Az Apple Store-ok fölött, jelenlegi formájukban, eljárt az idő. Bár még mindig toronymagasan vezet az egy négyzetméterre eső eladási értékben minden más bolthoz, üzlethez képest (havi 5 500 USD, kb. 1,6 mFt), de az összeg csökken. A netes megrendelés kényelmesebb. A Store-ok szerepe inkább a termék bemutatása, kipróbálása felé tolódik, szerintem. A mostanában távozott Angela Ahrendts célja a Store-ok közösségi központtá alakítása volt, saját tapasztalat alapján – München, London, Glasgow és Edinburgh – nem nagy sikerrel.
Az Apple Store arra jó, hogy kipróbáljunk egy Macet, iPadet. Egy példát mondok: megkeresett egy textil kereskedelemben utazó hölgy, hogy cserélné a Windowsos gépét Macre, mert azt hallotta, hogy az tuti (Igaz! – helyesel a Fanatikus Almalap), de lehet, hogy iPadet venne, de tollal. Azt tanácsoltuk neki, hogy menjen el a hozzá legközelebb eső boltba (igen, ez itthon APR és nem Store, de ebből a szempontból nincs különbség) és próbálja az adott eszközzel elvégezni az összes feladatot, amivel munkája során szembesül. Legyen szemtelen, töltsön el akár többször is egy-két órát a boltban. Ha elakad, akkor lesz szakképzett segítsége – a szakképzetre mindjárt vissza térünk. Az Allee-ban eltöltött pár óra után Macbook Air-re esett a választása. És az eltelt egy év igazolta, hogy megérte a "próba-használat" – több ismerősének is ajánlott (minket is) és kipróbálást is.
Érdemes-e egy Apple Store-ban tanácsot kérni?
Az attól függ, hogy mivel kapcsolatban. Korábban volt Genius-bar. Az Okossorhoz vagy Zsenisorhoz neten kellett időpontot foglalni, aki ügyes volt, az leírta a problémáját is. Ma nincs Geniusbar, helyette iPadekkel flangáló alkalmazottak kérdezik, hogy miben tudnak segíteni. Bármit is kérdezel – van-e bekapcsoló gomb a Macen? –, hívnak egy "tudós" kollégát. Hívás közben bepötyi, hogy mi a kérdés. A "tudós" kolléga kezében iPad, amibe bepötyi a kérdést. A választ az Apple adatbázisa adja – amelyben én is tudok keresni. Kösz! Sőt, én még a válasz dátumát is el tudom olvasni – négy tesztelt "tudósból" három nem –, és nem adok olyan megoldást, ami már nincs. Az Apple Store "tudósa" csak azt ismeri, amit az Apple ismer. Magyarul a tudorok (nem az uralkodóház) tudása nem más, mint angol szövegértés és némi értelmezési készség.
Itthon más a helyzet. Ha sikerül kifogni egy fanatikus eladót, akkor jóval többre jutunk – és a legtöbb boltban akad legalább egy. Pár éve az Apple belső leiratából (állítólag) kiderült, hogy az eladónak percek alatt kell kitalálni: vevő lesz-e az érdeklődőből. Mert ha nem, akkor az Apple számára az érdeklődővel foglalkozni: pénzkidobás.
Hogyan lehet Pagesben körlevelet írni Numbersben tárolt adatbázist használva? Ez az egyik kedvenc kérdésem, amióta az Apple megújította az alkalmazásait és _nem_ lehet körlevelet készíteni. A helyes válasz amúgy az, hogy van rá megoldás (2015).
Hogyan lehet fotókat zenére vágni iMovie-ban? – ez is egy jó kérdés. Régen Markerek elhelyezése után a behúzott fényképek markertől markerig tartottak, ha szép türelmesen felmarkereztél száz ütemet, akkor száz képet behúzva azok rendre a helyükre kerültek megfelelő idő-hosszúsággal. Sajnos, erre a kérdésre nem tudom a választ – de a négy Apple Store-ban sem tudták. Mert az Apple sem tudta. Illetve tudta, de több évvel ezelőtti iMovie-val.
Érdemes-e egy Apple Store-ban képzésen résztvenni?
Korábban fizetős képzések is voltak a Store-okban, Ahrendts ezeket lecserélte ingyenes, az eladótér egy asztalánál történő 30-70 perces oktatásokra: Zene alkotás: Dobolás GarageBandben, Fotózás: képjavító technikák, Ötletek rögzítése Jegyzetekben... Belenézve vagy egy féltucat képzésbe, az alapokat jól el lehet sajátítani. Aki csak úgy odacsöppen, az is tudja követni az előőadó-gyakorlat vezetőt, ám ő csak a jelentkezettekkel foglalkozik. A nyolc-tíz fős asztaloknál általában félház volt (képzavar).
Kíváncsian figyeljük az Apple Store-ok fejlődését, változását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése