2011. május 6., péntek

Prága, Kreatív Jövő, CS5.5


Mivel Budapestet nem érinti az Adobe "Kreatív Jövő" raodshowja, így az Almalap Prágába ment sörözni. A következő beszámoló előtt sietve leszögezzük, a mi gépünkön még CS3 ID, PS és DW fut. Mivel az előadók ritkán jelezték, hogy mi valóban az 5.5 újdonsága, és mi került már korábban be a CS-be, csak huncutul újként adták el, így az adott alkalmazások napi használói előtt ezt tudnánk mentségként felhozni.
A konferenciára nagyjából 350-400 ember regisztrált. Ahogy az az előadók névsorából is kitetszik, az Adobe mindössze két evangelistával (igen, nem csak az Apple tekinti magát egyháznak) vett részt, a többi előadót a helyiek adták, illetve a rendezvény szponzorok.
1. A jövő az Adobe szerint
A jövő a mobilitásban van - ez az Adobe felismerése, és ennek a felismerésnek a jegyében cselekszik már évek óta, de most egyre inkább. A tabletek a CS5 óta váltak fontos piacszereplővé, az Adobe szerencséje, hogy az eddigi mobil irányú fejlesztéseikbe jól beilleszthető ez az eszköz is. Ha nem is hangzott el, de ez lehet a feles verzió hangsúlyos kibocsátása. A szoftver-fejlesztés - legalábbis az Adobe szintjén - nem egyik napról, hétről a másikra való munka, egy-egy verziót több éves munka készít elő, és az alapelvektől, amit egy-két éve fektetnek le, nehéz eltérni, hogy az újdonságok is bekerüljenek. Rossz érzés lehet úgy fejleszteni, hogy látod, valamire a még el sem készült munkád nem lesz használható, pedig kellene - persze, ha megfizetik, korpásodik. Nos, az Adobe a szoftvereit erősen az "egyszerre több kijelző méretre, több célra, több platformra fejlesztek" irányába hajlítja. A bevezetésben említettem CS3-ságunk, nos, a kézfeltartásos szavazáson a cseh krém bő felével estünk egy csoportba, ennyien használnak CS3-t vagy még régebbi verziót, a CS4-re és CS5-re nagyjából 20-20 százalék jelentkezett.
2. Mladá Fronta: iPad
A német kézben lévő egyik legnagyobb cseh média vállalat vezető magazinjainak iPadesítéséről beszélt. (Kitérő egy: A Mladá Fronta a bársonyos forradalom előtt a helyi kommunista ifjúsági szövetség napilapja volt - FYI. Kitérő kettő: Nincs annál kacajosabb, amikor az Adobe Flash-ét megtagadó Apple iPadről esik szó egy Adobe érintett, szponzorált rendezvényen. Nekünk. Nekik ez fel sem tűnik. Ucsítszjá, ucsítszjá, ucsítszjá.) A HVG történetéhez nagyon hasonlító (13. rész a Smartmobil '11 bejegyzésben) a MF megoldása. Ők is az InDesignos alapról indultak, és szintén nem Adobe alkalmazásokat használtak fel arra, hogy az iPad képességeit - interaktivitás, videó... - kihasználóvá alakítsák át a magazinokat. Azért az iPadet választották, mert az képes gazdag multimédia tartalom egyszerű megjelenítésére, és a terjesztés az App Store-ral megoldott. A MF első gondolata - mint a HVG-é - a PDF volt, de azt elvetették, mert nem használja ki az iPad említett képességeit (a kezdő webre volt amúgy jellemző, hogy beszkennelt(!) vagy PDF-esített újságoldalakat - nem cikkeket - napilap oldalakat tettek fel a kiadók a netre, ez néha vissza-vissza köszönt a tabletek esetén, pedig megtanulhattuk a leckét, azonos tartalom más és más megjelenést kíván az eltérő média felületeken). A MF a WoodWing és a Zinio rendszerével hegesztette össze az Adobe Digital Publising Systemet (DPS) - ami az ismert Adobe szoftverek újabb vicces csoportneve. A Photoshoppal például automatizáltan 72dpi-sítik a képeket és forgatják át rgb-színtérbe. A tartalmak menedzseléséhez az Adobe Content Buildert használja a digitalizálásban dolgozó öt fős csapat.
3. Optio
A cseh cég szolgáltatásként kínálja lapok, magazinok iPadesítést, iPodosítását - és tervezi Androidosítását is. Az általuk használt munkafolyamat alapja az InDesign, de az ebben elkészült anyaghoz még hozzá kell nyúlni - ez maga a szolgáltatás esszenciája, ami áll az adott eszköz méretének megfelelő áttördelésben, a forgatás (iPad) kezelésében, a navigáció létrehozásában és multimédiás - QuickTime - anyagok beillesztésében. A végső mentés a Viewer Builderből történik. Egyedi esetben a munkafolyamat az InDesign - Viewer Builder - App Store - iPad sorral írható le. Ismétlődő kiadványoknál a View Builderrel létrehozott sablon az, ami bekerül az App Store-ba, és onnan az iPadre, a tartalom számonként jön létre az InDesignból mentett állományok DPS-sel történő megmunkálásával. Az első eljárásra remek példa volt egy kis képgaléria, amelyet be lehetett járni, adott pontokon készült 360 fokos körpanorámaképek segítéségével - ezt persze PS-sel és QT-mal dolgozták össze. A második munkamenetre jó példa az imént említett Mladá Fronta. Az InDesignt az Adobe úgy bővíti, hogy használatával kész digitális megjelenésre szánt oldalakat lehessen összerakni. A digitálisság arra utal, hogy kisebb animációk, görgethető képek, szövegek kezelhetők az anno nyomtatott (újmagyar szakszóval: print) kiadványok szerkesztésére szánt programmal. Ami jó hír a tördelőknek, mert némi képzés után így nem veszítik el állásukat, sőt, roppant kívánatos szakemberré válnak. Új idők, új szelek (ha már úgyis Dévény felé hagytam el az országot - és arról is jöttem vissza).
4. Videó-workflow
Jason Levine evengelista feladata volt, hogy bemutassa, mire képes a Premiere Pro 5.5 és az After Effects 5.5 (AE) - velem nehéz volt a dolga, mert iMovie-n nőttem fel. Az új Premiere 4-4-4-ben dolgozik, ha hagyják, ez azt jelenti, hogy minden színpontról (kis képernyő pixelről) eredeti számadat információ áll rendelkezésére, nem pedig valami kalkulált, esetleg átlagolt, becsült érték - sokkal jobb a minőség, élesség, színhűség, dinamizmus, további jelzők. Erre persze csak addig képes a Premiere - és más szoftver is -, amíg valamivel le nem rontjuk, például egy nyolcbites effekttel, szűrővel - itt is igaz a leggyengébb láncszem elve. További nóvum, hogy 64 bitesre írták át a programot, amely annyi magot használ, amennyit el vetnek a számítógépek - ez az AE-re is áll. A dolgok hátterében a Mercury áll, ami afféle motor, amit a program használ konvertáláshoz, lejátszáshoz (ráadásul igen, ez a kód neve is). A program valóban pikk-pakk ugrált, szinte soha sem jelent meg a strandlabda (nem kellett várakozni) - bár tudjuk, hogy a rutinos demózók ilyen hibába nem futnak bele. A bemutatót szűrőket, effekteket nem részletezném hozzá nem értésem miatt. Viszont az Adobe roppant büszke, hogy a Premiere képes a remegőkép stabilizálására - valós időben (az iMovie ugye tudja ezt, de nagyon nem valós időben). A Maces felhasználók számára fontos, hogy az Audition-nak elkészült a maces változata. Oly annyira elkészült, hogy vidáman elkommunikál a Final Cuttal is, fogadja és visszaadja az FCP hangsávját. (Az Adobe visszaszúrt az Apple-nek, sok Final Cutos használja az After Effectset, hátha.)
5. Polední přestávka, občerstvení
Mi van?
6. Omniture
Be kell valljam, hogy előadások egy része cseh nyelven, tolmács nélkül ment és a cseh nyelvvel csehül állok. Ám az Omniture-ről tartott előadás a bizonyíték, hogy bármilyen nyelven is adjanak elő, ha jó az előadó és jók a szlájdok, akkor azt meg lehet érteni - az első négy előadóból egy volt csak angol nyelvű. Az Omniture-t, mint vállalatot 2009. végén vette meg az Adobe, a cég webanalitikával foglalkozott, azóta is ezt teszi az Adobe csapat részeként. Az előadó az O2 cseh mobilszolgáltató embere volt, aki érdektelen szlájdokon ismertette az O2 helyzetét, piaci pozícióját ... a létszám tíz másodpercenként csökkent a teremben. Hogy mit tud az Omniture, az ebből ki nem derült, ellenben megerősödött a meggyőződésem, hogy - általában - minél nagyobb egy telkom cég, annál inkább biztos, hogy az általa előadásra kijelölt ember tökéletesen alkalmatlan előadónak.
7. Webes munkafolyamat
Különösen éles volt a kontraszt az előző előadáshoz képest, mert a webes munkafolyamatokról Greg Rewis, az Adobe másik e napra rendelt evangelistája beszélt. Persze ő profi előadó, ebből(?) él, az általa bemutatott példák az utolsó bitig kidolgozottak, egészen a poénig. Elsőként igyekezett a Photoshop használókat begyalázni (kezeket fel: kb. 80 százalék). Ugyanazt a léjeres PSD fáljt nyitotta meg Photoshop-ban és Fireworksben, a fájl egy weblap grafikai terve volt. Majd csak a háttérképet mutatva elmentette azt PS Save for web-bel és Fireworksből is, ez utóbbi fele akkora volt, mint a webre optimalizált PS mentés - így próbált a Fireworks használatához kedvet csinálni (hányan használják? kezeket fel: egy fő). E bemelegítés után a HTML5/CSS3 dicsőségét zengte, illetve az új Dreamweavert (DW) ajnározta. Ez utóbbi alkalmas arra, hogy a CSS módosítását előnézetben - választott böngészőt modellezve - azonnal lekövesse. Az új HTML5/CSS3-mal számos olyan látványelem valósítható meg, amely eddig nem volt. Így áttetszővé tehető egy szövegdoboz háttere (az iWeb ezt régóta tudja - mondá a Gonosz Almalap), lekerekíthető bármely doboz sarka (az iWeb ezt már régóta tudja - GA), lehet kör alakú szövegdobozt létrehozni (az iWeb...), lehet színátmenetet létrehozni (az iW...), szövegdobozt el lehet forgatni (tudja). Az új HTML5/CSS3 sablont használva olyan kódrészek emelhetők be, aktiválhatók, amelyek teljes funkciókat váltanak ki (na, ezt már nem tudja, még szép) - például egy szövegdoboz csak első öt sorának megmutatása vagy a teljes szöveg megmutatása. A DW használatával egyszerre(!) fejleszthetünk weboldalt különböző pixel szélességű eszközökre - az eltérő megjelenést megmutatja a DW, a CSS fájlokat pedig megfelelően menedzseli. A HTML5-nek megfelelően elérhetők a (Safari, Firefox) webkites utasításai, lehet böngésző-függő CSS-t is definiálni. (Ezekről a HAUG legutóbbi találkozóján is sok szó esett.) Az utolsó menet a jQuery előnyeit ecsetelte - véletlenül pont úgy, ahogy azt az AdobeTV-ben láthattuk.
8. Flash
Tom Krcha remek előadásában követhetetlen tempóban mutatta be, hogy működik a Flash platformos fejlesztés tablet gépekre, köztük iPadre(!) - konverterrel, persze hogy azzal. Ha nem számoltam el, akkor hat játékprogramot mutatott be húsz perc alatt. Mindegyikben láttuk, hogy adott részt hogy készít elő Flashben (Flashes ismereteim sincsenek, így nem tippelném meg, hogy melyik mi volt), majd generáltatja le különböző platformok (iOS, Android...) az alkalmazásokat, majd az adott eszközön játszott is egy keveset. Az Adobe üzent: Flashesek, ne adjátok fel, van jövőtök! A mobil eszközök képének kivetítése amúgy rendes gondot okoz - bár az Apple esetében ez már megoldódott, legalábbis az iPad hajlandó kiadni a bármikor kijelzett képét -, az előadót hárman segítették abban, hogy a kivetítővel összekötött klasszikus írásvetítős-kamerás mutatvány sikerüljön, ne csak az első sorban ülők lássanak valamit.
9. Digitális szerkesztés munkafolymata
E részben esett szó az ID5.5, az Acrobat X, a PS5 és az Ill5 együttműködéséről a kreatív jövő jegyében - ám az előadó képességeivel épp az utolsó előtti helyet csípte meg az O2 fenoménje előtt, így egyszerűen nincs mit írnom. Egy ideig InDesignban kolbászolt a kedves cseh anyanyelvű előadó, majd áttért a PS-re, a terem létszáma rohamosan fogyatkozott. A folyamatosan a jegyzeteket olvasó - oks, az Adobe elő szokta írni, mit kell mondani, de ha valaki jártas egy szoftverben, akkor azért nem bénázik ennyit - prezentőr mellett csak azok tartottak ki, akik kitöltve egy monstre kérdőívet, szoftvert szerettek volna nyerni. A grandiózus nyeremény két Lightroomból (második és harmadik helyezett) és egy ID5.5-ből tevődött ki (első helyezett). Nem nyertünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése