2012. július 12., csütörtök

Ellentétes a trenddel a németek nyomtatott sajtó szeretete

Miközben minden elektronikus, a Guttenberg-galaxis él és néhol virul is, ahogy a rádió, úgy a tévé, de még az internet sem hozta el a végét. Bár a napilap piac a világon mindenhol összeomlott, az eladási példányszámok a tizedükre estek (lásd Népszabadság 1971: hátszázezer, tavaly: 67 000), a bulvárlapok azonban nyomulnak. A magyar piac nagyon hasonlatos a némethez, ezért érdekes a Reuters írása a német olvasási szokásokról. (A rossz nyelvek még egy dologban hasonlít a magyar és a német piac, a nyomdai kapacitásban és a kiadott lapok számában. Ahogy mondani szokták, vagy a németeknek kell gyorsan sokkal többet nyomtatni és olvasni, vagy...)

Hírfogyasztók
Az említett felmérés az angol, az amerikai, a német, a dán és a francia média fogyasztási szokásokat vizsgálta. Gyors összefoglaló, az amerikaiak szeretik a nyilvánosságot, az angoloknak felér egy fogorvosi kezeléssel az online tartalom megfizetése, míg a németek inkább a hagyományos megoldást pártolják.
Amúgy a számítógép a hetente leggyakrabban (74 százalék) használt hírforrás, a netről tájékozódók negyede telefonján olvas hírt. Nyolc-kilenc százalék a tabletes hírfogyasztók aránya. A felmérés szerint a minél testreszabottabb és kötetlenebb híreléréseké a jövő, az otthoni vagy irodai internet elérés már messze nem meghatározó.
A mobil eszközök a hírszolgáltatókat arra készteti, hogy másképp számoljanak be az eseményekről. A tanulmányt szerző Nic Newman szerint „tízből nyolc* ember online olvas híreket, ennek ellenére [Angliában] lassabb a váltás a nyomtatott sajtóról digitálisra, mint Európában"
A fenti kijelentés meglepő, ha a német számokat nézzük, tízből csak hatan olvasnak híreket elektronikusan az európai nyolchoz képest. Heten inkább kinyitják az újságot vagy rádiót hallgatnak.

Fizetős net
Az európaiak (felmértek) csak 6-8 százaléka fizetett már hírért, a skótok az angoloknak csak négy, a dánoknak viszont 12 százaléka.
A felmértek 13 százaléka volt tablet használó, ők lelkesen olvasták a Guardian vagy a Daily Telegraph netes verzióját - ha az ingyen elérhető volt.
Amíg az öreg kontinensen a hagyományos média-nevek tarolnak (akár print, akár net verzióban), addig Amerikában olyan új média-csoportok is jelentős szerepet kapnak a hírszállításban, mint a Huffington Post vagy a Gawker. A tengerentúliak nem csak olvasnak, de hozzá is szólnak az írásokhoz, közel hetven százalékuk szavazott, kommentelt vagy használt hírmegosztó funkciót a felmérés hetében - az európai átlag negyven százalék közeli.

A felmérést az Oxford University, Reuters Institute for the Study of Journalism készítette a YouGov-val együttműködve.


* A tízből nyolc kapcsán idéznék egy ismeretlen szakértőt (tömegközlekedtem): „Érted, az csak tízből nyolc, az jóval kevesebb, mint százból nyolcvan, érted, arányban..."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése