót (option+shift+3), majd Previewban körbevágom. A blog ad tárhelyet is, ahová a Safari felületéről fel tudom tölteni a képet - én blog-tárhely spórolás miatt az Almalap tárhelyére töltöm fel a képet, és onnan linkelem be a blogba.
Az iPaden nem tudom a képet körbevágni - csak a grafikon kell, a táblázat nem. Hiába másolom ki, nincs hová beilleszteni. A webes felület nem fogad képet a vágótábláról (na jó: tűtábláról :). Nincs módja a kép blogba juttatásának. Így nem maradt más lehetőség, mint az iPad Numbers doksit áttenni a Macre. Aminek számtalan egyszerű és bonyolult módja van.

Numbers fájl mozgatása iPad és Mac között
iPadról elküldhetem magamnak a fájlt mailben - ez oda-vissza (iPad-Mac) használható. Mindkét gépről elérhető az iWork.com, így ez is alkalmas magammal való adatcserére (is). Az iDisk az iWork.com szűkített verziója, de viszont MobileMe kell hozzá. A WebDAV is szóba jöhet, de mivel ilyenem nincs, így tapasztalatomról sem tudok beszámolni. További lehetőség az iTunes-os átjátszás, ekkor a Macen az iTunes megfelelő bugyrába hatolva (iTunes > iPad > Apps > File Sharing > Numbers) lehet a fájl-transzfert oda és vissza menedzselni. Szükség lesz menedzselésre! Gyorsaságban - ha nem a net sebesség dönt -, a mailes, iDiskes és iWork.com-os megoldás egyformán jó, ízlés dolga, hogy melyiket használjuk.
Mivel visszatértem Macre, így itt ért véget ez a bejegyzés, de nem az iPades Numbers nyaggatása.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése