2011. április 6., szerda

Smartmobil '11

Szerdán másodszor rendezték meg a Smartmobil konferenciát, a tavalyi 300 fős résztvevői tábor idénre 700-750-re bővült. A Vörösmarty-téri üvegpalotában (belülről - szerintem - igen ronda) egész nap pörgött az élet, igen feszes programot sikerült több-kevesebb sikerrel tartani. A téma a mobil eszközök gazdasági kihasználása volt, illetve jóslás két év távlatába: melyik gyártó, melyik platform, melyik üzleti modell? (Azoknak, akik sietnek: két év alatt nem lesz meghatározó piaci szereplő, de várhatóan az Apple mutatja az irányt. Mennyiségben az Android győz - már ma nyert. Az a modell tűnik nyerőnek, amely a készülék összeszereléstől az alkalmazás ellátottságig mindent kínál.)
Jöjjön egy nem teljes beszámoló!
1.
A megnyitót - miért nem lehet valamit időben kezdeni? mert mindenki a kezdés időpontjára jön, véletlenül sem előbb - Galántai Zoltán tartotta. Az Edisont, telegráfot is érintő élvezetes prezi időben ért el a jelenhez, miközben számos időt álló jósláson nevethettünk ("a rézdrót alkalmatlan jelátvitelre", "a briteknek van elég küldöncük, nem kell nekik telefon", "minden városnak elég lesz egy készülék" ...).
2.
A második előadó Fekete Gábor (KIM - ez egy minisztérium) hosszan ecsetelte, hogy hány ezer (sok) oldalt írtak, nyomtattak és olvastak el eddig a mobil kommunikáció előnyéről, mint közigazgatás viszont az ügyfélkapura nem lehetett büszke (nem egy mobil eszközről kezelhető valami), a fényképes parlagfű bejelentő alkalmazás pedig nincs kész. (De most tényleg, egy ilyen feljelentősdi izét kell fejleszteni?).
3.
Ezt követően letudtuk a t-mobil előadását, mint szponzorét, az előadó Király István mutatta be először azt a grafikont, mely szerint a mobilról indított internet forgalom ma-holnap meghaladja az asztali gépekét.
4.
Kis Gergely a GKIeNET rendesen megszórta a megjelenteket számokkal és adatokkal, de végül is, ezért jöttünk, ezért fizettünk (már aki nem sajtó, nem szponzor, nem meghívott ...). A különböző előrejelzések egyértelműen a mobil diadalát mutatják, a T-Kom előző előadásában például tíz év alatt háromszorosára növő forgalmat vár (petában számolnak már), Gergely szerint viszont három év az az idő, amire vonatkozva ők bármilyen számsort ki mernek adni, mint várható trend. A hazai telefonok közül minden negyedik okos-telefon, ezt az arányt a szükségszerű újravásárlások javítják majd, bár a definíció, hogy mit tekintünk okos telefonnak, dinamikusan változik. Ahogy egy 60-as években készült csúcs Merci ma már múzeum-szökevény technikai szint szempontjából, ez a telefonokra is igaz - vö. Motorola Razer (ez hogy jön ide? írd meg: 2009@almalap.hu és kisorsolunk egy Apple-logos sapkát azok közt, akik április 12. éjfélig megfejt).
5.
A Sanoma előadója - Lassi Kurkijarvi - inkább arról az élményről beszélt, amit a mobil korszak hoz és hozott el - hangját öt percen át hívta ki az épület riasztója (a konferencia nyitás tűzvédelmi oktatással kezdődött, merre vannak a menekülőutak - WestBalkan. A műegyetemi klasszikus szerint pedig a tűzvédelem arról szól, hogyan kell a tüzet megvédeni.), de végül elárulta, a magyar fejlesztő-csapat a legjobb a cégen belül (hát mégis igaz a magyar szoftver legendája).
6.
Pintér Róbert az internet kutatással egyik legrégebben foglalkozó hazai szakember, szokásához híven számokra, adatokra támaszkodó előadása jól passzolt a GKIeNET-eshez, ekkor láttuk harmadszor a mobil net megelőzi az asztali net grafikont. Nem utoljára. (Második Kis Gergely volt.)
7.
Az iparági ellentétek bemutatására készült HWSW.hu előadás kicsit lassított a kellemesen pergő konferencián, kiderült, hogy akik eddig szövetségesek voltak, most nem azok, akik eddig ellenfelek voltak, azok most azok, de mindenki mindenkit perel. Na jó, ez túlzás, de a hagyományos pécé-piaci együttműködéseket - Microsoft-Intel, Apple-Google ... - a mobil eszközök megjelenése erősen átrendezte. Perelni leginkább azok perelnek (Nokia, nVidia...), akiknek az új piacon nem osztottak labdát. Többször elhangzott, hogy az Intelt a cégek igyekeznek távol tartani a mobil-piactól, nehogy úgy lenyelje őket, ahogy a hagyományos piacon tette ezt. Az ádáz versenyt túlélni azok fogják, akiknek befér a büdzséjükbe pár bukás és újra kezdés, ezért nem kell a Nokia-Microsoftot leírni.
Kávészünet
A konferencia alatt több előadó mondta el, hogy az Android vezeti a hazai piacot 30 százalék körüli részesedéssel, az iOS 15 körül van, a Microsoft mobil 7-8 százalékos. A jövőre vonatkozó jóslat szerint marad a három nagy és több kis-szereplős piac, az előadók nem hisznek abban, hogy a Windowséhoz hasonló monopol helyzetbe juthat bármelyik platform vagy gyártó. Az iOS hátránya a zártsága (Csak nem ismétli meg az Apple a pécé-piaci produkciót, amikor a 80-as évek elején hasonló piacrészesedésről sikerül a majdnem egy százalék alá csúsznia az ezredforduló előttre? Csak nem lesz az Android az új UNIX, amelynek annyi változata lett, ahány fejlesztő - mobil esetén implementáló gyártó? Tényleg lekéste a Microsoft a mobil-időt, vagy csak megspórolta a kezdeti kacskaringókat?)
8.
Kolosi Péter (RTL) által elmondott működési modell remekül mutatta, milyen a vezető tévécsatorna csoport nethez állása. Újra-hasznosítás, hosszú-farok... Mivel az RTL videófájlokat kezel, így számukra az infrastruktúra - sávszélesség - kritikus. Az énekeskereső és valóságsó néha feszegette is ezt a határt.
9.
Ezt követte az iOS-Android-Windows Phone 7 párbeszéd, amely gyakorlatilag megismételte a kicsivel fentebb, kávészünet alcímmel írt fejtegetést (Apple: múlt, Android - UNIX...) Nem ez volt a nap során az egyetlen több előadós műsorszám, de talán ez volt - az általam látottak közül - a legéletképesebb. Három ember számára nem elég 20-25 perc, hogy elmondja az álláspontját, megkritizálja a másikét, megvédje a sajátját. A legrövidebb előadás is tíz perces volt, és ott nem kellett vitázni, érvelni. És. Az iOS-t Sasvári Józsi képviselte, akit ezen a néven talán senki sem ismer, de úgy, mint plastik.hu, sokan. Hogy ő mennyire autentikus személy az iOS-szel kapcsolatban? A dobogón remekelt, szó se róla. Az Apple-t sem hivatalosan, sem félhivatalosan senki sem képviselte. A látogatók közt sem ismertem fel senkit a hazai disztribútorok és viszonteladók közül.
10.
Tara R. Marsh angol cégtől érkezett, a ráeső 25 percbe próbálta bezsúfolni a példákkal, esetekkel, videókkal tömött prezentációját, ami önállóan nagyjából két órás lehetett volna. Bemutatta, hogy az angolszász világban a marketingkommunikáció milyen módon terjed ki a mobil eszközökre. Egyike volt azon előadásoknak, amelyek után az ember a belépő árát nem érzi kidobott pénznek.
11.
Az ebéd előtti utolsó panel - ekkorra már csak pár vásott látogató nem ebédelt meg - öt negyven éves múlt - úr beszélgetése volt, ők elmélkedtek a mobil jövőjéről. Nem kellett volna. Egyrészt az időkeret nem elég, ahogy ezt már említettem. Másrészt amikor a negyedik megszólaló is azt mondja, hogy nincs víziója a jövőről, akkor ... akkor nem őket kell meghívni. Ezen a ponton fogalmazódott meg, hogy annál jobb egy előadás, minél kevésbé "ismert név" tartja - általában. Attól, hogy valaki jó nevű cégnél dolgozik, még nem feltétlenül szakértő, nem feltétlenül jó előadó - és e két terület metszete hatalmas (bár a tv2 prezentőre egymaga kitöltötte, de erről később).
Ebéd
Mondtam, hogy nekem nem tetszett belülről a Vörösmarty- téri Üvegpalota, hétszáz ember ebédeltetésére még büféasztalosan sem alkalmas, pedig a nép szépen elosztva, több órán át ebédelt. Egyfelől nem lehetett kellő körbejárhatósággal elrendezni a tálalóasztalokat. Három párhuzamos asztalon volt a hideg/meleg étel, előétel, leves, főételek, desszert - az asztalok végétől álltak a sorok befelé, az asztal közepe felé. Aki rendesen megszedte tányérját, az középről nem nagyon tudott kijutni - mert két asztal között csak két és fél ember fért el (tudom, Charlie Sheen: két pasi meg egy kicsi). Ami tulajdonképp jó, hogy az evés-ivás és az előadások helyszíne nem egy szinten volt, így kaja nem nagyon vándorolt be az előadásokra. Üveges üdítők annál inkább. A félig kiivott vagy teljesen üres üvegek a földre kerülnek a széklábak közé, a sorokba be- vagy kifelé igyekvők ezeket üzembiztosan rúgják fel. Az üvegcsörgés a délután aláfestő zenéje.
12.
Az ebéd utáni "büntetés" előadást - teli hassal nagyon bealvós az ember - Gulyás János tartotta. Az egyik vezető hazai ügynökség vezetőjeként arról beszélt, miként kell, érdemes, lehet a mobil hirdetést megfelelő tartalommal feltölteni. Sok sok példa közül emeljük ki azt a hirdetőt, aki az iPhone-on megjelenő hirdetésébe olyan apró betűket írt, ami még az új szuper felbontással is megjeleníthetetlen. Másik hirdető a mobil oldalon megjelenő hirdetésére kattintó felhasználót egy 1200 pixel széles normál weblapra irányította... ahelyett, hogy készített volna egy mobil landing page-et, esetleg mini mobil szájtot. (Lehet, hogy másnál hangzott el, de egy mobil hirdetés tartalmazhat olyan telefonszámot, amit kattintással azonnal hívunk.)
13.
Kékesi Zsuzsa a HVG iPadesítésének történetét mesélte el. A lapot InDesignban tördelik. A legegyszerűbb forgatókönyv az lett volna, ha a lapot PDF oldalakká alakítva felteszik az iPadre, afféle "lapozgató PDF"-ként. Az Adobe kínálta megoldások nem elégítették ki a HVG elvárását, ezért speciális szoftvert vásároltak, ami a betördelt lapból "veszi ki" az információt, az így előállított tartalmat bővítik fel az "iPad-tördelés" során videóval, szavazással... Apró gond, hogy a felállt rendszer iPad centrikus, Androidos vagy más platformra nem tud tartalmat előállítani. A lap egyébként akkor jelenik meg ingyen, ha akad a számra szponzor.
14.
A tizenhármas sorszámot sokkal jobban kiérdemelte volna a TV2 előadója, Megyeri Y. András. Este, haverok közt elmegy az a fordulat, hogy "nem szaroztunk, összedobtuk", de ebben a körben erősen kilógott, lefelé. A fiatalembernek sikerült minden mondatába befoglalni egy angoloknál négybetűsnek nevezett szót, miközben folyamatosan pocskondiázta saját műsorait - tömegek töltik le a Jóban-Rosszban nevű baromságot egy nappal a vetítése előtt, próbáljuk kimarketingelni a német anyacég szerintük helyes cuccait...
15.
A Digitalstand lapok, újságok mobil-eszközökre optimalizált változatát kínálja (az Almalapot is többször megkísértette már). A lapok megtekintése on-line, internet kapcsolat nélkül nem megy. A Digitalstand egyike volt a kiállítóknak - a büféasztalt övező álló-pultok utáni körben. A 3G kevés volt a lap megtekintéséhez - wifi pedig nem volt. (Szerintem az árba belefért volna egy-két-elégséges számú wifi pont).
16.
Jól egészítette ki egymást Szabó Ákos és Brindza Gábor, ők ügynökségi oldalról járták körül, mire is lehet(ne) alkalmas a mobil hirdetés. Arra, amire évek, évtizedek óta szánják, a hely és használó függő hirdetésre. Az SMS-t sokan lenézzük, mint megfelelő hirdetési lehetőség, pedig a számok azt mutatják, hogy sokkal hatékonyabb a jó SMS kampány, mint a hagyományos web-banner hirdetés. Nagyon fontos a célcsoport is, ráadásul a magyar viszonyok messze mások, mint a sok esettanulmányt is felsoroló amerikai-angol. Kevés embert célozni botorság.
Vége
Ha nem számoltam el, további 23 előadást, beszélgetést, bemutatót és prezentációt nézhettem volna még meg a Smartmobil '11 konferencián.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése