2018. október 22., hétfő

"Azért vagyunk itt, hogy nyomot hagyjunk az univerzumban, mi más értelme volna az egésznek?"

"Azért vagyunk itt, hogy nyomot hagyjunk az univerzumban, mi más értelme volna az egésznek?" – válaszolta egyszer Steve Jobs. És ha van olyan cég, amely valóban nyomot hagy a világon, akkor az az Apple (amely a Fortune értékelése szerint a J. P. Morgan pénzügyi tanácsadó és a DSM élelmiszergyártó vállalkozás mögött a harmadik helyen végzett idén a befolyásoló vállalkozások listáján).



Jobs erős nyomott hagyott maga után, az általa életre hívott tárgyak százmilliók életét befolyásolják nap mint nap. Ezek a tárgyak bámulatosak és hasznosak és örömöt szereznek és meglepőek, ám nem önmagukban értékesek. A hippi-geek hangulat és az ütős marketing az Apple-t Jobs alatt pénzgyártó géppé tette, messze maga mögött hagyva a közösségi jelzőket halmozó többieket.

A karrierje közepén az Apple-höz igazolt Tim Cook, aki minden vetélkedés és féltékenykedés nélkül dolgozott második emberként is, egy picivel sem rosszabb kereskedő az Apple alapítójánál. Amikor megkérdezték, miként változtatta meg az Apple a világot, olyan választ adott, amelyet Jobstól szoktunk meg: "Termékeivel."

De Cook alatt az Apple másképp áll az üzleti világhoz és érzékenyebb lett a közösségi ügyekre is. Az első 2008-as Cook interjú címe "A lángész Steve mögött" volt. És augusztusban, amikor Cupertinoban töltöttem pár napot, hallottam, hogy úgy beszél az Apple-ről, mint a jó erejéről.

Mondott pár dolgot, ami meglepett. Nem támogatja a céges alapítványokat (bár az okot Lashinsky nem írta meg). Az Apple egészséggel kapcsolatos tevékenységének, amelyek hajtóereje az Apple Watchra írt alkalmazások, szerinte nincs és nem is lesz számottevő pénzgyártó szerepe. Azt is elmondta, hogy Jobs annyira hitt a hordozható Apple eszközökben, hogy vagy tíz millió dollárt költött a koncepció iPades bemutatására, amely önmagában lett volna bizonyíték és érvelés.

Beszélt arról, miként egyensúlyoz az Apple a filantróp és gazdaságilag sikeres lét között. Ez a tér határozza meg a termék-fejlesztési politikát is: kevés eszközt fejlesztenek, de ezeknek a lehető legjobbaknak kell lenniük – nem a többihez, hanem a lehetőségekhez képest. A megújuló energia (saját szél- és egyéb farmjai már több áramot termelnek, mint amit a cég felhasznál), az oktatás (iskolástól egyetemistáig programozni tanítanak) és az egészségügy (csak a (RED) termékek bevételéből 130 millió dollárt utaltak tavaly a HIV/AIDS elleni küzdelemre) az a három terület, amelyekre az Apple kiemelten koncentrál.

Cook kiemelte, hogy azon kétmillió munkavállalón keresztül, akik akár közvetlenül, akár beszállító cégeknél dolgoznak az Apple-nek, nagyon erős befolyása van a társadalomra [USA lakossága: 323 millió], de az "app gazdaság" további milliókat érint a világon. Az Apple-nél a termékek adják mindennek az alapját, ezek milliárdjai hagynak épp nyomot az univerzumban.

Adam Lashinsky
@adamlashinsky
Fortune

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése