2016. február 4., csütörtök

Fejős tehén, döglött kutya, iPod, iPad és iPhone

Akinek valaha tanítottak közgazdaságtant, vagy részt vett egy ici-picit haladó értékesítő tanfolyamon, az biztos hallott már a fejős tehénről meg a döglött kutyáról. Aki nem, annak mindjárt tartunk állattani utóképzést. Amúgy arról lesz szó, hogy az Apple, bár ismét rekord negyedévről számolt be, a számai kevésbé fényes jövőt sejtenek. A jóslatoknak megfelelően megkezdődött a temetése. De mit mondanak a számok?


Termék élet ciklus
Egy termék elméleti pályafutása az alábbi ábrán látható. Függőleges tengelyen az eladás, vízszintesen az idő. Az első fázis a bemutatás időszaka, ekkor még kérdőjeles, hogy termék lesz-e a termék, vagy csak tévedés. Ezért szokás kérdőjeles szakasznak is nevezni. Ilyen az Apple Watch.
A második szakasz, amikor berobban a termék, csak győzzék, győzzük gyártani. Ekkor emelkedik, mint egy csillag (nem hulló, emelkedő), ezért ez a csillag idő. Ezt követi az a kívánatos állapot, amikor már fejlesztésre alig költenek, csak nyomják a terméket és dől a lé. Igen, ez a fejős tehén. Ekkor jut túl a horizontján az adott termék, majd eljön a szívfájdalmat okozó döglött kutya állapot, amikor az utolsó bőrt is lehúzzuk az állatról.
Talán nem is kellene említenem, hogy minden cég imádkozik azért, hogy végtelen életű fejős tehene legyen. De ha már nincs, legyen a tarsolyban pár csillag, amihez persze kell legalább annyi, de általában több kérdőjeles termék.
Lássuk, hogy van ez az Apple-nél!

Mac, iPod, iPad és iPhone

Kis szorgalommal összeszedtem az Apple negyedéves jelentéseinek adatait, ezekből építkezem. Ezek egy-egy termékcsoportot nevesítenek akkor, ha az adott csoport forgalma a cég életében jelentős. A Mac, iPod, iPad és iPhone adott szakaszban az, vagy az volt, így ezekkel számoltam. A grafikonok a negyedéves adatokból táplálkoznak. A szintén feltüntetett átlag, mozgóátlag az előző négy negyedév átlaga (általában piros csík a grafikonon). A mozgó átlag szépen kisimítja a karácsonyi kilengést.

iPod 2005-2013
Az iPod a 2005-2013-as időszakban szerepelt önálló sorként az Apple negyedéves jelentésében. Az, hogy már nem tüntetik fel, nem azt jelenti, hogy megszűnt volna, csupán már nem fontos. A fenti elmélet alapján kvázi döglött kutya - bár sokan örülnének, ha ilyen halott ebük volna.
Az iPod piros átlag görbéje gyönyörű termék élet ciklust ír le. Tanítandó módon.

iPad
Az iPad tündöklése és esetleges bukása jól leolvasható a jobbra látható grafikonról. A termék életciklus persze nem mindig követi az elméletet. Ha sikerül az Apple-nek megújítani az iPadet, akkor bármikor újra felfuthat, és akár magasabb fejős tehénné is lehet a 2013-ban elértnél. A többszöri virágzás is gyakori a termékek történetében.
Az iPad esetén az is látható, hogy a felfutása az iPodhoz hasonló pár évig tartott (iPod: 2005-2007, iPad: 2011-2013), ám a fejős tehénné szinte alig változott át (2013-2014), amikor megkezdődött a hanyatlása. Amiben jelentős szerepe van a kategóriáját alulról mardosó egyre nagyobb kijelzőjű okos-telefonoknak (iPhone 6+) és felülről bekerítő könnyű hordozható gépeknek (MacBook Air vs. iPad Pro). Melyik ujjamba is harapjak, kérdezhetik Cupertinoban?

iPhone
Elérkeztünk az Apple gondjához. Ahogy az első, legfelső grafikonon látható, az iPod helyére szépen besétált az iPad, a Maces eladások meg szép lassan növekednek (de még lesz arról is grafikon). Az iPhone viszont megújításra vár. Tényleg megújításra vár?
A piros csík szépen nő, igaz, az utolsó két negyedév között majdnem lapos. Azok, akik a vészharangot kongatják az iPhone felett, erre a laposságból következtetnek arra, hogy véget ért az aranykor. Ahogy ezen is, úgy azon is lehet vitatkozni, hogy ha már nem növekszik tovább az Apple iPhone-ból származó bevétele, akkor a piros csík esni fog (döglött kutya) vagy marad többé-kevésbé vízszintes (fejős tehén).
Az igazság az, hogy akár melyik állat is lesz, az Apple-nek a legnagyobb gondja az, hogy nincs másik terméke, amelyik fejlesztési szakaszban lenne, vagy épp most futna fel. Ahogy az iPod hanyatlásakor (grafikon legfelül) az iPad szépen a helyére lépett. És azért is az első grafikont érdemes megnézni, hogy érezzük, az iPhone mekkora részt jelent az Apple-ből, a bevételek nagyjából kétharmadáról beszélünk. Vagy az iPhone-nak kell megújulni vagy egy hasonló árbevételű, nyereségű terméket kell kitalálni. A Watch nem lesz az. Az AppleTV nem lett az. És - sajnos - a Mac sem lesz képes helyére lépni.
Ezen a problémán fog az összes elemző rugózni a következő hónapokban, években.

Macintosh
Jó az öreg a háznál! - vélhetjük. Ha pedig elemző szemmel nézzük az értékesítési görbéjét, akkor szép, folyamatos emelkedés látható némi megbicsaklással 2013-14 környékén, köszönjük iPad hogy megzabáltad a mobil szegmens alsó részét!

Ennyi. A jövőről tudni fogunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése